Jump to content

Forskjellen på de ulike Baikal-haglene?


Hansen

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 10 years later...
On 8/9/2008 at 12:49 AM, BaikalRune said:

Modellene som finnes av Star Baikal er:

IZH-27M

IZH-27EM

IZH-27M-1C

IZH-27EM-1C

 

I tillegg kan du velge mellom kaliber 12/70, 12/76, 16/70, 20/70 og 20/76.

 

I betegelsen betyr bokstavene følgende:

IZH-27M er den generelle betegnelsen.

 

E forran M betyr Ejection. Denne fungerer slik at patronen blir kastet ut når haggelen knekkes. Bare de avfyrte patronene blir kastet ut. Hvis ikke patronen er avfyrt så vil den bli skyvet roligere ut slik at du må trekke ut patronene for hånd. Denne funksjonen kan også “skrus” av ved å vri på 2 skruer i haggelen (vris 90 grader).

 

1C betyr single/enkel avtrekker. Når haggelen har single avtrekker så velges hvilket løp som skal avfyres først ved å skyve avtrekkeren fremover til ett klikk høres. Avtrekkeren må skyves bestemt for å skifte løp.

 

Mange butikker bruker andre betegnelser som IJ i stedet for IZH. Modell betegnelsen er stemplet inn I våpenet, både på løpet og på selve “pistolen”.

Gammel tråd men prøver meg likevel. Jeg har arvet en IJ-27 hagle som trenger ny kolbe og sjefte. Betyr dette at kolbene og sjeftene til IZH -27 vil passe perfekt til min IJ-27 som stammer fra 60/70-tallet?

Link to comment
Share on other sites

nei. det er 2 typer stokk til o/u børsene. se på bilder av stokkene. såkalt old style har en bred tange som går over i en smalere på oppsiden. kort forklart der sikring er montert. senere modeller har kun rett tange uten bred overgang til smal tange også sett fra sikrings siden. alle skjefter jeg har vert borti trenger fin tilpasning for å unngå at skjeftet monteres i feil spenn = sprukket kolbe etter en stund hvis den presses på plass.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Kim Remi Johansen skrev:

Gammel tråd men prøver meg likevel. Jeg har arvet en IJ-27 hagle som trenger ny kolbe og sjefte. Betyr dette at kolbene og sjeftene til IZH -27 vil passe perfekt til min IJ-27 som stammer fra 60/70-tallet?

Det billigste og enkleste er vel å pensjonere denne og kjøpe noe nytt/brukt i god stand i stedet. Så setter du denne i skapet under affeksjonsverdi så den ikke tar plass i jaktgarderoben annet enn fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Tenk å vekke liv i en over 10 år gammel tråd, og få svar på bare sekunder. Nå ble jeg litt imponert :)  Jeg er ingen erfaren jeger, men hagla stammer fra faren min, og jeg gjennom det så kunne jeg gjerne tenkt meg å vekke hagla til liv igjen. Treverket er som smalest akkurat ved sikringen for så å utvide seg rundt "hendelen" som knekker opp hagla om dere skjønner. Antar da at dette er en "old style"... Sett bort i fra at det mest fornuftige er å kjøpe en annen... Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt ny kolbe og forskjefte til denne hagla? Eventuelt kjenner noen som er god på å lage nye til fornuftige priser...? 

Og... Er forskjeftene også ulike som i "old style" og "new"?

Edited by Kim Remi Johansen
Link to comment
Share on other sites

Legg ut bilder av det du har, også undersiden på låskassen.

Kanskje noen har noen deler liggende.

Dette f.eks er en IJ27E. Denne har dobbelavtrekker og ejector omstillbar til ekstraktor kaliber 12/70 og gammel type stokk.

 

Baikal_kasse.JPG.b1db107459984fd82193d810e5163c4e.JPG

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Var en tur i kjellern og rota, se hva jeg fant.

Fin stokk, med noen ubetydelige bruksmerker.

Nå er vel ikke treverk registreringspliktig. Men skal jeg selge dette til noen må legitimasjon og ett våpenkort legges frem. Tar ingen sjanser på dette.

Du får ta kontakt på IM hvis du er interessert.

Stokk_Baikal.jpg.e40ecaaee8135d7eaad390fbd1b97dff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...