Jump to content

Sako TRG-s langholdsprosjekt


Recommended Posts

Ja stokken er fin å skyte med. Har bare skutt med tofot og denne stokken ennå.

Er i startgropa for å lære riktig teknikk med tofot, rett plassering bak rifle, lett press mot tofot, ingen muskelspenninger, natural point of aim, kunne dø uten at rifla beveger seg osv osv, krevende i starten å huske på alt før man konsentrerer seg om avtrekket :D

 

Dersom du har slark i lengderetningen, eller i justeringen av lengden så er der to små settskruer som kan strammes litt. Da forvinner slarken helt.

kolbe.jpg

 

Disse må kanskje justeres litt etter at man har funnet riktig lengde. Dersom låsehendlene er for slakke vil der være litt slark. Man kan likevel låse og åpne for justering av lengde, men man får et tightere slarkfri kolbe ved å justere settskruene. For å komme til underste settskrue må man skru av den delen som skal støtte mot pøllen, evt picatinnyskinna dersom det er montert det under.

 

Finnes ikke slark i min stokk :wink:

 

Takk for tipset angående utkast, ser at noen hylser smyger under mens noen slår tilbake. Da er det kanskje ikke stort som skal til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten oppdatering med ny monopod og integrert Versapodpinne.

 

Syns det kan være vanskelig å få riktig høyde ved å klemme på pøllen.

Sikkert jeg som ikke har trent nok på det men jeg føler det blir vanskelig å ikke anstrenge seg og knyte seg opp når man klemmer på disse. Vil derfor prøve en monopod, ble en Accu-shot med skinnemontasje da det følger med skinne til Wiskeystokken for montering av dette. Kommer til å bruke en liten pøll under.

 

med_ny_monopod.JPG

 

Har også mekka en standard Versapod adapter slik at det fikk plass inni forskefte.

138028.jpg

 

kappa og slipt slik at den fikk plass. Tror det vil fungere bra

normal_versapod_integrert1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tid til å gjøre del to av ladetesten.

Var ikke vind å snakke om,litt skiftende men svak fra venstre.

Det snødde små filler som kunne gjøre sikten litt dårlig til tider.

Begynte på 77,1 opp til 79,5 grn med 3 skudd på 77,4 - 77,7 - 78 og 78,3 grn

 

horisontal_linjetest_del_II.JPG

 

Var samme tendens med sinuskurve i forhold til første test. 77,4 grn så bra ut men en noe lav, vanskelig å si om det var meg eller ladningen. Ellers ser det ut til at fra 77,5 til 78 grn har best samling. Både 77,7 og 78 grn gav ca 3cm samling. Etter 78 grn åpner samlingene seg.

Skøt på 200m nå også, blir vel ca halv moa på beste samlingene. Fornøyd med det når jeg kun har skutt ca 20 skudd med tofot før denne testen..

 

Som nevnt har jeg skutt lite med tofot, andre gang i dag. Første gang på sist test :winke1: så hvordan man skal tolke disse blinkene kan være vanskelig å vite. Uansett tror jeg at jeg skal prøve 77,7 grn og trene mer skyting med den ladningen.

Skøyt over kronograf med 5 skudd og 78 grn for innskyting.

837,9

838,7

830,6

837,4

836,2 blir vel en ES på 8,1 m/s 830,6 ødela en ellers jevn hastighet.

 

Dersom jeg stoler på hva jeg ser av pappen så har jeg brukt 27 skudd på å finne godladningen med dette kruttet og denne kula.

Metoden som M67 beskrev i en annen tråd ser ut til å fungere glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Ja så det, sirhitalot som oppfordret deg også hvis jeg ikke husker feil :winke1:

 

Har hatt planer om det siden jeg første gang så Roe få dette gjort med sin Lillesako.

Ting og prosjekter kan ta lang tid før man ender opp med et sluttresultat.

Begynner å nærme meg nå føler jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Det var skikkelig godt å få klådd litt på "muskedunderen" din i går.. Misunnelig? neidå ikke i det heile tatt.... Det var godt å se at du skaut så bra på jaktfelt løypa au :) . Håper du vil skyte meir jaktfelt i år. Irriterer meg at jeg måtte stikke heim før du skulle teste Sakoen på 200m. Kunne godt tenkt meg å prøve den et smell :D Kjempe bra tråd forresten :D Skrollast :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med små unger og kone som jobber skift mens jeg har pappaperm og jobber når hun har fri blir det lite tid til skyting desverre. Kveldstid er for mørkt for skyting ennå :D

 

Men surfer endel på nettet og kom over en tråd på Snipershide.

