Jump to content

Hjortejakt i Skotland


Melvin

Recommended Posts

Har lenge lurt på om jeg skulle skrive litt om en jakttur jeg hadde til Skotland i fjor høst. Men det har drøyd og rukket og aldrig blitt noe av. Har sett at det ikker er noen som har skrevet om Hjortejakt i skotland. Så nå har jeg endelig tatt mot til meg og prøvd. Har kost meg mye med alle de andre bra skildringen her inne. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å bidra litt. Ikke bare lese. Håper dere kan se bortfra litt skrivefeil. Dyslektiker.

 

Jeg har stort sett vært av den oppfattning at jeg ikke har hatt noe behov for å reise utenlands. Når vi har så mye fin jakt her hjemme i Norge. Men i elgjakta i fjor fikk jeg en innvitasjon til 3.5 dags hjortejakt i Skotland tre uker seinere.. Som jeg selvfølgelig svarte ja til . Søknaden ble innvilget av ØK.

Flybilett ble ordnet av vår alles venn FINN. Og nå var det bare en ting som gjensto: Fri fra jobb.

Ikke veldig populært, etter nettopp og å ha hatt 1 ukes elgjakt. Og vi var i ferd med å sette opp et hus som jeg skulle bygge. Taktikken som ble valg var: " Hei sjef. Hva er enklest. Jeg tar 4 dager fri fra jobb med din velsignelse, eller jeg sier opp?" Fri ble innvilget. Greit å ha sjefer som jakter.

 

Som håndbagasje tokk jeg selfølgelig min trofaste norrøna jaktsekk. Og før jeg reiste gjorde jeg en grundig jobb med å rense den for artikler som ikke skal ombord på et fly, trodde jeg. I det jeg setter meg inn i leiebilen i Aberdeen og stikker hånda nedi sekken for å fiske opp laderen til mobilen. Finner jeg 4 12/89 haglepatroner type nr 1.

Snakk om kjøtthue og griseflaks. Kunne ødelagt hele turen. Hadde ikke vært like kult å stått på politikammeret på Kjevik og prøve og forklare hvorfor jeg hadde fire haglepatroner i sekken på vei inn i flyet. Mens man ser flyet ta av.

 

Etter jeg hadde kommet fram og fått skiftet til jaktklær bar det ut i terrenget for å se om vi kunne finne noen dyr før Sola takket for seg.

 

Det som møtte meg var litt annet enn granskau og lange flate søkkblaute myrer som jeg var vant til fra Østlandet.

 

PA200047.JPG?imgmax=512

 

PA180009.JPG?imgmax=512

 

Vi var midt i "Roaring seson". Så vi kunne høre hjortene brøle i terrenget. Så masse hjort den første ettermiddag. Men fikk ikke noe i bakken før "mørten" kom og avløste oss. Ble ikke så mye søvn den natten. Lå bare å tittet på klokka og vrei meg i senga.

 

 

Game keeperne som fulgte oss under "Stalkingen".

PA200030.JPG?imgmax=512

 

I Løpet av 3.5 dagers jakt fikk jeg sjansen til å legge ned fire hjorte bukker

 

 

PA180008.JPG?imgmax=512

 

og en stakkars liten spiss rådyrbukk som tilfeldig hvis kom i veien for en innsmygning.

 

PA180016.JPG?imgmax=512

 

Når den første hjortebukken gikk i bakken mente Gamekeeperen og lærlingen hans. At når man skøyt sin første hjortebukk var det en Skotsk tradisjon at skytteren skule males i anskitet med blod fra dyret. Jeg bare smilte, nikket og lo. Og lot de overholde den skotske tradisjonen. Men var innerst inne litt usikker på om de kødda med meg. Og tenkte i sine stille sinn. "For en lett lurt Normann".

 

PA190024.JPG?imgmax=512

 

(Hadde desverre ingen bilder av hjorten før vomming, så jeg beklager. Liker å vise fram bilder uten for mye blod og gørr.)

