Jump to content

Forskjellen på de ulike Baikal-haglene?


Hansen

Recommended Posts

HeI!

 

Jeg lurer på hva som er forskjellen på alle de forskjellige baikal-haglene? I min butikk har de en modell som jeg tror heter IZH 27, men så var det en annen som jeg (først) hadde bestemt meg for å kjøpe som het IJ-27M1C, og så har du en til som heter mod. 27DT.

 

Det jeg lurer mest på er hva som er forskjellen mellom den første og den andre? Vil helst ha den russiske kraftbørsa og ikke en eller annen etterligning hvis det er det det er snakk om her... :)

 

Med vennlig hilsen

Arne

Link to comment
Share on other sites

Tøft!

 

Så såvidt jeg forstår, så er da IZH-27M-1C den beste modellen, da? Man kan såvidt jeg forstår skru av ejektoren? Synst slikt bare er plagsomt, vil ta med meg hylsene hjem... Kan godt tenke meg å plukke de utav selv, samtidig som jeg har en brukandes løps-velger.

 

Noen her som har den løpsvelgeren som kan si noe om den?

Link to comment
Share on other sites

Tøft!

 

Så såvidt jeg forstår, så er da IZH-27M-1C den beste modellen, da?

 

Noen her som har den løpsvelgeren som kan si noe om den?

 

Vel, smak og behag kva som er 'best'. Kjem an på kva du vil ha det, sjølv føretrekk eg dobbel avtrekker på jakt. Og den løpsvelgeren på staren er ikkje min personlige favorittløysing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp Baikalen uten ejektor (jeg vil IKKE ha ejektor), to avtrekkere og uten utskiftbare choker til 2500 hos G-sport.

 

Nå fyller jeg 16 om en uke eller to og får da innvilget våpen-søknaden min. Tror dere g-sport er behjelplig med å legge av våpen til da? :?

Link to comment
Share on other sites

Fant nettopp Baikalen uten ejektor (jeg vil IKKE ha ejektor), to avtrekkere og uten utskiftbare choker til 2500 hos G-sport.

 

Nå fyller jeg 16 om en uke eller to og får da innvilget våpen-søknaden min. Tror dere g-sport er behjelplig med å legge av våpen til da? :?

Hvorfor ikke ejektor? Jeg har da fått ett par ekstra fugl pga den, og aldri vært noe kluss med den.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg tror ikke jeg trenger utskiftare choker når jeg bare skal jakte på ryper. Pluss at de kan brenne seg fast, og så blir det litt ekstra pusse-arbeid.

 

Ejektor ser jeg på som en ulempe fordi jeg liker å dra hylsene ut selv, og ikke måtte gå ned på bakken etter de - fordi jeg i de fleste tilfeller ikke får en umiddelbar skuddsjanse etter to skudd avfyrt.

 

Men bare hyggelig når folk kommer med forslag altså! :) Men hvis jeg kjøper en hagle med ejektor, det være mulighet for å kunne deaktivere ejektoren.

Link to comment
Share on other sites

Ejektoren kan du slå av på Star. Eg slo av min etter ein runde på banen. Har vert deaktivert i 20 år no. Faste choker har eg jakta med dei samme 20 åra, alt frå rype til sjøfugl. Aldri savna utskiftbare.

 

Og som ein sa lenger oppe: ALDR skal eg kvitte meg med staren min. Har vore eit heilt fantastisk børse.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, men spørsmålet er om det er verdt 500kr for ejektor og choker og enkel avtrekker. Og hvorvidt de tingene teller positivt eller negativt.

 

Jeg vil ikke angre på at jeg ikke brukte 500 kr til, forstår dere... :)

 

Helt klart verdt +500 :P

Ejector er ikke viktig i det hele tatt, men løse choker og enkel avtrekker er verdt hver eneste krone.

Jeg har ejector på mine hagler, og demper hylseutkastet med hånden når hagla brekkes, både på jakt og på banen. Dette lærer du etter en eller to ganger på banen :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, men spørsmålet er om det er verdt 500kr for ejektor og choker og enkel avtrekker. Og hvorvidt de tingene teller positivt eller negativt.

