Jump to content

Jakt i Afrika, en guttedrøm blir virkelighet


maral

Recommended Posts

Drømmen om afrika.

 

Jakthornet gjallet tidlig for meg. Jeg var knapt i stand til å gå for egen maskin før faderen tok meg med på kortere jaktturer. Pappa var småviltjeger på sin hals, og gikk vanligvis søndagstur gjennom bygda med hagla i armkroken og leiende på en 3-4 årig guttepjokk som ofte gikk og studerte en nyskutt 12 –kaliber Winchester Super X. Sansen for duften av krutt satte seg altså tidlig. (Mon tro hva denslags hadde avstedkommet av reaksjoner fra offentligheten i disse dager? Man hadde sikkert havnet i barnevernets varetekt…)

 

Jeg har alltid vært en lesehest, og har trålet alle bokhyller hos familie og bekjente etter lødig litteratur. I 10-12 årsalderen kom jeg over Gyldendals Reisebibliotek, en bokserie med fortellinger om reiser i eksotiske deler av verden. Blant bøkene fant jeg tittelen ”Storvilt på kornet”, skrevet av en herre ved navn Robert C. Ruark. At jeg hadde snublet over en av de store klassikerne innen safarilitteratur, "Horn of the Hunter", ante jo ikke jeg. Dette var spennende lesning for en guttehvalp med sterkt framtreden jakt- og våpeninteresse. Bilder av nedlagte løver og bøfler satte sine spor i sinnet.. Jeg måtte til Afrika, jakte, kjenne luktene, se løver og annet storvilt! Boka ble lest fra perm til perm utallige ganger, og har fortsatt hedersplassen i en stadig voksende samling jaktlitteratur.

 

Lysten på Afrika slapp aldri taket, men det skulle gå mange år før dørstokkmila ble overvunnet. Tid og penger strakk ikke til, så det blei med drømmen.(i ettertid har jeg oppdaget at disse argumentene bare var selvbedrag. En afrikatur er nok fullt oppnåelig for de aller fleste, om viljen er tilstede)

 

Langt om lenge blei det etter hvert tatt en bestemmelse. En søndag i desember 2010 satt Donner og jeg på toget hjem fra Hamar, etter et fuktig Kammer-jugebord. Formen var så som så, og ute var det kaldt og surt. Donner har jo noen turer til Sørafrika bak seg, og har flere ganger lurt på om jeg ikke skulle bli med. Der og da ble det tatt en avgjørelse, og tidspunkt blei satt.. September 2012 drar vi!

 

Planlegging.

 

Etter at reisetidspunkt var satt, begynte den lange ventetiden til vi skulle dra. Ventetiden har vært både pine- og frydefull. Det var mangt som skulle falle på plass.

Etter hvert ble det også til at 2 kompiser til skulle bli med, så reisetidspunkt ble tilpasset slik at det klaffet best mulig inn. Vi drar fra Norge 3.september, og returnerer den 16.september.

 

For noen uker siden ble det klart at vi blir enda en jeger på turen. Kammersmellvinneren fra Morgedal skal være med oss. Han måtte ta en annen reiserute sørover, men havnet på samme fly som oss på hjemturen. Vi flyr med South African Airlines med mellomlanding i Frankfurt på utreisen, og blir fraktet av Swiss Air, med mellomlanding i Zurich på hjemveien.

 

12 dagers opphold med 10 jaktdager hos Jaco Hurst/ Matswane Safaris i Limpopo-provinsen i Sørafrika. Jaco disponerer flere jakt- terreng ved Messina, som ligger nesten på grensen til Zimbabwe.

http://www.matswanesafaris.com/

Jaco og 2 naboer var i Norge og jaktet med Donner og meg høsten 2010, så det blir virkelig hyggelig å treffe gutta igjen.

 

Endelig skulle jeg oppleve jakt i Afrika! Selvsagt kan ikke 2 uker med farmjakt i RSA sammenlignes med en måned lang safari i Tanganyika på 50-tallet, men jeg har allikevel kommet et steg i riktig retning :winke1:

 

For en våpenfantast med klare preferanser til klassiske jaktvåpen ble våpenvalget en hel prosess. Jeg har "noen" jaktrifler å velge i, men her måtte man jo ha en børse som både var tilpasset det aktuelle viltet, og som stilmessig passet inn.. :wink:

Valget falt til slutt på min velbrukte Ruger no1 i kaliber 8x68S. Børsa er en customjobb som Ola Gujord bygde for 15 år siden. Jeg vingla lenge mellom den og min 416 Taylor, men siden det kun skal jaktes plainsgame på turen, var det liksom litt unødvendig å dra med seg Taylorn, selv om det er afrikasjuken som er skyld i at jeg har en 416..

 

482097_10150935654910825_1703719746_n.jpg

(Beverskinnet har lite med afrika å gjøre, men måtte ha noe i bakgrunnen)

 

Ammunisjonen er selvsagt ladd etter mine egne spesifikasjoner. Nye RWS-hylser blei bestilt, og kulevalget endte på 220gr Woodleigh PP, drevet av en passe dose MRP. I og med at temperaturene i Limpopo forhåpentligvis er en del høyere enn hjemme, ble det tatt høyde for det når ladningen ble prøvd ut.

For å sjekke trykket i høy temperatur ble noen patroner lagt i vinduet, sammen med en tomhylse fylt med sand, og et termometer oppi. Patronene ble så varme at de var ubehagelige å håndtere. Termometeret viste 42grader når patronene ble skutt. Ingen tegn på høyt trykk,så jeg regner patronene for trygge i varmen.

