Jump to content

Allergivennlig jakthund


PerOTTO

Recommended Posts

Pudler og lagotto er vel bortimot de eneste rasetypene som går for å være helt allergivennlige tror jeg. Tviler på at det er noe særlig jakt i disse, men med iherdig trening så kan man kanskje få til noe. Selv en murstein kan fly, med stor nok motor! :wink:

Av to allergikere som har testet seg på min hund, så har én ikke reagert i det hele tatt, den andre fikk milde reaksjoner. Det er også strihåret rase. Jeg tror allergikeren må hilse på ulike raser, og eventuelt godta en reaksjon i større eller mindre grad, dersom ønsket om hund er stort. Det kan være forskjeller fra hund til hund også, ikke bare mellom rasene...

Link to comment
Share on other sites

Pudler og lagotto er vel bortimot de eneste rasetypene som går for å være helt allergivennlige tror jeg.

 

Bedlington terrier går også inn under dette, samboeren har en sånn. Går tett raskt hvis andre hunder er i hus, men tåler denne, og det har gått bra i en del år nå.

 

Om det er noen spesielt egnet jakthund... Jeg hadde vel vært rimelig allergisk før jeg satset på en slik en, men opprinnelig er det vel en slags krysning mellom "rotte-terriere" og lurchers (whippet-greyhound-type hunder som fanger byttet sjøl) og det er åpenbart mye både jakt- og vaktinstinkt her, men ikke avlet på over rimelig lang tid...

 

Som en slags kortdriver kan de selvsagt fungere greit. Men dropp utstillingsklippen, da... :roll:

1890.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det! :D Et kjapt søk på Google avstedkom en hel rekke allergivennlige raser, med de fleste går jo inn under kategorien selskapshund, skjødehund/"fetthoinn", trådstarter kan jo sjekke interessante raser nærmere om det finnes noen type jakt av interesse i de.

 

:arrow:http://www.allehunderaser.com/hunderase ... hunder.php

 

Man skal imidlertid ikke lese seg blind på bare pels og hudceller og slikt, som man tradisjonelt forbinder med allergi. Allergener finnes i pels, spytt, urin, slim, hårrøtter og hudceller som faller av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Og takk for svar :)

 

JA hvilken hund er jeg på utkikk etter var et godt spm for jeg er usikker selv.

 

Mine foreldre har en Bichon Frisee og japansk spisshund...tror jeg, dette har vært en fin turvenn og gått utrulig mye fjellturer lamed, men ingen jakthund ihvertfall.

Denne er veldig allergivennlig.

Men denne hunden er nå veldig gammel og mine foreldre ser etter en ny hund for å ha etterpå og da har vi tenkt at i den forbindelse at vi kunne skaffe en jakthund som jeg kan bruke og er allergi vennlig.

 

Hvilken bruk jeg skal bruke den til er jeg ikke sikker på enda.

Jeg driver med revejakt/rådyr/hjort/fugl.

Akkurat nå tenker jeg på hund til rev/rådyr og mink, men jeg har alldri hatt jakthund før og vet ikke noe særlig om dette emnet så jeg skal bruke tid her på denne Hundegården for finne ut div ting og tang.

Link to comment
Share on other sites

Allergi er så individuelt at det finnes egentlig ikke generelt allergivennlige hunder.

 

Jeg reagerer ikke på Jack Russell terriere eller enkelte pudler, men kroppen går i lås om jeg treffer en bokser eller labrador.

Det beste vil være for de som skal ha hunden å dra på besøk til noen som har den rasen som er aktuell og rett å slett prøve hvordan man reagerer på denne.

 

Som en digresjon så bodde jeg som liten på Voksenåsen (senter for behandling/kartlegging av astma/allergi) hvor en av de ansatte var gift med adjutanten til Kong Olav. Han hadde "Troll", en kjempesnill puddel som jeg lekte med nesten hver dag og ikke reagerte på i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

En kombihund til rev/rådyr/hjort betyr gjerne en løs på drevet halsende hund under 41 cm boghøyde av typen dachs/basset/beagle/drever og kanskje enkelte terrierraser, eventuelt en støtende hund som støter ut viltet og jager i korte drev på noen få minutter. Det er nokså strengt regelverk på hva slags type hunder som tillates brukt på rådyr- og hjortejakt, så her må man velge med omhu.

 

Du nevner mink, der er jo endel terrierraser eksperter, og kanskje en tysk jaktterrier, foxterrier eller jackrusselterrier kan trenes til å fungere greit også på rådyr og hjort. Så spørs det om du reagerer på de da.

 

Av de såkalt allergivennlige hundene jeg linket til lenger opp, så var det ingen som gav meg rykninger et visst sted med tanke på jaktbruk.

Spørsmålet blir: Skal du/dere ha en jakthund som "garantert" jager, eller skal dere ha en hund som "garantert" er allergifri?

 

Kompromisser er det få av dessverre, selv om noen allergikere reagerer mindre på enkelte raser eller indvider. De fleste hunderaser kan trenes opp til en viss grad av jaktbruk gjennom preging på vilt og nitidig trening hvor du må lære deg å lese hunden, så dette spørsmålet handler også mye om hvor dedikert og full av pågangsmot du er.

 

Ønsker deg lykke til i tenkeboksen! :)

Link to comment
Share on other sites

Rev,rådyr og mink er jo noe av det tysk jaktterrier er best på så der er ett alternativ. Bare å ha i bakhodet at det ikke er en førstegangshund :)

Går man ned til rev og mink så er foxterrier,border terrier og parson russels raser man finner bra individer i. Å kjøpe en av de for kløvviltjakt hadde jeg nok drøyd mtp at veldig få av de loser (har hatt/har 3 border terriere og en tysker)

Ingen av disse rasene er "allergirvennlige" i utgangspunktet.