Det er en kar som har laget endel filmsnutter på YouTube som tar for seg dette med langholdskyting. Litt bøs til tider men det virker som han vet hva han snakker om.

 

Det er mange av oss som lader selv og tuner ladingen til vi får den presisjonen vi ønsker.

Det kanskje færre kjenner til er at det vi egentlig gjør er å tilpasse kulas utgang av løpet med riflas harmoniske svingning. Jeg kan lite om dette. M67 kjenner garantert til det da den horisontale ladetesten han beskrev og som jeg prøvde meg på, er basert på dette.

Kort fortalt så får rifla og løpet svingninger hver gang skuddet går av. Hvor mye svingninger er forskjellig fra rifle til rifle og fra ladning til ladning. Derfor er det slett ikke sikkert godladningen din går bra i kompisens rifle. Poenget og det vi gjør bevist eller ikke, er å få kula til å forlate løpet når det har minst svingning og på samme punkt i svingningene hver gang.

 

I denne filmen blir det forklart fra kanern som jeg nevner oppe

http://m.youtube.com/#/watch?feature=relmfu&v=h407yVskVeM

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering med ny monopod og integrert Versapodpinne.

 

Har også mekka en standard Versapod adapter slik at det fikk plass inni forskefte.

 

kappa og slipt slik at den fikk plass. Tror det vil fungere bra

normal_versapod_integrert1.JPG

 

Da fikk jeg min i hus også. Jeg tenkte å gjøre likt med deg ang. Versapod adapteren. Men jeg lurer litt på hvordan du har gjort det da jeg er litt amatør på slike ting. Måtte du dele stokken for å få det til? Har du noen flere bilder, eventuelt mål på hvordan du skar den til? Hvilket verktøy brukte du til jobben?

 

Puh, ble mange spørsmål her, men det er bare fordi det ser bra ut, og jeg er ikke tilhenger av å finne opp hjulet på nytt :)

Link to comment
Share on other sites

:D Gratulerer med ny stokk.

 

Tenkte jeg ikke ville legge ut bilder av hvordan jeg gjorde dette da jeg ikke er noen veldig pirk, får jeg det til å funke så er det godt nok selv om det ikke ser strøkent ut :lol: men skit la gå.

Amatør på kjøkkenbenken i sving her.

 

Forskjefte er delt i to deler der underdelen kan skrus av med 4 skruer.

normal_skruer_under.JPG

 

normal_demontert_under.JPG

 

Når underdelen er løs så målte jeg bare bredde og dybde, merket av på adapteret og brukte tvinne, baufil og fil.

normal_under.JPG

 

normal_verktoy.JPG

 

Der er et hull i forskeftets underdel som passer bra å ha skrue til adapteret ut gjennom. Jeg måtte bruke en lenger skrue da den som er originalt på adapteret ble for kort.

normal_under_m_pinne.JPG

 

normal_pinne3.JPG

normal_pinne4.JPG

normal_pinne1.JPG

normal_pinne2.JPG

 

Mål, kutt, fil, prøv merk av på nytt, fil, evt kutt og prøv på nytt.

Måtte lage noen hakk her og der for å få den til å passe, men fikk den til å passe inni der til slutt. Du må måle både på den løse forsjkeftedelen og på den delen som står igjen på stokken for å få adapteret til å passe inn. File, prøve å montere, file på nytt og til slutt passer den.

Ble fast og fin også. Har vurdert om jeg skal bedde den inn der men foreløpig ser det ikke ut som om det er nødvendig.

Jeg rørte ikke godset i stokken, kun filt og kuttet på versapodadapteret.

 

normal_under_m_pinne_over.JPG

 

Når jeg skrur denne fast med "mutteren" som følger adapteret og monterer forskjefte sammen igjen sitter dette fast.

Link to comment
Share on other sites

Takker :) Helt topp. Da skal jeg gå i gang på min også. Angrer på at jeg har meldt meg på skitur i helga nå. Skulle heller vært på skytebanen, hehe.

 

Jeg tror ikke jeg ville beddet den fast. Det kan jo være at du vil bytte til noe annet utstyr inni der senere. Jeg tror Vertebrae blant annet kommer med en adapter som passer i sporet etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Måten jeg gjorde det på min Savage var og frese til en blokk i alu så den passet også dreie en lang Versapod pinne i syrefast som jeg gjenget inn i aluklossen,med 2 sett skruer gjennom da så vrir det seg ikke.