 

422136_10150577844480825_2106678691_n.jpg

Stilriktige ammobokser må til..

 

Hva skal man så jakte på?

Det er selvsagt mange interessante dyrearter å finne i området. Jeg har satt opp en ”tentativ handleliste” bestående av Impala, blesbuck, vortesvin, oryx og zebra. I tillegg er det vel en viss fare for at en og annen uforsiktig bavian må bite i bushweldtens stive gress. Jeg har også litt lyst på en pourcupine. Får jeg tak i en slik, skal den helmonteres og havner på peishyllen hjemme. Min faste taxidermist, Lars Kofoed , hørtes ikke akkurat overentusiastisk ut over den planen, men det ordner seg nok.. :smile:

Imidlertid er det jo slett ikke sikkert at det er disse artene jeg ender opp med.. man får se hvilke muligheter som byr seg underveis.

 

Jeg ser virkelig fram til denne turen, etter snart 30 år med afrikafeber.. Med under 2 mnd igjen til avreise, kjenner jeg at guttungen med afrikasjuke begynner å komme mer og mer opp i dagen igjen ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Søndag 2/9 lastet Per Kristian og undertegnede bilen full av bagasje og satte kursen sørover mot Gardermoen. Underveis skulle vi møte Donner og Oddbjørn på Åndalsnes. Vi hadde blitt enige om å kjøre 2 biler nedover, for å få med oss alt utstyret.

 

Vi ankom Gardermoen Bed & Breakfast utpå kveldinga, og overnattet der til mandag, da vi skulle møte Sveinung på flyplassen.

Etter en kort hilserunde var det bare å stille seg i kø for å bli kvitt noe bagasje. Det blei litt fram og tilbake mellom ymse skranker, siden vi hadde våpen i bagasjen, men etter hvert falt da bitene på plass.

 

Sveinung skulle fly med Swiss Air sørover, mens vi andre ble tatt hånd om av South African Airways.

SAA har nok kapret meg som en trofast kunde, med sitt utmerkede servicenivå. Vel om bord ba vi om en brandy/cola. Dette førte til at den smilende flyvertinnen plasserte 2 nye flasker Klipdrift på bordet vårt hver gang hun passerte oss. Når frøkna i tillegg rundhåndet delte ut Amarula til kaffen, ble stemningen akkurat passe før vi fikk oss en blund. Flymat pleier sjelden å være noen ”höydare” men SAA overasket positivt også der.

 

Vel framme i Johannesburg ble vi møtt av Andrè og kona hans, som skulle kjøre oss ca 600km opp til Messina. Etter en runde på politikontoret for sjekk av våpen etc, rullet vi i godt driv nordover.

 

Vi var på plass i Mopanie Camp rundt kl 17, og ble møtt av Jaco og de andre PH-ene , samt campstaben. Vi rakk akkurat å prøveskyte riflene før mørket ble sluppet ut av sekken.

 

Kvelden ble brukt til å bli kjent med våre PH-er, samtidig som vi ble traktert med en bedre middag som kokken Thomas tryllet fram. Thomas er virkelig et unikum. En trollmann på kjøkkenet, alltid smilende, og står på for å oppfylle kundenes ønsker. Vi hadde med en ny kokkejakke til Thomas, og smilet blei enda større enn før.

 

389818_10151051330740825_1352397736_n.jpg

 

Første jaktdag.

 

Vi ble purret kl 05.00 av Thomas sitt klingende ”wakie, wakie” og banking på døren.

Etter en kjapp frokost ble vi fordelt på safaribilene eller ”bakkie” som afrikanerne kaller dem.

Vi skulle jakte på en farm ca 30 minutter unna Jaco’s farm, så vi fikk oss en luftig transportetappe bakpå den åpne landcruiseren.

Oddbjørn og jeg skulle jakte 2:1 de første dagene, sammen med Bradley, som skulle være vår PH.

Vi hadde blitt enige om at jeg skulle skyte først, så Oddbjørn ruslet hovedsakelig etter som kameramann denne dagen.

 

Litt morsomt var det jo at Bradley og jeg brukte våpen i samme kaliber. Jeg hadde ikke akkurat regnet med å finne våpen i 8x68S, men sannelig hadde ikke Bradley fått en aldrende magnummauser i 8x68S av sin far til 30-årsdagen sin. Ammo var derimot ikke enkelt å få tak i, så gliset var bredt når jeg overlot resten av patronene mine til han når vi reiste hjem.

 

Ingen av oss skulle egentlig jakte kudu, så hva var vel mer naturlig enn at vi gikk oss på denne karen etter 15-20 minutters vandring bort fra bilen.

 

307803_10151051287810825_1825457064_n.jpg

 

Oryx eller ”Gemsbok” var prioritert for oss begge, så når vi kom over ferske spor, var det bare å følge sporet. Vi var innstilt på å jakte til fots, så det blei ”noen” kilometer på sporet etter gemsbokene. Vi var i kontakt med dyrene flere ganger i løpet av dagen, men det klaffet aldri. Etter lunsj forsøkte vi oss enda en gang, uten hell..

Vi hadde egentlig gitt oss for dagen og gått bort til bilen, da jeg hørte sporeren Willie utbryte” look, gemsebok!”

Sannelig sto det ikke en gemsbok i skogen et stykke unna. Bradley og jeg la iveg etter den, og etter et par hundre meters smyging, sto den foran oss på 80-90m hold. Skytestavene kom opp, jeg fant dyret i siktet og lot skuddet gå.