 

Under annsmygnginge på en flokk med hjorter, med tre bukker i. En stor, en fjorårs bukk og retur bukk. Hvor planen var å gå for den største. Merket vi at returbukken hadde en merklig gange og oppførsel. Den ble stadig vekk jaget vekk av Revirbukken uten å yte noen form for motstand. Annet en å løpe bort og legge seg langt unna de andre. Planen ble fort endret. Revir bukken fikk leve og denne måtte bite i gresset i stede.

Når vi kom fram og fikk sett nærmere på dyret. Viste det seg at den hadde en gammel skuddskade på venstre frambein. Nederste delen var skutt bort. Ikke noe pent syn. Men bra og få tatt den .

 

 

Fredagen, min siste jakt dag. Var været strålende og alt lå til rette for en kjempe jakt.

Vi kjørte inn i terreget på skogsbilveier i Landrovere. Mens vi tittet etter flokker med hjort. Etter en 40 min rek. Fant vi en passe flokk på ca 8-10 dyr, med tre bukker i. Og vi begynte annsmygningen. Hvor vi brukte 2.5 time på 1.5 kilometer. Brukte for det meste morenrygger og små bekkeleier som skjul og greide å komme oss inn på 80 meter. Hvor min største og fineste bukk måtte si takk for seg p.g.a en 7 mm rem i bogen.

 

PA200040.JPG?imgmax=512

 

Etter vomming dumpet vi ned i lyngen og tok oss en velfortjent hvil. Gamekeeperen tok seg en sigg og jeg begynte å speide etter nye dyr. Og fant etter 5 min en ny fin flokk på samme str. Med 2 fine fjorårsbukker i.

Og i tilleg lå de utrolig gunstig til i forhold til vår vind og possisjon. Etter at jeg tømte mitt engelske vokabulær for komplimenter og fine adjektiv til Gamekeeperen. Ble annsmygningen iverksatt. Noe som skulle bli den mest spennede på hele turen. Vi måtte gå rundt og komme på de ovenfra p.g.a mangel av dekning. I det vi greier å rundt og har riktig kurs. Så har flokken lagt seg ned for å hvile. Og det eneste vi ser fra vår posisjon er geviret til de to fjordårsbukkene. Ikke noe hode, ingen kropp. bare to sett med gevir og 4 ører. Vi setter oss ned på "ræva" og iverksetter lav intens sakte akning for å komme nærmer og i tilleg ha godt overblikk. Gamekeeperen forran og meg bak. Vi stopper endellig opp på 40 meter. Da tør vi ikke mere. Gamekeeperen forran og meg bak. Hvor planen var å bruke skuldra hans som annlegg. Noe han mente var en kjempe løsning. Ga oss begge god oversikt og han skulle bare holde for øra. Heldigvis for han var det lyddemper på 7 mm rem hans. Men vi ser forsatt bare 2 stk gevirer og 4 ører. Vi blir sittende å vente i 30 min før den ene hjortebukken bestemmer seg for å strekke litt på beina. Når den reiser seg står den ugunstig til og jeg har ikke noe godt drag på bogen. Så jeg spør Gamekeeperen om tilatelse til å ta den i nakken. Noe som straks ble innvilget. Legger korset midt i nakken og begynner å klemme inn avtrekkeren. Da bukken plutselig finner det forgått å stille seg med ræva til. Og det eneste jeg ser, er bak huet, øverste del av nakken og akterspeilet. I mitt stille sinn tenkte jeg at der røyk den bukken. Men visker in øret på gamekeeperen, en request om å få lov å prøve på bak huet. Noe han straks innvilget. Korset fant overgangen mellom bakhode og nakke. Skudde gikk og hjorten var dau før den traff bakken. Skyter veldig skjelden på noe annet an bogen på hjortevilt. Men jeg hadde hatt en tur på banen med rifla tidliger på morgnen. Og jeg mente den gikk godt nok til et sånt skudd på 40 meter og bukke sto dørgenes stille i det jeg skjøt.

