joakimrus Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 (edited) jeg samler hjemmefronteffekter og det aller meste som har med krigen og gjøre. det jeg lurer på er om man kan søke patronsamler lisens når man er 16år. jeg driver med jakt og fiske og har selvfølgelig jegerprøven. patronene jeg kommer til å samle på er hovedsaklig vanlige kalibere og det er ikke snakk om store mengder. noen som vet? Joakim Edited July 27, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helgemo Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Skal du samle på skarpe patroner så ja, er de uladet så trenger du ikke noe Edit: Nevermind, leste feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 så da er det er ikke noe problem å søke når man er 16 da. hvordan går man fram for å søke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 ingen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Her har du den jeg sendte inn. Du påfører også eventuelt våpenkortnr og selvsagt navn/adresse etc Denne leverer du inn gratis til ditt nærmeste lensmannskontor/politistasjon og så tar det for en måned eller to for å bli behandlet. Søknad som patronsamler Jeg søker med dette om å bli godkjent som samler av patroner jfr Våpenforskriften §16. Jeg ønsker å samle på både sivile og militære kalibre for pistol, rifle og hagle. Jeg søker også om dispensasjon fra Våpenforskriften §8 bokstav A, da jeg også ønsker å kunne samle panserbrytende ammunisjon. Patronene vil bli oppbevart etter gjeldende bestemmelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 takk takk. trenger man liste med alle kalibrene man ønsker å samle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Næh, ikke i følge våpenkontoret jeg ringer og maser på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 takk for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 28, 2012 Author Share Posted July 28, 2012 hm. fant dette (desverre) http://www.patroner.no/sara/Ny_forskrift_2009.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank «Søker skal tilfredsstille kravene til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som nevnt i § 10», hvilket innebærer 18-års grense for å kunne bli registert som patronsamler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Du har jo ei hagle (i følge signaturen din i hvertfall) og det i seg selv er jo en dispensasjon. Det står i forskriften om at alderskravet kan fravikes. Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller b) har bestått jegerprøve. Det er ganske mye synsing i den pdf-fila du linker til der de forskjellige distrikter behandler dette forskjellig. Uansett, ring til ditt lokale våpenkontor og forhør deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joakimrus Posted July 29, 2012 Author Share Posted July 29, 2012 har hagle ja. kommer til og ringe våpenkontoret. takk for svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts