Jump to content

Imot lyddemper? Hvorfor?


NJR87

Recommended Posts

Har ingenting i mot demper på skytebanen men i ett jakt lag som er forexempel på elg jakt så blir jeg sur om jeg ikke hører smellen når elgen blir skutt, der er det noe med spenninga og høre losen/smellen og bli meget klar når du vet at det er dyr i farta.

Du hører det selv om det er demper på et våpen, det blir ikke stilt som i grava ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er det fortsatt elgjegere har kikkertsiktet i avtagbar montasje, og bruker åpne sikter på trange poster i drittvær.

 

Jeg har bare en rifle med lyddemper, og foretrekker heller å gå med elektroniske propper i ørene. Nå koster ikke slike propper mer enn en lyddemper, og passer like godt til flerløpsvåpen, og til hagler.

Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst få bolt eller halvautomatiske rifler man ødelegger utseendet på med en lyddemper i mine øyne, heller motsatt!

Et langt, tynt løp med demper frampå kan se rart ut.

Har man et litt tjukkere løp og får det kappa en del på de kalibre dette er mulig, ser det ikke så dumt ut lengre.

 

På min Tikka T3 med KKC stokk har jeg satt på en Hausken med bakkammer som slutter 3 millimeter framfor forskjeftet, dette ser veldig stilig ut, men grisetungt! :twisted:

 

INGEN bakdeler med lyddemper veier opp for alle fordelene, etter min mening!

Treffpunktforandring... Altså, har man demper skal demperen være på!

Lengde/balanseproblem fikses med kapping.

Er demperen varm venter man en runde.

Er demperen full i kruttslam er det fort gjort å vaske den.

Er demperen utslitt kjøper man en ny.

 

3-4000 for lyddemper er IKKE dyrt viss man er en aktiv jeger eller skytter.

Men joda, vi har hvert år folk som er rasende fordi de må skyte 30 prøveskudd fordi det er "dyrt".

De har ikke råd til å kjøpe hele ammunisjonspakker på bana en gang. Er det så vondt bør en vurdere å legge jakta på hylla.

 

En artig ting jeg har lagt merke til er at en del som faktisk har lyddemper, faktisk ikke bruker den på bana! På jakt vet jeg ikke, men...

Er det flaut med lyddemper mon tro? :D Det er nesten sånn jeg tror dette er tilfellet! Spør jeg bare vrir de seg unna temaet!

Link to comment
Share on other sites

Synes bruk av demper på nattjakt . er en stor fordel . Synes også rustfri /synt er fortreffelig her på berget . Men stiller aldri med det utstyret i litt mer snobbete jaktformer i europa , velger da å bruke ei helstokkrifle .

Link to comment
Share on other sites

En artig ting jeg har lagt merke til er at en del som faktisk har lyddemper, faktisk ikke bruker den på bana! På jakt vet jeg ikke, men...

Er det flaut med lyddemper mon tro? :D Det er nesten sånn jeg tror dette er tilfellet! Spør jeg bare vrir de seg unna temaet!

 

 

Grunnen kan kanskje være at det rett og slett blir grisevarmt med demper om man vil skyte litt mere enn 10 skudd. ? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det fortsatt i 2012 et flertall som er imot lyddemper på jaktrifla?

 

Flertall av hva? Jegere? Ola Nordman generellt?.

Altså, er man ikke jeger har man ikke all verdens bruk for demper vel? Så jegere, ja.

 

Godt mulig trenden er annerledes rundt om i landet, men der jeg har vært på skytebaner eller på jakt er det kansje 1 av 10 som har lyddemper. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

En artig ting jeg har lagt merke til er at en del som faktisk har lyddemper, faktisk ikke bruker den på bana! På jakt vet jeg ikke, men...

Er det flaut med lyddemper mon tro? :D Det er nesten sånn jeg tror dette er tilfellet! Spør jeg bare vrir de seg unna temaet!

