Jump to content

Fyrer av uten nok trening


sp33do

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå må dere gi dere. Er dere virkelig så dumme at dere tror folk som skyter 30 skudd i året er like gode som de som trener regelmessig? Pleeeease! Dette er en oppfordring, og med tanke på både vilt og jaktkompiser vil det lønne seg å trene mer. Les hva som står i teksten og ikke bare overskriften.

 

Det står forøvrig ingenting om at jegere er farlige for omgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare sannheten som står her!Det er altfor mange farlige jegere der ute,har selv opplevd mye skummelt gjennom 23år.Ser også jegere som må skyte opp til prøva 7-8 ganger før den er godkjent,de vet ikke engang at rifla bør skytes skikkelig inn,helst fra benk før de tar prøva!Har de noe på jakt å gjøre?Jegerprøvekursa her i landet er bånn i bøtta!Instruktører med null peiling på våpen og sikkerhet er ikke uvanlig..Ser hvert år nye folk med bestått jegerprøve som skal være med på opplæringsjakt,noen har bært ladd hagle fra posten sin på vei til bilen og skudd har gått av,heldigvis ingen drept!Møter dem i skogen og ingen knekker hagla ell tar tilbake sluttstykket når en slår av en prat..ingen får være med meg på jakt med en slik oppførsel!

Link to comment
Share on other sites

Er dere virkelig så dumme at dere tror folk som skyter 30 skudd i året er like gode som de som trener regelmessig?

 

Ingen her som har hevdet noe sånt.

 

 

Det står forøvrig ingenting om at jegere er farlige for omgivelsene.

 

Les artikkelen selv, sitat:"Jegere med lite våpentrening skaper farlige situasjoner både for seg selv og andre, mener han."

 

Jeg skjønner godt hva Monsen sier her, men det gjør neppe Sigrid Husmor som nå tror at det er livsfarlig å gå i skogen om høsten; det har jo til og med jegerforbundet sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en hammer mellom hendene, ser alle problemer ut som en spiker, er det blitt sagt.

Og jeg tror det stemmer her også. Det må bli vanskeligere å ta skyteprøven.. prøven må avlegges stående , helst mot bevegelige mål... det må skytes maaange flere treningskudd. Forslagene er uten ende, og de er ikke nye. År om annet dukker disse syterne opp. For det er det de er . Sytere som tyter og tyter til de får oppmerksomhet.

For det er bare påstander som slenges fram. Og de er fullstendig udokumenterte. Det er ingen statistikk som viser til noen av disse dramatiske påstandene. Det er ingen økning i skadeskytning heller. Tvert imot.

Så hvorfor stikker disse sutrepavene hodene sine fram?

Vi vet alle at hvis man plasserer ett-1 skudd , innenfor sirkelen på en elg/rein/hjort/rådyr , så er dyret ditt. Det trenges ikke fem , som er kravet i prøven. Jeg merker meg at det nevnes i artikkelen, sånn litt i forbifarten, at syteren skyter 2000-3000 skudd i året. Det ligger litt i dette at han er den som må få lov til å sette normen. Jeg tar for gitt at de fleste her inne på forumet er litt mer enn gjennomsnittet interesert i det vi holder på med. Og iallefall de av oss som lader selv, må skyte mange flere enn de tredve. Men vi kan ikke vente at alle er like "hekta" som oss. Jeg kjenner noen jegere , og noen av dem er gode kamerater, som ikke er så "hekta" som jeg er. De møter opp de to kveldene , skyter sine tredve, og tar prøven. Av og til på to forsøk. De er ikke dårligere jegere i den forstand at de er noen risiko , hverken for viltet eller for jaktkameratene. Men de er nok litt blygere enn meg når det gjelder dette å avgi skudd.Jeg kjenner også jegere som er så til de grader "på hugget" at de avgir skudd i situasjoner der de synes jeg er blyg. Og jeg har saktens vært med på noen ettersøk , i situasjoner der de har overvurdert se selv. Men felles for disse er at de skyter godt , trener mye og er svært opptatt av jakten og alt rundt den.