Det kommer veldig an på hva slags allergi man har.

Greit å få sjekka det først vil jeg tro :)

Link to comment
Share on other sites

Ok:)

 

Det blir ikke kjøp av hund med en gang så skal bruke tid på dette, så jeg kan bruke denne tråden og hundegården for råd og tips :)

Det var ikke så dumt å eks låne en hund for å teste, da er en ihvertfall ganske sikker om personen tåler bikkja:)

Link to comment
Share on other sites

Strihårede versjoner skal vistnok være bedre for allergikere. Men, som andre sier... Det er mange forskjellige allergier ute og går.

Finn ut hvilken type hund du er ute etter, og besøk oppdretterne, for å prate om situasjonen og for å se hvordan du reagerer

;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis allergivennlighet er et kriterie så kan det være grunn til å være litt forsiktig med Tysk Jaktterrier! Jeg har bodd i hus med hund de siste 30 årene og aldri hatt tegn til allergier. Kjøpte en tysker (glatthåret) før jul i fjor og der kom allergien!! Ikke noe stor sak men den er der, hadde ikke bikkja vært en særdeles trivelig krabat med stort jaktpotensiale og etterhvert en akseptabel lydighet så hadde jeg nok kvittet meg med den. Flere gjester som normalt ikke reagerer på hund har også fått brennesle lignende utslett etter å ha vært i kontakt med bikkja.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har grunnlag for å si at dette gjelder alle TJT (noe jeg vil tro at det nok ikke gjør) men jeg hadde ihvertfall tilbrakt en dag eller to med rasen før jeg gikk til anskaffelse hvis allergi er et kjent problem.

Link to comment
Share on other sites

Vær og oppmerksom på at en kan "mettes" over tid og det kan plutselig slå ut allergier.

Leger fraråder folk med allergier pelsdyrhold i det hele pga dette.

 

Vær og oppmerksom på at stell, mosjon, og hold generelt har stor innvirkning på om en reagerer.

Reagerer selv mye eller ingenting etter om hunden er mye ute, eller bare inne.

En som er godt mosjonert og er mye ute samt godt stell er en god suksessfaktor for meg.

Selvfølgelig hvor vidt renhold ol. hjemme og er avgjørende. Støvsuger er siste sort ang allergi. Hvirvler opp enormt med ting en reagerer på!!! Gjerne få en som ikke reagerer til å ta vask, stell og rengjøring.

 

Reagerer personlig veldig på puddel i alle varianter, og de står som allergivennlige, men ikke på mange andre som ikke er allergivennlige.

 

Hilsen alllergiker. :)

Link to comment
Share on other sites

Som mange sier over her så er det individuelt hvordan en reagerer på hunder.

 

Jeg reagerer endel på setter men ikke antydning på vår Pointer. reagerte litt på Pointer i starten før vi kjøpte egen men gikk seg til etterhvert.

 

Så prøv å omgås en rase dere er interessert i endel og lån i minst en uke så finner dere ut hvordan det går.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingenting som heter allergivennlig hund :) Det kommer helt an på allergikeren på hvordan h*n reagerer på det enkelte individ. Det betyr ingenting om pelsen er lang, kort eller krøllete; det er hudcellene eller flasset om du vil som fremkaller reaksjonen og vi har ulik toleransegrad på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei!

 

Har allergi selv og skal ha jakthund. Hadde en vorsteh tidligere som jeg reagerte litt på, men ikke helt ekstremt. Lurer egentlig på hvilke av de raser jeg nevner under som folk har erfaring med at de ikke fremkaller så mye allergi? Har passet en del laika-er som jeg ikke reagerer på i det hele tatt. Samme med sort elghund. Men eksempelvis grå elghund blir jeg helt tett av og kløe i øyne og nese. Samme erfaring har noen kompiser med nevnte raser.

 

Så hva med disse, er det noen som har erfaringer?

Buhund

Finsk spets

Norrbotten spets

Russisk støver

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Fruen måtte omplassere sin elskede Border Collie når vi flytta i lag og nå vil hun ha en ny hund. Da tenkte jeg at vi kan ta en allergivennlig hund som i det minste funker til å spore opp skadeskutt småvilt  og til å søke opp fugler jeg har skutt. Funker lagotto til det?

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Polardego skrev:

Fruen måtte omplassere sin elskede Border Collie når vi flytta i lag og nå vil hun ha en ny hund. Da tenkte jeg at vi kan ta en allergivennlig hund som i det minste funker til å spore opp skadeskutt småvilt  og søke opp fugler jeg har skutt. Funker lagotto til det?

Var en dom brukte de som støtende på fuglejakt og så jeg. De har jo nese og munn, så apport skulle ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

En kompis som er allergisk skaffet seg lagotto og det funker bra for han sånn allergimessig.vet han reagerer både på jaktspanieln vi hadde samt Münstern vi har enda + jaktcocker svogern hans har. Er litt mas pelsmessig  men er strengt tatt bare å kjøre over med maskin innimellom

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Var i samme situasjon som deg for en stund tilbake, er no inni helsike allergisk mot både hund og katt. Men min bedre halvdel har en langhåret mini dachs, og jeg har en strihåret std. str dachs. Jeg reagerer ikke på noen av de, ikke vet jeg hva som er greia på hvorfor jeg ikke reagerer. Men dachs er absolutt noe å se på! evt. så kan du se på kleine munstlander(denne blir da støtende, ikke drivende) Tror de rett og slett må dra å møte de ulike rasene for å danne seg et lite bilde rundt akkurat dette, da det er vanskelig å finne ut slikt "over nett!

-Jakob

Edited by Hufsa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...