 

 

Grunnen kan kanskje være at det rett og slett blir grisevarmt med demper om man vil skyte litt mere enn 10 skudd. ? :)

Joda, men på de fleste skytebaner regner jeg med at man får lov å vente eller gi andre plass annenhver runde. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst få bolt eller halvautomatiske rifler man ødelegger utseendet på med en lyddemper i mine øyne, heller motsatt!
På meg virker du bare som om du er sur på at andre ikke er enige med deg.

 

Pene våpen blir ikke penere av lyddemper, og de som eier slike pene våpen, lar ikke være å montere demper fordi det er for dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Dei aller fleste som er imot lyddempere og kjem med kommenter tjuvjakt og ting som at den ikkje demper rekyl, bunner i grunn i uvitenheit...

 

At enkelte rifler ikkje kler lyddempere, og at det er framtungt osv, det er rett å slett smakssak, det meste ellers bunner i enten uvitenheit eller sjalusi..

 

Inntil for et par år siden, så var det eit naboterreng, der det var ulovlig å jakte med lyddemper, pga fare for tjuvjakt.. Det tok atskillig mange år, før folk trudde på at jorda ikkje var flat også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke ha lyddemper på mine rifler. En av grunnene er det estetiske. En annen grunn er at jeg ikke vil gå rundt i skogen og se ut som en leimorder :D . Når det gjelder det med hørselen så finnes det som flere har nevnt gode alternativer, og så er det jo trivelig å høre smellen fra en jaktkompis. Men hva jeg velger i fremtiden er heller uvisst. Så jeg er ikke imot demper, men nå vil jeg ikke ha det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte lyddemper for en del år siden pga jeg hadde med guttungen på jakt.. skal en få fellt dyr er det veldig behagelig å fokusere på dyret og hvor minsten er å skyte. ikke lete etter hørselsverna tre de på håpe at dyret er der enda sjekke at han ikke har tatt av hørselsverna så skyte... når e jakter alene blir jammen demperen på da å. så mange grunner for å ha hørselsverna på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting imot lyddempere. Jeg tok med min Bar MKII i 7mmRM til børsemakeren for noen år siden. Jeg ønsket meg også en demper. Svaret fra børsemakeren var nei. Han ville ikke montere demper på børsa. Halvautoer i kaliber som brenner mye krutt kunne vist bli kranglete med dildo på tuten. Skuffet tok jeg børsa med meg hjem, men har vel akkseptert at slik "luksus" ikke er ment for alle: :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ørene mine VELDIG mye når jeg er på jakt. Har prøvd hørselvern med lydforsterker, men får det ikke helt til. Blir for mange ekstra lyder. Er det litt vind er håpløst. Det knirker i dem, osv...

 

Skal jeg få med meg alle lyder og fremdeles ta vare på ørene, så er lyddemper eneste løsning. Jeg mener at praktisk funksjonalitet er en slags estetikk i seg selv, mulig ikke alle har øye for akkurat det. Ser for meg en del tunghørte "gubber", med "estetisk" fine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst få bolt eller halvautomatiske rifler man ødelegger utseendet på med en lyddemper i mine øyne, heller motsatt!
På meg virker du bare som om du er sur på at andre ikke er enige med deg.

 

Ærlig talt, jeg er alldeles ikke sur. :forvirra:

 

Prøver bare å lufte mine erfaringer av anti-demper folket. Det har vært noen facepalm situasjoner, så jeg kan virke oppgitt, men prøver å være saklig.

Link to comment
Share on other sites

For min del handler det også om å observere treff og skuddreaksjon. Dette er svært vanskelig selv med demper og umulig uten.

2

 

Klarer du ikke å observere treff og skuddreaksjon uten demper bør du seriøst trene mere skyting og lære deg å skyte :wink:

 

Demper har klare fordeler for hørselen....dog er feilkildene til treffpunktforandring så store at det er betenkelig at dette er lovlig under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på død og liv skal skyte gås i flokk på 400 meter eller det samme med rype på 200m kaller jeg det både uetisk og ulovlig jakt :wink:

 

Hvis du da driver med dette regner jeg med at våpenet er av kaliber og type som egner seg...og da med riktig kikkert er det uproblematisk å observere treffpunkt og skuddreaksjon uten demper..

