Jump to content

Våpen og barn i hus


hybris

Recommended Posts

Jeg har en gryende interesse for pistolskyting samtidig som jeg nylig har fått barn. Etterhvert vil man jo da få kombinasjonen våpen og nysgjerrige barn i hus.

 

Eventuelle våpen vil selvsagt være i våpenskap, men barn er jo kreative sjeler - så man må vel da være svært påpasselig med nøkkelen til våpenskapet. Er det noen som har erfaringer med dette? Hvor nysgjerrige er barna på våpen/våpenskap, og er det noe problem i praksis å forhindre tilgang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å satse på forebygging. Ingen nøkler blir gjemt på andre måter enn nå. Når poden begynner å bli intr. I våpen kommer jeg til å bruke tid me han og våpenene. Jeg er vokst opp med at våpen ikke er noe hemmelig og noe som skulle gjemmes bort. Når jeg lurte på noe, var det bare å spørre gamlingen. Hadde jeg lyst til å se eller prøve var det aldri nei fra gubben.

 

Våpen blir da noe man får respekt for og lærer seg å håndtere. Ikke noe de voksne har låst bort, noe spennede man har lyst til å utforske.

 

Dette blir min taktikk, så får vi se ka tiden bringer.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg barn eller noe sånt så min kommentar er bare et forslag ;)

 

Du kan jo bytte ut den døren som er inn til rommet hvor våpenskapet står med en innerdør som har lås? :) Samt at du kan ha nøkkelen til våpenskapet en plass som ungene ikke har tilgang til, høyt for eksempel :)

 

 

Edit: Men som mange andre her sier, ikke gjem våpnene fra ungen(e) la han/hun/de få se og spør :)

 

Gratulerer med barn er vel også på sin plass :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min tilnærming er ganske lik AndreasV sin, ta junior med når du pusser og ellers håndterer våpen. Ta frem og vis hvis junior spør, la den håpefulle få lov å klå og bli fortrolig med våpen under tilsyn. Nøkkelen til våpenskapet vet sønnen min nøyaktig hvor er - den er alltid der jeg er. Ved en slik tilnærming underbygger du interessen, lærer fra deg ansvarlig våpenbehandling og fjerner spenningen som fører til forsøk på å utforske i skjul og på egen hånd. I mitt tilfelle har resultatet blitt at junior har blitt en fast skytterkompis som jeg både trener og konkurrerer sammen med. Han fikk sin egen rifle til 12 årsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Å gjemme våpnene for barna vil bare gjøre dem enda mere nyskjerrig. Har selv våpen og ei som nå er blitt 4 år. Hun har vært med på skytebanen, og er med på å lade ammo også. Skjuler ikke våpen for henne, men lærer henne heller at våpen er noe man må ha respekt for og at det ikke er leker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vokste opp med en far som var veldig anti-anti allt som hadde med våpen å gjøre. Resultatet blei at jeg ble noe i overkannt interessert kan du si. I ungdomsårene over grensen for hva som kan regnes som sunnt :roll:

Det blei da folk av meg til slutt og :lol:

 

Ungene mine vokser opp med att våpen er vanlig. Både her hjemme og i huset til mormor og morfar hvor de er mye. Resultatet er at ungene har et avslappet forhold til det, fra minstemann på 5 til eldstemann på 11. Ja, de er interessert, men de er også interessert i andre ting. Det betyr ikke at jeg er slepphendt med mine børser, tvertimot, allt er låst ned/inne når jeg ikke bruker det, og nøklene har jeg full kontroll på. Jeg har definitivt ikke glemt hvor klåfingret jeg selv var som barn.

 

For meg er våpen først og fremst redskap på samme måte som øks, sag, kniv, motorsag osv. Helt vanlig, men må håndteres med respekt og en kyndig hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å satse på forebygging. Ingen nøkler blir gjemt på andre måter enn nå. Når poden begynner å bli intr. I våpen kommer jeg til å bruke tid me han og våpenene. Jeg er vokst opp med at våpen ikke er noe hemmelig og noe som skulle gjemmes bort. Når jeg lurte på noe, var det bare å spørre gamlingen. Hadde jeg lyst til å se eller prøve var det aldri nei fra gubben.

