Jump to content

Mine første ladninger...

crazym

Recommended Posts

Heisann, har da fått laget mine første ladninger. Er helt ny på detta og har kun ladeboken som lektyre for å skaffe meg kunnskap da jeg ikke kjenner andre som lader i nærheten.

Lader kun til 308 win, og handlet inn 155gr nosler custom competition til trening og 150gr nosler accubond som jaktkule i første omgang.

Eneste kruttet jeg fikk tak i var Norma N-11

Hylsene er nye Laupa, jeg forsøkte å kammre endel av disse rett fra esken og det gikk fint. Derfor har jeg IKKE presset hylsene noe nå i førsteomgang. Tok vanlig inspeksjon av alle hylsene før jeg ladet.

Har nå ladet 10 stk treningskuler med 43gr N-11 bak 155gr kula. Col ligger på ca 70.80

Ladet også 5stk accubond med 44gr N-11 bak 150gr kula. Col her også ligger på ca 70.80, men 1 kule kom dypere så ligger rundt 69.90 <- noen fare med denne?

Virker dette riktig start for dere som er mer drevene i gamet? Har forstått det slik at man må prøve seg litt frem for å finne det som går best i sin egen børse.

Eg lader også .308 med N-11. Du skriv ikkje kva krutlot du har, men det står vel greie ladedata for like tunge Sierra-kuler på boksen din? Det gir ein grei peikepinn. For meg ser det uansett ut til at du har starta trygt og lågt. Du har sikkert litt å gå på, litt avhengig av kor raskt N11-kruttet ditt er. COL er heilt ok. I mi børse får eg ikkje betre samlingar ved å øke COL utover 70,5 mm, heller tvert imot. Men dette vil variere frå våpen til våpen.

Godt å høre.

Står så mye på boksen:

40932315

P 115037 <- Dette er kanskje lot'en etter hva jeg googla meg til.

Nr. 0589

08116

Exp 3485/99

En av de er nok LOT nr, satser på det er den jeg kommenterte.

Ellers har jeg som en sa her prøvd å holde meg på "snille" ladinger enn så lenge og evt øker om behov etterhvert.

Dette med friflukten til kula var vel det jeg ennå sliter litt med å skjønne prinsippet av. Er kanskje noen gode tråder ang det her, prøvde ett kjapt søk men fant ikke noe særlig. Kan søke litt mer grundig senere.

Friflukten er enkelt (og kanskje litt vanskelig) å forklare :)

Enkelt sagt: avstanden mellom kula og bommene. Det er viktig at

friflukten er over 0, for å si det slik. 0 da står den i fysisk kontakt med bommene, og dette kan øke trykket i hylsa dramatisk, med potensielt farlig utfall.

Måten jeg alltid har målt friflukten på, har vært følgende:

Sette en kule så vidt inn i en skutt tomhylse (altså en som har litt rom hals, men ikke for rom), og kamre denne "patronen". Da vil kula presses inn i tomhylsa av bommene, og når du tar denne forsiktig ut (sånn at du ikke forskyver noe), kan du måle den med skyvelæret ditt, og du har en absolutt max COL.

Vil du være sikker på at du har fått rett resultat kan du gjenta prosedyren.

OBS: dette må såklart gjøres for hver ny kule du lader.

Det finnes og en teknikk med pussestokk, tusj osv. men denne har jeg aldri brydd meg med. Lurer på om ikke denne er omtalt i ladeboken?

COL er og ofte oppgitt i ladetabeller. Min erfaring er at disse alltid er godt innenfor de aller fleste kammer, så har jeg oppgitt COL i f.eks ladeboken, så er jeg ikke redd for å bruke den.

Flere hjemmeladere ønsker jo å etterstrebe en så kort friflukt som mulig, da dette skal gi økt presisjon. Personlig syns jeg det er enklere å arbeide med litt rommere tolleranser, skulle noe i teorien gå galt. Så jeg kjører på med 4-5mm friflukt. Noen har mer enn dette og. Leker man seg helt opp imot 0, kan man igjen få for liten settedybde i noen tilfeller, og da kan igjen kuleholdet bli for svakt, som gir ujevn presisjon.

Dette er basert på hva jeg har lest, og prøvd selv :!:

Edited by Guest

avstanden mellom kula og bommene. Det er viktig at kuleholdet er over 0, for å si det slik. 0 da står den i fysisk kontakt med bommene,

Forskjellig kulehold vil gi forskjellig friflukt, men har du kulehold på 0 vil det si att kula ikke sitter i hylsa i det hele tatt og kruttet renner ut. :wink:

Da har jeg gjort følgende for å måle COL:

Tok noen skutte hylser (nato, gjør det noe?), og fant noen der kulene hadde litt hold i halsen.

Kammret disse og målte lengden etterpå.

Fikk følgende data på mine kuler:

Nosler 150gr accubond: 75,34

Nosler 155gr Comp: 73.73

Sikkert vanskelig å si at dette er korrekt eller feil da alle kammre er forskjellig men jeg satser på at det da er gjort korrekt, forutsatt at jeg kan benytte hvilke som helt slags hylse for denne målingen? Som sagt mine første ladinger så har ikke tomhylser som er skutt i våpnet av samme type som jeg nå lader i (laupa).

• 2 weeks later...

Da fikk jeg skutt litt.

Begge kulene gikk endel lavere enn hva jeg hadde skutt inn våpnet på tidligere. Har skutt endel NATO og Norma Oryx 180gr og kikkerten er stillt inn etter disse.

Samlingene var helt ok, men ikke noe topp. Jeg burde vel øke litt på kruttmengden. Trykktegnene var som ventet helt greie, og tennhetter o.l så ut som de skulle.

Det var litt soting på hylsehalsen, men dette kommer jo alltid etter hva jeg har erfart. Ikke noe store mengder og ikke noe på kroppen.

Nosler comp og Nosler Accubond gikk veldig likt med henholdvis 43gr bak og 44gr.

Burde være ganske safe og øke til 44 og 45gr bak disse?