 

Kan du skyte er IKKE 30-06 noe problem å observere treffpunkt med UTEN demper :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan du skyte, er langholdsjakt verken uetisk eller ulovlig....

 

nei, jeg har ikke skutt gås på 400 meter eller andre drøye hold.

Ja jeg har utstyr og kaliber som egner seg, og målet er nettopp å bedrive langholdsjakt på småvillt.

 

Nei, jeg kan sikkert ikke skyte. Har mye å lære og mange år på meg. Skyter ca 8-900 skudd i året og bare 5 av de er uten tofot. Dermed vil vel de fleste si at jeg ikke kan skyte.

 

Men en ting har jeg lært; Uten lyddemper klarer ikke jeg observere treff eller viltets reaksjon.

 

Hvor mange skudd må jeg skyte for å klare det? Må jeg være DFSr og ligge på 340ish?

Alle kan ikke være like flink som deg vet du.

Link to comment
Share on other sites

Demper har klare fordeler for hørselen....dog er feilkildene til treffpunktforandring så store at det er betenkelig at dette er lovlig under jakt.

... hvis du har en dårlig rifle.

Jeg har som sagt ikke merkbar treffpunktforandring med/uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Demper har klare fordeler for hørselen....dog er feilkildene til treffpunktforandring så store at det er betenkelig at dette er lovlig under jakt.

 

Dette forstår eg ikkje. Når børsa er innskoten med dempar og du jaktar med dempar...

Link to comment
Share on other sites

Kan du skyte, er langholdsjakt verken uetisk eller ulovlig....

 

nei, jeg har ikke skutt gås på 400 meter eller andre drøye hold.

 

Joda såkalt langholdsjakt er etter norsk jaktlovgivning ikke lovlig ( § 19) Og i alle tilfelle er ditt eksempel med skudd på gåseflokk på 400 meter KLART ulovlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på det :wink: utfordringen er at gjengejobben, løpet, demperen, innfestingen av løpet i kassa ( gjenger, sauer, blaser osv) gir opphav til tider store treffpunktsvariasjoner...

 

... som igjen bunner i dårlig jobb, eller?

Som nevnt et par ganger tidligere på forumet har jeg aldri vært fornøyd med en eneste børsemakerjobb* jeg har fått gjort. Derimot har jeg fått tilpasset en rifle fra bunnen av, av en maskiningeniør med gudegitte evner og tilsvarende sans for detaljer.

 

* off the top of my head:

- 10/22 gjenget for demper: gjengene ser ut som om de er slått for hånd med grovrasp, og er så grove at de synlig sliter metallspon av demperen. Gjenge"beskytteren" er kortere enn gjengene den skal beskytte.

- Power Custom kikkertmontasje til 10/22, krever 2 hull borret og gjenget i pipa. Hull er ikke i senter i topp av pipa; er ikke parallelle; gjengene er skjeve.

- 10/22 beddejobb: sorry, vi gidder/rekker ikke, selv om vi lovet.

- Remington 700 beddejobb: vi fjerner bare trykkpunktet under forskjeftet, vi, men tar betalt for en full beddejobb.

- Remington 700 avtrekkerjobb: et halvt tonn er fint.

- Remington 700 rekylkappe: vi gidder ikke ta mål og kappe stokken for å tilpasse lengde til skytter. Stokken er nå korrekt lengde for en 500 kilos gorilla, men ikke fullt så mye den 16 år gamle gutten som foretok bestillingen.

- Mauser rekylkappe: vi gidder ikke ta mål etc.

