Jump to content

10/22 TD - man kan ikke slutte å smile!


Malle

Recommended Posts

2whnq86.jpg

 

Det er lett å la seg forføre når man er en fullblods nerd. Det kan være opplevelsen av å ha funnet den perfekte jaktriflen, forventningene om tette samlinger eller et kaliber som man er overbevist om har marginene på sin side til et gitt bruk. Slik forholder det seg stort sett for meg, men sist gang havesyken traff meg i mellomgulvet var det forventningene til å ha det moro på skytebanen som ble utslagsgivende.

 

Det hele begynte da et annet kammermedlem la ut bilder av sin nyervervelse -en Ruger 10/ 22 Take Down. En liten .22 som med et enkelt håndgrep lot seg dele på midten, og som like enkelt kunne la seg sette sammen. At den i tillegg ble levert i en praktisk veske med snasen ruger logo og mange nyttige detaljer gjorde ikke begjæret etter en slik børse noe mindre. I tråd med den stående avtalen jeg har med husets frue om erverv av nye våpen, så tok jeg meg god tid -omlag to minutter- for å vurdere behov kontra begjær. Hadde jeg egentlig bruk for en slik rifle? Var dette virkelig noe jeg kunne bruke til jakt og de skyteformer jeg bedriver? Joda, den så da ut til å være den perfekte følgesvenn på turer etter fjellrype for de dagene fuglen letter utenfor forsvarlig haglehold. Uhmmm... hva mer? Jo! Jentungen skyter links og da blir det litt mindre kronglete med en halvauto enn en rifle med bolt på høyre side. Hørte jeg noen si vikarierende argumenter...? Jeg har ikke jaktet fjellrype siden 2004, og jentungen er i en alder hvor skyting med far må vike for... hrrmmmph... interessen for gutter. Kort fortalt: begjæret vant og en bestilling ble sendt i vestlig retning.

 

 

10/22 er antagelig den mest solgte .22 -halvauto gjennom tidene. Den har vært i kontinuerlig produksjon siden sekstitallet og det har blitt solgt flere millioner eksemplarer. I tillegg har den blitt utgitt i et utall varianter fra den enkleste karabin til mer forseggjorte modeller. For den som ønsker en mer personlig variant, så finnes det en hel industri som produserer deler og utstyr for Ruger 10/22. Noen kan regnes som forbedringer, mens andre er mer «pynt og staffasje».

 

Min første 10/22 ble kjøpt i -91. Den originale bøkestokken hadde en levetid på børsa tilsvarende ca fem minutter etter at den ble tatt ut av esken. Det var de fem minuttene det tok å fjerne den og montere en foldestokk i simpleste plast fra Ramline. Sammen med et 40- skudds magasin fra Ramline og «utsøkt» optikk fra Hakko (kostet kr 350,-) ble dette det tøffeste salongeværet i gata. At kikkerten hadde samme optiske kvalitet som et stykke hageslange, og at magasinet fra Ramline på ingen måte kunne betegnes som pålitelig, spilte mindre rolle.

 

Førsteinntrykk.

Kort tid etter at jeg bestilte dukket TD' en opp på det lokale postkontoret. Det første som slo meg var innslaget av plast. At skjeftet var av plast var jeg selvfølgelig klar over, men at løpsbånd, avtrekkerhus, avtrekkerbøyle og selve avtrekkeren også var fremstilt i plast fikk meg til å rynke på nesen. Før var nevnte deler fremstilt i metall, rett nok i aluminium, men dog. Antagelig er følgende utsagn et sikkert tegn på at jeg har passert en bestemt punkt med hensyn på alder; men ting var bedre før!

 

Vesken som børsa var pakket ned i ser ut til å være av god kvalitet og holdbar. Kort fortalt kan den beskrives som et hensiktsmessig futteral for en slik rifle. Den gir god beskyttelse under transport, men til jaktbruk vil jeg nok bære børsa med meg delt i sekken.