Klasket av kula hørtes tydelig, og gemsboken gikk noen meter framover mens jeg ladet om. Skudd nr 2 gikk, og dyret gikk ned i smellen.

Det begynte allerede å mørkne, så det var absolutt i siste liten at Willie oppdaget dyret.

 

388933_10151051287890825_170616273_n.jpg

 

 

Det må innrømmes at det var med litt vemod, og en aldri så liten klump i halsen jeg gikk fram mot mitt første afrikanske vilt. Drømmen hadde blitt virkelighet!

 

Gemsboken viste seg å være en virkelig staselig herremann, med horn mellom 39 og 40 tommer. Dette skal visstnok være uvanlig stort til hanndyr å være. 7 timers gange i welden hadde gitt resultater!

 

307717_10151051293920825_972849180_n.jpg

 

Vel tilbake i campen ble dagen oppsummert, og vi fikk høre hva de andre hadde sett, opplevd og skutt i løpet av dagen. Klipdrift/cola rundt leirbålet satte punktum for en storslagen dag.

 

Andre jaktdag.

 

Siden Oddbjørn hadde spilt annenfiolin den første dagen, var det nå hans tur.

 

Når vi kjørte ut fra farmen til Riaan, hvor vi skulle jakte også denne dagen, oppdaget vi slepespor over veien. Sporene ble undersøkt, og det ble klart at en leopard hadde tatt et dyr, og slept det over veien.

Vi fulgte sporene ca 100m fra veien, og fant en død steenbok. Steenboken var enda varm, og leoparden hadde ikke rukket å spise av fallet enda. Leoparden var nok like i nærheten!

Vi trakk oss klokelig tilbake til bilen og dro videre. Jeg kjente nok en smuule usikkerhet når jeg snudde ryggen til krattet og gikk min veg. Pus lå nok og fulgte med oss..

 

283095_10151051288050825_1134506182_n.jpg

 

Sporene tydet på at det var en hunnleopard som hadde vært på ferde.

Det er tydeligvis mye leopard i området, for vi så spor av ikke mindre enn 3 forskjellige leoparder denne dagen.

 

Vi forsatte jakten på gemsbok, men lykken sto oss ikke bi. Like før lunsj nærmet vi oss et vannhull, og Bradley oppdaget et fint vortesvin. Det var ei sugge, men med usedvanlig fine tenner til hunndyr å være. Oddbjørn og Bradley smøg seg nærmere mens jeg avventet litt i bakgrunnen. Skuddet smalt, og jeg fant en smilende Oddbjørn sammen med sugga når jeg ruslet fram til vannhullet.

 

250017_10151051288145825_1002732493_n.jpg

 

Etter lunsj fortsatte vi å se etter gemsbok, og også denne gangen viste den seg i det vi begynte å avslutte dagens jakt. Vi smøyg etter bukken, og etter hvert kom vi innpå den. Oddbjørn fikk en sjangse og skjøt. Bukken datt imidlertid ikke, men forsvant i krattet. Vi fant lite blod, så sporerne ble satt på jobben. Imidlertid ble det fort mørkt, så det ble besluttet å fortsette ettersøket dagen etter.

 

Tredje jaktdag.

 

Siden Oddbjørn og Bradley skulle følge opp den påskutte gemsboken, ble det til at jeg skulle jakte etter Eland og Impala sammen med Jaco denne dagen. Donner hang seg også på som kameramann.

 

Det regnet om morgenen, noe som ikke var ideelt for gutta som skulle på søk etter gemsboken. For oss var det derimot fordelaktig, siden alle spor vi så , ville være helt ferske.

Vi fant elandspor, og begynte å følge disse. Sporene var av et enslig hunndyr, men vi håpet at det skulle slutte seg til en flokk, så vi kunne finne en fin ”blackbull”.

 

Dyret holdt seg derimot for seg selv, så vi forlot sporet og fant veien tilbake til bilen.

Vel tilbake til bilen fikk vi melding over radioen at Oddbjørns Gemsbok var på veg mot oss. Vi forposterte på en vei, i håp om at gemsboken skulle dukke opp. Like før lunsjtid smalt det 3 kjappe skudd et stykke unna. Nok en gemsbok hadde stupt for en 8x68S, denne gangen Bradleys mauser. ;-)

 

403181_10151051288315825_1155608153_n.jpg

 

Oddbjørn, Riaan, Bradley og sporerne med gemsboken.

 

Etter lunsj sporet Jaco og jeg på en impala-flokk. Før jeg reiste nedover trodde jeg at impala var et lettjaktet dyr, men den oppfatningen skulle jeg snart få endra på..

Vi var innpå flokken flere ganger i løpet av ettermiddagen, men kom aldri til skudd på en brukbar bukk. Det hadde uansett vært en utmerket dag, med mange fine opplevelser i welden.

 

Fjerde jaktdag.

 

Denne dagen skulle jeg jakte bare på formiddagen, da jeg hadde ”kjøkkentjeneste” sammen med Thomas på ettermiddagen. Vi hadde ca 10kg renskåret klippfisk i bagasjen, og Jaco hadde invitert venner og naboer til bacalaofest på lørdagskvelden. Jaco og 2 bekjente hadde vært i Norge og fått servert bacalao for 2 år siden, og dette fristet visst til gjentagelse.

 

Men først til formiddagens jakt.

