Jump to content

Valgets kvaler : første 9mm


toor

Recommended Posts

Da begynner tiden å bli moden for å gå til anskaffelse av min første 9mm,

og siden jeg er nybegynner kunne jeg trenge litt input fra de av dere

med litt mer fartstid i sporten.

 

Formålet er i første omgang å skyte militærfelt, men jeg vil også ha et våpen

som kan brukes i praktisk produksjon, da jeg har lyst å prøve dette på sikt.

 

Etter å ha sammenfattet det jeg finner av regelverk innenfor de to grenene

har jeg kommet frem til at våpenet må oppfylle følgende krav (korriger meg om jeg tar feil) :

- Maks løpslengde 127mm

- Maks sikteradius 220mm

- Maks vekt 1400g

- SA/DA

 

Etter å ha brukt nettet og forumer flittig har jeg kommet opp med følgende

"shortlist" (i tilfeldig rekkefølge):

 

- CZ-75 SP01 Shadow

- Tanfoglio Stock II

- SigSauer X-Five Allround

- Glock 17 (er klar over denne er SAO)

- Sphinx 3000 Competition Production

 

Utav de 5 er Sig og Sphinx de eneste jeg ikke har skutt med, men de er med fordi basert

på hva jeg leser er dette ypperlige våpen. Jeg er videre klar over at prisforskjellen er stor

mellom flere av disse modellene, men det er ikke en parameter som skal hensyntas.

 

Så hvilken av disse pistolene tror dere egner seg best for min bruk og hvorfor,

er det evt. andre modeller jeg har oversett som burde vært med på listen?

 

God sommer!

 

-Tor

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Et tips er å holde seg LANGT unna glock som første våpen, jeg var i din samme situasjon her i vår og endte selv opp med drømme våpenet mitt Colt Goverment Series 70 i 9mm.

 

Sier som folk sa til meg, prøv til du blir grønn å så kjøper du det våpenet som du liker best og som passer deg best :)

 

Følg drømmen å lær deg å bruk det våpenet :)

Link to comment
Share on other sites

Uhmmmm.... hvorfor skal trådstarter holde seg langt unna Glock? Jeg skjøt med min i 15 år og var strålende fornøyd. Jeg skjøt bedre med Glock enn hva jeg gjorde med bla CZ, Ruger og div 1911.

 

Om jeg skulle finne på og rote meg bort i pistolskyting igjen -hvilket jeg ser ut til å være på vei til å gjøre- så blir det en ny Glock 17 til militær- og grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å holde seg LANGT unna glock som første våpen

Fordi? Har ikke angret et sekund på min Glock 21 :) Trenger null vedlikehold, er mer enn presis nok, og fungerer alltid. Ikke verdens beste avtrekk, men det krever ikke mye for å venne seg til det :) Har til og med brukt min til praktisk. Litt lite mag kapasitet i .45'en, men 9mm'eren har ikke det problemet!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe med justerbare sikter, dermed kan du utelukke Glock med en gang ... Glock er et selvforsvarsvåpen og ikke et konkurransevåpen.

 

Vil bare legge til at ja jeg har skutt mye med Glock i millitæret, nok til at jeg aldri skal kjøpe en selv ...

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv med en Glock 19 og har ikke noen planer om og selge den. MEN det er ett krevende våpen og skyte felt og presisjon med. Jeg har satt på Meprolight tritiumsikter på min, justerbare bak og det ble noe bedre enn de originale. Tanken er og bytte ut dem mot noe mere konkuransedyktige sikter, trur det er der jeg kan hente flere poeng nå, i tilegg til mere trening såklart.

 

Men ærlig talt ville nok en Shadow vare ett bedre valg da den ER enklere og skyte bra med. Sånn er det bare og det er jo sånn det er tenkt. Shadowen er ikke laget som tjenestevåpen.

 

Men vill du ha en Glock kjøp en brukt, er du ikke fornøyd selger du den for det du ga for den.

Regne med og skyte mye før du får det til bra med Glocken.

 

Jeg er idiot og har akurat bestillt en G26, bare for og se hvor dårlig jeg klarer skyte med en slik liten krabat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glock er ikke et egnet nybegynner våpen, derfor anbefaler jeg han ikke det..men som jeg også skrev, kjøp det du liker og får til å skyte med, du kan bli verdens beste med en orginall glock og en pimpa 1911, spørs hva DU SELV liker :)

 

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe med justerbare sikter, dermed kan du utelukke Glock med en gang ... Glock er et selvforsvarsvåpen og ikke et konkurransevåpen.

 

Vil bare legge til at ja jeg har skutt mye med Glock i millitæret, nok til at jeg aldri skal kjøpe en selv ...