 

If it aint broken, don´t fix it

Link to comment
Share on other sites

Uvettu jegere og skummel ulv. Hmm skogen er jaggu ikke et tryggt sted noen tider på året :lol::lol:

 

Er dere virkelig så dumme at dere tror folk som skyter 30 skudd i året er like gode som de som trener regelmessig?

 

Ingen her som har hevdet noe sånt.

 

 

Det står forøvrig ingenting om at jegere er farlige for omgivelsene.

 

Les artikkelen selv, sitat:"Jegere med lite våpentrening skaper farlige situasjoner både for seg selv og andre, mener han."

 

Jeg skjønner godt hva Monsen sier her, men det gjør neppe Sigrid Husmor som nå tror at det er livsfarlig å gå i skogen om høsten; det har jo til og med jegerforbundet sagt.

Link to comment
Share on other sites

Nå må man huske at en JFF forening (eller sentralt) først og fremst er ute etter å skaffe seg selv mere makt og inntekter. Ryktet til jegerstanden er for dem lite inntresangt (selv om de glemmer at ved å sarve ned ryktet til jegerstanden, så minsker de antal mulige kunder, men jeg mistenker dem for å ha som agenda at det er bedre med alle av få enn noen av mange :roll: ).

 

Uansett så har han ett poeng med Hagle håndtering. Der er det mye rart å se fra de som aldri har fått prentet inn sikkerheten, og jeg har ivret for at dette med sikkerhet og praktisk behandling av våpen (spesielt hagle) er voldsomt underrepresentert i jeger prøva (skulle ha vært minst to adskilte sesjoner kun med våpenhåndtering, med hoved fokus på sikker våpen håndtering).

 

35 skudd med rifle er alt etter jegeren mere enn nok (for min del er det ikke nok, og jeg skyter betydligt mere bare på en kveld, men jeg suger bak kolba i alt unntatt liggende). Jeg kjenner så alt for mange som skyter 35 skudd midt i blinken (uansett posisjon) og ferdig med det, til at jeg ville drømme om å rakke ned på disse (den klassiske en rifle og vet hvordan den skal brukes). At alle oss som ikke er fult så gode jakter, er heller ikke noe problem. Vel og merke så lenge en følger det en har lært om å avfyre sikkre skudd. Føler en seg ikke sikker, så holder en igjen det skuddet til (om) det kommer en bedre skuddsjangse. Langt de fleste jegre som ikke nødvendigvis er noen superskyttere, feller en bråte dyr hvert eneste år uten nevnverdig skadeskyting. Ved å basere seg på nettopp denne grunnregelen (og vi blir som jegerstand stadigt flinkere til å bruke denne fullt ut).

 

Ta t.d meg selv, som skyter ett stort anntall skudd med 22lr og en god del mindre med 223R,6.5, 308w i året. Jeg er ikke engang en halvgod skytter, men der er ingen som kan dokumentere mine 2000 skudd i 22lr, og noen hundre i større kaliber. Faktisk så er det kun de skudda jeg skyter på elektronikk på pistolbanen som blir registret noe sted (og det er jo bare halvparten av det jeg skyter med pistol). Så jeg er ikke i tvil om at mange med meg skyter mye privat.

 

Poenget med denne siste harangen er å vise at 30-2000 skudd ikke gjør en til en god skytter, samme hva en prøver (bedre ja, men ikke nødvendigvis god). Som jeger derimot, så suger jeg virklig noe innst inne i .... (utolmodig type :oops: ).