 

Jeg hadde lyst å få has på en blesbuck. Jaco hadde noen få igjen av dem på farmen, blant annet en fin bukk. Denne bukken skulle vi prøve å overliste. Blesbuckene gikk i en del av terrenget som også var tilholdsted for en flokk sable-antiloper. Dette er i mine øyne den peneste skapningen i Afrika, så bare det å få smygjakte gjennom en flokk av disse nesten mytiske skapningene var en stor opplevelse.

 

560867_10151051288470825_694949142_n.jpg

 

Møtet med sablene var derimot bare begynnelsen på eventyret. Mens vi smøg oss fram mot blesbuckene, oppdaget jeg plutselig noe lavt og mørkt som raste fram gjennom krattet..

Jeg ble stående som frosset fast.. var ikke det der en….

”Buffalo”, hvisket Jaco, og i samme sekund snudde den mørke massen borte i krattet og kikket på oss.

Jeg listet opp kameraet, men skyhøy puls gjorde det ikke akkurat enkelt å få tatt bilde!

 

419144_10151051292805825_671007184_n.jpg

 

Bøffelen sto 20m unna oss, med det omtalte ”du skylder meg penger”-blikket!

Jaco hvisket: ”If i say run, you must run!” Jeg svelget tungt, og savnet plutselig min 416 Taylor som sto hjemme i våpenskapet..

Vi trakk oss skyndsomt tilbake, og etter å ha fått roet pulsen litt, smøg vi oss videre mot blesbucken.

 

Omsider fikk jeg en skuddsjanse. Vi huket oss ned og fikk bogen på bukken klar under greinene. 8x68Sn smalt, og blesbucken stupte med et høyt bogskudd, som også klippet ryggraden på den. Afrikadyr nr 2 var blitt min!

 

227965_10151051288520825_1147695534_n.jpg

 

Blesbucken hadde horn på knappe 16 tommer, noe som skal være et presentabelt stykke hodepryd.

 

Bacalaofesten

 

Etter lunsj tok Thomas og jeg fatt på bacalaoen. Thomas har god greie på matlaging, men dette var noe nytt og spennende også for han.

 

389889_10151051288675825_348653099_n.jpg

252435_10151051288795825_140600427_n.jpg

482928_10151051288950825_1566343679_n.jpg

 

Etter hvert begynte folk å strømme på, og stemningen ble riktig bra ;-)

 

598709_10151051289060825_1438553191_n.jpg

263859_10151051289250825_1875038860_n.jpg

406479_10151051360300825_1138703281_n.jpg

 

Femte dag.

 

Siden vi regnet med noe redusert dagsform etter bacalaofesten, hadde vi avsatt søndagen til fotosafari. Vi hadde fått lov til å komme inn på Ekland, en gedigen jaktfarm i nærheten. Denne farmen har normalt et noe annet klientell enn oss, da farmen har en 5-stjerners jaktlodge. Kongelige og andre prominente jegere pleier å jakte både big-5 og andre eksklusive trofeer på Ekland.

 

Siden vi verken er fulle av penger eller fine titler, måtte vi lite på gode kontakter for å få komme inn og ta bilder. Dette ordnet seg, og vi fikk sett masse flott, sørafrikansk natur, og mange eksklusive skapninger.

 

546458_10151051289420825_448967407_n.jpg

Roan

 

250045_10151051289535825_962908015_n.jpg

Sable

 

Høydepunktet for min del var nok allikevel når vi kjørte fram mot et høyt gjerde, og hørte den umiskjennelige tikkende lyden av et strømgjerde.. på den andre siden av gjerdet hørtes en lavfrekvent buldring..

2 svartmankede løver lå på den andre siden av gjerdet. Løvene, som var brødre, var alt annet enn fornøyd med å bli forstyrret av nærgående turister like før foringstid. Et mer mektig skue enn disse 2 herremennene har jeg nok ikke sett før.

 

304487_10151051289595825_2008722033_n.jpg

394313_10151051289710825_1671519463_n.jpg

 

Etter lunsj hadde vi ingen spesielle planer, så jeg tilbrakte ettermiddagen i campen. Vi hadde en bueblink stående på plenen, så jeg brukte tiden på å trene med Jaco sin 70-punds Hoyt-bue. Jeg har ikke bue selv, men har benyttet sjansen til å tjuvtrene litt med Donners bue innimellom. Tanken har hele tiden vært å prøve meg på buejakt, om jeg følte meg komfortabel med egne skyteferdigheter.

 

Ettermiddagen skred fram, og jeg fikk skutt meg inn med buen.

Plutselig kommer Jaco ruslende og lurer på om vi ikke skal ta en runde å se etter noe jeg kan skyte med buen.

Jeg var nok litt usikker, men om Jaco mente jeg var klar, så fikk det stå til..

 

Jaco hadde nok en baktanke med dette, for ikke langt fra leiren kom vi på en gammel kudu-bukk. Bukken var mager, og ville neppe klart seg så veldig lenge om det ikke hadde kommet regn snart. (Det har kommet 20 mm nedbør på Jacos farm siden februar!)

 

Vi smøg oss innpå kuduen, og på 25m hold spente jeg buen.. smack.. pilen sto i bogen på kuduen, og den gikk noen sjanglende skritt framover.. Jeg fulgte på, og satte nok en pil i dyret, denne gangen like bak bogen.. Pilen gikk rett igjennom kuduen, og dyret seig overende.. Jaggu hadde jeg felt mitt første dyr med pil og bue, også attpåtil en kudu! En gammel kriger av en kudu!