 

Våpen blir da noe man får respekt for og lærer seg å håndtere. Ikke noe de voksne har låst bort, noe spennede man har lyst til å utforske.

 

Dette blir min taktikk, så får vi se ka tiden bringer.

 

Andreas

 

+1

 

Dette er nok rette måten. Hvis de vil så ta de med. Da blir det ikke så spennende og det blir mere naturlig.

 

 

Edit:

Gratulere med unge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen til våpenskapet vet sønnen min nøyaktig hvor er - den er alltid der jeg er.

 

Det er etter min mening den eneste korrekte måten å lagre en nøkkel på, nysgjerrige unger vil garantert snuble over selv det mest geniale hjemmested. Min nøkkel er alltid med meg, tjuvpakk skal ikke kunne finne den om de bryter seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Våpen er like farligt som kjøkenskuffen ful av kniver eller snekkerbua full av verktøy.

Vi hadde ikke våpen i huset da jeg var liten. Tror far var kurert for våpen bruk etter 5 år i krig.

Men jeg har altid hatt rikelig tilgang på våpen. Og innteressen for skyting kom på plass tidligt. i 4 års alderen var jeg en plage for slektninger i Sogn. Jeg var med bare de nærmet seg våpen eller jakt. Respekten for våpen fikk jeg fordi jeg fikk klø på. Skyte med. Og se resultate.

Dette har jeg praktisert med egne barn, barnebarn og andre barn som har frekventert hjem eller hytte.

Nyskjerigheten øker med avstand, kunskap og prøving i nærhet av ansvarlig person gir innteresse og respekt.

Før våpenskap kom i hus var der mange nyskjerige gutteøyne (har tre døtre) som kikket med store øyne på våpen veggen. De fleste ble innvitert med på banen for å teste. Og da ble noen hektet, de fleste gikk hjem hadde prøvd og var fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva man som 12-16åring kan finne på å gjøre for å tøffe seg for kamerater selv om man har god kunnskap om våpen :oops: Lær unger våpenhåntering men ikke stol på at de ikke finner på noe. Lås inn alt og gjem nøkler godt.

Link to comment
Share on other sites

Så dere har i praksis alltid nøkkelen med/på dere, rundt halsen eller noe sånt? Det er kanskje det tryggeste ja, spesielt med tanke på å unngå at barn skal finne den og falle for fristelsen.

 

Henger på knippet med hus- og kjellernøkkel samt diverse dingser. Det enkleste er ofte det beste..

Link to comment
Share on other sites

Uten å være altfor paranoid, så er jo ikke nøkkelknippet helt garantert mot nysgjerrige unger da, selv om man er hjemme / nær hjemmet. Her er jeg f.eks ofte i hagen eller på tur med bikkja uten nøklene. Begynner å helle mot et skap med kodelås. :)

Link to comment
Share on other sites

Har en pode på 7 måneder. Det er forsatt ei lita stund til han får behov for og lure. Men jeg skal få tak i en nøkkelboks med kode til våpenskapet, mye billigere enn og bytte skap, har alt innlåst på et samlet rom. Vokste selv opp med en mobb ag3 stående i kjeller boden, gamlingen hadde riktig nokk tatt ut stiften. Men kan ikke si at jeg tok noen stor skade av det.

Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme situasjon som trådstarter. Har 3 håpefulle som er litt over snittet interressert i jakt og våpen, men mest jakt. Bestemte meg tidlig for å ligge unna kortvåpen pga at selv med en sunn holdning til våpen tror JEG at et tenåringshode fullt av føleser, hormoner og andre ting kan kortslutte litt. Maler da fanden rett på veggen og tenker følgende: Hva om et av mine barn f.eks blir mobbet regelmessig i skolegården av samme bølle dag ut og dag inn, helt til alt renner TOTALT over? Eller opplever svik og sin første kjærlighetssorg.

