Jump to content

Genial revelokk


bentrun

Recommended Posts

Hvordan legger dere den i munnen da? Mulig å legge ut bilde folkens?

 

 

 

jeg har den inne i munnen og bruker ikke hendene i det hele tatt da får jeg konsentrert meg mer og skytingen og slipper og støkke rev på grunn av bevegelse med armene :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan legger dere den i munnen da? Mulig å legge ut bilde folkens?

 

 

 

jeg har den inne i munnen og bruker ikke hendene i det hele tatt da får jeg konsentrert meg mer og skytingen og slipper og støkke rev på grunn av bevegelse med armene :)

 

 

Er det noen "svelge/kvelefare" dersom man sitter med dette i gapet?

En "nødtråd" festet kan kanskje være ok?

Link to comment
Share on other sites

:shock: jøss! Med ca 5mm mellomrom... hva er ca 5 mm bredt og passer mellom to kronestykker??

 

 

bruker ikke noe mellom det ødlegger lyden bruker kun teip :) litt stiv så du ikke klarer og presse kronestykkene sammen igjen :)

 

Som duck tape da eller?

Bruker man altså ikkje noko i mellom kronestykkene når man taper de sammen?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så viktig att det er akk 5mm. Om det er 1,3 eller 5

 

Legg en tape stripe på bordet med limet opp. I en stripe rett mot deg.

Sett myntene med sånn ca 5mm mellomrom øverst på tape stripa, rull så myntene mot deg til du har tape helt rund myntene. Og vips ferdig.

 

Har ikke YouTube konto så får ikke lagt ut film desverre.

Har ikke pc som funker så får se om jeg får lagt ut bilder med tlf

Link to comment
Share on other sites

Likte den YouTube-linken lenger opp her, og det florerer visst med briljante gratis idéer som funker minst like bra som dyre butikk-lokker! :D

 

Han her er ikke snauere enn at han bruker en par tilfeldige dingsbomser med hull i, for å lokke de inn på haglehold midt på lyse dagen! :D

 

:arrow:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg bor i trøndelag har jeg modifisert konstruksjonen til de som er glad i flaska :D

 

Innvendig diameter på ei halvliters brusflaske (cola) er 20,8 mm, diameteren på et kronestykke er 21 mm,

altså skjærer man av tuten nedenfor flensen på flaska, setter tinn ett kronestykke og noen stoppskiver i skrustikka og presser første kronestykke inn i tuten fra flens-enden

Tilpass dybden slik at neste kronestykke settes ett par mm innenfor enden og slik at det er ca. 5 mm mellom kronestykkene.

Press inn det andre kronestykket, borr hull i flensen for evt. tråd for å henge rundt halsen. Ferdig!

 

Så, et lite tips : det er lettere å få "fin" lyd om man suger/sutter på tuten :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må bare hive meg på genial-revelokk bonanza her... Svigerfar kom på noe av det mest geniale jeg har sett på lenge, som jeg kan skrive under på at virker (rev på 20m fullt opptatt med å leite etter meg). RIV PIPE-TUTEN UT AV EN HUNDELEKE! Det blir jo nøyaktig det samme som en buttolo fløyte. Oppfinneren selv har sin bittelille lokkpip liggende i munnen hele tiden (for å minimere bevegelsene til rullings ;-) ) og jeg har funnet ut at om jeg kniper sammen ene siden med fingrene og suger luften gjennom så får jeg en sylskarp ynkende skrikelyd som bærer gjennom hele dalen, uten at det lager så vanvittig lyd som critter'en! :-) Også slipper du "jeger drept av to kronestykker" overskriften, selv om jeg garantert skal prøve dette! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Regnet ikke med at dette var uprøvd heller, men deler jeg det vil flere få med seg dette superbra tipset fremfor å kjøpe en buttolofløyte til flere hundrelapper de kunne brukt på banen i stedet ;-) (Beklager at jeg ikke visste at du hadde hørt om det før)

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å være klar over at de skadde dyrene endrer sine skadelyder med årene etterhvert som fløytene utvikles, og de oppdager dette. Dette for at markedet ikke skal mettes med fløyter.... vil jo være pinlig å komme på jakt og bli avslørt med "fjorårsmodellen" av revefløyte.... Det er jo SÅÅÅ ut på dato liksom :winke1:

I tillegg er det dårlig butikk for de som selger varene.....

Link to comment
Share on other sites

Ja bare å komme seg ut med et par av disse i lomma og prøve. Har også sett endel av disse filmene til Clausen og gutta der enkelte sier at du skal sitte i 15-20 minutter og så flytte på deg, det mener jeg er galskap å hevde. De som har satt og sett på en rev på jakt finner fort ut at den dekker et ekstremt stort område, gjerne hele dalen du sitter i, på den tiden. Sitt/ligg på samme plassen, mest mulig dønn i ro (behagelig) så lenge du gidder. Flytter du deg er det i hvertfall i mitt hode stor sansynlighet at reven ser deg og velger en annen dal og komme ned i. De er ikke dum. Og en annen ting er at jeg har en feeling av at nordic predator/critter call type fløyter er veldig høylytt og skrikende og gjerne vil skremme bort de mindre revene. Det skal også lite til før de klistrer seg til etter noen blås og blir vanskelig å blåse i (har bare nordic predator erfaring) og dermed veldig fort gir fra seg en ulyd som kanskje vil skremme bort en intetanende rev. Den lille pistrete skrikingen jeg lager med hundelekesaken, knepet igjen i enden, bærer i følge jaktkammeraten direkte hundrevis av meter og høres gjenklang av i en middels stor dal (et par kilometer?) og fungerer supert sommerstid. Vinterstid satt vi på hver vår side av en liten haug, og jeg blåste av full hals i nordic predator fløyta så det hvinte i ørene etterpå, og han hadde ikke hørt noe som helst pga tett snødekke, så da vet jeg ikke hvor mye tess de spedeste lokkene er lenger. Noen som har erfaring her?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fasit. Tenk deg "dyr i nød/dødsskrik". Reven kommer av to årsaker; den er nysjerrig, eller den er sulten. Alt fra musepip til døende rådyrkje eller hare (jæxxxx skrikelyd). Det er derfor jeg foretrekker hundeleke/buttolo kviningen, for da TROR jeg jeg unngår å skremme reven med en plutselig skjærende skrikelyd fra fløyta når den var mye nærmere enn jeg gjerne hadde fått med meg :) Er langt i fra erfaren selv her, men de som er det sier at reven aldri kaster bort kjangsen på et gratis, enkelt måltid, med mindre den aner ugler i mosen da du tenner deg en røyk :) De kommer instinktivt på slike lyder. Jeg har prøvd litt lange klagende høyfrekvente fugle/muse skrik (men ikke for lange). Også bør du bare lokke noen ganger (kanskje et minutt), gjerne litt intenst og så gi den noen minutter før du gjør det igjen, igjen i følge de som kan det i bladene/youtube.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...