Jump to content

DFS - klasse HK416


nhd

Recommended Posts

I dag var vi et par NROFere som igjen var på et DFS-stevne og skjøt i klasse HK. Vi skyter med Bushmaster (AR15), og selvsagt innenfor alle regler for siktemidler, magasiner, uniform etc.

Fra en annen skytter fikk vi høre at det eneste tillatte var militære HK416. Hvis dette er korrekt, utelukker det alle over 55 år. Vi kan nok kjøpe sivil versjon, men får ikke militært våpen fra Forsvaret.

 

Jeg kan ikke se at Bushmasteren (som koster halvparten) har noen som helst konkurransefortrinn fremfor HK416.

 

Kan noen som er god på reglementet svare på dette?

 

Ikke så interessert i svar fra de som kun tror.

Link to comment
Share on other sites

Fra Skytterboka;

 

6.600 AG-3 og HK 416

AG-3 og HK 416 er godkjente våpen i DFS. Det

er fastsatt følgende regler for skyting med disse

våpen i DFS:

1. All skyting skal foregå med halvautomatisk ild.

2. Våpenets betjening, fylling og tømming av

magasin, ildhåndgrep samt våpenets sikkerhetsmessige

behandling på og utenfor banen

skal foregå etter bestemmelsene i Forsvarets

reglementer for Forsvarets våpen. Enhver som

skal delta i skyting med AG-3 eller HK 416 plikter

å kjenne bestemmelsene.

3. Magasinfylling og ladning skal foretas med

samme antall patroner som for godkjente

repetergevær i DFS. Dvs. at det er tillatt å fylle

og lade med maksimum 6 patroner. Magasin

som benyttes til etterladning skal inneholde

maksimum 5 patroner.

4. Ved skyting av 10-skuddserier skal det benyttes

to magasiner og de skal inneholde enten

6 og 4 eller 5 og 5 patroner.

5. Ved Stangskyting skal skytingen begynne

med 1 patron i kammeret og 5 i magasinet på

geværet. Magasin(er) for etterladning skal inneholde

maksimum 5 patroner.

6. Det er ikke tillatt å benytte magasinet til støtte

for våpenet, f.eks. mot underlaget i liggende

og mot kneet eller låret i knestående. (Vær obs

på at magasinet på HK 416 er relativt langt)

7. Reimstøtte er tillatt. For bruk av reim gjelder

6.143 pkt. 5.

8. Ved skyting om Det militære skarpskyttermerke

i skytterlag skal programmet for repetergevær

følges, men «hurtigserien» skal skytes

på 15 sekunder.

9. Minimum avtrekksvekt er 2,5 kg.

10. AG3 og HK416 gevær kan kun benyttes av

skyttere som konkurrerer i klasse AG3 og klasse

HK416, og etter de regler som gjelder for disse

klassene. Se utfyllende bestemmelser i pkt 7.238.

Link to comment
Share on other sites

Dfs har fra gammelt av vært litt knyttet mot forsvaret,i den grad det er relevant i vår tid kan jo diskuteres.Uten hjelp fra forsvaret hadde nok eks. landsskytterstevnet vært tungt å avikle.Dfs får jo også som kjent midler over forsvarsbudsjettet.

Klassene Ag-3 og hk416 er klasser som er tiltenkt forsvarspersonell.Vi som ikke har utdelt våpen via forsvaret må nok finne oss i å bruke saueren i DFS sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser muligens slik ut.

Jeg får prøve å få NROF til å påvirke DFS. Det finnes jo knapt konkurranser i NROF, så lokale DFS stevner er et kjærkomment tilskudd til skytterlivet.

Evt får jeg selge Bushmasteren og kjøpe HK416.

Link to comment
Share on other sites

HK416 får du ikke kjøpt. Og MR223 er strengt tatt ikke lik 416 og er vel dermed ikke lov i DFS.

 

Poenget her, er vel at POD nok ikke vil godta at DFS blir ervervsgrunnlag for slike våpen så man ikke regne med at de blir lovlige i DFS med det første

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker NROF som ervervsgrunnlag for MR223 på samme måte som jeg gjorde med Bushmasteren. Men om DFS ikke godkjenner MR223, er jeg like langt.

Da får jeg legge prosjektet på hylla. Synes kun det er morsomt med avveksling fra pistol/revolver noen dager.