Gjenget og festet i orginalskrue hull i stokken.

 

308 sako Stemmer det,var Sirhitalot som ga meg et tupp bak,trengs innimellom :lol: meget fornøyd med det nå :D

Link to comment
Share on other sites

He he hadde også frest noe i alu dersom jeg hadde hatt mulighet.

Sitter utrolig nok fast inni der men dersom det skulle endre seg er tanken å bruke beddemasse men med slippmiddel slik at den kan demonteres.

Vertebrae som jeg kjøpte stokken fra har et adapter på tegnebrettet som skal passe.

 

Foreløpig fungerer dette godt nok 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fulgt oppskrifta di. Det ble greit, men var en vanvittig jobb... Det er vel heller ikke dødspent. Men det blir uansett en midlertidig løsning. Når Vertebrae kommer med sin utgave som passer i originalsporet, så bestiller jeg nok en slik. Tenker ikke å kuppe tråden din, men måtte jo legge ut et bilde av resultatet :)

 

8486012319_d6df174874_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :D dette blir bra.

 

For de som ikke har mye erfaring med langhold eller teorien/kunnskapen bak så har denne karen lagd endel filmer som tar for seg emnet veldig grundig.

Kaller seg TiborasaurusRex

Han går veldig til buns i teorien bak det hele, kanskje vel grundig men er nyttig for de som ikke vet så mye om det fra før. Han gjør gode illustrasjoner og forteller godt.

 

 

Nå har vi jo våre egne læremestere her på Kammeret som er mer en dyktige nok.

Det denne karen gjør er å forklare fysikken og teorien bak det hele.

Virker som han vet hva han prater om. Innen han er ferdig med filmene sine skal han ha vist det som trengs for å lage egne feltkort og ha nok kunnskap til å fortsette på egenhånd.

 

Verdt å sjekke ut. http://m.youtube.com/#/playlist?list=PLJUaiRIEduNXoal2_PkBZi0vDCIcEPxUn

 

Han har 35 filmer ute nå.

 

Vil bare tilføye at han med fordel kunne kortet ned på forklaringene sine, synes han gjentar seg selv vel mye.

Film 36 tar han dette med harmoniske svingninger ett hakk lenger. Som sagt endel nyttig for de som er blanke, antakelig til å rive av seg håret av for de som har kunskap med dette fra før.. :wink: han skal ikke bli beskyldt for å ikke gå grundig til buns i emnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk endelig kommet meg ut en tur i går ettermiddag for å teste på litt lenger hold.

Er en kamerat som har en plate hengende på ca 400m

Er en synd og skam men jeg har ikke skutt forbi 200m enda og mest for å finne en ladning jeg ville gå for.

 

På såpass kort hold har ikke temp og trykk særlig innvirkning, var 14 grader og litt høyere trykk en hva som er grunnlag ved innskyting på 200m. Var likevel litt spent da jeg ikke har testet dataene jeg har laget med fra PCB, Lapua ballistic og Ballistic AE

Alle disse viser samme korreksjon ut til ca 800m. Etter det varierer det litt.

 

Var alene og tenkte at det kunne bli vanskelig å spotte på så kort hold alene da kula flyr snaue halve sek.

Skrudde opp klikka, 18 opp og 1 venstre. Var vindstille. La meg ned og sendte kula.

Dong og der hang plata på 40x40cm og svaia på første skuddet :D moro.

La inn et til og sendte avgårde, dong men da falt plata ned og der var snø i lia og begynte å få dårlig tid så det ble med de to skudda.

 

Var skikkelig moro å se at teori og praksis stemte så godt selv om det bare var 400m.

Gleder meg til å fortsette og strekke hold enda lenger.

 

Til evt lesere som skyter på samme plata, den blir hengt opp igjen før helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt en ting som kan gjøres for at rifla skal bli helt 100.

Det som jeg ønsker å gjøre noe med etter hvert er hylseutkastet. Ser på Sako75 min i 308win at kassa er frest ekstra i på siden der hylsene kommer ut. Mulig jeg ber en børsemaker se på å gjøre samme sak med M995 kassa da denne er helt rett på kanten der.

Men jeg stresser ikke med dette, prioriterer å få skutt mer nå en å mekke :roll:

 

Som en foreløpig avslutning før evt oppgraderinger tenkte jeg å vise litt hjelpemidler jeg har for skyting på lange hold.