 

Har den siste tiden syslet litt med tanken om håndvåpen og kommet til at det lar seg gjøre å ha slikt i hus. Men personlig vil jeg nok kjøre dobbel sikring med lås og kodelås når jeg kommer så langt at Mr Smith&Wesson flytter inn hos oss. Ikke det at jeg tror mine barn vil gjøre noe overilt, men NOENS barn gjør overilte ting, og disse barna har et par foreldre som aldri kunne forestilt seg at den spesifikke situasjonen kunne oppstå.

 

Barna mine får være med på skytebanen, vi skyter litt på åkeren ved feriehuset når vi er der, og våpenhåndtering begynner vi å øve inn litt forsiktig fra den første plastikkbørsa. Våpen er alt annet enn tabu i huset og det er ikke mange dager i året at det ikke har vært en rifle framme i huset for puss, modifisering, måling av ettellerannet osv. Eldstemann på 8 har sågar fått sin egen 22 wmr tilpasset korte armer nylig. Men denne får han ha når jeg er tilstede og hvis vi skal bruke den på noe vis. Det er ikke et leketøy for å løpe rundt i nabolaget med bare så det er sagt. Selv med denne tilnærmingen til våpen tror jeg nok det beste er å være på den sikre siden når det gjelder våpen og barn/unge. Ikke fordi man ikke stoler på sine barn, men rett og slett fordi unge sinn ikke er fullt utviklet og man vil kun det beste for sine håpefulle.

Link to comment
Share on other sites

Skap med kodelås er tingen. For min del tok det en stund før jeg fant det ut så jeg har fire skap med nøkkellås, ett som krever både kode og nøkkel og ett med ren kode.

 

Løsningen min er en liten safe med biometrisk lås på soverommet som i tillegg til et par-tre pistoler har plass til alle nøklene. Pekefingeren min har jeg alltid med meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessante betraktninger fra Mr.Lasse, det er nok sant at det er bedre å være føre var.

 

Jeg tror jeg heller mot et mindre kodelåsbasert skap som har plass til det jeg ser for meg å kjøpe av håndvåpen i overskuelig fremtid, så kan eventuelle nøkler til større skap jeg kjøper senere lagres i dette.

Link to comment
Share on other sites

Svak digresjon: Er det noe med kravene til FG-godkjenning som gjør at det er vanskeligere å få godkjent kodelås tro? Det virker som om det finnes mange rimelige skap med kodelås som ikke er godkjent, mens med en gang det er FG-godkjent så koster det svært mye å få kodelås (typisk 2,000 ekstra på mange av skapene jeg har sett).

Link to comment
Share on other sites

Har to seksåringer i huset og gjør som andre i tråden. Bærer nøkkeln på meg eller i min nærhet. (neste skåp blir med kodelås)

Kommer jeg hjem fra skyting eller har god tid før jeg skal dra, lar jeg dem ligge fremme litt, barna får se og røre. Våpenpuss gjør jeg i garasjen, da får jeg hjelp med og bære våpnene inn og ut hvis barna er i nærheten.

Barna er med og sorterer hylser og patroner, tanken er jo og få dem aktive innen sporten i fremtiden, men også og avdramatisere dette med våpen og at det blir en naturlig del av vardagen.

Link to comment
Share on other sites

Mine betraktninger er den at selv om ungene er med på våpenpuss, skyting og våpenhåndtering etc. så er barn barn. Deres tankesett er ikke fullt utviklet og ting vi tar for gitt ikke alltid er gitt for et barn.

Etter en bekjent av meg fortalte, så hadde en av hans unger tatt med seg en av hans pistoler med på skolen for å briske seg for noen av hans kamerater. Dette ble oppdaget av en av lærerene på skolen som varslet politiet.

Saken endte nesten med at han mistet våpenkortet for uforsvarlig oppbevaring av våpen.