 

Siktene er nøyaktig slik som jeg husker dem: veldig amerikansk og hundre prosent «buck horn». Baksiktet kan foldes slik at det ikke kommer i veien for en lavt montert kikkert, og framsiktet består av en stolpe med en glitrende messingkule på toppen. På langt nær noen favoritt, men med mine øyne lar siktene seg bruke ut til omlag femti meter. Hvorfor man velger en slik løsning fremfor kvadratiske sikter overgår min forstand, men så kommer børsa fra et land hvor man også nekter å ta i bruk det metriske system...

 

Skjeftet er som sagt fremstilt i sort plast, eller polymer om man vil. Forutsatt at man foretrekker å «plinke» med åpne sikter, så er det faktisk ikke så aller verst. Antagelig kan man klare seg godt med dette skjeftet dersom man ønsker å benytte lavt montert optikk. Jeg har ikke åpnet det for å studere hva som befinner seg på innsiden, men jeg antar at det er fylt med et eller annet siden det ikke har den plagsomme hule lyden man ofte forbinder med billige plastskjefter.

 

Avtrekket er nøyaktig som forventet, og man får utvilsomt mye avtrekk for pengene når man kjøper en 10/22. Det er direkte, men relativt langt, tungt og med etterslep. Heldigvis finnes det en løsning på dette i form av «ettermarkedsdeler». Livet er rett og slett for kort til at man skal kunne leve med dårlige avtrekk.

 

Finishen på metall er typisk Ruger. Ingen kommer til å juble, men det vil også være få som kommer til å klage. Hensiktsmessig ser ut til å være et dekkende begrep i så måte.

 

Magasinet som kommer med børsa holder ti skudd. Dette er Ruger sitt udødelige roterende magasin med magasinlepper i metall. Dønn pålitelig og antagelig bort i mot uslitelig.

 

Rosinen i Pølsa.

Take Down- systemet er etter mitt syn fenomenalt. Børsa deles ved å skyve fram en liten knast i framskjeftet, etterfulgt av «vri og trekk». Det hele er enkelt, hurtig og det virker dønn solid. Ved adskillelse og sammensetning må sluttstykket låses i bakre stilling. Selve innfestingen kan strammes eller løsnes ved hjelp av en knudrete ring fremfor låskassen. Dette kan gjøres uten bruk av verktøy og sikrer at det ikke blir noe «spill»/ bevegelse i innfestingen. Som nevnt, så virker det hele dønn solid og gjennomtenkt.

 

Piff, piff.....ping, ping!!

Etter at børsa var satt sammen første gang bar det rett opp på den lokale leirduebanen. Tre skudd senere kunne jeg konstantere at de åpne siktene ikke var justert fra fabrikk. Skuddene satt en halv meter opp og til høyre for siktepunktet. Høydejusteringen gikk forholdsvis greit -man løsner to små skruer, og så kan man skyve opp eller ned på et lite blad hvor kornet er skåret ut. For justering til siden må man imidlertid banke baksiktet eller kornet i ønsket retning. Begge er montert i «svalehalespor». Selvfølgelig hadde lagt igjen både hammer og kjørner hjemme, men jeg fant en løsning i form av en spiker og en øks. Noen dunk, og et par merker i baksiktet senere, kunne jeg plukke tomme haglpatroner og leirduer ut til 50- 60 meter.

 

I løpet av det første magasinet var det to tilfeller hvor tomhylsen ikke ble kastet ut. Etter dette har det gått snart tusen skudd gjennom børsa uten en eneste klikk eller forkiling. Ingen stor overraskelse siden det nettopp er pålitelighet Ruger 10/22 er mest kjent for.

 

 

Jeg har ikke testet riflen med kikkert på. Det kommer jeg imidlertid til å gjøre etter hvert. Det som blir interessant er å se om det blir forskjell i treffpunkt etter adskillelse og sammensetting av våpenet. Dette er i imidlertid ikke noe problem så lenge man benytter de originale siktene siden begge sitter på løpet. Følgelig har jeg heller ikke anstrengt meg for å teste ammo, eller for å skyte samlinger. Jeg har såvidt skutt noen serier mot skive med CCI standard bak huset -ca 30 meters hold- og det ser ganske lovende ut. For min del er tette små samlinger ikke så interessant med denne riflen siden jeg antagelig kommer til å bruke børsa mest til plinking og skyting på kortere avstander med åpne sikter. Om jeg skulle forville meg på fjellrypejakt vil jeg antagelig montere en kikkert, men ut over dette kommer jaktbruken stort sett til å begrense seg til å «oppdra» diverse kråkefugl som plyndrer søppelbøttene mine.

