Jump to content

Kikkert til Langhold


henrs2

Recommended Posts

bruker den til sjøfugljakt ut til 300 meter, samt hjortejakt og på sikt også langholdsskyting,

 

holder på å skyte den inn, etter å ha byttet fra 3-9x50, det jeg ser er at jeg trenger en ny skinne for å bruke den på hold opp mot 1000 meter da det må skrus ca. 3 hele runder opp for på skyte den inn på 100 meter, har da to runder igjen på tårnet. (med optilock montasjer på en tikka t3 lite SS i kaliber 6,5)

 

20 gangers forstørrelse er topp og det selvlysende retikkelet fungerer godt, så jeg har bare godt å si om den.

 

Den selvlysendevæsken som opplyser retikklet koster ca. 100 US dollar å skifte + frakt til USA, men det skulle ikke bli nødvendig på 10-15 år.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke skinne når du har optilock montasje. Bare å skimse mellom base og ring bak. Jeg gjorde det på samme montasje, på min CZ 527 (0,8mm)

 

evnt. frese/pusse ned den fremre base som på denne linken:

 

http://s6.zetaboards.com/UK_Long_Range/ ... 722/1/#new" target="_blank

 

(litt usikker på om en må registrere seg for å se den)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hør på Roe.

 

Ta et dypt pust og la havesyken roe seg ned. Du trenger ikke nytt stash før det gamle begrenser deg,

og med en S&B 3-12 skal det godt gjøres. Mer fornuftig pengebruk er å sette utvendige tårn (hvis den ikke har det) på den du har idag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en S&B 4-16x50 for det første var retiklet så tykt på små mål på lenger hold at det var så godt som ubrukelig på hold over 500 m, og for det andre var det veldig tungvindt å løsne tårnet og flytte den over stopperen når holdet krevde mer enn noenogtretti klikk.

Link to comment
Share on other sites

Om du har #4 retrikkel skjønner jeg godt at du vil bytte kikkert.

Men ja, Viper pst er ikke på linje med S&B optisk. Den er derimot mest for pengene om budsjettet ditt ligger rundt 8K, og du skal ha en dedikert langholdskikkert.

 

M67 har gjort en solid utgreiing om den her. Søk..

Link to comment
Share on other sites

De utvendige tårnene (de lave originale til S&B) begrenser antall klikk til til noenogtretti, dvs at du kommer såvidt ut over 400 meter med seksogenhalven. :cry:

 

S&B kan også sette på BDC-tårn av samme type som som sitter på militære S&B Klassik. Disse har 100m klikk ut til 800 - 1000m avhengig av kaliber. Jeg har en 6x42 med 100m klikk til 800m for 7,62 Nato. Ikke presis i forhold til en PMII med loggbok. Skal du imidlertid skyte med gassmaske i halvmørke under artilleriangrep er rollene snudd :-) Spøk til side, BDC-en er utrolig kjapp i bruk innenfor realistiske grenser, man trenger ikke se på kikkerten når man stiller inn avstand. Prisen på BDC-tårn er det samme som cm-tårnene i følge J&F.

Link to comment
Share on other sites

En kan jo fjerne tappen under på den orginale også. Da mister en zero stoppen, men kan komme lengre. Jeg kjøpte en ekstra fra Jakt og Friluft som ble moderert. En får et lite omeråde rett før 0 stilling uten klikk og en må holde styr på rundene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...