 

Derfor mener jeg at barn og våpenhåndtering er en sak, men de bør ikke ha kjennskap til hvor nøkkel til våpenskapet er.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med barn :)

 

Sønnen min er nå snart 7 år og har et avslappet forhold til våpen. Han har dog en enorm respekt for våpen etter at gufaren viste ham hva vmax kan gjøre med fulle brusbokser :mrgreen:

 

Jeg ga ham en kruttlapprevolver i dag som sommergave og da var det fingeren langs triggerguarden umiddelbart og så passe på at jeg fikk se hvor flink han var med å være forsiktig. Så som andre skriver, om man inkluderer barn får de et forhold til våpen og ammunisjon som er mye tryggere enn om man holder de unna.

Link to comment
Share on other sites

På seg selv kjenner man andre, vi lekte med våpen som kompisers foreldre trodde var trygt nedlåst, eller hvor de trodde sønnen var skikkelig/oppegående nok til å holde seg unna. Det er idiotisk å stole blindt på avkommet sitt i den alderen.

Link to comment
Share on other sites

I 12 års alder lekte vi krig med en AG3 og andre god saker...

Vi visste at det ikke skulle røres, det var innelåst i en safe med kodelås, men fattern hadde selvfølgelig gjemt lappen med koden til safen på et "smart" sted. Ikke smartere enn at en 12 åring med god tid og enorm nysgjerrighet fant den..

Link to comment
Share on other sites

I hele oppveksten hadde jeg og søsken "tilgang" til bruksklar AG3 (dvs med tennstift montert og klar til bruk sånn som det var vanlig å gjøre det før i tida) ... pluss pakken med 200x7,62 nato som lå rett ved siden av.

 

Brukeren som hadde fått dette utlevert ante aldri at vi kidsa visste hvor det var lagret, men jeg kunne fieldstrippe og sette sammen en AG3 i blinde ved fylte 14 år tenker jeg.

 

AG'en lekte vi altså mye med, ammoen rørte vi ALDRI. Skadepotensialet tenkte vi vel ikke så mye på, men reaksjonspotensialet fra foresatte over å ha brutt emballasjen på 200-pakken tenkte vi MYE på... ;-)

 

Oppbevare sånt våpen på den måten i dag? Utenkelig!!!

 

Er i dag notorisk på nedlåsing og gjemming av nøkler, sannsynligvis pga egen erfaring med hva barn finner på å leke med.

Link to comment
Share on other sites

min bestefar lærte meg å skyte med salongen og han hadde alltid mauseren stående i stua med sluttstykket i bakre stilling, hvis man lurte på noe så var det bare å spørre, man fikk alltid se på, røre og spørre. så lenge han var i nærheten.

jeg tror det beste er å lære kidsa fra ung alder at våpen er meget farlig og ikke skal røres uten voksne. men at man heller ikke må fremmedgjøre våpnene for ungene. la de få spørre, la de få se, lær de godt våpenvett fra ung alder.

 

jeg så ett program fra USA der en barnefar hadde flere AR15 rifler i huset, blant annet en .22lr som minste dattera hadde som sin. men hun var oppdratt til at våpen aldri skulle røres uten at far var tilstede og det første hun alltid skulle gjøre når hun fikk våpenet var å sjekke at det ikke var ladd. den 6 åringen var faktisk 10 ganger bedre med våpen enn de fleste rekrutter som jeg så på madla.