Samtidigt kjenner jeg ærfarne jegre som knaller ned det ene dyret etter det andre, år etter år (og med liten eller ingen skadeskyting). Som faktisk gjør det dårligere på oppskytinga enn meg. Så jeg er helt overbevist om at det er evne og vilje som jeger til å kompansere for eventuelle egne manglende skyteferdigheter, som er den viktigste faktoren for en vellykket jakt uten skadeskyting. Ikke hvor mange hundre skudd man har pumpet ut på banen (selv om det nok aldri skader å ha det litt morro på banen heller :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk VELGER å lese det så får det være opp til dem selv. Men det er ikke det som står. Tydelig at du ønsker avisartikler som forklarer alt. Kanskje vi burde hatt jurister som dekket opp under alle rare tolkninger av en artikkel?

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg enig med Vingemuttern for en gangs skyld :D Noen er gode jegere fra naturens side. Disse naturtalentene skyter godt og sikkert på hva det skulle være. De er rolige og tolmodige og overlater feilvurderinger til andre. Men alle har sikkert en eller annen "Mr. Bean" innenfor sin bekjentskapskrets. Disse individene går alt galt for, gang på gang. De er omgitt av en "aura" av "uhell", feilvurderinger og andre uforklarlige fenomen. Disse får en aldri bukt med, så lenge de oppfyller kravene til å drive med jakt. Så har du alle oss andre som befinner seg mellom disse to ytterpunktene. Vi kan nok bli bedre om vi investerer noen timer på skytebanen, så om ikke kravene skjerpes, så kan jo vi skjerpe oss :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltid fatter'n som eksempel når dette kommer opp, jeg. Han er langt fra noen jeger. Når jeg skulle begynne å jakte, måtte jeg ha noen til å være "anstand" de første årene, og han tok jegerprøven og skulle skyte opp. Ikke skutt siden militæret. Dårlig syn på "master-øyet", så han la like godt om til links. Gammel mauser med en forferdelig dårlig stokk og en enda verre kikkert (og montasjen snakker vi ikke om) som samla på et A4-ark på en god dag.

 

Når fattern møtte opp på skytebanen ble det varmt i grava. Flisspruten stod fra skivestativet når han skjøt treningsskudd. Hele tallrekka fra null til blink ble anvist - god trening for DFS-skytterne som var vant til rundinger, streker og flagrende anvisere. Når fatter'n la blyspiss i magasinet kom vissheten om at det ble dyrt å prøve mer enn en gang, og de tre årene han skjøt storviltprøven klarte han det, til alles overraskelse, på første forsøk hver gang.

 

Jakta var annerledes. Vi er grunneiere på et jaktfelt med 14-15 elg tildelt årlig, og får 2-3 rådyrkort på samme område. Fatter'n var med og satt på post, i slagstøvler og varmekjeldress. Elgen fikk stort sett gå forbi. For langt, rusla for raskt, ikke sikker på hva det var for slags elg. Eneste gangen han fikk kjønnsbestemt en elg var når ei kvige stilte seg til og pisse rett foran posten. "Hu huka sæ i hop, derre e eittj hudyr!" kom det over walkie'n mellom russere og spanjoler. En tidlig novembermorgen ville han ha med undertegnede på "rådyrjakt". Jeg var rimelig lei disse rusleturene, der sluttstykket stort sett var glemt igjen hjemme og rådyra visste vi var på tur før vi passerte første grinda. Timen etter kom han hjem med et stor smil om munnen. Og et rådyr. Skutt på 20 meter, sikta midt i dyret - og det datt. Fattern sitt eneste skudd på jakt.

 

Han gav seg etter den sesongen. Men skulle han virkelig fratas den gleden det gav han å ha ei jakthistorie å fortelle på resten av livet (igjen og igjen og igjen....) fordi han ikke skyter innertiere på tohundremetersbanen i stiv kuling og tett skodde? Angående treningsskudd tror jeg rimelig sikkert han hadde tatt ut både sitt og børsa sitt potensiale. Mer trening hadde bare gjort han mer usikker, og blåere i skuldra (han så ut som en Normanna blåskimmelost ei uke etterpå).