- Remington 700 montering av Leupold Standard-montasje: bakre montasje dratt skjevt til, justeringsskruer har gravd dype spor i godset.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på det :wink: utfordringen er at gjengejobben, løpet, demperen, innfestingen av løpet i kassa ( gjenger, sauer, blaser osv) gir opphav til tider store treffpunktsvariasjoner...

 

... som igjen bunner i dårlig jobb, eller?

 

Yes...og de fleste gjenge/ demper jobber gjøres av :evil::):evil: børsemakere...

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke å lese gjennom tre sider med innlegg.

Men grunnene til at jeg ikke vil ha lyddemper på børsa mi er følgende:

1. Balansen blir veldig forandra (ødelagt)

2. Våpenet blir upraktisk mye lenger. (Om en ikke kapper pipa tilsvarende)

3. Eventuelt forsikte må bort. Dette er en ulempe for meg, siden jeg synes det er betryggende med backupsikte. (Har kikkerten i svingmontasje)

4. Også er det STYGT!

Men når dette er sagt, må jeg bare innrømme at jeg er imponert over effekten når det gjelder reduksjon av smell og rekyl. Så hver får gjøre som han vil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på død og liv skal skyte gås i flokk på 400 meter eller det samme med rype på 200m kaller jeg det både uetisk og ulovlig jakt :wink:

 

Hvis du da driver med dette regner jeg med at våpenet er av kaliber og type som egner seg...og da med riktig kikkert er det uproblematisk å observere treffpunkt og skuddreaksjon uten demper..

 

Kan du skyte er IKKE 30-06 noe problem å observere treffpunkt med UTEN demper :winke1:

 

Siden du er så skråsikker på at du ser treffpunkt på småvilt på 200-400 m. uten demper så har du enten gjort noe du selv mener er ulovlig eller så veit du ikke hva du prater om :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på det :wink: utfordringen er at gjengejobben, løpet, demperen, innfestingen av løpet i kassa ( gjenger, sauer, blaser osv) gir opphav til tider store treffpunktsvariasjoner...

 

... som igjen bunner i dårlig jobb, eller?

Som nevnt et par ganger tidligere på forumet har jeg aldri vært fornøyd med en eneste børsemakerjobb* jeg har fått gjort. Derimot har jeg fått tilpasset en rifle fra bunnen av, av en maskiningeniør med gudegitte evner og tilsvarende sans for detaljer.

 

Det finnes flere enn èn børsemaker der ute... Her det nok mannen og ikke faggruppen som er problemet :lol:

 

Du står fritt til å bytte børsemaker hvis du vil, omtrent som med en hvilken som helst håndverktjeneste. Sikker på at du har vært hos en børsemaker? Eller var det bare en fyr med mye utstyr?

Link to comment
Share on other sites

dog er feilkildene til treffpunktforandring så store at det er betenkelig at dette er lovlig under jakt.

 

Det er det også med billige sikter, løse montasjer, dårlig vedlikehold og dårlig skyting. Hvis den vanlige jegeren klarer å holde kontroll på alt annet, hvorfor ikke demperen også? Er de for dumme til det?

Link to comment
Share on other sites

Det er ytterst få bolt eller halvautomatiske rifler man ødelegger utseendet på med en lyddemper i mine øyne, heller motsatt!
På meg virker du bare som om du er sur på at andre ikke er enige med deg.

 

Ærlig talt, jeg er alldeles ikke sur. :forvirra:

 

Prøver bare å lufte mine erfaringer av anti-demper folket. Det har vært noen facepalm situasjoner, så jeg kan virke oppgitt, men prøver å være saklig.

Da får du godta at for noen er det et argument at man ødelegger utseende til ei rifle med demper, ikke prøve å hevde at disse folkene har feil smak.

 

Som sagt, jeg har også én rifle med demper.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper ødelegger totalt utseende, ballanse og pipe(kappet og gjenget...), er bråkete, fordrer mere vedlikehold og er dyre. Og det værste av alt: Et par ørepropper til 5 kroner gjør en bedre dempejobb! Reduserer rekyl? Javel: Langt de fleste lyddempere er montert på rifler i kalibre hvor rekylen aldri har vært et problem.