 

PA200044.JPG?imgmax=512

 

 

 

PA180018.JPG?imgmax=512

Agro, til å kjøre ut dyra med. Den kom seg greit fram :lol:

 

PA200060.JPG?imgmax=512

Hjorte transport, alla Landrover style. Sjekk vilt vinsjen han har bak i bagga. Bare å vinsje dyra rett inn.

 

 

Jakten vi var på var en type avskytningsjakt. Så det ble på ingen måte noe kjempe trofeer. Men det var en kjempe opplevelse, og jeg ville ikke vært foruten. Det ga utrolig mer smak. Sitter igjen med masse bra minner og et par Gore-tex bukser som lekker på knærne p.g.a av all krabbingen.

Det var ganske uvant å jakte med Guide/Gamekeeper, og jeg synes det ødela litt for jakt opplevlesen.

Pluss at det var kjipt å reise fra bikjene hjemme i den beste jakt tiden.

 

 

 

I det vi smøyg oss inn på den siste hjorten fant vi en sekstakkers rådyrbukk på veien.. Og i det vi var ferdig med å vomme hjort nr 2 den dagen. Prøvde jeg meg igjen. Vi skulle vel ikke prøvd på den rådyrbukken også vel. Gamekeeperen tittet på meg, smilte og sa "Don`t bee greedy".

 

Nei vel tenkte jeg. Vi får ta deg til neste år. Da er du sikkert bare enda større og finere.

 

Og det er nettop det vi skal. For 13.august sitter vi på flyet igjen. Denne gangen uten gamekeepere som guider oss fram. Uten haglepatroner i håndbagsjen. Men med egne våpen, telt. Ny innkjøpt avstandsmåler og guillisuit. Pluss at det er båndtvang her i Norge.

Gjett om jeg gleder meg. Så forhåpnetligvis

 

TO BEE CONTINUUM :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fin rapport, fin lesing!

 

Blir spennende å høre hvordan det går med dere nå i høst,

 

Skitt jakt

 

ps.

Der vi jakta i 2005 hadde de ikke hørt om den tradisjonen med blodet hehe.. :D

Men man tar selvsagt skikken der man kommer.. bare å nikke å flire det..

Link to comment
Share on other sites

Takker for positiv feedback. Gleder meg veldig til å reise.

 

Spent på om du finner dyra selv.

 

Det er vi også. Regner med at Gamekeeperen gir oss en god beskrivelse av hva som er bra eller ikke på terrenget. Pluss at vi har gått i annskaffelse av Spottingscoope på tripod. Lurer på om det er opp til 35 * forstørrelse. Veier litt, men burde gi oss god oversikt i det åpne terrenget.

 

 

ps.

Der vi jakta i 2005 hadde de ikke hørt om den tradisjonen med blodet hehe.. :D

Men man tar selvsagt skikken der man kommer.. bare å nikke å flire det..

 

Synes de smilte godt og kikket fælt på hverandre. Gamekeeeperen og lærlingen hans. Men de fikk de andre i reisefølget til å gjøre det samme. Kan jo hende gutta hadde funnet det opp på egenhånd. Bare for å få seg en god latter, hver gang en "rookie" kom på besøk.

 

Gleder meg noe helt sykt til å reise.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har sluppet utrolig billig unna. Flybillet, kost og losji. Jeg jakter gratis i bytte mot elgjakt. Så jeg vet desverre ikke prisen på jaktingen. :lol:

Men det er flere aktører her inne som selger jaktturer. De kan sikkert gi deg en god pris. Det er en kjempe opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvordan det er å ta med riflen. Skal det noe mer til enn våpenpass? Må en ha spesial-spesial tillatelse?

 

Var i Scotland ifjor, og reiser iår også...

 

Vi måtte sende EU våpenpass fysisk over til utleier/scotland hvor han vi jaktet hos måtte levere "søknad" sammen med EU våpenpass til politiet.

Dette ble returnert til oss hvor EU passet er stemplet, samt at du får et eget A4 ark med stempler og datoer når dette er gjeldene.

Dette tar tid, du må regne 6uker +/- Hvertfall måtte vi det ifjor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Når jeg skrev første innlegg var tur nr 2 allerede bestilt og planlagt. Og jeg lovte en oppdatering av hvordan det gikk. Noe som har tatt sin tid. Men nå er det jo lav sesong med ekstra ordinær båndtvang over halve Norge. Så nå fikk jeg ånden over meg.