 

Høres ut som om du alikevel ikke har skutt nok med Glock :wink:

Jeg er en dårlig enhåndsskytter, sånn er det bare. På stevne sist søndag skjøt jeg 253/300 med en Walther GSP 22lr, med 32 toppen på samme våpen 254p, ikke noe spesiellt bra. Med Glock 19 fikk jeg 236p.

Dette er vel normalt vad jeg presterer, ca 3-4p mindre med Glocken enn med GSPn per serie. Som jeg forstått er dette fullt normale forskjeller for oss som ikke presterer i toppklass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vondt for å akseptere ubegrunnede påstander om at en Glock ikke kan være et egnet våpen for en nybegynner. Når det kommer til brukervennlighet skal det godt gjøres å finne noe enklere å bruke enn nettopp en Glock. Driftsikkerheten er stort sett suveren, presisjonen er oftest god og ergonomien er etter mitt syn så bra som man kan få det til et våpen som er tiltenkt tjenestebruk.

 

Joda, den har ikke et avtrekk som "brekker som en glasstav", men avtrekket er ikke dårlig -bare anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe med justerbare sikter, dermed kan du utelukke Glock med en gang ... Glock er et selvforsvarsvåpen og ikke et konkurransevåpen.

 

Vil bare legge til at ja jeg har skutt mye med Glock i millitæret, nok til at jeg aldri skal kjøpe en selv ...

 

Flott med folk som har grundig erfaring! :?

Det finnes mer en nok av justerbare sikter til Glock. Med prisene på Glock kommer du uansett bra ut om du kjøper de dyreste siktene!

Har selv en G-26 som jeg har satt på justerbare sikter på. Finner bildet av den her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=27622&p=469877&hilit=glock#p469877

 

Glock er i første omgang et tjenestevåpen og ikke et selvforsvarsvåpen.. Men som også brukes med stort hell i konkurranser! (Sjekk hvor mange Glock'er det er på årets NM!)

 

Presisjonen i Glock er det ingenting å utsette noe på. Når jeg er i slag har jeg 5 treffer i tieren på 25m presisjonsskive og klarer faktisk ikke å skyte bedre med min Pardini 6"!

 

Les tråden Glock – En ærlig review så finner du mye bra om denne pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Glock 17 og shaddow er de som stikker seg mest fram for min del for production. Glock er mer elsk / hat om du vil ha eller ikke. Pass på og ikke bare forelske deg i sikringen på glocken men sjekk om du er fornøyd med avtrekket også. Husk det er ikke så mye du kan endre å fortsatt være lovlig til production. Selv bruker jeg shaddow men set at der finnes mer i værden ?!? kansje. :) lykke til.

 

Husk og sjekke listen over prod pang i production før kjøp: IPSC prouction list

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt en CZ-75 SP01 Shadow.

Her får du mest pistol for pengene.

 

Har Glock selv, men brukes kun til IPSC/production skyting.

Presisjonen i Glocken er god nok, men krever mye trening.

Bruker 1911 i militærfelt, fordi jeg skyter bedre med 1911 enn med Glocken.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe med justerbare sikter, dermed kan du utelukke Glock med en gang ... Glock er et selvforsvarsvåpen og ikke et konkurransevåpen.

Min Glock har justerbare sikter. Greit at du ikke liker Glock, men prøv å ikke blande fakta og følelser.

Link to comment
Share on other sites

Da begynner tiden å bli moden for å gå til anskaffelse av min første 9mm,

 

- CZ-75 SP01 Shadow

- Tanfoglio Stock II

- SigSauer X-Five Allround

- Glock 17 (er klar over denne er SAO)

- Sphinx 3000 Competition Production

 

-Tor

 

Hei Tor,

 

Ta dette fra en børsepusher.

 

Det veldig få her begyner med er en av de viktigste faktorene : Hva/hvilken vinkel og grep passer best i hånden din? Når du lukker øynene, hever pistolen mot målet hvilket system passer best for deg.

 

Hjelpe stygglite om en Glock er det du har mest lyst på, om du må justere 10-15 grader på håndleddsvinkelen for å peke naturlig.

 

Prøv først ulike grep og vinkler.

Peker du mest naturlig med 1911 vinkel og grep? Ok da er det det du kjøper. Deretter ser du an budsjettet og kjøper det du anser som best innenfor rammene av bruksområdet og budsjettet ditt.

 

Passer CZ grep og vinkel deg best, OK da er CZ, Tanfo, Sphinx valg i ulike prissegment. Anta at det er en grunn til at de er priset ganske forskjellig. Mest for pengene er alltid det biligste merket og en litt oppgradert modell, eller den nest biligste modellen av midt på treeet merke(t/ne)

 

Bare som råd - finn systemt og vinkelen som passer deg best - deretter kan du be om råd fra andre brukere med erfaring fra de bestemte modellene. Pr idag sammenligner du snørr barter og skjegg mot hverandre. Kvaliteten på rådene blir like forskjellig som pistolene du sammenligner.