På tlf har jeg Ballistic AE, den er litt vond å bli kjent med men er grei og det jeg har testet funker 100%

B_AE1.PNG

 

HUD bildet ser slik ut og er greit å bruke

B_AE2.PNG

 

Man lagrer egne favoritter for bruk senere, når man skal velge kule har man flere alternativer.

Det meste av kjente kuler er med her, men det er også lagt inn en del av Litz egne beregninger som man kan velge på en hel del kuler.

B_AE3.PNG

 

Ballistiske skjema kan printes eller sendes pr mail

B_AE4.PNG

 

Det er et eget bilde der man velger kikkert og størrelse på mål for bedømmelse av avstand

B_AE5.PNG

 

Ellers er der også egen loggføringsdel der man kan føre kaldskuddlogg ta bilder og beregne spredning på kulehullene.

Det er en avansert app, men man lærer seg etter hvert. Mye er unødvendig men for de som ønsker det er det meste med her.

 

Ellers har jeg lagd mine egne skjema og loggbok helt "analogt" da det er greit å lære seg dette fra grunnen av og ikke bare få ut en haug med tall fra en tlf. Feltkortet er jo brukt datamaskin for å lage, men da har jeg dette tilgjengelig selv om elektronikken skulle svikte.

 

Har lagd feltkortet ved hjelp av PCB, LApua Ballistic og Ballistic AE som gir samme verdier ut til ca 800m

Har ikke verifisert mye enda men på 400m donga det på første forsøk :D

normal_Feldtkort.png

 

Har lekt med svenskemetoden til Roe og revidert den litt.

Er sikkert ikke målbart i praksis men vinkel og bruk av cos for å beregne effekt på skuddvinkel og vindretning er mer brukervennlig i mitt hode :oops: men jeg er helt fersk og har brukt lang tid på å skaffe meg lærdom fra forskjellige hold. Roe er en stor inspirasjonskilde og har fått mye lærdom derfra. Ellers er det brukt mange timer på nettet.

Svenskemetoden2.png

 

Lagde meg et eget inklinometer med inspirasjon fra et eller annet på nettet.

inklinometer.JPG

 

Puttet alt sammen med en del skjema for loggføring av antall skudd i løp, kaldskudd, hastighet i forhold til værforhold osv osv

loggbok.JPG

 

Så nå burde det meste være på plass for å komme skikkelig i gang med skytingen.

Håper utover våren og sommeren jeg skal klare å få mer tid bak rifla og mindre foran PC på kveldene etter at unger er i seng :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fått spørsmål om PCB, feltkort og utfylling av dette.

Feltkort og svenskemetoden kommer fra vår dyktige læremester her på kammeret Roe

 

Jeg har laget en enkel guide for hvordan man bruker PCB og fyller inn i feltkortet.

Ligger en PDF fil her: http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/13039/PCB_og_feltkort_minihefte_ny1.pdf

Powerpoint utgaven ville ikke la seg laste opp.

 

 

Dersom det er noen av dere kompetente lærerike her på kammeret som finner noe i dette heftet som er direkte feil så send PM eller meld tilbake her så skal jeg få rettet på dette og lagt ut ett revidert hefte. Men jeg tror det meste skal være riktig :)

 

Håper det er til hjelp for nybegynnere slik at dere slipper å bruke for mye tid på nettet for å finne ut av dette.

(slik jeg har gjort.. :oops: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk tips om en feil i heftet som er endret på nå.

Takk for tilbakemeldingen, da har jeg også lært noe av dette :mrgreen:

 

Ny versjon ligger her nå.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/13039/PCB_og_feltkort_minihefte_ny1.pdf

 

OBS til dere som evt har lastet ned den forrige, kast den og bruk den nye.

Feilen gjaldt beregning av høyde for innlegging i PCB

 

For egen del har jeg ikke merket feilen da jeg skjøt på 400m da forskjellen på denne avstanden kun blir 0,4 klikk mellom bruk av 482moh i stedet for 277moh

Det er når holdene blir riktig lange at verdiene i PCB må være nøyaktige

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For at det ikke skal gjøres feil eller misforstås så har jeg endret litt på kortet for svenskemetoden. Dvs den versjonen jeg vil prøve ut og som jeg har endret på. Tidligere versjoner trenger ingen endringer da de er selvforklarende nok som de er.

Da jeg ønsker å bruke vinkel og cos verdi for å endre effektiv verdi på vinkelskyting og vind så endret jeg kortet litt.