 

394341_10151051289885825_138097409_n.jpg

En litt skjelven buejeger

 

540107_10151051289985825_602292331_n.jpg

Med litt høy puls, ble nok ikke grepet om buen heelt som det skulle, og det blei man da også straffet for. Buestrengen ga meg et rapp i forbifarten.

 

Sjette jaktdag.

Sveinung og jeg skulle jakte sammen med Jaco denne dagen. Vi hadde lyst å prøve oss på lokkejakt. Vi kjørte til et egnet sted og rigget oss til, før Jaco begynte å lokke.. Tanken var å få sjakaler og muligens en duiker til å stikke snuten bortom oss.

 

Det gikk ikke lenge før den første sjakalen dukket opp, og måtte bite i gresset for en 220gr woodleigh-kule fra 8x68n.

 

247878_10151051290050825_1948790991_n.jpg

 

Vi byttet plass, og fortsatte å lokke.. lokkingen minner veldig mye om lokking på rev, og heller ikke nå tok det lang tid før en sjakal kom snikende. Sveinung fikk satt ei kule fra sin 358 Norma Magnum i tassen, som datt som en sekk.

 

426218_10151051290115825_1948056908_n.jpg

 

Jeg hadde litt lyst å få meg en duiker, så vi flyttet plass enda en gang. Vi klatret opp i et jakt-tårn på et høydedrag og spilte opp med schlagerparaden for duikere..

Etter 5 minutter oppdaget vi en bevegelse i krattet, og sannelig var det ikke en duiker-hann som kom snikende. Jaco studerte den i kikkerten, og fant ut at det var en gammel hann. Imidlertid var det ene hornet knekt i tuppen, så han var usikker på om jeg ville skyte. For meg er et gammelt dyr alltid mer verdt enn et yngre, uansett hornlengde osv..

Det knekte hornet gir i mine øyne karakter til dyret. Etter litt hviskende diskusjon, løftet jeg rugeren og ødela morgenstillheten for andre gang denne morgenen.. Duikeren kastet seg rundt og blei liggende på stedet.

 

376516_10151051290160825_1672783033_n.jpg

En gammel duiker, og en fornøyd jeger.

 

Etter lunsj tok vi en runde for å se etter en impala. Vi fant ikke noe av interesse, men hadde allikevel en underholdende dag. Vi hadde tatt med Jacos BRNO i 22lr, for å plukke noen perlehøns som Thomas kunne lage litt snacks av til kvelds.

I løpet av dagen fikk vi has på 3 perlehøner.

 

Mens vi sporet impala, ruslet Sveinung bakerst med 22-en på skuldra. Jaco stoppet plutselig, pekte på store klauspor og hvisket: ”buffalo”..

Jeg stoppet, så Sveinung kom fram til meg og jeg fortalte hva vi hadde foran oss. Jeg pekte så på 22en han hadde på skuldra og ymtet frampå om at det var alt han hadde å forsvare seg med, før jeg ruslet videre.. Det kom noen velvalgte gloser bak ryggen min mens vi smøyg videre i det tette krattet…

 

Sjuende jaktdag.

 

Jeg jaktet med Bennie, en av våre utmerkede PH-er denne dagen. Bennie er en humoristisk kar, og vi fant øyeblikkelig en god tone, mens smått spydige kommentarer satt løst fra oss begge. Vi var på utkikk etter en grei impalabukk, og eventuelt et vortesvin.

Jakten foregikk hos Dani, som hadde sin lille ”jakthytte” med 8500 Hektar uberørt bushweld til disposisjon. Vi var på skuddhold av flere impalaer i løpet av formiddagen, blant annet en gammel bukk med en oppsats i rekordklasse. Problemet var at det lange hornet sto mutters alene på hodet av den. Det andre hornet var knekket like over roten. Bennie mente at dette ikke var et skytbart dyr, så vi måtte fint snike oss videre.

 

Solen begynte å få skikkelig tak utover formiddagen, så vi var bortom bilen for å få oss noe kaldt å drikke før vi prøvde på en ny ansmygning. Det var virkelig bra med Impala på eiendommen, så vi hadde god tro..

Tro kan som kjent flytte fjell, og omsider kom vi innpå en fin impalabukk. Bukken var ingen kjempe, men allikevel et representativt dyr, så vi krøyp fram til vi hadde bukken fri. Jeg måtte skyte under krattbeltet, så jeg kom meg opp i knestående, og bruke Bennies skulder som anlegg. Et skrått bogskudd på 70-80m hold, og impalaen klappet sammen i smellen.

 

598913_10151051290205825_1292039117_n.jpg

Endelig fikk jeg min impala.

 

Vi avsluttet jakta tidlig denne dagen, da vi skulle flytte til en annen camp de siste dagene av oppholdet. Jaco skulle dra til Mosambique for å guide Big-5 kunder, og hadde arrangert det slik at vi skulle bo hos hans søster, Madelein og samboeren Hannes. Hannes driver Maroi Conservancy, og har en 3-stjerners jaktlodge like ved grensen til Zimbabwe. Her ble vi virkelig skjemt bort med fantastisk oppdekning og et veldig hyggelig vertskap.

 

Noen bilder fra Maroi.

 

304595_10151051290280825_273296636_n.jpg

150392_10151051290350825_754354634_n.jpg

229365_10151051290400825_1445315340_n.jpg

271196_10151051290475825_2091251117_n.jpg

402732_10151051379690825_1515959056_n.jpg

 

 

Vi delte lodgen med noen av Hannes sine spanske jaktklienter. Noen språkproblemer ble det, siden spanjolenes engelsk- ferdigheter var noe begrensede, men jegere finner gjerne tonen uansett språk og bakgrunn.

