Jump to content

Fyrer av uten nok trening


sp33do

Recommended Posts

Ang det med obligatoriske trenigskudd, har eg eit spørsmål. Har ein kompis som bur i bergen, men som pleier og komme ''heim'' og skyte prøva. Mest fordi han har mykje jaktkompiser på bana her osv. Og i år stressa han for og komme heim ein søndag og skyte, fekk det travelt og rakk berre 10 skudd før han måtte reise. Helga etter kom han også, og ville da skyte 20 skudd og så prøva. Men han blei nekta. Maks 15 tellande treningskudd pr treningsøkt blei det sagt. Så han måtte heim ein 3 gang og skyte før han fekk tatt prøva. Eg har aldri høyrt om dette før, er det noko nytt som er komt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 years later...

Eg er fortsatt av dei som helst skulle ønske meg meir enn 30 obligatoriske treningsskot. Men eg ser absolutt praktiske problemstillingar ved å auke denne antal skot, .

 

 

Hadde heller ønsket meg begrensnig i antall forsøk,eventuellt i tilegg litt vanskeligere prøve enn flere obligatoriske skudd.

Målet er jo bedre skyteferdigheter?

Tror mange har bedre treningsnytte av egentrening alene enn på banen der alle ser på.

Er ikke antall skudd som avgjør men hvordan de avfyres...

For dem med ekstrem prestasjonsangst kunne det kanskje tilbys singelprøver?

Tror ikke noen står over jakt flere år før egeninteressenav å trene øker dramatisk,eller at man innser egne begrensinger.

Det er tross alt ingen meneskerett å få jakte,på lik linje med at noen aldri klarer førerprøven....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En gammel tråd dette, men i aller høyeste grad aktuell.

Jeg jakter elg på et vald hvor vi er tre private jaktlag + 1. statslag. Jeg har jakta side først på 90tallet.

 

Om jeg har hatt flaks, eller er dyktig får andre avgjøre, men faktum er uansett at jeg aldri har skadeskutt. Jeg har heller ikke skutt så veldig mange dyr, (ca. 15) sjøl om det har vært mange sjanser hvor jag har latt være å skyte. Og der tror jeg hele greia ligger. Man MÅ være ydmyk og kjenne sine begrensninger.

Under den obligatoriske skytinga skyter jeg mine 30 skudd og skyter så opp.

En gang måtte jeg skyte to ganger

 

Vi har en kar, på et av lagene som forårsaker ettersøk nesten hvert år!

Han trener en god del og er en habil skytter, men når han er i skauen og får dyr på post så slenger han skudd avgårdet uten tanke på hverken dyr eller omgivelser.

Det er blitt så ille at jegere har slutta å jakte på leget der han er! Han er sjøl grunneier, så det er ikke så enkelt å få han vekk.

Så hva gjør man da?

Denne karen skyter også sine 30 skudd, og meg bekjent har han aldri måtte skyte opp to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...