 

Jeg vil ikke angre på at jeg ikke brukte 500 kr til, forstår dere... :)

 

Jeg har hagler med både 1 og 2 avtrekkere, men og uten løse choker og med og uten ejector.

Min første hagle var den Star O/U til 2500, betalte faktisk 2750 for den for 15 år siden :-) Virkelig en god bruks hagle.

Jeg syns 2 avtrekker definitift er best, skyter like raskt med det som med 1 og mye lettere/raskere å bestemme hvilket løp en skal skyte først. Ejektor liker jeg ikke, har ingen praktisk fordel på jakt.

Utskiftsbare choker kan være greit å ha, men min erfaring er at de aller fleste(meg innkludert) lar de samme chokene stå i hele tiden. 1/4 og 3/4 choke er glimtrende allround choker. Men du må bestemme hvilke skudd du tenker å skyte med, skal du bruke stål og harde hagl er sannsynligvis cylinger/imp sylinger og 1/2 å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Skal nok nesten bare bruke vismut når jeg jakter, pluss stål på leirduer.

Hva er argumentene for/mot 2 avtrekkere?

 

Vil standard-chokene i baikalen være best på rypejakt?

 

De faste chokene er verken best eller verst. Men husk at du med disse altså er fastlåst til 1/4 og 3/4, og at det i mange tillfeller er upraktisk. For eksempel tidlig i rypejakta kan cyl-1/4 eller 1/4-1/4 være å foretrekke, og senere i jakta på "lette" ryper, trangere choker, kanskje helt opp til 1/1. Med utskiftbare choker har du et hav av kombinasjoner.

Chokene setter seg ikke fast dersom du steller hagla, og løsner chokene en liten omdreining etter hver gang du har vert på jakt eller på banen. En liten dråpe olje på gjengene av og til er også bra. Husk bare å skru chokene fast igjen FØR neste skudd.

På leirduebanen brukes det stålammunisjon, og 3/4 er ikke anbefalt å skyte stål igjennom. Dermed er du "utestengt" fra å skyte doublèer i f.eks. compaq sporting og leirduesti. Og på trapbanen bruker de aller fleste 1/2, denne mangler du! 1/4 blir i åpneste laget dersom du ikke er svært rask og 3/4 bør du altså ikke bruke til stål.

Siden prisforskjellen "bare" er 500 kroner, bør du gå for ejector, enkel avtrekker og løse choker.

Jeg ser absolutt INGEN fordeler med to avtrekkere, men heller INGEN ulemper med enkel avtrekker.

På rypejakt stiller du vanligvis løpsvelgeren slik at det åpneste løpet avfyres først. Og du bruker løpsvelgeren dersom en omvendt situasjon tilsier det. Dette er minst like enkelt som å flytte skytefingeren til den andre avtrekkeren. Det blir fort en vanesak

Nei, gi mannen 500 kr ekstra, og du har hagle livet ut, og vel så det. Og du slipper å angre på at du kjøpte hagle uten løse choker, for det tror jeg du ville kommet til å gjort. Dette er mitt oppriktige råd til deg :D

Link to comment
Share on other sites

 

På leirduebanen brukes det stålammunisjon, og 3/4 er ikke anbefalt å skyte stål igjennom. Dermed er du "utestengt" fra å skyte doublèer i f.eks. compaq sporting og leirduesti. Og på trapbanen bruker de aller fleste 1/2, denne mangler du! 1/4 blir i åpneste laget dersom du ikke er svært rask og 3/4 bør du altså ikke bruke til stål.

 

Har sjølv 1/2 og 1/1 i min star som eg skyt både sporting og trap med. Ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

 

På leirduebanen brukes det stålammunisjon, og 3/4 er ikke anbefalt å skyte stål igjennom. Dermed er du "utestengt" fra å skyte doublèer i f.eks. compaq sporting og leirduesti. Og på trapbanen bruker de aller fleste 1/2, denne mangler du! 1/4 blir i åpneste laget dersom du ikke er svært rask og 3/4 bør du altså ikke bruke til stål.

