Jump to content

Bukse til praktisk skyting?


IBICO

Recommended Posts

Hadde tenkt til å stille på match i kilt, men det får jeg jo faktisk ikke lov til... :|

 

5.2.3 Unless otherwise specified in the written stage briefing, the belt carrying the holster and all allied equipment

must be worn at waist level. The belt or the inner belt or both must be either permanently sewn at the waist,

or secured with a minimum of three belt loops attached to shorts or trousers.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan man ikke skyte praktisk uten å ha en elg-/hjort/-bøffelskinnsbukse (egenskutt selvsagt :thumbup: ) med passformede lommer - til div. remedier.

 

 

Og så må den selvsagt være som en bunadsbukse - med muligheter for revidering av kroppsmasse :wink::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hm...

det er da i det minste fair at jenter ikke får skyte i skjørt heller... Men...

Man syr tre litt lange hemper på bokseren (Ok det ødelegger litt av gleden med Kilt) og lar disse komme opp på oversiden, og ned rundt beltet...

 

Til rifle får man da bare la være å bruke belte. Som da er en forutsettning for at man MÅ bruke Shorts eller bukser. SUbsidiært, sy fast underbeltet på kilten. :mrgreen:

 

Man må være løsningsorientert :P

Link to comment
Share on other sites

Boxershorts med fastsydd borrelåsinnerbelte utenpå, kilt med borrelåsytterbelte sydd fast innvendig. Hylster og magholder satt fast, gjerne permanent, på kilten.

 

Voila, kiltriggen er født... Mon tro om det er CR Speed eller DAA som rapper ideen først.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd både arbeidsbukser fra HH og Blåkleder, samt fra D-shoot. Buksene fra Crye hadde sikkert vært toppers, men det er så høyt liv på de, at om ikke har en "flat" mage, så ender du opp med å sægge med skritter midt på låra. Funket dårlig for meg i alle fall. Fikk prøvd buksene fra Helicontex som OscarMike selger og det passet i alle fall min kropp bra. Det er litt spandex i stoffet, som gjør den myk og god, samt bomull som gjør den slitesterk. Så det er min favoritt nå. Er også lit strikk i livet som gir deg en størrelse å "vokse" i :-)

Uansett hva du kjøper vil jeg anbefale å prøve den først. Kjedelig med skapet fullt av bukser som ikke brukes (som jeg har) fordi de passer dårlig til din kropp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan dere legge ved link eller bilder på buksene :!:

 

Er det noen som har prøvd:

- 5.11 styrke pant w/flex-tac :?:http://www.511tactical.com/All-Products ... x-Tac.html

Kan også kjøpes hos equipnor for 660kr http://www.equipnorshop.no/model.aspx?m ... nt&gid=289

Noen som har erfaring med størelsene på disse buksene :?:

 

Noen som har erfaring med denne buksa :?: størelsene :?:

-GARM UTILITY PANTS FR CB M http://www.equipnorshop.no/model.aspx?m ... ts&gid=618

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Garm Combat Pants som turbukse etter å ha prøvd litt ymse hos Equipnor på Ski. Trivelige folk, men de får ikke besøk av sivilister på shoppingtur hver dag :mrgreen:

 

Jeg kjøpte normal XXL, de har også XXXL men bare i slim.

Den har bukseseler som muligens er litt korte for meg, men det kan ha sammenheng med at buksen er ment å gå ganske langt opp i livet. Hos meg får jeg ikke lukket den når den er så langt oppe som den skal være, men det er et mål jeg skal jobbe mot. En dag i nær fremtid. Den har dobbel knepping øverst, og hele sulamitten virker solid og god.

De formsydde knærne er slett ikke dumme, og du har plass til kneputer på innsiden.

 

Om du holder til i nærheten av butikkene deres (ski og bergensområdet) vil jeg anbefale å stikke innom for å prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

XXL selger en Lundhags bukse med stretch stoff i baken og over knærne. Den har pase høyt liv greie hemper for innerbelte, det du trenger av lommer og sitter rimelig greit inntil beina. Du får den i sort, den koster litt, men er i veldig bra kvalitet. Jeg kjøpte en Tactical 5.11 bukse og den synes jeg sitter som sekk og har alt for høyt liv - kan hende jeg kjøpte den for stor. Jeg har nå to bukser fra Lundhag og bruker de til all skyting - de er ikke spesielt varme.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke hva den heter i farten, men jeg bruker ei slik "teknisk fjellbukse" med strech stoff i knærne og baken. Ellers er det ett veldig tynt og lett stoff i resten. Den puster godt, har fin høyde i livet og gode beltehemper. Den er svart. Den har vel en pris på ca 1300,- men jeg var heldig og fikk den på tilbud til 500,-

 

Den er lett og blir ikke for varm , og er kjempegod å bevege seg i pga. strech-stoffet i knærne og baken.

 

Jeg er kjempefornøyd med den som praktisk-bukse. Skal finne ut hva den heter og poste det.

Link to comment
Share on other sites

Kult Hassel. Snakka nettopp i klubben at de vis skulle fått tak i tactical kilt og stilt i et NM med de.

Og så fins de, vi får se om vi tør.. Ellers kan jeg også anbefale 5.11 tactical sin bukser.

Må nok ha meg noen fler siden bei blir brukt i hverdags også nå, selv og dama sier at de ikke ser ut :lol:

Dei selger dei ikke mer på norequip.no så lurer på hor DDA er??