 

Første turen ga skikkelig med smak og en ting var sikkert. Jeg skal tilbake.

Men sånn som jeg ser det er det noen små problemer med og reise utenlands på jakt om høsten. Og det er at bikkjene blir liggende igjen hjemme. Arbeidsløse i den beste jakt tiden.

Så vi tenkte at hvis vi reiste før båndtvangen var slutt, var det det beste.

 

- Avreise ble 13.08.2008.

- Hjemreise ble 17.03.2008.

 

Pluss at vi ville prøve og gjøre ting litt mer på vår måte.

D.v.s: Jakte alene, uten Gamekeepere, med egent våpen og til fots. I tillegg skulle vi bo i telt.

En gang Normann, alltid Normann.

 

Jeg fløy fra Stavanger til Aberdeen, kompisen fløy fra Oslo til Stavanger , Stavanger- Aberdeen. Hvor vi leide bil, og satte kursen for Glendye. Med en snartur innom Aberdeen sentrum for innkjøp av gass til primusen.

 

Etter hvert kom vi fram til Glendye. Og det som møtte oss var en små bekymret gamekeeper som hadde liten tro på at vi kom til og greie dette helt alene. Etter litt kart orientering skysset han oss så langt inn i terrenget det gikk med bil. Hvor han hadde sett seg ut en bra leirplass for vår lille "ekspedisjon". Vi gjorde alt vi kunne for og overtale han om at dette var ikke noe problem, vi var tross alt Nordmenn. "Norwegian Wikings" Men han greide ikke sette seg i bilen , før vi hadde satt opp teltet. Endelig sto vi igjen alene, og jakten kunne begynne.

 

Første hjorten fikk kompisen gleden av og parkere første kvelden, rett før solnedgang.

P8140399.JPG

 

Eneste probleme var at Argoen som vi skulle kjøre ut dyra med ikke var helt i form. Batteri trøbbel. Noe vi ikke fikk vite før vi annkom. Så alt vi skøyt måtte vi selv sørge for og få ned til bilvei.

 

P8140400.JPG

 

Dag nr to var det min tur til. Og en liten "one handler" måtte bite i gresset for en fusion 30-06 på 70 meter.

 

P8150409.JPG

 

Bukkene hadde bast på, pluss at geviret ikke hadde satt seg skikkelig. Så vi valgte og ta de mindre bukkene.

 

Dag nr 3 var den beste dagen. Vi hadde masse viltkontakt. Men ble forrådet av lumsk vind og ryper som vi støkket opp litt for nærme flokken. Men kompisen fikk tak på en fin 6 tagger rådyr bukk.

P8170433.JPG

 

Første gangen vi var der fant vi ut at vi måtte utbedre kamoen litt. Så denne turen prøvde vi oss med Gillie suits.

 

P8160417.JPG

 

Det finnes ikke trær. Så all annsmygning skjer i bekkedaler, morener og åling i lyngen. Og vi opplevde flere ganger at Gillien ga oss en fordel.

 

Dag nr 4 Var det min tur igjen. Etter en relativ kjapp annsmygning fikk jeg sjansen på en grei rådyrbukk på 130 meter. Som takket for seg etter en 30-06 i maskinrommet.

 

P8170437.JPG

 

Lyngen sto i full blomst.

P8160424.JPG

 

Siden Argoen sto, måtte vi bruke håndkraft for og få dyra inn.

P8150412.JPG

 

Redskapen som ble brukt.

P8170435.JPG

 

1 stk sako i 308, 1 stk Remington 700 i 30-06 og spotting scoope. I tillegg hadde vi med oss avstandsmålere og håndkikkerter.