Sauer og rustning er uaktuelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i utgangspunktet Forsvaret som "presser" DFS til å lage egne militære klasser med Norges armè-våpen under DFS-paraplyen. Er nok en forutsetning for å få den støtten fra Forsvaret som er nevnt lenger opp i tråden, vil jeg tro. Tviler vel egentlig på at DFS ellers ville engasjert seg så veldig i skyting med militære våpen i dag.

 

Derfor er det nok langt fram til en liberalisering med andre militære/ militærlignende/ halvautomatiske våpen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan få inntrykk av, ved å lese noen av innleggene i denne tråden, at formålet er å begrense hvilke skyttere man ønsker kan få lov å konkurrere i DFSs regi.

Skulle jaggu tro at reserveoffiserene kunne konkurrere på samme vilkår som Forsvarets ansatte. -Er dòg åpen for andre synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror nok heller grunnen til at ting er lagt opp slik er at de av oss som har utlevert våpen fra forsvaret, enten AG3 eller hk 416 skal få en mulighet til å bruke de i sivile konkurranser. dette er militære våpen, altså ikke for alle. de av oss som har skutt med de vet at du ikke klarer konkurere mot de sivile våpnene som brukes i dfs, derfor er det opprettet en egen klasse for de. hvet ikke hvordan reglene for nrof er , men om de ikke får utlevert HK 415 men AG så får de klare seg med den. Og får de ikke utlevert AG3 heller, da er de vel like langt som jeg er når det kommer til pistolskyting, jeg får ikke tak i glock da, selv om jeg har AG .

Link to comment
Share on other sites

Vær glad at DFS i det hele tatt tillater noe som ser såpass "tøft" ut som en AG/HK416 på deres baner :roll:

 

Ville heller presset litt på din lokale NROF-gruppe eller skutt praktisk, så heller holdt meg unna fossilene i DFS.

 

Syntes du skulle sette deg inn i hvilke avtaler DFS/forsvaret/HV har før du kommer med slike oppgulp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun opplevd å møte hyggelige folk i DFS, og de fleste har sett på våpenet (Bushmasteren) med interesse og tafseforespørsel. Ingen har vært negative. I tillegg har jeg inntrykk av at de har vært positive til å se nye ansikter.

Jeg tror også at det på lokalt plan tilfører HK-klassen noe om deltagerantallet øker ut over tre-3.

 

Vi NROF-skytterne er ikke ute etter å true andres muligheter i lokale og nasjonale mesterskap. Vi kan godt holde oss unna der. Vi ber bare om at så lenge vi ikke stiller med utstyr som gir noen konkurransefordel, så får vi delta i lokale DFS-stevner kun fordi det er inspirerende å skyte noen konkurranser og fordi det er hyggelig å ta en kaffe og en vaffel etterpå sammen med andre lokale skyttere.

 

Noen lag trenger også noe ekstra personer til dugnad og som funksjonærer på stevner. Vi er ikke tunge å be, og vi kan kansje ha noe å bidra med.

 

Derfor håper jeg NROF og DFS kan få laget en avtale slik at vi (fortsatt?) kan få delta på lokale stevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda tilgode å møte noen i DFS (over 50 år) som ikke begynner å syte når de ser ei rifle som ser litt "militær" ut.

 

Jo,men saken er den at tilknyttningen DFS har til forsvaret gjør at forsvaretspersonell som er oppsatt med Ag-3 eller HK416 har rett til å trene på banene til DFS samt skyte stevner i klassen for disse våpen.Dette er,som nevnt tidligere gjort for at personell kan ha mulighet til å trene,konkurere med våpenet sitt.Et skytterlag kan,så vidt jeg vet ikke nekte noen fra forsvaret å trene med et av de nevnte våpen på banen sin.

Men,det betyr jo ikke at "private"som har våpen som ligner Ag-3 eller HK416 har de samme rettighetene.

Link to comment
Share on other sites

Må nok kle deg opp i full uniform med hk og agen.

 

"Skyttere kan hun benytte militært feltantrekk

uten modifikasjoner. Antrekket

skal være reglementert. Husk feltlue/berret.

Spesiell skytebekledning er ikke tillatt

under uniformen. Albuebeskyttere og

spesielle skytebriller tillates. Vanlig hanske

av militær modell er tillatt. Det samme er

bandolær med magasintasker, samt stridsvest.