 

t70bo6.jpg

Fem skudd på 30 meter. "Slengeren" tilskrives kombinasjonen av operatør og avtrekk.

 

Forrige tur på banen -denne gangen til Stange og Romedal sitt utmerkede (og «vidsynte») anlegg- resulterte i en haug med tomhylser. Etterhvert var vi totalt fem kammermedlemmer som byttet på å tømme tiskuddsmagasinet mot en gong på 100 meteren. Etter kort tid var det adskillig flere «ping» enn bom, og det gikk sport i å skyte dobbeltskudd mot gongen med etterfølgende respons. Skuddtakten økte betraktelig fra første til siste serie.

 

Om man er på jakt etter en salongrifle som først og fremst er tiltenkt jakt, så er kanskje ikke Ruger 10/22 TD det mest optimale valget. Om man derimot er på jakt etter en børse som fint kan brukes til jakt, men som også kan få voksne menn til å flire som guttunger, så er 10/22 TD et aldeles utmerket valg!

 

majhy1.jpg

Ting som får en til å smile!

 

Edit: endret trådtittel.

Edit II: Blir ikke enig med meg selv om trådtittel. Sorry!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Piff, piff.....ping, ping!! :mrgreen:

Stor moro Malle.

 

Med noen få ord vil jeg beskrive børsa slik: Hendig, lett, treffsikker, litt tungt avtrekk, enkelt delbar som gjør den ennå hendigere, greie sikter, sikker funksjon og fin hendig bag....... sa jeg hendig?

 

Som vanlig til deg, takk for et flott innlegg. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok med meg TD' en på en luftetur sammen med bikkja i kveld. Ikke en kråke å se, men det slo meg at denne børsa er veldig blank sammenlignet med mine to andre rustfrie Rugere. Spørs om ikke det hadde gjort seg med et lag sort Duracoat på løp og kasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Avtrekket er nøyaktig som forventet, og man får utvilsomt mye avtrekk for pengene når man kjøper en 10/22!

 

Nydelig formulert :lol: På min 77/22 var der masse motstand, masse kryp og masse ettervandring. Att jeg fikk børsa rimelig i tillegg, gav enda mer avtrekk? for pengene :?

 

Jeg har godt utvalg i filer og diamantslip så avtrekket er ikke "mye verdt" lenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd for at dersom jeg hadde hatt et slikt utvalg i filer og bryner, så hadde jeg endt opp med en børse som ikke lengre ville være lovlig... Jeg kommer til å bestille meg et komplett avtrekkerhus med innmat fra Volquartsen når jeg får anledning.

Link to comment
Share on other sites

En herlig artikkel. :D Du skriver veldig bra og engasjerende. Nå vet jeg ikke om portalsiden til kammeret er åpen lenger, men om den er det, synes jeg artikkelen fortjener en plass der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer med nytt "leketøy". Den så snasen ut!

 

Rosinen i Pølsa.

Take Down- systemet er etter mitt syn fenomenalt. Børsa deles ved å skyve fram en liten knast i framskjeftet, etterfulgt av «vri og trekk». Det hele er enkelt, hurtig og det virker dønn solid. Ved adskillelse og sammensetning må sluttstykket låses i bakre stilling. Selve innfestingen kan strammes eller løsnes ved hjelp av en knudrete ring fremfor låskassen. Dette kan gjøres uten bruk av verktøy og sikrer at det ikke blir noe «spill»/ bevegelse i innfestingen. Som nevnt, så virker det hele dønn solid og gjennomtenkt.

 

Høres ut som de har lånt patentet av John Moses Browning. Jeg hadde en Browning SA 22 L.R. og der var take down prinsippet helt likt hvis jeg ikke husker helt feil. Æsj, nå angrer jeg på at jeg solgte den Browningen.

 

Kos deg med børsa!

Link to comment
Share on other sites

men det slo meg at denne børsa er veldig blank sammenlignet med mine to andre rustfrie Rugere. Spørs om ikke det hadde gjort seg med et lag sort Duracoat på løp og kasse.