 

Dag åtte.

 

Hannes hadde sin private fiskedam, og hadde invitert oss med på fisketur. Vi hadde sett for oss å rusle langs bredden med hver vår stang, men oppdaget fort at så enkelt var det ikke.

 

2 båter på hver sin tilhenger, samt en motorisert flåte var nødvendig for å fiske. Med fulle kjølebager og felles interesser, ble det en riktig så hyggelig dag. Vi kunne kanskje fått litt mer fisk, men du og du hvor kjekt vi hadde det :-) Drøye historier, kaldt drikke og bortimot 40graders varme gjorde alle døsige, så det var rett som det var vi kunne høre dempet snorking over fiskestengene, når solnedgangen nærmet seg.

 

301420_10151051290670825_682339639_n.jpg

430410_10151051290715825_539893081_n.jpg

222121_10151051290765825_545177195_n.jpg

644057_10151051290810825_1131073740_n.jpg

 

Dag ni.

 

De fleste av oss hadde fått tak i det vi ville ha av vilt, så formiddagen ble brukt til en omvisning på Hannes sin plantasje, der de i hovedsak dyrket paprika, tomater og appelsiner.

 

Det var midt i innhøstningen av appelsiner, og det yrte med farmarbeidere overalt blant appelsintrærne. Hannes hadde 450personer i arbeid under innhøstningen, så det er ikke akkurat snakk om en husmannsplass..

 

576997_10151051290875825_1883039580_n.jpg

541216_10151051291080825_954191211_n.jpg

 

Vi fikk også en omvisning på pakkeanlegget, der appelsinene ble sortert etter størrelse og kvalitet, før de ble vasket, vokset og pakket for eksport.

 

427904_10151051290935825_545618669_n.jpg

393622_10151051360365825_1235364435_n.jpg

 

Det var virkelig interessant å få med seg andre aspekter av livet på plantasjen enn bare jakten, selv om det var jakten som hadde lokket oss sørover.

 

Om kvelden satte jeg og Oddbjørn oss ut i en blind, eller jaktskjul, like ved en foringsplass. Vi hadde planer om å få has på noen bavianer, samt at jeg gjerne skulle fått skutt meg en pourcupine. Dessverre fikk vi ikke sjangsen på noen av disse, men hadde gleden av å studere andre dyr og fugler på nært hold fra blinden.

 

Dag 10.

 

Siste dag i campen hadde dessverre kommet, og vi måtte begynne å forberede oss på å snu nesa hjemover igjen. Vi hadde satt av dagen til en tur inn til Messina, for å ordne med det økonomiske. Vi måtte jo gjøre opp for oppholdet i paradis. I tillegg skulle vi rusle litt rundt og få kjøpt litt suvenirer og anna småtterier vi hadde lyst på.

 

Bankbesøket ble en heller langvarig tildragelse, men etter litt om og men blei alt i orden.

Vi kom oss tilbake til lodgen, og rakk akkurat en liten svømmetur i poolen før sola gikk ned.

Om kvelden arrangerte Hannes og Madelein en storartet grilling, med mye godt å bite i.

Litt pomp og prakt måtte til, siden det var siste kvelden i Sørafrika.

 

62054_10151051290550825_576301017_n.jpg

 

Hjemreise.

 

Etter frokost ble all bagasje stablet opp i hallen, i påvente av at transporten skulle dukke opp.

Vi rakk en aldri så liten tur ut for å beskue Madeleins øyensten, en 6md gammel bøffelkalv som hadde blitt flasket opp, da den hadde blitt morløs. En riktig så hyggelig krabat, selv om det allerede nå kunne anes at det bodde uante krefter i bøffelkalven.

 

480241_10151051291165825_1688938238_n.jpg

Vi fikk også hilst på resten av bøffelflokken.. et virkelig imponerende skue!

 

546245_10151051363340825_258171081_n.jpg

304477_10151051363420825_748281231_n.jpg

564531_10151051363475825_1771048985_n.jpg

 

Etter hvert satte vi kursen mot Johannesburg igjen, og det begynte vel så smått å gå opp for oss at eventyret var over for denne gang. Stemningen i bilen var betraktelig lavere nå, enn da vi ankom campen 12 dager tidligere..

 

Vi kom oss om bord på flyet, uten de store viderverdighetene.. Vemodet kom sigende når det afrikanske kontinentet forsvant under oss, men der og da lovet jeg meg selv at dette ikke blei siste turen til Sørafrika!

 

Jeg sitter igjen med en masse inntrykk, som det helt sikkert vil ta lang tid å fordøye. I tillegg har jeg møtt mange trivelige mennesker, som jeg forhåpentligvis vil treffe igjen ved senere anledninger. Tusen takk til mine reisekammerater, som har bidratt til å gjøre dette til en opplevelse for livet. Bedre reisefølge finnes neppe!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kommer sikkert til å ha et flott opphold! Ønsker deg god tur!

 

Jeg var første gang i Afika i 2009. Jaktet i Namibia, like ved Okahandja.

Fikk skutt Oryx, Kudu, Blue Wildebeest og Red Hartebeest trofe'er, samt flere andre kjøttdyr, 2 sjakaler og en black mamba!

3 av trofe'ene holdt gull, og bronse på Kuduen. En 9,3x64 gjorde jobben da, og guiden var imponert over kaliberet.