Ankelpølle for knestående

skyting er derimot ikke tillatt. Det gjelder

egne regler for skifelt og skogsløp med

skyting."

 

7.237 Klasse AG-3 og HK 416

1. Klassene omfatter militært, rulleført personell

– både klasseførte skyttere og de som

oppfyller de alminnelige krav for skyttere i

klasse 1. Klasseførte skyttere kan delta i både

sin ordinære klasse og i klasse AG3/HK416

ved samme stevne i alle øvelser, såframt ikke

spesielle arrangementstekniske forhold forhindrer

dette. Skyttere kan eksempelvis delta

med AG3/HK416 i enkeltøvelser, men da kun

i klasse AG3/HK416. I klasse AG3/HK416 kan

skytteren kun benytte militært feltantrekk som

skyteantrekk, og uniformen kan ikke ha noen

modifikasjoner. Albuebeskyttere og skytebriller

er tillatt, mens spesiell skytebekledning under

uniformen er ikke tillatt. Ammunisjon som

benyttes i konkurranser skal være standard

utlevert ammunisjon som Forsvaret nytter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

mener å tro det står i reglamanget at man skal bruke felt unniformen når man har med ag 3 hk 416 får når de som drive og skytter med ag 3 i det lokal hv på treingkvelden har du fått på prakring fra områd sjefen og driktikt sjef får det er miltær eidel og ikke silvilt

Link to comment
Share on other sites

Vel har iallefall alltid hørt fra skyttere i de aktuelle klassene i de årene jeg var veldig aktiv innad DFS at militært personel alltid skal ha på uniformen ved bruk av militære våpen. Kan godt hende det er en lov innad i forsvaret. Fint om noen kunne bekrefte avbekrefte det.

DFS kunne godt ha uniformskrav på trening også, så en har samme utgangspunk på treningen som i konkurransen. og evt ta en tur for seg selv å skyte litt om uniformen trives best i skapet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Intressant, da har man endel deltakere på stevner som kansje kan diskes, siden de bruker "arbeidsuniform" (om ikke den da defineres som en "feltuniform")

Det er såpass få av dei som det er, så for min del må dei gjerne skyte i julenissedrakt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, da har man endel deltakere på stevner som kansje kan diskes, siden de bruker "arbeidsuniform" (om ikke den da defineres som en "feltuniform")

 

Så vidt jeg husker er arbeidsuniformen felt 2, sommerfeltuniform så det går nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Om en skyter i fjellrevenbukse og dertil egnet jakke eller om man hiver på seg arbeidsuniformen som ja er definert som felt 2 så er jo ikke det noe big deal...

 

Behøver vel ikke full stridsvest og hjelm på treningskveldene :mrgreen:

 

Oppfordrer med dette til oss som er priviligert til få trene på hjemmebane med hk eller ag om å ta på felt 2 og bruke riflene så de ikke støver ned! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mener nok det er felt unnifromeren som skal brukes under skytting med ag3/hk 416 var i allefall sånn når jeg var i hv fikke i allefall ikke lov ha med ag3 eller hk 416 eller skytte med den uten at feltunnifromen var på!! somsakt om noen stiller opp sivilt med en ag3 eller hk 416 tro det kan bli noen spørsmål pluss envulte problemmer siden dette er et tjenste våpen får sette det litt på knivspissen så driver ikke politiet med tjenete skytting eller trening uten unnifromen på så det gjelder vel samme reglamanget får hv eller persjolen som er forsvaret siden de omtrent har samme arbeidsgiver :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er formell forespørsel sendt til NROF sentralt med oppfordring til å få til en avtale med DFS.

DFS har fått kopi av brevet.

Link til denne tråden finnes også i henvendelsen.

 

Det understrekes ultratydelig fra vår side at grunnlaget for erverv av denne type våpen fortsatt skal være medlemskap, aktivitet og opplæring i NROF som i dag, og at DFS ikke skal ha noe med dette å gjøre. Det er DFS forståelig nok redd for.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
Hmmmm skrev (13 timer siden):

Kan personer i førstegangstjeneste delta på stevner i dfs med HK-416?

Såfremt du får lov av avdelingen (mtp å få utlevert ammo osv..) så skal ikke det være noe problem.