Link to comment
Share on other sites

AG'en lekte vi altså mye med, ammoen rørte vi ALDRI. Skadepotensialet tenkte vi vel ikke så mye på, men reaksjonspotensialet fra foresatte over å ha brutt emballasjen på 200-pakken tenkte vi MYE på... ;-)

 

Var motsatt, jeg. Respekt for våpenet, men ikke ammoen. Eneste fysiske kontakten med våpnene (AG/MP5/Glock), var under sosial pussing. Fikk beskjed om at var våpen var kun under oppsikt, og bryting av den regelen, betød null mere sosial pussing. Tydeligvis betydde det å fikle med alle smådelene og generelt det å få lov til å holde på med våpnene så mye, at jeg ikke rørte dem ellers

:)

Link to comment
Share on other sites

Husker godt når jeg var 14 og vi var 4 kamerater som tømte det som var av HV våpen og ammo hjemme. 3 ag3 1 US 2 lugere og masse skudd. Gikk 1km inn på skauen rett utenfor Drammen by og fyrte løs. Gikk 45min så sto politi på stedet og det ble slutt på morroa. Vi fikk ut 200-300 skudd og salvene hadde hørtes over hele byen.

Vi var alle vandt til å bruke våpen og følte at vi hadde full kontroll og så egentlig ikke så mye galt i det vi gjorde. Ble avisoppslag og mye kjeft hjemme. Selv med solid våpenoplæring kan en 14åring finne på mye rart så hold ting nedlåst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vokste opp i en tid der våpnene til pappa stod usikret på et rom i kjelleren. Ammunisjonen var ei trekasse med hengelås. Jeg ble tidlig introdusert for skyting og fikk respekt og disiplin rundt dette innprentet tidlig. Jeg ble stimulert til at skyting var gøy, men det var null toleranse for viming. Jeg skaut med Glock og AG før stemmeskiftet pga en bror i forsvaret. Full sikkerhet hele tiden. Farlig ble det først da jeg fikk mine første våpen og var på hytteturer med kompiser.

 

Jeg har selv en sønn som er i rette alderen for å syns at våpen er spennende. (4 år) Han har skutt noen få skudd med salong, hvor jeg holder rifla og han trekker av. Jeg fikk en aha opplevelse da jeg så at han, under full kontroll fra min side, tok ladegrep og avtrekk. Sikringen skjønte han ikke.

 

En må sikre seg så godt en kan og primært dressere de små til å ikke røre våpen om de utilsiktet skulle få sjansen. Men en periode i de unge livene kan en ikke forvente at forstand overgår muligheter og (også da) er det full sikring som gjelder. Så kommer en ny periode ila tenårene hvor fyrverkeri, eget våpen, lånt åpen, misbruk av tillit, kompiser som har tilgang på litt av hvert, frister og er spennende. Da tror jeg faktisk de som har en far som har lært dem litt av hvert under ordnede former kan kommer bedre ut av det enn de som ikke har noe forhold utover spenning. Hvem var det som ramlet ned å brakk armen i klatrefurua? Jo det var de som satt på de nederste greinene. De i toppen av treet klarte seg stort sett alltid. De kunne klatre og ta vare på seg selv, selv om skadepotensialet kanskje var større.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Samma her. Tror at åpenhet og avmystifisering er veien å gå.

La ungene klå og hjelpe til under strengt oppsyn der man innprinter sikkerhet.

Ta de med når alderen er rett slik de kan se. Tok med guttungen da han var 4 på skytebana.

 

Han ladet ammo i magasin, satt i magasinet, matet, siktet og skjøt. han skjønte også sikringen, men den var for hard å ta av og på for han. (lyddempet 22lr).

han synes dette var kjempestas og det gjorde faren hans også.

 

Han fikk også oppleve kraften av sjokkbølgen når gutta på langholden dro løs.

 

Satser på at han blir min fremtidige turkamerat. Hadde vært en drøm.

 

Når det gjelder skapet er nøkkelen på meg og reservenøkkelen er over 50 mil unnå låst bort.

Men tenkte på et mindre FG godkj skap med kode for nøkkel og ammo.

 

Kjedelig å vime bort nøkkelen sammen med husnøkkel og annet nyttig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

sønnen min var med meg på skytebanen fra han ble 4 år. Han har altid fått fikle med våpnene og har skutt med alt fra Thompson og Bren gun til sortkrutt våpen. I dag er han 12 år og har stor respekt for våpen. Han har nå begynt og skyte på fast basis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...