Jump to content

Imot lyddemper? Hvorfor?


NJR87

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når jeg er på skytebanen bruker jeg øreplugg + øreklokker. Og ute kun øreklokker.

Jegere uten hørselvern kan bare få hørsel skader.

 

Men jeg er imot demper for min egen del, ødelegger våpnet, jeg har ikke synspunktet at våpen er et redskap, for mg er det mer som "samleobjekt" mine våpen er med andre ord uten riper, men sånn er jeg med alt jeg eier.

 

Nei lydemper er forferdelig stygt, når jeg ser folk med magnum patroner og 375 å større med demper...uufff. Skal la være å utale meg.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Det er treffpunktforandring uten demperen på. Ikke noe prob, på dette løpet står demperen på hele tiden. Dessuten er forandringen HELT identisk fra gang til gang og kan enkelt stilles på (9 knepp venstre og 8 opp i dette løpet). Men jeg har som sagt alltid demperen på under jakt på 6.5 løpet.

 

Bare lurte, har ikke fått forsket nok på dette på mine egne løp: er forandringen lik på all ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Som det er nevnt en rekke ganger tidligere, dempere passer på noen rifler, andre rifler bør få slippe. Min klassiske Mauser skal definnitivt slippe å få en demper, det samme gjelder den Ruger No.1 jeg har på vei inn. En Kongsberg 393 uten åpne sikter jeg har liggende, har derimot demper montert. Hvem sa vi kara ikke brydde oss om estetikk?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en diskusjon som kan vare for evig........

Smaken er som baken, nemlig ganske så delt. Å det vil den alltid være :lol:

Sitting duck var inne på at han likte å se reaksjonen på det han skyter på etter at skuddet har falt, å der forstår jeg han veldig godt.

På vinteren når det er mørkt, er det nemlig helt umulig å skyte med såpass grovt kaliber som 30.06 uten demper om man samtidig skal se hvordan mikkel beveger seg etterpå.(kan jo hende at man bommer eller skadeskyter)

Personer i denne diskusjonen som hevder at dem ikke trenger demper å likevel klarer det, bør jo også opplyse hva slags kaliber dem skyter med

Skal innrømme at dersom jeg bruker 222, så klarer jeg likavel ikke se skuddreaksjon. Men ikke pga rekyl, men munningsflamme.

Denne blender utrolig mye, såpass at man ikke ser i det brøkdels sekundet det tar for en rev å komme seg unna.

Begge disse to tingene eliminerer man med demper.........

Å ikke å glemme, så slipper du å skremme vannet av naboene på natten :lol:

Så egentlig burde det vært påbudt med demper om skudd skulle skytes etter mørkets frambrudd.

Link to comment
Share on other sites

Har dempar på jaktrifla, og er fornøgd med det. Det einaste negative eg har oppdaga, er at det blir ein del mirage når eg er på skytebana. Ogein må derfor ta litt pauser i skytinga.

 

Eg var litt dempar-predikant ei stund eg og, som ville overbevise alle om demparane sin fortreffeligheit. Det har eg slutta med. Eg gjer etterkvart blanke i kva alle andre puttar på børsa si eller lar vere å putte på.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje skjønne kvifor trådstartar meiner det er upraktisk med lydempar på reinsjakt, på hjortejakt derimot har eg mange gonger opplevd det upraktisk.

Når ein les innlegga her så får ein inntrykk av at folk stort sett driv med postering på jakt og der er det lite problem,men eg går ofte i skogen på hjortejakt og da opplever eg at rifla blir lang og uhåndterlig i tett skog. Veldig fort et demparen slår borti eit tre noko som sjølvsagt ikkje aukar sjansen for raske skot.. I tillegg kan då demparen løsne så eg må ofte sjekka at det er fast for sikkerheits skuld. I slikt terreng kan eg skru av demparen,men på mi rifle er treffpunktendringa med og uten dempar så stor at eg ikkje treff ringskiva på 100m uten dempar. Da må eg i såfall ha med ekstra kikkertsikte og bytte når eg kjem i tett skog. Så stor treffpunktendring er nok svært uvanlig,men 20-30cm er ikkje heilt uvanlig. Så lengden er eit problem for min del, balansen derimot er tilfredstillande.

 

Visst er det mange ting som kan svikte på ei jaktrifle,men med lyddempar er det ytterligare eit element som kan svikte. det kjem ein ikkje ifrå.

 

Ein kan nok korte ei rifle ned maksimalt slik at den totale lengen med dempar ikkje er særleg lenger enn ei vanlig rifle,men korleis blir det då med anslagsenergien i 6.5x55? Klarer rifla energikravet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...