 

Det er bare det at for å korrigere for vinkel i siktelinje så kan man bruke cos til vinkel rett ut av kalkulator og gange med avstand for å få effektiv verdi på avstand. eks 600m avstand. 15gr vinkel. Cos til 15 er 0,965. 0,965x600m= 579m

 

Men når det gjelder kryssvind må man regne omvendt for å benytte samme vinkelrose.. ehehh. litt viktig å få med.

Det brukes da sin verdi av vinkelen for bruk på vindretning.

 

Har lagt det inn i kortet nede dersom det er andre som ønsker å bruke det.

Har også endret det i miniheftet lenger oppe.

 

Svenskemetoden2.png

 

Grunnen til at jeg har endret litt på dette kortet er at jeg synes det er greit å ha det slik i forhold til hvordan jeg ønsker å gjøre det.

Det er ikke slik at dette er bedre en andre versjoner og i praksis har nok ikke forskjellen på bruk av klokke eller vinkel noen særlig målbar effekt. Kun i teorien. Man må uansett være god bak rifla.

 

Grunnen til at jeg legger det frem her er for å vise hvordan jeg jobber mer teorien bak langholdskyting og hvordan jeg tilrettelegger for å utføre dette i praksis. Det gjenstår ennå å se hvor godt jeg klarer å få satt dette ut i praksis :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men når det gjelder kryssvind må man regne omvendt for å benytte samme vinkelrose.. ehehh. litt viktig å få med.

Dvs at cos verdi for 90gr er 1 og cos verdi for 0gr er 0 er jo logisk da det er full effekt ved 90gr på vind, men null effekt ved 90gr på skytevinkel.

 

Nå har jeg ikke satt meg noe inn i svenskemetoden, ei heller så mye langholdsskyting. Men hvorfor kaller du det ikke for sinusverdi? Så blir det ihvertfall korrekt med eksemplene du nevner i sitatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fikk hengt opp noe stål og prøvd meg litt i dag

Hengte en 400x400x10 på den ene skulderen og 500x500x10 på den andre og labba i vei

 

Holdt på å tråte ved første målet, ca 670m, blei med det ene holdet i dag og la fra meg 50x50cm plata der... :oops:

Får labbe ut de siste 2-300m neste gang med den største plata

 

Standplass

2013-11-10_15_40_07.jpg

 

Ca 670m ut

2013-11-10_15_40_20.jpg

 

Plata har en rød ring rundt

2013-11-10_15_40_51.jpg

 

Brukte noen nye kort jeg har lekt med i det siste, var ujevn men svak vind og hadde litt problemer i starten.

Men når jeg klarte å spotte egne skudd så var det greit å skru seg inn på plata. Var litt for høyt og for langt til høyre

Mulig vinden tok mer en jeg antok.

 

Tanken med det nye feltkortet er å ha en for alle værforhold og hastigheter på ammo.

Endte opp med å ha ett kort for høyde med frem og bakside tot 1550m

Og en for vind 0 til -20 grader C og en for vind 5 til 25 grader C

Så jeg må ha tre kort, men bruker jo bare ene for vind alt etter som om det er røde eller blå grader :wink:

normal_Ball.png

 

Ser ut til å fungere bra, må teste litt mer

Var en knallfin dag og fikk mange inn på plata etter innjustering sideveis, knallmoro :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har snødd noe inni h#"¤%=()#/ her en stund så er ikke blitt noe skyting i det siste.

Men det har blitt litt fikling med rifla.

Versapodfestet ble for svakt, så jeg sveiset et nytt og skrudde fast. Er bare stål nå, ingen plastikk.

Mye mer holdbart.

 

Så fikk jeg lyst å prøve meg på å lage ballistisk tabell rett på kikkert

Prøvde først å lage noe i xl-ark men ble ikke noe dreis på det.

Så kom Tika med en instruksjonsvideo der han bruker PowerPoint

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=99315

 

PowerPoint har verktøy for justering av bilde slik at man kan få det til å passe perfekt på kikkerttårn etter utskrift.

Ble mye bedre resultat ved bruk av PowerPoint

Custom_turret1.jpg

 

Har startet et egen tråd under langhold som viser litt mer bruk av rifla nå som den er mer på brukerstadiet.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=96011

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Fikk en forespørsel om jeg var villig til å dele xl fila med feltkort

Det gjør jeg gjerne, men å laste opp xl filer på forumet er ikke går ikke så greit.

Dersom det er noen som er interessert i noen av mine filer som f.eks feltkortet eller PowerPoint fila som jeg lagde klistremerke til kikkert på så send meg mailadressen din på PM så får du link til en dropbox der jeg kan legge ut disse filene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...