Jump to content

Tungt avtrekk på Cz 455


Goliat

Recommended Posts

Jeg sliter med et altfor tungt avtrekk på min Cz 455. I tillegg synes jeg at "krypet" er i drøyeste laget. Jeg har bestilt noe som går under navnet: Yodave trigger kit. Dette er nå på vei i posten. Etter sigende skal jeg med dette settet kunne få orden på mine problemer.

Fordelen med dette settet er prisen: 150,-

Børsemakeren anslo at han kunne ordne avtrekket på sin måte for ca 800,-

 

Er det noen som har erfaringer med Yodave?

Er det trygt å gjøre dette på egenhånd?

 

 

Goliat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dette avtrekk-kittet på min 455...supreme :D

Men jeg tok meg bryet med å få en våpensmed til å montere det. Men har lest her at di fleste gjør dette selv..uten problemer.

Men pass på at du har nokk"hold"i stålet slik at skuddet ikke går av når sluttstykket trykkes ned. Det skjedde nemlig på min etter ca 30 skudd. Ikke hvær gang,men ganske ofte..å alt for skummelt. Våpensmede byttet en av di"skivene"i kittet,å nå holder det.

Kan varmt anbefales :)

Link to comment
Share on other sites

Må få lov å rette litt på dæ Pulver. Det er ikke skiver, men små rør som byttes for å justere inngrep på sear. Rett skal være rett. :winke1: (spesielt når det er avtrekk det er snakk om) Dette står det nøye om i instruksjonene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med et altfor tungt avtrekk på min Cz 455.

CZ 455 kommer med justerbart avtrekk fra fabrikk, så akkurat hvor tungt det er kan du fikse uten å vente på deler. Bare å skru av stokken, så finner du justeringsmutter på avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med et altfor tungt avtrekk på min Cz 455.

CZ 455 kommer med justerbart avtrekk fra fabrikk, så akkurat hvor tungt det er kan du fikse uten å vente på deler. Bare å skru av stokken, så finner du justeringsmutter på avtrekker.

Det stemmer, men kun vekta som kan justeres litt. Det er forøvrig originalt på det meste av cz salongrifler. Der følger med 4 forskjellige fjærer i kitet og man får kjøpt en dor til formålet i samme slengen for småpæng... :)
Link to comment
Share on other sites

..og husk for all del å ha sluttstykket i når du demonterer avtrekket. Og ikke sett i for lett fjær,

de to slappeste fjærene gir veldig lett avtrekk.

 

Det er nesten som at Yodave-kitet skulle ha vært med på kjøpet ved kjøp av ny 455.

Link to comment
Share on other sites

Har og montert dette og må si at visst en gidder å lese bruksanvisningen får en ingen "glipp" på avtrekken :winke1:

 

JanT: trenger du dor til avtrekkersettet så har eg.

 

Har montert samme settet, men selv om jeg bruker det tynneste "røret" er det helt i grenseland at avtrekkern ikke glipper. Så det er nok variasjoner i mekanikken. Fikk ikke hold på 3 av hylsene. Så en bør uansett om man følger instruksjonene til punkt og prikke, teste og være sikker på at avtrekkern holder.

Har skutt epar hundre skudd uten problemer, men føler meg fortsatt ikke trygg på at det ikke vil gå av et skudd........

Men avtrekket ble veldig bra!!!

Link to comment
Share on other sites

@ Bombom, hadde du kryp før du satt inn noen av rørene? I bruksanvisningen står det at man skal finne den shimsen som er helt i grenseland, og deretter gå et hakk ned for sikkerheten. Jeg gjorde dette og er veldig fornøyd, merker ikke noe til kryp. Hvis toleransene dine er så små at det tynneste røret såvidt gir feste, er neste hakk vel ikke noe rør i det hele tatt? For sikkerhetsskyld, mener jeg, og shimsene jo ikke settes inn på måfå :)

 

Uansett så er dette settet absolutt å anbefale!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med et altfor tungt avtrekk på min Cz 455.

CZ 455 kommer med justerbart avtrekk fra fabrikk, så akkurat hvor tungt det er kan du fikse uten å vente på deler. Bare å skru av stokken, så finner du justeringsmutter på avtrekker.

 

Jeg er klar over dette, og det gjelder fohåpentligvis de fleste som vurderer fjærbytte.

Problemet er at justeringsmutteren ikke er nok til å gi et tilfredsstillende avtrekk.

 

Jeg fikk Yodave-settet i posten idag. Prøvde med nest letteste fjæren. Dette ga et avtrekk som kanskje er i letteste laget. Skal prøve meg frem med neste fjær i rekken. Gjør for ordens skyld oppmerksom på at settet fra Yodave inneholder 4 fjærer med ulik hardhetsgrad. Den originale fra Cz er hardere enn den hardeste i Yodave-pakken.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

@ Bombom, hadde du kryp før du satt inn noen av rørene? I bruksanvisningen står det at man skal finne den shimsen som er helt i grenseland, og deretter gå et hakk ned for sikkerheten. Jeg gjorde dette og er veldig fornøyd, merker ikke noe til kryp. Hvis toleransene dine er så små at det tynneste røret såvidt gir feste, er neste hakk vel ikke noe rør i det hele tatt? For sikkerhetsskyld, mener jeg, og shimsene jo ikke settes inn på måfå :)

 

Uansett så er dette settet absolutt å anbefale!

