Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

Caol Ila er så absolutt en av mine favoritter, men de tre nærmeste destilleriene er ofte fullt på høyde.

Ardbeg er kanskje bedre enn Caol Ila, Laphroig er også på topp og Lagavulin er heller ikke å forakte.

Men det er en joker til stede her, noen ganger har det vært en Ilay Whisky solgt under navnet Smokehead som er fullt på høyde. Etter flere prøvesmakinger har jeg kommet til at den må være produsert av nettop Caol Ila.

Er det noen andre som har prøvd den?

Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2019 den 6.27, msteiro skrev:

Behøver ikke være snobb fordi man har noen smaksløker i behold

Nei, men man er snob når man ser ned på andres smak og vaner. Jeg ble sammenlignet med dem som drikker etterbarberingsvann. I sånne tilfeller gir jeg igjen med samme mynt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I kveld ville jeg ta en liten singel malt, og valget falt på en flaske som har stått i skapet noen år. Nesten glemt den og nå fikk jeg lyst å prøve den igjen. Husker den var "spesiell" fra sist gang vi hadde en smaks seanse.

Det er en spesiell serie, Adelphi Selection fra Bunnahabhain. Det er sterke saker, 59,6%.

Har sansen for disse røykfylte fra øya i vest, men denne er ikke av de mest intense på røyk. Men usedvanlig fyldig, når den åpnes med noen dråper vann. Lukten er ramm av salte gamle garn og fuktig naust. Men smaken er rund og fyldig, nesten sødmefylt hvor det kommer en litt skarp piskesnert av ramsalt sprit som avslutning. Ja det sparker godt i fra, men på en trivelig måte. 

 

IMG_0332.JPG

IMG_0328.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 26.8.2019 den 0.20, Mix skrev:

Jeg tar like godt en Upper Ten som en Ardbeg, så man trenger jo ikke være snobbete. Bare hjem flaska for snobben. 😄👍

En Upper er ikke så dårlig som snobben tror https://no.m.wikipedia.org/wiki/Upper_Ten 😏

Er vel mest glad i det som lages ute på holmene, men en god blend spyttes ikke ut dersom man blir bydd.. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten tur på vestdelen av Hardangervidda i sommer med risiko for å måtte ligge på flatseng, da det var midt i verste turistsesongen.. Måtte derfor ta med noe sovemedisin og et naturlig valg da var en halv (plast)flaske  "The Fat Trout" Og smaken var helt ok..

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

Innholdet kan variere fra dag til dag avhengig av hva som blandes

 Blandingen av Upper Ten skal da følge fast oppskrift, og således variere lite fra lot til lot.  Personlig er jeg ikke så veldig begeistret, men den regnes jo for å være en høyst anstendig blend. Pleier vel å komme rimelig greit ut av blindtester også.

Personlig foretrekker jeg vel muligens Dewar's hvis jeg,  av en eller annen grunn, skal drikke blend.

 

I går hadde jeg for øvrig gleden av å drikke en klunk med Springbank 15yrs. Og selv om jeg nok har en liten dragning mot produkter fra øya litt nord-vest for Campbeltown, så må jeg si at det var en sann fryd:grin:

Link to comment
Share on other sites

Da var det fredag igjen og følte for å titte litt etter om det var noe singel malt som kunne friste i spritskapet. Blikket falt på ei flaske Laphroaig cask strength. Dette er virkelig noe som oser torvbrann når den får lufta seg litt. Hele 57,8% gjør at det rocker skikkelig. Men er man glad i de som er rikelige på torvrøyk så er dette virkelig en opplevelse. Opplever ikke at det høye alkohol innholdet gir for mye sting egentlig. Ganske rund  med noen dråper vann.  Denne er en av mine absolutte favoritter bland denne typen singel malt.

 

 

IMG_0343.JPG

IMG_0346.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sliten etter en dag med rådyrjakt, mett etter et bedre måltid og tørst på noe virkelig godt. Hva vil smake i kveld? Lagavulin Natural Cask Strenght 12 års selvfølgelig! Det sier seg jo selv.

Heller opp et lite glass, lar lukten få bre seg. Nydelige milde røyktoner pirrer i nesen. Prøver en liten slurk. Utrolig behagelig fylde og røyk, men røyksmaken er på ett mer sivilisert nivå i forhold til for eksempel Laphroaig cask strength.

En skulle forvente mer sting av alkohol siden dette er sterke saker. Hele 57,9%. Men dette er utrolig rundt og fyldig. Kjenner helt klart at det varmer opp hele skrotten. En slags innvendig hetetokt. Når så sterke saker blir så lett drikkelig, så bør man være litt forsiktig. Men så er det forbasket godt også, så ikke lett.