Link to comment
Share on other sites

Artig historie, Jibrag :-) Mer obligatorisk trening sier vel de fleste at er uaktuelt, iallefall på riflebanen. 30 skudd + prøve får iallefall alle som skal jakte til skytebanen som et minimum. Personlig synes jeg det er flott at noen prøver å 'vekke' folk litt.

 

Er ikke enig med hintene fra vingemutteren som at trening i (N)JFF sine øyne bare er dollartegn...

Link to comment
Share on other sites

Han gav seg etter den sesongen. Men skulle han virkelig fratas den gleden det gav han å ha ei jakthistorie å fortelle på resten av livet (igjen og igjen og igjen....) fordi han ikke skyter innertiere på tohundremetersbanen i stiv kuling og tett skodde? Angående treningsskudd tror jeg rimelig sikkert han hadde tatt ut både sitt og børsa sitt potensiale. Mer trening hadde bare gjort han mer usikker, og blåere i skuldra (han så ut som en Normanna blåskimmelost ei uke etterpå).

Jeg synes ikke en skal ta fra folk gleden ved å jakt, selvom noen strengt tatt burde holdt seg hjemme. MEN alle skal vite at man er ansvarlig for sine egne vurderinger i skogen og hvis en en evt feilvurdering følges opp på en forskriftsmessig måte i etterkant, burde alle som er istand til å oppfylle kravene få lov å prøve seg. Mange vil nok kanskje innse at dette ikke er deres arena og legger børsa frivillig på hylla.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, den der historia di var knallgo.. :lol:

 

Ellers for min del, så havner eg vel i kategorien til Vingemutteren her, kanskje litt over, er heller ikkje den stødigeste skytteren. Men det er nettopp fordi at dei siste 3 åra, så har antall skudd blitt redusert med x antall 100 skudd, ned mot 50-60 skudd på storvilt rifle og kanskje 200 skudd fordelt på .223/ .22 / .17 kalibra rifler.

Før kunne eg skyte tåligt bra. Hadde nok ikkj havna på Kongelaget, men traff det meste eg sikta på, berre det satt stille nok..

 

Så øvelse gjer mester, ikkje tvil om det. Det er vel heller skytterlagene si plikt å håndheve antall gonger du kan skyte opp til prøven. Hadde folk dumpa etter 3 oppskytinger og ikkje kunne jakta neste år, så trur eg jaggu meg at gubben hadde kjøpt ei pakke til med prøveskudd og skutt meir for å trene.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder folk som absolut ikke skulle hatt tilgang til å gå på jakt så har jeg selv erfart et skrekkeksempel...

 

Jeg jaktet selv sammen med en kar endel år som trygt kan klassifiseres som uegnet til å utøve jakt. Han hadde som tradisjon å skytebåde noen skudd i lufta og et par skudd i sporet når han tok ut elg. Skjøt på løpende elg på 400m mens han selv sto med ryggsekk og en gal gråhund i bånd... Skjøt på elg i siluett på 600-700m hold fordi den var så jævla stor... Satt på post sammen med han da han sa til meg at nå kom det elg snart, hvorpå han la seg ned, linet opp 20 reserveskudd i lyngen på siden av seg, tok av sikringen og siktet mot skogen, men kom det elg....... Han hadde store problemer med oppskytingen, og et år brukte ha 9 forsøk på å avlegge storviltprøven. Karen jakter fortsatt elg, siden det ikke er mulig å "stryke oppskytingen".

 

Personlig mener jeg det burde vært et maksantall når det gjelder forsøk på prøven.