 

Jakter med 8x68S også, og lader med 220 PP Woodleigh! Skal til Sør Afrika(East Cape) i slutten av februar, og tar med 8x68S da. Skal plukke noen mindre antiloper, bla Blesbukk, Impala, Bushbuck og forhåpentlig en Springbuck.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Faren for å bli hekta er overhengende stor :wink:

Syns dette er en flott oppsummering:

 

For å sitere en av de mer kjente jegerne Craig Boddington:

"If you only want to try it once, try something less addictive, like whiskey, heroin or cocaine."

 

Med "it" så mener han selvfølgelig jakt i Africa;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei beklager at eg låner denne tråden litt. Eg vant kammersmellen 2012 ikkje under dette nicket for eg surra litt i påmeldinga.

1,premien var ein afrika tur noko eg aldri har drømt om så der er nok litt forskjellige maral.

men så klart eg ville være med.

Så eg blei kontakta av donner som tok seg av alt for meg, både informasjon og tips til turen, så alt har verdt veldig enkelt.

Eg skal lage ein egen tråd når eg kjem at med full rapport om heile opphalde men nå går dagane bare i trening og pakking til turen.

Håpar verkeleg på ein opplevelse for livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg lest omtrent halvparten og velger å spare resten til i morgen, grunnet fare for overdose i positiv forstand :mrgreen:

Gratulerer så mye, Kai. Denne turen var deg vel unt.

 

Gratulasjoner rettes også til John og Sgt. Lyngbrenner.

Håper vi sees før jul.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle filosofere litt over våpen og ammovalg i forbindelse med jakta i Sørafrika.

 

Som nevnt valgte jeg å bruke min Ruger no 1 i 8x68S. Patronene var ladd med 220gr Woodleigh PP. Utgangshastighet under gjeldende temperaturer lå på ca 880ms. Det ble totalt skutt 6 dyr med denne kombinasjonen. De 5 dyrene jeg selv skøyt med rifle, samt en zebra Oddbjørn tok med 8x68n. Jeg hadde nok forventet at kulene skulle gå gjennom alle aktuelle dyr ved rene sideskudd, men ble litt overasket over at både de 2 skuddene jeg skjøt på gemsboken, og det ene skuddet på zebraen, ikke gikk gjennom dyrene.

Kulene fra gemsboken min ble funnet igjen, og veide henholdsvis 127 og 153gr (58 og 70% restvekt)

 

427908_10151053474450825_68506950_n.jpg

 

Kula til venstre er den letteste, og ble gjenfunnet mot skinnet på motsatt side. Kula hadde gått gjennom begge bogblad, samt ryggsøylen.

Nå er det kanskje lett å bli litt hysterisk med tanke på restvekt og gjennomskyting, men på den annen side fungerte jo kulene, siden dyrene stort sett datt som truffet av lynet. Oddbjørns zebra løp vel 60-70m før den ramlet sammen.

Woodleighkulene er vel ikke kjent for å gi den største dybdevirkningen i høye hastigheter, men på den annen side observerte jeg at 200gr Swift A-frame fra Bradleys 8x68S heller ikke gikk gjennom en annen gemsbok.

 

Ville jeg så valgt samme våpen/ammo en gang til? Tja.. skuddvirkningen var jo upåklagelig, men vi hadde også et par tilfeller der kulene hadde snust borti en kvist underveis. Nå vil jo en tyngre og mer saktegående kule også kunne påvirkes av fremmedlegemer i kulebanen, men jeg har trua på at de kanskje blir litt mindre lettpåvirkelige enn lettere kuler med høy hastighet.

Skal 8x68Sn være med en gang til, kommer jeg nok til å lade med 250gr Woodleigh SN i ca 800ms, eventuelt Rhino Bullets sin nye 240gr SS kule i samme fart.

 

Høy hastighet og flat kulebane et jo lite viktig i et såpass tettvokst landskap som det vi jaktet i, så for den del kunne man glatt brukt en "potatiskastare" isteden.

 

Å reise med en lang våpenkoffert på folksomme flyplasser er heller hektisk, så det har allerede begynt å kverne ideer om å bygge meg en delbar "reisebørse". Hva som kommer ut av disse ideene er ikke godt å si, men en boltrifle med en videreutviklet løpsmuffe-løsning er vel absolutt en mulighet. Vi får se hvilken retning idèmyldringen tar..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da nærmer siste kapittel i beretningen om guttedrømmen seg.

Ryktene sier at trofeene mine fra turen er ferdige, så det er bare å sette seg i bilen og kurse sørover mot bygdene rundt Oslofjorden.. Selvsagt er det beleilig at trofeene er ferdige til avhenting samtidig med at Villmarksmessen går av stabelen på Lillestrøm :-)

Taxidermistarbeidet har blitt utført av Lars Kofoed. Jeg har fått gjort en del arbeid hos han før, og resultatet har alltid stått til forventningene.

http://www.jakt-utstopping.no

Siden det er 1,5 år siden jakta, kan jeg ikke si annet enn at jeg ser fram til å få dyrene på veggen. Stua er ommøblert og klargjort for å gi plass til de nye "innbyggerne".

 

Det er vel kanskje lurt å få hengt opp trofeene for å se hva som blir til overs av veggplass, siden ny tur til Sørafrika er booket i slutten av september. :mrgreen: Resterende veggplass kan ha litt innvirkning på hva som blir jaktet til høsten.