Eller man plugger alle hull og åpninger og får den glassblåst.. ;) Da blir den samme fargen som de andre rugerene dine :)

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure på to ting her. Om Malle har aksjer i Ruger-fabrikken og om jeg bare MÅ ha en slik take-down jeg og.. ;)

 

 

Ganske sikker på at du må ha en slik. Jeg måtte iallefall :D Allerede kommet i hus.

Noen aksjer kunne nok også vært en smart greie.

 

Gleder meg til å starte utprøvinga

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure på to ting her. Om Malle har aksjer i Ruger-fabrikken og om jeg bare MÅ ha en slik take-down jeg og.. ;)

 

Busted... 8)

 

Nei, men jeg skulle gjerne hatt en aksje eller to hvis de kunne veksles inn i flere børser! Jeg har bestandig likt Ruger sin filosofi om solide og robuste våpen, men det er likevel først i løpet av de to siste årene jeg har "oppdaget" boltriflene. Bortsett fra en Benelli M1, så består mine våpen utelukkende av våpen fra Marlin og Ruger. Tidligere var det stort sett en eller annen Rem 700 jeg endte opp med, men jeg har vel konkludert med at Ruger gir mer for pengene.

 

Hva jeg får dilla på i framtiden er derimot mer usikkert...

 

@Gullars: nei, jeg har valgt å beholde den som den er. Om jeg skal ha lyddemper, så vil jeg ha et ekstra løppsett, men det ligger et laaaangt stykke fram i tid. Nå er jeg svanger med planer om å bestille et dioptersikte og diverse deler til avtrekk slik at jeg har noe å pusle med.

 

Jeg tok med jentungen (13) ut på banen sist lørdag og TD'en falt umiddelbart i smak, men hun var ikke imponert over avtrekket hun heller. Noe må gjøres!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hum...

Da ramla det inn en TD her også... (Snakker om for noen timer siden...)

Har ikke fått løsnet skudd men førsteinntrykket er ikke helt i topp (enda)

Børsa er lett (egentlig bra i henhold til konseptet) :D

Bagen som følger med er ROMPE, lagtet i plaststoff selv de nedrigste kinaprodusenter ikke ville ha brukt til Airsoft dimper...

Tenkte jeg skulle sette på en 1" forlenger på kolben (Standard 10/22 ruger forelger) Men kolbekappen var jo slettes ikke demonterbar... :trist:

Med en kikkert montert stikker kikketen (Bushnell) fremfor innfestningspunktet.

Mye plast... inkludert avtrekker hus og løpsbånd :(

Helt grei å rive ut avtrekker modul og slenge inn en volquartsen man har liggende :twisted:

Men defintivt kjekt å ha i sekken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var innom pusheren lå det en Marlin Papoose og en 10/22 TD på benken, tror ikke Marlin får solgt mange av de lenger :lol:

Personlig vil jeg nok ikke bytte inn min Target, deler jeg den er den ikke lenger at den passer i haglefutteralet og går bakpå sykkelen om nødvendig. Men TDen er lekker til sitt bruk, ingen tvil om det.

 

Når det gjelder gjenger ville jeg nok kostet på meg å flytte baksiktet, innvendige gjenger er en lite elegant løsning der utvendige gjenger er mulig. Da måtte det i så tilfelle være en permanent installert overgang til utvendige gjenger.

Link to comment
Share on other sites

er det noen av dere som har kjøpt ruger TD,som har tenkt å bare bruke åpene sikter?

skal ha meg en slik en :) men har har lyst å ha åpene sikter på,med et kikkertsikte med hurtigmontasje i bakhånd.

men har lest at de orginale ruger siktene,i hvertfall det bake er elendig.

noen anbefalinger? (ikke til kikkertsikte) :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye med åpne sikter, og min TD kommer det ingen kikkert på med det første. Likevel, så er en hver form for "buck horn" sikter noe jeg sliter med å få til. Jeg kommer derfor til å montere et diopter så snart jeg får somlet meg til det.