 

Alt i alt hadde vi en kjempe tur. Men det var vanskelig og rekker over 80 000 mål til fots. Gikk sikkert 2-3 mil om dagen. Men vi kunne sikkert ha skutt dobbelt eller tredobbelt så mye hvis vi hadde gjort det på den skotske måten. Neste gang, forhåpentligvis i oktober. Blir det litt blanding. PLuss at vi smøyg sammen og skøyt på tur. Vi trodde og håpet, mest håpet. At vi kunne skyte to ut av en flokk. Noe som ikke gikk uten lyddemper. Neste gang blir det lyddemper.

 

17.08.2008. Dagen vi kom hjem fylte jeg 30 år. Det som møtte meg på gårdplassen når jeg kom hjem til Arendal. Var et Suprise party med familien. Og i gave av min kone fikk jeg en tikka t-3 synt i 6.5*55 med kikkert. Hvilken Kone? :lol:

Den skal få lov til og bli med neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun får lyst til å være med meg på jakt i Skotland og skyte seg en hjort, skal hun mer enn gjerne få bli med. Jeg stiller gjerne opp som spotter, sherpa, kameramann, vommer og feltkokk. Men vi er nok dessverre litt forskjellige når det kommer til Jakt. Har prøvd og få henne på jegerkurs i bytte med at jeg blir med på dansekurs eller noe annet jente ting. Men den gang ei.

:(. Så det blir nok 6.5`en som følger med. Men det er jo ikke noe dårlig reisefølge eller arbeidsredskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...

Hei,

 

jeg har faktisk dukket opp på Gardermoen med en enslig .223 i håndbagasjen. "Det skjer hele tiden" var kommentaren jeg fikk, før han tok patronen, kastet den og sendte meg gjennom.

 

Jeg har også stukket hånda i lomma på Heathrow og funnet 2 x .243 blyspiss. Det tror jeg ikke hadde gått like bra om hadde blitt oppdaget!

 

Skottland er et herlig jaktland, og å få trynet fullt av blod er helt vanlig. "Det er jo din første 5-takker" / "Det er jo din første kolle" / "Det er jo din første hjort HER". Unnskyldningene er mange :-)

 

Takk for en fin beskrivelse!

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina bilder, nu bilar man bara ännu mer sugen på att komma ut och jaga. Jag och tre kompisar skall över till Skottland och jaga kron och sika hjort i höst. Ser verkligen fram emot det. Får bara hoppas att man kan försöka finna sig lite kronhjort i Norge innan dess

 

Emil

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Endelig var dagen der. Mandag 12. okt var alt pakket klart og alarmen var satt til 04:45, skulle kjøre litt over 3 timer til Stavanger for å være tidlig ute til flyet. Greit og ha litt ekstra tid i innsjekkingen, hadde ikke sovet noe særlig den natta uansett. Makkeren skulle fly fra Oslo og vi skulle møtes i Aberdeen litt over 12. Hive oss i leiebilen og være i terrenget akkurat tids nokk til å skyte hver vår hjort før det ble mørkt. I det jeg sitter å dagdrømmer på flyplassen å gjennopplever de andre jaktsituasjonene jeg har fra det samme terrengert, hører jeg over annlegget "Flight xxx, ny avgangstid 12:30" Over 1 timer forsinket og i løpet av den neste 30 min blir flyet mitt utatt enda et par ganger. Og i mitt stille sinn tenker jeg at der røyk den hjorten.

Endelig framme i skotland møter jeg makkeren ferdig skiftet og rimelig klar for jakt etter og ha sittet 1,5 time og glodd i taket og tvinnet tommeltotter på flyplassen i påventet at jeg skulle komme. 50 min etter svinger vi på avtalt sted. Gamekeeperne er klare og argoene står allerede på hengerne ferdig montert på bilene.

Etter en kjapp tur på skytebanen for å sjekker om alt var på stell var det bare og komme seg ut for å skyte Hjortebukker.