 

Bilder kommer.......

Link to comment
Share on other sites

Reiser siste uka i Juli og blir litt ut i august, skal til Rietfontain på buejakt -var der i fjor og fikk et par fine Warthog og en Impala Til tross for nesten en mannsalder med bueskyting, ble det for lite skyting i forkant av turen og jeg la veldigt bånd på meg selv med avstand... vel, er man rookie så er man det..

 

I år har jeg kjøpt en mer moderne bue, en Mathews Monster MR5 som går stygggodt i forhold til min lettere antikvariske Bowtech mighty mite...

Jeg skal ha 10 dager på farmen i 1:1 , aller helst går jeg alene ... men skal ha med radiokommunikasjon just i case..

 

Når dette oppholdt er over, setter jeg kursen til Cape Town, og derfra sørover til Gaansbaii hvor jeg skal chartre en båt og fullbyrde en guttedrøm/frykt jeg har båret så lenge jeg kan huske.....jeg skal se en Great White shark på 1 meters hold...rett i hvitøyet...

Alt skal selvfølgelig filmes og går i disse dager som ei verpesjuk høne på å bruke uanstendig mye penger på filmutstyr....

 

 

Her er et bildet fra forrige tur; flott sabel 15 meters hold....

 

2w5oox4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en afrikatur på konemor og meg. Kom hjem for 3 uker siden etter 6 dagers jakt i bushen i Limpopo ZA. Krevende forhold, - 40 varme og tidenes tetteste vegetasjon. PH var Hercules Olivier - Hercules Safari.

 

Vi delte på en rifle, en 393 i 30-06. Barnes TTSX 130 og TSX 165. Bommet litt på våpen og kulevalg. Neste gang, i dette området, blir det nok .358 win eller 9.3x62 med henholdsvis 250 og 325 grains kuler. Tett bush og korte hold.

 

Det ble 10 dyr, - 5 impala, waterbuck, oryx, blue wildebeest, kudu og eland.

 

Spennende nærkontakt med leopard. Den hold på byttet sitt da vil plutselig dukket opp. Den ble sint, og vi ble noe skremt ja.

 

Meget bra tur. Anbefaler Hercules Safari på det varmeste.

 

Neste år blir det bøffeljakt. Trening med rugern i .416 har allerede startet.

 

Gammel Eland okse:

hte88i.jpg

 

Konemors stolthet:

jkygqp.jpg

 

Kudu kalv tatt av leopard:

2mhvqrq.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reiser med donner og maral til SA til høsten.

Er "førstereisgutt" så det skal bli spennende

Fikk beskjed i dag att vi skal til en annen farm en der de var sist, drøyt 250dekar.

 

Mvh Griffon

Kan opplyse om at terrenget er 25000 hektar, samt at naboeiendommen på 10000 hektar også kan jaktes på:-)

Link to comment
Share on other sites

Da er omsider trofeene kommet i hus, og opp på veggen.

 

Vi kom Asker i kveldinga på fredag, men etter en lang reise fant vi ut at vi skulle vente til lørdag med å beskue trofeene. Vi stakk innom verkstedet til Lars på veg til Lillestrøm, for villmarksmessen skulle jo selvsagt også besøkes..

Vi var jo klar over at det ikke var så rent få dyr vi skulle ha med oss, men når jeg så omfanget, må jeg si jeg nok var noe betenkt.. Ville vi virkelig få plass til alt dette i Donners Fiat Scudo?

 

 

1504031_10151966634245825_1773936183_n.jpg?oh=df990085cb0278f8474259b59fa36b7f&oe=53BC5C61&__gda__=1402454420_3dcff34ee3c345247c03894d4f3beef9

Hele fremste rekka med skaller skulle med..

 

1974998_10151966634225825_678419667_n.jpg

3 av oryxene, og 3 impala skulle med..

 

10171262_10151966634230825_233082316_n.jpg

Bilen blei fullere og fullere...

 

1978770_10151966634290825_659702957_n.jpg

Meen tro det eller ei, vi fikk plass til alt..

Bogmontasjer:

3 stk Oryx

3 stk Impala

2 stk Duiker

1 stk Kudu

1 stk Råbukk.

 

Skaller på plate:

4 Vortesvin

2 Waterbuck

1 Kudu

1 Red hartebeest

1 Nyala

1 Eland

1 Blesbuck

1 Sjakal

1 Impala

 

1 helt Zebraskinn

1 helt Krokodilleskinn

 

Mandag ettermiddag fikk vi hengt opp trofeene mine hjemme..

 

10172604_10151966595030825_1587944222_n.jpg

Blesbuck

 

10154376_10151966594960825_1792737198_n.jpg

Grey Duiker

 

29612_10151966594890825_1637029318_n.jpg

Sjakalskallen, sammen med en Rugde som fløy forbi..

 

1656429_10151966595360825_1893995014_n.jpg

Gemsbok og Impala

 

1009891_10151966594660825_1161196883_n.jpg?oh=036815f12e1b2e2ffeeb12765434ffef&oe=539CAC5C

Kudu.

 

 

 

Vi brukte følgende selskaper i forbindelse med behandling og hjemsendelse av trofeene:

Safari Taxidermy i RSA til "Dip & Pack"

Agillity i Danmark til hjemsendelse av trofeer.

Zoologisk Konservator Lars Kofoed gjorder taxidermijobben her i Norge.

 

Tilsammen ble dette et velfungerende team, som helt sikkert blir benyttet neste gang turen går til Sør- Afrika :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...