 

Har sjølv 1/2 og 1/1 i min star som eg skyt både sporting og trap med. Ingen problemer.

 

Ja, jeg er klar over at mange gjør dette, men det er generelt IKKE anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper argumentene med løse chocker, spesielt siden stål er det eneste fornuftige alternativet på leirduebanen. Når det gjelder 1 kontra 2 avtrekkere er det ingen tvil om at 2 avtrekkere er mye kjappere å skifte mellom en 1 avtrekker med løpsvelger. Å bytte løp med løpsvelger under montering av haglen til skulderen blir bare rot, eller krever veldig mye trening. Uannsett har en og risikoen for at løsvelgeren da i farten havner i mellom posisjon og en ikke får skutt noen skudd. Med 2 avtrekkere bytter en løp under monteringen lett som bare det. Veldig gunstig hvis en jakter i terreng med blanding av hare, skogsfugl og rype. Da kan en ha 6-7 hagl i første og 4-5 hagl i andre løpet. Hos meg går bytting av avtrekker helt automatisk.

Link to comment
Share on other sites

Var så dum at jeg skrev XXL som leverandør på haglesøknaden min, må jeg kjøpe fra XXL nå eller kan jeg kjøpe fra godkjendt våpenleverandør uansett om jeg får innvilget O/U hagle kaliber 12?

 

XXL har en med dobbel avtrekker og løse choker, eneste jeg ser for meg er litt negativt er de to avtrekkerene.

Ville dere valgt modellen med en avtrekker og ejektor eller den med dobble avtrekkere og ekstraktor?

Ser for meg at det fort blir kluss med løpsvelgeren(ødelagt), og at utkasteren blir til en utdrager. Sistnevnte er ikke så farlig.

Noen erferinger med løpsvelger-modellen?

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på du kan sende søknaden til hvilken som helst forhandler selv om det står XXL på den.

 

Jeg har en Lanbar Gytorp med en avtrekker, løse choker og en veldig enkel løpsvelger. Bare switcher løp med tommelen på knappen og det gjøres samtidig med avsikkring.

Link to comment
Share on other sites

Noen som låner tråden min? :) Kjøpte nettopp star-en til 3000! :)

 

Ja, de lånte tråden din, men det gjør vel ingenting vel.

Det viktigste er om du har gjort et korrekt valg. Det mener jeg du har, disse 500 var vel anvendte kroner.

Gratulerer :D og lykke til både på jakt og på leirduebanen.

PS! Det fulgte vel med 3 choker, 1/2, 3/4 og 1/1 tipper jeg. Du kan nå kjøpe choker etter behov og det første du trenger er vel cylinder og kvart til tidligjakta? Prisen er vel ca 200+ pr stk. Selv har jeg 2 stk cyl, 2 stk 1/4 og 2 stk 1/2, og har alltid med meg choker i sekken på jakt. 3/4 og 1/1 tar jeg aldri med på rypejakt. Husk også å ta med chokenøkkelen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, kjøpte med enkel avtrekker. Det er åpent kjøp så jeg har full mulighet til å ta den med to istedenfor. Er nemlig ikke 16 enda, så de skulle legge den av til formalitetene er ordnet. :) Men har du enkel-avtrekkeren? Jeg trenger å få vite av en som har hatt haglen en gang om det er omstendig å skifte løp? Kan man gjøre det i stand? Det er nesten ute-lukkende rype-jakt uten hund det er snakk om pluss du par serier leirduer i uka.

Det er veldig viktig at en som faktisk har denne haglen svarer på dette, siden jeg ikke kan basere meg på synsing. :) Tusen takk for utfyllende råd og informasjon fra deg, jonen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei (ny jeger og ny på forumet her...), jeg mener jeg har den samme hagla som den du har fått satt av, 1 avtrekker og ejektor. Mekanismen for å bytte skuddrekkefølgen er ihvertfall at man skyver avtrekkeren litt fremover til man hører et klikk, da vil det øverste løpet avfyres først (hvis du derimot knekker haglen før du avfyrer vil den avfyre nedre løp først når du lukker haglen igjen).