 

Med de originale siktene klarer jeg å holde "minute of kråke" på 50-60 meter fra sittende. Mitt største problem med slike sikter er at de dekker for mye av synsfeltet pga baksiktets utforming. Jeg har skutt inn siktene slik at treffpunktet på femti meter er på toppen av forsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få en kompetent børsemaker til å montere ett nytt forsikte på løpet som er litt lenger bak enn det originale. Slik at en demper ( ikke teleskop) kan brukes. Det har jeg gjort på ett av løpene til min 10/22. Og dette er ett stillbart stolpekorn som er mye bedre enn det originale. Jeg har også faktisk montert ett forsikte på det bakerste heldemperrøret på det heldempede løpet. Slik at jeg kan bruke åpne sikter der også. Bare synd at jeg ikke har øyne til å fokusere på ett forsikte lenger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp bestilt sikter til min TD fra Skinner: http://www.skinnersights.com/ruger_firearms_22.html

 

Disse virker veldig lovende. Jeg kommer sikkert til å skrive litt om de når de kommer i posten.

 

Jeg er ikke noen ihuga jernsiktefantast i det hele tatt, men det er liksom noe med å holde ei takedown-børse så liten og lett som mulig.

Link to comment
Share on other sites

hmm... skinnersiktet ser lovende ut.

Har hatt masse problemer med min TD og den gamle bushnellen.... samllingen (omnman kan kall det det) flytter rundt på seg på helt annet vis en jeg skrur) Foreløpig tror jeg det er kikkerten da og at min TD ikke liker CCI standard

Link to comment
Share on other sites

Jeg titta på den veska jeg også, men bestilte den ikke i denne omgangen. Skinner har så billig frakt uansett at det ikke er noe stress å bestille i flere omganger. Fargen er kanskje ikke den kuleste, men det har vel egentlig svært lite å si, ihvertfall for min del. Den bagen som takedown'en kommer i er jo grei som en rangebag-type, men helt ubrukelig og unødvendig stor hvis man skal ha med seg børsa på jakt. Den lille bagen til Skinner virker fortreffelig å dytte børsa i før man hiver den i sekken for langtur.

 

Siden jeg aldri har brukt siktene deres før var jeg ikke sikker på hvilke apertures jeg skulle ha, så det blir sikkert en bestilling til når jeg har fått brukt siktet litt og funnet ut hva som passer meg. Hvilke størrelser bruker du mest på de siktene du har Malle? Jeg forstår det også slik at de aperturene man kjøper kan brukes på alle siktene deres, dvs. at størrelse og gjenger er like. Stemmer det på de du har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også helst ha plassert siktet nærmere øyet, men ved å monteresiktet foran delepunktet unngår man treffpunktsforandring ved deling.

 

Jeg prøvde forøvrig et tilsvarende montert dioptersikte -"Marble Bullseye"- på en 1895, og det fungerte overraskende bra

Link to comment
Share on other sites

Som Malle sier. Skinne og skruer til denne følger med, så det er bare å montere. Den som fulgte med min passet veldig bra, med absolutt null slark og bevegelse.

 

Når det gjelder det med demper så må jeg for min del innrømme at jeg ikke ser poenget. For det første bråker det minimalt. Jeg skyter ute og med ørepropper, og da er lyden en ikke-sak. Står jeg ved siden av eller i nærheten og noen andre skyter så føler jeg egentlig ikke behov for propper en gang, men jeg bruker det for sikkerhets skyld. Når man skyter selv er det jo alltid greit med propper, men som sagt, den bråker ikke stort.

 

Poenget med en takedown-rifle er for min del at den skal være liten, lett og hendig å slenge i sekken. Putte man på for mye stæsj så blir den ikke det lenger. Hvis jeg ville hatt lyddemper og en skikkelig kikkert på børsa så hadde jeg nok heller kjøpt en av de andre 10/22 variantene. Mye bra å velge i, og så slipper man treffpunktsforandring med kikkert montert på låskassa.

 

Jernsiktene kommer litt langt frem, jeg er enig i det, men jeg synes det er et helt greit kompromiss for å slippe treffpunktsforandring. Jeg synes originalsiktene suger, men det er hovedsaklig pga. type og utforming, ikke plassering. Jeg skal gi en evaluering når jeg får siktene fra Skinner, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...