 

DSC_4227.JPG

 

Saun og jeg fant rimelig fort en gei flokk med Bukker som var innen rimelig avstand, så vi begynte å traske. Etter 1 times gange begynte vi annsmygningen som i dette terrenget innebærer krabbing eller kryping. Etter en rimelig grei annsmygning i svak oppoverbakke hadde vi en spiss buk på 210m som sto og beitet med enden til. Så det var bare og legge seg til rette med rifla med 2fot og vente på at den skulle vri seg nok til at det var greit å gi den ei pille. Etter ca 3-4 min var tiden inne og den sto endelig sånn til at det var forsvarlig nok til å slippe skuddet. Korset hadde jeg lagt litt langt bak i bogen på høyre side siden den fortsatt sto litt vridd når jeg slapp skuddet. Skuddet gikk, bukken tegnet for skuddet og løp 50 meter før den takket for seg. Dagens første bukk var et faktum, en utrolig deilig følelse. Nå var det bare å senke skuldrene og nyte resten av dagene.

 

DSC_4235.JPG

 

Etter en kjapp vomming og litt speiding med kikkerten fant vi en flokk med nye dyr 1 km unna så da var det bare og komme seg avgårde. Etter nok en grei annsmygning og et skudd på 130 meter lå bukk nr 2 i bakken

DSC_4238.JPG

 

og en duble første dagen var et faktum

DSC_4251.JPG

 

Dag nr 2 fortsatte i samme stil som forrige.

Etter et par timers jakting lå bukk nr 3 i gresset. Den ble skutt på 30 meter etter en intens runde med smyging og åling. Å snike seg inn på en flokk på under 100 meter kan være en langdryg affere. Som regel har bukkene mange hinder i haremet sitt og de er alltid på vakt. Mange pr med øyne som passer på. I dette tilfelle måtte vi så nærme for å komme til skudd pga hellingen på terrenget og høyt gress.

DSC_4295.jpg

 

Resten av dagen var i kontakt med flere flokker vi ikke kom innpå. Men på slutten av dagen lyktes vi og avskjære noen vi egentlig støkte. Bukke stoppet opp på 270 meter i en 4-5 sek, siktet punktet ble forlagt og skuddet gikk. Perfekt lungeskudd og etter 50 meter fluktstrekning var nr 4 var et faktum. :D

DSC_4299.jpg

 

Argoen er god å ha når man skal ha dyra hjem til slakteriet. Utrolig god framkommelighet

DSC_4282.jpg

 

Makkeren min hadde også hatt bra utellling på sin jakt og stillingen etter dag 2 var så langt var 4-4

 

Etter 2 dagers jakt for 2 stk så det sånn ut i slakteriet

DSC_4304.jpg

 

Dag nr 3 var det ny gamekeeper og en annen del av terrenget

Været var fantastisk og alt lå til rette for en herlig dag.

DSC_4307.jpg

 

Og beskjeden fra gamekeeperen var klar "to day you are gooing to shoot a lott Harold, or i will", ingen tvil om at det blit litt konkuranse gutta i mellom for hvem som kommer inn med flest dyr på planet når dagen er over. Jeg var i vertfall klar.

 

Vi fant fort en stor flokk på andre siden av en dal. Dette kom til å ta lang tid. Å komme innpå en stor flokk med dyr i en dal er krevende og langdryg affere. Mye venting, mye kikkert bruk og lav åling. Men de så ut til å slått seg til ro så vi bestemte oss for å prøve. Etter et par timer begynte vi og nærme oss skudd avstand. Plutselig begynte en av høvdingene i gjengen å jage på en mindre bukk og de kom løpende mot oss. Inn på perfekt skuddavstand, rundt 150 meter. Det skulle han ikke har gjort, skuddet gikk og han måtte takke for seg.

En 10 takker :smile:

DSC_4314.jpg.

 

I det skuddet gikk og høvdingen datt ble det uroligheter i flokken. Og vi benytte utrolighetene til å komme oss 60 meter nærmer og innen for grei skudd avstand. Som førte til at nok en "pigger" måtte bøte med livet.

 

En skikkelig duble, 2 skutt på under 3 min. :D

 

På veien tilbake møtte vi denne gamle geita. Hun må ha vært døv på begge øra. Vi kom inn på 10 meter bakfra mens vi snakket sammen uten at hun merket oss.