 

Ikke ment som kritikk - kun en sleivspark fra siden for å få deg til å gå stegene som kanskje behøves for å endeopp med noe som passer deg og hånden din best til å begynne med. Gir deg ett ganske mye enklere utgangspunkt for videre trening.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe med justerbare sikter, dermed kan du utelukke Glock med en gang ... Glock er et selvforsvarsvåpen og ikke et konkurransevåpen.

Min Glock har justerbare sikter. Greit at du ikke liker Glock, men prøv å ikke blande fakta og følelser.

 

Han nevnte Glock 17 som såvidt meg bekjent kommer med fast frontsikte og utskiftbart baksikte, altså ikke justerbare ut av esken. Har aldri sagt Glock er et dårlig våpen til sitt bruk, erkjenner også at de som har trent mye med Glock kan skyte bra med Glock.

 

Forøvrig har han over denne posten noen veldig gode poeng når det gjelder valg av håndvåpen generelt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt poeng dette med grepssvinkel. Jeg syns de forskjellige moderne 1911 variantene (Paraord, STI med flere) ser utrolig stilige ut, og skulle gjerne kjøpt en, men det hjelper lite når jeg sikter 30-40cm under skiva ved en naturlig håndleddsvinkel.

 

Derfor ser jeg nå kun på Glock, CZ, Tanfoglio og andre med lignende grepsvinkel når jeg nå skal velge meg en 9mm til praktisk.

 

Godt mulig dette er noe jeg kunne trent av meg, men jeg antar at det er en fordel å ha de fleste våpnene sine med nogenlunde sammenlignbar vinkel :)

Link to comment
Share on other sites

Han nevnte Glock 17 som såvidt meg bekjent kommer med fast frontsikte og utskiftbart baksikte, altså ikke justerbare ut av esken.

Min Glock er en G17. Jeg kjøpte justerbare sikter fra Glockparts og byttet korn og baksikte på under 5 minutter. $25 for baksiktet, $20 for frontsiktet (som ikke er mere fast enn at man kan bytte det). Så det at våpenet originalt kommer med faste sikter er ikke noe godt argument etter min mening. Uansett må jo hver enkelt finne det våpenet som passer han/henne best.

 

Det er mulig at jeg er atypisk, men jeg skyter merkbart bedre med Glocken enn jeg gjorde med CZ'en jeg hadde før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og skyter bedre med Glock 17- mine første skudd med pistol ble løsnet for ca 25 år siden med Gen.1. Dønn lik P80 til forsvaret. Har skutt 10 tusenvis med denne og Glock17L til praktisk på 80-90 tallet. Her eid CZ75, CZ85, Browning HP Competition, Colt 1911 9mm og har aldri kommet i nærheten i presisjon og hurtighet som med Glock. Har nå en Glock19 Gen.3 som krever en del trening for å bli like god med... Men Glock passer meg perfekt i hånden :)

Link to comment
Share on other sites

15 år som skyteinstruktør i Forsvaret og Heimevernet skulle tilsi at jeg vet hva jeg prater om ;-)

 

Det er jo bare 15år ikke rart da :wink:

 

Jeg trodde at de bare hadde råd til raufis i forcen eg. Eller "pang pang" ;)

 

Nei dei skyt med ekte ammo i forsvaret og. Dette veit eg fordi eg har vore der!!

Link to comment
Share on other sites

Folkens.... Gutten spør om et egnet våpen, og her på kameret er det som og slå på ett vepsebol med pinne.... alle brenner for sine merker, Glock er ett greit våpen det.... Driftsikkert, billig, og funker selv med sløv pussing... MEN... Behersker du Glock kan du skyte med nesten alt, for meg er det ett våpen jeg ikke treffer med. nå skal ikke jeg leksjonere deg i hva du skal ha MEN jeg skal fortelle deg hva jeg har så kan du gjøre deg opp en mening selv :-) Selv har jeg en CZ Shadow og trives greit med det, nå har jeg bestilt meg GT9 6" treffer bedre og ett bedre våpen for meg :smile: Men skal du apsolutt ha en glock kan det beste bli og kjøpe brukt, da taper du ikke så fryktelig mye om du finner ut at du skal ha deg noe annet, men prøv våpenene først, jeg gikk i fella og mitt første våpen i kaliber 9 ble en Walther P99, James Bond hadde jo brukt den og han traff alt :lol: Vell jeg gikk ett år på banen uten omtrent og bruke klistre lapper..... DET ER demotiverende, Nei kjøp ett våpen som funker for DEG og gjør Glocken det så vill jeg gratulere og si at da er din tilgang på våpen billigere enn min... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...