Må ha en DFS skytter-ID for påmelding da - usikker på hvordan dette gjøres i praksis for din del. I "verste" fall skyter du bare for ditt vanlige DFS-skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (1 time siden):

   -   så skal ikke det være noe problem.

 

Det er nok ikke noe problem fra DFS sin side, nei. Skytter-ID som HK-skytter (og i den nå avdøde AG-3-klassen) er knyttet til militæravdelinga.

 

Spørsmålet er jo om avdelinga di lar deg ta med våpen og ammo ut i det sivile samfunnet (i min barndom kom en ungdom som var inne til førstegangstjeneste på Ørland flystasjon heim på perm, og gikk på rypejakt med SLK!). For ikke-militære er hvertfall regelen at du må ha våpenkort på "tilsvarende våpen", for å kunne låne noe som sier pang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte om å få ta med AG'n hjem for bruk i DFS-regi da jeg var inne til førstegangstjeneste (det var vel i 2004 eller der omkring). Det gikk helt fint den gangen ihvertfall, men jeg måtte vise til tidligere aktivitet i DFS, osv.. Det var også et krav om at jeg brukte eget kjøretøy (les: ikke buss/tog)  til/fra leir når jeg tok med våpenet.
Hvis man har rent mel i posen og riktige intensjoner så tipper jeg det ordner seg :) 

 

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi er heldige i NROF Gudbrandsdalen. Vi får låne skytefeltet til HV-skolen på Dombås. Der skyter vi med de våpene vi har og vi har et godt forhold til de som jobber der. Jeg har vanligvis med langholdsriflen min. Vurderer å kjøpe MR223, men synd at denne ikke kan brukes hos DFS. Det hadde økt muligheten for konkurranser. Leverte inn AG3 i fjor og savner denne litt.....

Link to comment
Share on other sites

HK416 er en egen klasse i DFS. 
Dersom en vil ha med MR223 er det fritt fram for alle å foreslå det til ombudsmøtet sitt, som da kan velge å ta forslaget videre til Skytterstyret/ Skyttertinget. 

 

Personlig syns jeg det er en god ide å inkludere en halvautoklasse for sivile i skyttervesenet. Dessverre tror jeg det vil være svært vanskelig for DFS å få dette gjennom hos POD, og et slikt arbeid blir iallefall ikke prioritert uten en klar beskjed fra Skyttertinget.

 

 

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, halvautomatisk rifle bør innføres for sivile i DFS. Det er ikke noe skumlere med halvautomatisk rifle i DFS skyting en hva det er på jegertrening/storviltprøven. Hvordan riflen ser ut bør heller ikke være det avgjørende, magasinkapasiteten er allerede lovbestemt/regulert og DFS trenger ikke 30 skudds magasin. 

 

Link to comment
Share on other sites

DFS bør til enhver tid bruke det armégevær (i halvautomat) forsvaret er utstyrt med. Det var slik organisasjonen begynte (Krag) og det var slik de burde fortsatt. Se til Sveits for inspirasjon! 

Edited by skog
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror det er få innen skyttervesenet som er direkte uenig i de @skogog @Nils Søvik sier her. Men POD er uenig. Det tok faktisk flere år, mange år, før noe så enkelt som repeterrifler til kikkertklassen ble tillatt å erverve. Hvor lang tid og hvor mye lobbyvirksomhet det vil ta å få HK416 inn gidder jeg ikke å tenke på engang. Det tror jeg ikke administrasjonen eller Skytterstyret gjør heller. 
 

Men får man det inn til Skyttertinget som et forslag, og får det igjennom der, så er det tyngde bak, og man vil måtte jobbe for å få det igjennom. Imellomtiden ville sivile som allerede har halvautomatiske rifler som passer i den klassen man lager, kunne skyte i den, slik som kikkertklassen fungerte, og egentlig stort sett fungerer ennå.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Som M67 skriver, tror jeg også det bare er å glemme å få DFS som ervervsgrunnlag for MR223.

 

Men det som evt kanskje er mulig, ville være at lovlige MR223 til feks NROF, likt konfigurert som HK416 til Forsvaret, kan få lov til å konkurrere.

Men hvem gidder å ta jobben/kampen der for det? Blir nok for få skyttere det ville være aktuelt for, og da ikke verdt bryet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...