Med ett par dråper vann så åpner den opp enda mer, oppleves som rundere. Men egentlig så er denne såpass perfekt, etter min smak, at en egentlig kan klare seg uten de vanndråpene. 

 

20201114_205248[1].jpg

20201114_205212[1].jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mine favoritter er vanligvis de kraftige fra vesterhavsøyene, men innimellom gjør det seg med noe mildere.
Og denne her er blitt en favoritt.
Singleton 12 years fra Duffton, en  Speyside Single Malt på den litt snille siden.
Ikke noe eksklusivt og posh, men smaker og dufter blomster, honning, kaffe, og nøtter.
Med et par dråper vann i en "snifter"  (syns denne glasstypen passer mye bedre til whisky enn den amerikanske tumbler typen), lyser den opp tilværelsen en smule på en grå og regntung ettermiddag.

Singleton.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

IMG_20200127_223355_764.jpg.b1be03c956af7d187f8f3902c4dd7df0.jpgBesøkte Macallan Distillery tidligere i år. Fikk en utsøkt innføring i whiskyens verden. Alt fra opprinnelsen til eikefatene,- til ferdig vare.  På slutten av omvisningen var det en liten test hvor man utifra farge og dråpens hastighet fra kanten kunne fastslå alder og type eiketønner, europeisk eller amerikansk eik. 

IMG_20200127_223355_793.jpg.551e61183d3e25f05239d46b9fce4a07.jpg

For meg som hittil bare har kjøpt "standardvare" med berømt hønsefugl eller random hjort på etiketten var dette veldig interessant og en aldri så liten åpenbaring.

 

Og det er vel ofte slik, at hvis man først får smaken på noe nytt, som vekker gode minner og liker det. Så blir det fort en ny favoritt.

                    👇😋

IMG_20200127_223355_789.jpg.226b24e3eb37add50f423b0363d12c0b.jpg

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du starte med maltjuice så er McCallan etter mitt syn den absolutt den beste starten. Rund og smakfull. I Speysideområdet i nærheten av McCallan finner du også mange andre gode glenlivetwhisky. På andre siden av Spey finner du Tamdu destilleries som lager den berømte hønsefuglen og flere dårligere fuglevarianter.

Selv om Speyside har mye gode varianter er jeg mest glad i produktene fra øyene i vest og nord. De har mye mer smak og aroma, selv om noen lukter og smaker som om de skulle vært kokt ut av gamle jernbanesviller eller telefonstolper. Du blir nok etter hvert vant til de også. 

Men McCallan er en svært god start.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er snart jul, og jeg tar meg en jævel i halsen. Denne flasken ble kjøpt på et Fred. Olsen cruiseskip utenfor Kapp Horn for snart 5 år siden. På tide å ta en smaksprøve. Jeg drikker whisky gjerne med 1 stk isbit i glasset. Talisker Skye single malt fra Isle of Skye. Røyk med litt floralt preg. Avdempet søtlig ettersmak. Rund og fin 45,8%. Terningkast 5. 

20201211_195003.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle velge meg en singelmalt i kveld, og ble litt rådvill på hva jeg skulle velge.

Noe som er lenge siden jeg har smakt. Valget sto mellom Bowmore 10 years Tempest 55,1% og Ardbeg Uigeadail 54,2%, så hvorfor ikke smake på begge? Naturligvis, sånn må det bli. Ikke for mye i glassene, skal tross alt på jakt i morgen tenkte jeg, og så ble det litt mye i det ene glasset, så da må det økes litt i det andre, og vips så har jeg 2 gode varmere med høyt alkoholinnhold.

Etter å ha luktet på begge så er det Bowmore Tempest som gir meg best duftopplevelse. Ardbeg Uigeadail lukter mer nøytralt med et snev av sherry. Og det gjenspeiler seg i smaken. Smaker på begge i tur og orden uten noe vann. Bowmore Tempest har en  rik og delikat røyksmak. Digger den.

Ardbeg Uigeadail er veldig rund og saftig, men for mye sherry i ettersmaken for min del. Absolut drikkbar, og god. Men Bowmore Tempest er mer slik jeg liker en god røykfylt singel malt etter en våt og kald dag i skogen.

Mulig jeg jakter litt ut på formiddagen i morgen. Dropper å stå opp tidlig. Ja, tror nok det er lurt.

20201128_201305.jpg

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...