 

I alle år har våpeninteresserte ladet, laget villkatter, og strevet for å oppnå best mulig ytelse i sine geværer. Nå er det plutselig ikke så nøye lengre, nei kapp vekk mest mulig av pipa og monter en brødboks på tuppen. Hallo'en?

 

 

Uansett hva du sier ang. rekyl, så demper det rekylen. Om du skyter et behagelig kaliber i utgangspunktet, blir dette kaliberet enda mere behagelig med demper.

Når det kommer til utseende av børsa, så er det ikke det peneste, selv om jeg langt ifra synes den blir stygg av det. Men nå skal jeg skyte med den, og ikke få full tenning av den, ei heller henge den på veggen til utstilling.

 

Demper er tingen mister :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ødelegger ballansen? Blaseren min med det ene 6.5x55 løpet som er kappet er akkurat metern lang MED demper

 

DSC00198.JPG

 

Ballansen er perfekt synes jeg, blir ikke topptung, kan bære den i hånden hele dagen på smygjakt. Og, jeg kan bruke hørselen min til å høre etter lyder av dyr. Jeg bruker hørselen min mye på jakt, kan ikke tenke meg å jakte med propper i ørene! Og jeg synes det er et sant h....te å gå med hørselvern med mik. Javisst finnes det soundscopes, men jeg vil heller ha demper på rifla.

 

Edit, kan jo si litt om grunnene til at jeg liker demper da!

:arrow: Ikke tinnitus. Alle gamle jegere og skyttere sier "hææææ?" Og det er et sant helvete å leve med evig piping og susing, sier de som opplever det. Og det er mange http://no.wikipedia.org/wiki/Tinnitus!

:arrow: Dyra blir ikke støkket. Kan skyte flere dyr av samme flokken om jeg nå vil det.

:arrow: Man hører anslaget. Litt erfaring og du hører når du treffer rett.

:arrow: Jeg skyter bedre med demper/uten rekyl. Dette gjelder spesielt i grovere kalibre (jeg har demper til 375 løpet også).

:arrow: Det er treffpunktforandring uten demperen på. Ikke noe prob, på dette løpet står demperen på hele tiden. Dessuten er forandringen HELT identisk fra gang til gang og kan enkelt stilles på (9 knepp venstre og 8 opp i dette løpet). Men jeg har som sagt alltid demperen på under jakt på 6.5 løpet.

:arrow: jeg forstår ikke dette med veldikehold av demper? Spruter litt olje på den dann og vann. Fatter ikke at folk skrur av moduler i utrengsmål?

 

Det er nevnt over at rifler med demper er schtøgge. Vel, utseende er jo en smakksak. (Smaken er som baken - god! :D ) Jeg synes plastikkblaseren min ser like stygg/fin ut med demper som uten. Det er et verktøy. Min gamle drilling hadde blitt helt malplassert med demper på, dersom nå det var mulig. Men på ei rifle kan jeg ikke se at det spiller noen trille. Men, jeg ser en del uhensiktsmessige rigger på banen. Lette små rifler med lange løp og en gedigen demper i enden. Det er ikke stas å jakte med sånt. Tunge dempere på fullengde løp ødelegger ballansen både når børsa henger på skulderen og når den er i hendene. Til ren posteringsjakt er ikke dette noe problem. Til smygjakt er det ugreit. Da bør ballansen være på plass.

Link to comment
Share on other sites

:D HAHAHA I stand corrected Mr. Amatør :mrgreen:

 

Kombinasjonsvåpen med demper? Ehhhh, der har vi vel et "morgendagens" prosjekt... Det har vel vært noen slike som har buklandet. noen som hukser kombien med pumpemekanisme og magasin?

 

Anyway, tilbake til tema. Til akiv jakt mener jeg at det optimale er en nett liten demper som gir tilstrekkelig demping og et løp som er kappet tilstrekkelig til at balansen blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...