DSC_4311.jpg

 

Hadde det vært jakt på rådyrgeiter hadde hun nok måtte bøte med livet for hun overlevde nok neppe vinteren i den tilstanden hun var nå.

 

På veien hjem holdt det nesten på å gå galt med Argoen. Den sideveise hellingen ble litt for heavy og vi måtte dumpe ut hjortene for i hele tatt ha håp om å ikke rulle.

DSC_4324.jpg

 

Siste dagen lå tåka tjukk som graut over hele område når vi tuslet ned til frokosten for å dytte i oss vår fulle engelske frokost med full pakke. Etter 2-3 timer venting lettet tåka og en bukk til mått bite i gresser. Den ble det desverre ikke noe bilde av. Kameraet ble liggende igjen i bilen pga fukt og tåke. Mens vi sto og ventet på at tåke skulle lette holdt denne karen på og havne på menyen til en Ilder, men reddet livet siden vi sto ved bilene.

DSC_4327.jpg

 

Stillingen mellom makkeren min og meg ble 7-7. Et resultat vi begge var rimelig happy for. Hadde vi ikke fått så mye tåke siste dagen hadde det nok kunne stått både 8 og kanskje 9. Men sånn var det ikke.

 

Dette var min tredje tur til Skotland og samme terreng. Vi har prøvd litt forskjellige. Jakt med gamekepper 1:1, jakt med gamekeeper 1:2, jakt uten gamekeeper og uten bil. Men føler at etter denne turen har vi kommet fra til det idielle. Jakt med gamekeeper, men hvor vi får lov til å bære våpna selv, smyge litt selv. Vomme og være med på slakting. Det gir suverent fleste skuddsjanser, siden gutta er lommekjent og veit nøyaktig hvor dyra befinner seg i forhold til vær draget.

 

 

Lengselen etter å reise tilbake ble ikke akkurat mindre etter denne turen. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

reisefeberen herjer i kroppen siden flybillett og opphold er klart for tur til skottland i vinter. avskytingsjakt i the highlands en lengre periode. samme tur i fjor resulterte i ca 130 dyr fordelt på to mann. vi reiser over igjen i starten av januar. satser på sporsnø og fine forhold:) desember kan bli lang...

Link to comment
Share on other sites

reisefeberen herjer i kroppen siden flybillett og opphold er klart for tur til skottland i vinter. avskytingsjakt i the highlands en lengre periode. samme tur i fjor resulterte i ca 130 dyr fordelt på to mann. vi reiser over igjen i starten av januar. satser på sporsnø og fine forhold:) desember kan bli lang...

 

Hei,

 

Er det fra Evenstadmiljøet eller? Mon tro hvem som fikk i gang det i tilfellet;)

 

Kos deg deg uansett hvilken estate du skal til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vurderar ein tur til skottland på avskytingsjakt etter nyttår.

Nokon som har gode tips til kor ein bør reise, evt kven ein bør reise med?

Kva prisar ligg desse turane på ca, reknar med det er ein delbillegare enn bukkejakt om hausten?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler reise med Aaron Winton hos Direct Sporting Lets. Har vært der 2 ganger på avskytingsjakt av koller og kalver, og har booket tur til vinteren igjen. Fantastisk grei kar som bistår med hva det måtte være og gjør sitt ytterste for at en skal få en fin opplevelse.

 

Info: http://www.directsportinglets.co.uk/" target="_blank, http://hunter4life.blogg.no/1377960530_ ... t_i_s.html" target="_blank

 

Video: https://www.youtube.com/results?search_ ... n+scotland" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka litt på nettet ikveld, ser ut til at det er fleire som er fornøygde med dei.

Korleis er de med dyr på dei områda?

Korleis er det å ta med eige våpen til skottland, er det enklare å leige istadenfor?

Kan vel fort bli litt lengre hold og då er det no greitt med ei rifle ein har skote ein del med tidlegare.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er det å ta med eige våpen til skottland, er det enklare å leige istadenfor?

 

Har jaktet i Skottland siden 2007. Dette er fremgangsmåten for meg og oss...

 

- Sender EU våpenpass fysisk bort til Stryde wildlife management jeg jakter hos.