Eller selger army-star tru-spec ser ut som ein slitesterk bukse http://www.army-star.no/tactical/all/ta ... al_12.html

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg skøyt som sagt alltid med Lundhags før....ellers shorts. I år har jeg brukt 5.11 Stryke siden riflelandslaget har fått de buksene. Den er veldig god fordi hele buksa er stretch, så man kommer seg i alle slags skyteposisjoner uten problem. Har også kjøpt en 5.11 Traverse til hverdagsbruk, det er en slags supertynn bukse som også har noe stretch i stoffet. Den er såpass tynn at jeg kan bruke den istedet for shorts på varme sommerdager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Noen som har kommet over noen god bukser til praktisk? bruker vanlig dongeribukse til nå, og synes hylster/belte flekser for mye og ødelegger trekket.

Har ikke noe forslag til annen bukse. :) Men hvis problemet er, at hylster/belte flekser for mye og ødelegger for ditt "trekk" av våpnet, undrer jeg litt om fokuset er noe feil. Et trekk, er vel fremdeles ganske ubetydelig bruk av tid, i konkuransene. Er de ikke det da?

 

Mange år siden jeg deltok i "praktisk". Men tidligere så hadde trekket lite å si, unntatt for noen få korte øvelser, som bl.a. "ballon opsjon". Selv Vidar N som oftest bruket et pannekake hylster (bak på hofta), gjorde det brukbart i de øvelsene. Og i mesterskap med flere øvelser, hadde det lite betydning. Han var en av norges og europas beste skyttere, i mange år. Og hvis jeg husker rett, så ble han nr. 4 i VM i Sveits. (Men da hadde Norge 5, blant de 10 beste!) Og mange gode plasseringer i NM, EM og VM.

 

Vet ikke om noen i ettertid har slått rekorden til Johnny H (var vel 0,42 sek), i hurtigtrekk. Men han og og de fleste av oss andre brukte vanlige dongribukser. Og jeg hadde ikke noen problem med dongribukser og trekket. Men vi hadde egnet hylser og stramt belte på hofta. Og bukse som var egnet til å løpe i, bøye oss i, forsjere hindre på 2 m, o.l.

 

At et våpen på ca 1 kg (samt vekt av hylser) beveger seg noen millimeter frem og tilbake, under rask løping, hopping, o.l., er ikke til å unngå. Men dere står vel fremdeles stille når dere fortar et trekk og i så tilfelle, er det viktigste at skjefter er der det skal være, for å raskt få et korrekt grep. Eller har noe endret seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat en sånn 5.11 stryke i posten. Riktignok ikke primært til dynamisk, men jeg tror den vil funke fint til det.

 

Men siden noen spurte om størrelse: Jeg hadde bestilt livvidde 32", som er det jeg vanligvis bruker, men det kom en i 30" i stedet. Den passet perfekt, og har en slags lur selvstrammende løsning i livet. Så det kan være smart å gå ned en størrelse i forhold til normalen. Som Slemmo sier er den i helstretch, så det er ingen grunn til å gå for en sekkestørrelse.

 

Veldig komfortabel, og jeg synes den ligner mer på en sånn "teknisk" fritidsbukse enn en felt- eller innsatsbukse. Det liker jeg. I motsetning til noen sånne "tekniske" (hva nå det betyr) bukser har den vettuge beltehemper.

 

Og som nevnt før: plages du med trekket tror jeg du heller bør se på hylsteret, beltet og teknikken din enn buksa.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips er Wurth sin Handy hunk arbeidsbukse, er litt stretch i den og har lommer for kneputer. Meget behaglig og ha på :)

1003362-Arbeidsbukse-HandyHunk_l.jpg Forsterkninger over kne og legg

 

Disse suger hestelut!

Kjøpte en sånn på jobben, og den gikk i total oppløsning. Makan til dårlig kvalitet har jeg aldri vært borti.

 

Gå heller for Snickers om du skal ha arbeidsbukse til dette formålet, får fine snickersbukser uten hengelommer også. De tåler iallefall en trøkk!

 

Men du har rett i at den er behagelig. Helt til den slepper opp i skrittet og du får lufting til nøttene.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skyter bare med de vanlige arbeidsbuksene vi har på jobb,med kne puter og alt, men nå skal de sies at jeg går med arb.bukse og værnesko hele tiden mest.hehe man trenger ikke å gjøre alt så dyrt og perfekt er du en god skytter så skyter du like bra i tights for å sette det litt på spissen

Link to comment
Share on other sites

Felleskjøpet har en fritids/fjellbukse kalt Stetind, pris 399. Den har stretchstoff over knær og baken og er faktisk behagelig å gå i. Buksen kommer i grått/svart eller grønt/svart. Holdbarhet kan jeg ikke uttale meg om enda, men kjøpte en i hver farge.

Det er hvertfall et budget alternativ.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hallo

Ser i 1 post at du synes riggen flekser mye, jeg skyter mye i olabukser, men jeg bruker stive belter som DAA og de NYE Ghost beltene (tror de er laget på samme fabrikk), de er vel de stiveste på markedet, Safariland har jo også kommet med et litt bredere belte (ELS) som også er ganske stivt, det gamle var mer bøylig. CR speed er vel litt mer flexy en DAA sine men fortsatt ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Skjøt et L3 i Malmö for 16-20 mnd siden.

Flere RO i kilt.

En av de var ei dame!!!

 

Det skulle skottene og Vince fått snusen iB|

Praktisk med kilt.

 

Skulle jeg brukt penger på spesialantrekk ville jeg gått for tweed.

Det gamle praktiske antrekket.

Luftig eplenikkers heftig sixpence skjorte uten reklame og vest.

 

Jepp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...