Hvis det var dette du mente med å bytte løp da? Eller mener du fysisk ta av løpet? Litt usikker, uansett er ikke spesielt vanskelig å ta av løpet, man bare fjerner det "trestykket" (husker ikke korrekte navnet :oops:) på løpet og knekker haglen og fjerner løpet med å løfte det av mottaker delen.

 

På min hagle var de tre medfølgende chokene merket med 0.25, 0.5 og 1.0, antar at dette er 1/4, 1/2 og full trangboring? Mener å ha lest noe om at man ikke bør bruke tettere trangboring en 1/2 når man bruker stålhagl, men dette gjelder kanskje bare for hagler som ikke er trykktestet?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å gjøre dette med pekefingeren?

 

Men nå er det vel kanskje slik at ikke fjell-rypa støkker på så lang avstand? Snakket med brodern som har jaktet i 7 år, og han mente han nesten alltid fyrte av først med det løpet med mest spredning.

 

Men nå vil jeg vite noe, en gang for alle ( :lol: )! Stor trangborring, betyr det at løpet er trangt? Eller betyr f.eks 1/4 at løpet er 75% trangere? Og 1/2 at det er 50% trangere?

Link to comment
Share on other sites

Bare prøvde litt med haglen nå, jeg personlig klarer ikke å dra den nok frem med pekefingeren, men nå er ikke jeg noen muskelbunt kan tenkes andre klarer det. Testet samtidig med venstre tommel (alstå å flytte venstre hånd fra forskjeftet) og syntes kanskje det gikk raskere og greiere enn når jeg prøvde tilsvarende med høyre.

 

Jeg regner med å gå på støkkjakt uten hund (har lyst på hund men kommer neppe til å bli denne sesongen) og jeg regner derfor med at det smarteste er å ha den mest åpne choken i nederste løpet (det løpet som avfyres først) slik at den fungerer bedre på korte avstander enn det øvre løpet som jeg da har en trangere choke i.

Jeg har målt litt på mine 3 choker og den med 0.5 er trangere (mindre åpning) enn den med 0.25, det betyr vel at choken merket med 0.5 har en større trangborring og dermed skal holde haglsvermen samlet lenger og på den måten fungere bedre på litt avstand, mener det var det vi lærte på det jegerkurset jeg tok ihvertfall. Men hvor mye trangere det er tror jeg vi trenger noen med mer kompetanse til å svare på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, kjøpte med enkel avtrekker. Det er åpent kjøp så jeg har full mulighet til å ta den med to istedenfor. Er nemlig ikke 16 enda, så de skulle legge den av til formalitetene er ordnet. :) Men har du enkel-avtrekkeren? Jeg trenger å få vite av en som har hatt haglen en gang om det er omstendig å skifte løp? Kan man gjøre det i stand? Det er nesten ute-lukkende rype-jakt uten hund det er snakk om pluss du par serier leirduer i uka.

Det er veldig viktig at en som faktisk har denne haglen svarer på dette, siden jeg ikke kan basere meg på synsing. :) Tusen takk for utfyllende råd og informasjon fra deg, jonen! :)

 

Hei igjen Arne, tippet nok at du var sånn ca 16 ja :wink:

Ja, jeg har enkel avtrekker på begge mine hagler, og er fornøyd med det. Men mine hagler er ikke Star Baikal, men jeg VET at Star er gode, bortimot uslitelige hagler. Jeg bruker en Beretta 686E sporting på banen og på jakt har jeg en annen italiener som kostet ny ca 9 lapper. Men det er ikke viktig, du kan treffe flere ryper på jakt med din Star enn jeg kan med begge mine tilsammen, for det er ikke hagla det kommer an på, som du vet. Husk på at de som i denne tråden anbefaler to avtrekkere er folk som startet sin haglesdkyting med akkurat det, og de som sverger til enkel, meg inkludert, er hagleskyttere som startet med enkeltrigger. Det blir nesten som å påstå at Windows XP er bedre enn Windows Vista. Altså, dobbel avtrekker kom først, senere ble det konstruert hagler med enkel avtrekker for å gjøre jakt og skyting enklere. Og en ting til, igjen: Går du på rypejakt i september/oktober er sjansene størst for at den første rypa du ser er nærmere enn den neste, dette har du forutsett og følgelig stilt løpsvelgeren på "åpneste løp først" Det er ihvertfall slik jeg gjør det. Og om den motsatte situasjonen skulle oppstå, så velger du det andre løpet før du skyter. Det blir en vanesak, og dessuten er utvalget av hagler MYE større i enkeltriggere enn dobbeltrigger modeller.

Link to comment
Share on other sites

Modellene som finnes av Star Baikal er:

IZH-27M

IZH-27EM

IZH-27M-1C

IZH-27EM-1C

 

I tillegg kan du velge mellom kaliber 12/70, 12/76, 16/70, 20/70 og 20/76.

 

I betegelsen betyr bokstavene følgende:

IZH-27M er den generelle betegnelsen.

 

E forran M betyr Ejection. Denne fungerer slik at patronen blir kastet ut når haggelen knekkes. Bare de avfyrte patronene blir kastet ut. Hvis ikke patronen er avfyrt så vil den bli skyvet roligere ut slik at du må trekke ut patronene for hånd. Denne funksjonen kan også “skrus” av ved å vri på 2 skruer i haggelen (vris 90 grader).

 

1C betyr single/enkel avtrekker. Når haggelen har single avtrekker så velges hvilket løp som skal avfyres først ved å skyve avtrekkeren fremover til ett klikk høres. Avtrekkeren må skyves bestemt for å skifte løp.

 

Mange butikker bruker andre betegnelser som IJ i stedet for IZH. Modell betegnelsen er stemplet inn I våpenet, både på løpet og på selve “pistolen”.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og så lurer jeg på om hva dere synst om skulder-støtten som er syntetisk? Går det an å skifte den ut uten at det ser helt hemma ut? BLir det mindre rekyl med den?

 

Nei, det finnes ingen standardchoker for alle hagler! Du skal ha choker som passer til Star Baikal, disse kjøper du hos en Star Baikal forhandler eller direkte fra importøren.

 

Skulderstøtten? Kolbekappa er vel plast eller gummi. Du har jo nettopp kjøpt hagla, og jeg synes du skal prøve den både på banen og på jakt før du begynner å skifte ut. Sjekk aller først at kolbelengden er korrekt. Litt for lang eller litt for kort kan endres med å skifte kolbekappa, Men dette ble vel sjekket i butikken før du kjøpte? På banen, med 24 grams ladninger vil du ikke merke særlig forskjell i rekyl uansett hva slags kolbekappe du har. For å unngå å få vondt av rekylen er det to ting som gjelder: Kolben godt i skuldra og kinnet nedpå kolben! LYKKE TIL :D

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, det burde det jo være! :shock:

 

Ja, jeg prøvte såvidt haglen i butikken, og den passet helt greit. Prøvte den uten forskjefte though, men det har vel ikke så forbaska mye å si. Har skutt noen serier med haglen før, og føler den ligger godt, og at jeg ikke ser sikte-skinna, bare kornet frempå.

 

Og hvis det skulle skjere seg, at jeg plutselig skulle begynne å vokse i ansiktet og i skuldrene ( :lol: ), så er det jo bare å pusse litt på skjeftet, slik at den sitter bedre!

Link to comment
Share on other sites

Så det betyr at jeg kan kjøpe "Interchanges with Standard Tru Choke style threads"?

Ja. Det er vel den gamle typen Ithaca choke tror jeg.

 

Hvor får jeg tak i det? Søylen?

Aner ikke. Jeg har ikke bodd i Bergen siden 1997, men Våpensøilen var rimelig velassortert den gang i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...