- Han må da søke om midlertidig import for meg. Denne søknaden blir i dette tilfelle sendt til Edinburgh, som igjen videresender dette til distriktene som omhandler jaktterrenget, som må si ja. Da går papirene tilbake til Edinburgh, som stempler EU våpenpass samt et FAC (FireArm Certificate)

- Behandlingstid bør beregnes til 4-6 uker, kan sikkert gå kjappere. Men er det jeg beregner.

 

Når det gjelder politiet der borte sammenlignet med Norge, så kan man si at hele jaktterrenget sogner til Edinburgh (Norsk politidistrikt), så er jaktområdene tilhørene forskjellige lennsmannsdistrikt. Sånn enkelt forklart.

 

Når man ankommer EDI så kommer all din bagasje som spesialbagasje og det blir utfyllt enda et skjema ved ankomst.

Ved jakt så må EU våpenpass, FAC og ankomstskjema være med. Det bør ihvertfall. Jeg har det liggende i en vanntett pose i sekken.

Alt dette høres kanskje litt overveldene ut? Men er egentlig ganske smertefritt.

Fungert utmerket alle de 18 gangene jeg har reist til Skottland

Link to comment
Share on other sites

Vurderar ein tur til skottland på avskytingsjakt etter nyttår.

Nokon som har gode tips til kor ein bør reise, evt kven ein bør reise med?

Kva prisar ligg desse turane på ca, reknar med det er ein delbillegare enn bukkejakt om hausten?

 

Jeg var en tur i Skottland i november i fjor, egentlig i et annet ærend - men fikk lurt inn to dager på jakt :D

 

Som kjent er det kun jakt på hinds på denne årstiden, og det er endel billigere enn bukker. Sammen med en en kamerat besøkte jeg Eagle Brae, som ligger ca en times kjøring vest for Inverness: http://www.eaglebrae.co.uk/

 

Eagle Brae er en ganske spesiell plass med sine hytter laget av kanadisk tømmer. Standarden på disse hyttene her er meget høy, og ikke spesielt billig - selv for nordmenn. Det er mulig å bo på et lokalt hotell / B&B, og jakte på Eagle Brae sine områder sammen med Greg Fraser, gamekeeper. Jaktområdene til Eagle Brae var utrolig flotte, skotsk høyland på sitt beste! Vi så veldig mange fine bukker der, jeg kunne godt tenkt meg å reise tilbake og lagt ned noen fine «stags».

 

Selve jaktopplevelsen oppfylte mine forventninger. Jeg trakk det lengste strået (bokstavelig talt) og fikk første anledning til å skyte. Etter endel om og men fikk vi sneket oss innpå en flokk på 4 hind som lå nede. La oss ned og fikk rigget til godt anlegg på ryggsekken, jeg vil anslå 70 meter skrånende nedover til hjortene, helt optimalt med andre ord. Etter en halvtime ble Greg utålmodig og viftet litt med hatten, nok til at flokken reiste seg opp. Jeg fikk sendt avgårde et godt skudd, mente jeg, men alle fire forsvant bak en haug... sekunder senere så vi en løpende hjort som Greg mente var skadeskutt, "shoot again" hørte jeg. Javelda, tenkte jeg, og sendte avgårde et skudd på dyret i travende fart på ca 100 m hold. Det skulle vise seg at det lå to hjorter nede da vi kom ned bakken, første skuddet satt der det skulle og hjorten lå 20 meter fra skuddplass. Andre hjorten hadde jeg truffet litt høyt i ryggen og krevde avlivningsskudd. Min jaktkamerat fikk også lagt ned to hjorter, men i noe mer kontrollerte former. Begge hjortene ble skutt på relativ langt hold, og gikk rett ned i smellen.

 

Jeg mener å huske at vi betalte 500 pund for to dagers jakt sammen med Greg, 250 pund per person, pluss tips. Veldig hyggelig plass, kan absolutt anbefales. For vår del var det avgjørende at det var i rimelig avstand til Aberdeen / Inverness, siden vi hadde andre ærend der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...