 

Jada, settet er veldig bra det. ingen tvil om det.

Begynte som bruksanvisningen sa med den tykkeste shimsen. Hadde ikke noe inngrep i hele tatt på de to tykkeste shimsa og tenn nåla gikk frem idet bolten ble lukka. Med det nest tynneste begynte det såvidt å henge, men bare et lite vindpust og så klikka det. Fungerer med den tynneste shimsen, men skulle gjerne hatt litt mer å gått på. Ett hakk tynnere shim feks. Spørs om ikke det må pusses litt etpar steder i mekanikken. Polering har ikke avtrekkern vondt av :)

Var litt kryp orginalt, men ikke veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Må få lov å rette litt på dæ Pulver. Det er ikke skiver, men små rør som byttes for å justere inngrep på sear. Rett skal være rett. :winke1: (spesielt når det er avtrekk det er snakk om) Dette står det nøye om i instruksjonene.

Ja,du har sikkert helt rett :)

Var jo ikke jeg som fixa det..leverte det bare til våpendoktoren,å henta den når det var færdig. Du og Robert skal få teste min 22 når dere kommer på skytebanen neste gang. Hva med en tur neste Tirsdag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jada, settet er veldig bra det. ingen tvil om det.

Begynte som bruksanvisningen sa med den tykkeste shimsen. Hadde ikke noe inngrep i hele tatt på de to tykkeste shimsa og tenn nåla gikk frem idet bolten ble lukka. Med det nest tynneste begynte det såvidt å henge, men bare et lite vindpust og så klikka det. Fungerer med den tynneste shimsen, men skulle gjerne hatt litt mer å gått på. Ett hakk tynnere shim feks. Spørs om ikke det må pusses litt etpar steder i mekanikken. Polering har ikke avtrekkern vondt av :)

Var litt kryp orginalt, men ikke veldig mye.

 

Jeg har dette problemet jeg og. Sitter å monterer yodave-kittet as we speak!

 

Når jeg setter inn den tynneste shimsen, så går tennåla frem, i det jeg lukker bolten hardt. Hvis jeg er forsiktig, får jeg gjort vanlig avtrekk... Men slik kan vi ikke ha det! :roll:

 

I tillegg kommer sluttstykket ut hvis jeg drar det hardt bak. Så her er det ikke nok hold i det hele tatt.. Hva gjør jeg da?? Når den tynneste shimsen er for tykk?

Link to comment
Share on other sites

Du har en liten mutter under fjæra på avtrekket. Denne kan justeres opp og ned for å slakke/stramme avtrekket.

 

Men om du kjøper Yodave-kittet, så kan du sette på en av de svakere fjærene, og se om ikke avtrekket blir bedre av bare det. Det ble mitt.

 

Det følger og med noen rør (shims), og disse kunne ikke jeg bruke, da tennstemplet gikk frem når jeg tok ladegrep. Så jeg bruker fremdeles den originale pinnen som står der..

Link to comment
Share on other sites

Monterte et slikt avtrekk på min 452 igår, bortsett fra at jeg måtte slipe litt på fremste pinnen så gikk det som en lek og avtrekket ble meget behaglig!

 

Men vist det er lite kryp i avtrekket og ingen av shimsene er små nåkk, så er det bare og snurre rundt litt alu folie. Da får du det akkurat slik du vil ha det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er såklart en risiko, men det er heller ikke den store påkjenningen den blir utsatt for. Jeg tror det ville fungert fint, ihvertfall med en liten dråpe lim for og låse den fast.

 

Men det var dog bare en idè, vist noen skulle finne på å prøve er det på eget ansvar!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

får fyre i gang igjen. etter litt mye prøving og feiling. Smule ustødig på engelsk/våpentekniske ord. Men med mye om og men gikk det. Yodave avtrekker et montert. Endte på nest letteste fjær med rød shim. Avtrekket er en smule lettere enn det jeg er vant med ifra andre våpen.

Men til nå liker jeg det godt. Kan absolutt anbefales og billig var det jo og.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det var bare meg og bombom som ikke fikk dette kittet til å "fungere" :P

 

Jada, settet er veldig bra det. ingen tvil om det.

Begynte som bruksanvisningen sa med den tykkeste shimsen. Hadde ikke noe inngrep i hele tatt på de to tykkeste shimsa og tenn nåla gikk frem idet bolten ble lukka. Med det nest tynneste begynte det såvidt å henge, men bare et lite vindpust og så klikka det. Fungerer med den tynneste shimsen, men skulle gjerne hatt litt mer å gått på. Ett hakk tynnere shim feks. Spørs om ikke det må pusses litt etpar steder i mekanikken. Polering har ikke avtrekkern vondt av :)

Var litt kryp orginalt, men ikke veldig mye.

 

Jeg har dette problemet jeg og. Sitter å monterer yodave-kittet as we speak!

 

Når jeg setter inn den tynneste shimsen, så går tennåla frem, i det jeg lukker bolten hardt. Hvis jeg er forsiktig, får jeg gjort vanlig avtrekk... Men slik kan vi ikke ha det! :roll:

 

I tillegg kommer sluttstykket ut hvis jeg drar det hardt bak. Så her er det ikke nok hold i det hele tatt.. Hva gjør jeg da?? Når den tynneste shimsen er for tykk?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...