Link to comment
Share on other sites

Nå som jibrag har slått an tonen, kan jeg jo bidra med en annen historie som jeg kjenner til (fritt gjenfortalt fra en av de mange "bør storviltprøven bli vanskeligere"-trådene på SL):

 

En "kompis" som jeg "kjenner nokså godt" hadde i mange år påstått -- med stor styrke og overbevisning -- at den som ikke klarer prøva på første forsøk har ingenting i skauen å gjøre med børse. For enhver idiot bør klare å sette fem skudd innafor 30cm :!: Nuvel, ett år viste det seg -- av ymse årsaker -- at treningsgrunnlaget "hans" var alt for dårlig. Og det var "han" pinlig klar over. Det varte og det lakk, og til slutt måtte "kompisen som jeg kjenner nokså godt" pitle seg avgårde og få skutt opp før de sluttet med oppskyting for sesongen. Det gikk som det måtte gå, det. Nervene lå utapå jakka, for "han" visste jo hvordan det sto til. Av de første fem skuddene sto fire sånn passelig samla innafor ringen, og en slenger satt nokså langt utafor. Jeg husker ikke nøyaktig hvor. På omskytinga berget alle fem skuddene innafor. Med et nødskrik. Hva så med jakta det året? Jo, "han" sørget for å melde seg til å gå hver gang det skulle avgjøres hvem som skulle sitte på post og hvem som skulle drive. Dessuten lå "han" noen kvelder og morgener ved et innmarksbeite, med børsa liggende på et godt anlegg og hold på max ca. 100m. En kveld det året datt det ei ungkolle, skutt med anlegg på omkring 70 meters hold. Ett skudd avfyrt hele jakta, ett dyr felt, ingen skadeskytinger eller andre utrivelige episoder.

 

Hvert eneste år etter den historien kjenner jeg at blodtrykket stiger godt over det forsvarlige når jeg møter opp for å avlegge prøven. Jeg skyter aldri så dårlig som akkurat da, ikke engang i skauen med full dyreskjelv. Én gang seinere har jeg strøket, og da pakka jeg sammen og dro hjem uten å benytte meg av tilbudet om gratis omskyting. To dager etterpå møtte jeg opp på nytt og putta alle fem skuddene innenfor ei snuseske. Den dagen funket det.

 

Hva er så moralen i denne historien? Jo, at en god jeger ikke nødvendigvis er i stand til å skyte fjorten innertiere på rad, med lang arm og stående på ett bein. En god jeger er han (eller hun, men damene er jamt over flinkere til å passe på slikt) som bare skyter når han er sikker på å avlevere et drepende skudd. Og at hvordan folk skyter når de skal avlegge prøven ikke nødvendigvis er representativt for hvordan de oppfører seg i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er rundtomkring, men når jeg var på banen for å trene/skyte opp sist, spurte jeg om det var muligheter å skyte året rundt, ikke fordi at jeg ønsker å konkurrere eller noe, men for å holde vedlike teknikk osv.. det ble rett og slett vakt avfeid. Vet ikke om det var innkompentanse hos personen som satt og tok imot penger eller om det er kulturen i enkelte skytterlag som er slik.. Er det slik at de som ønsker å skyte på 100 metersbanen en gang i måneden ikke har noe rent tilbud til dem? Jeg er medlem i skytterlaget, og benytter den 3-4 ganger i året på vår og høst parten, men kunne godt tenke meg å bruke dette hele året. Dette er forresten i Stavanger/Sandnes området.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er rundtomkring, men når jeg var på banen for å trene/skyte opp sist, spurte jeg om det var muligheter å skyte året rundt, ikke fordi at jeg ønsker å konkurrere eller noe, men for å holde vedlike teknikk osv.. det ble rett og slett vakt avfeid. Vet ikke om det var innkompentanse hos personen som satt og tok imot penger eller om det er kulturen i enkelte skytterlag som er slik.. Er det slik at de som ønsker å skyte på 100 metersbanen en gang i måneden ikke har noe rent tilbud til dem? Jeg er medlem i skytterlaget, og benytter den 3-4 ganger i året på vår og høst parten, men kunne godt tenke meg å bruke dette hele året. Dette er forresten i Stavanger/Sandnes området.

 

Vet ikke hvilket skytterlag du er medlem i, men Gann skytterlag har jeger trening hver

mandag og torsdag fra apil til midten av september. Hele juli er stengt.

Link to comment
Share on other sites

Men Septembet til April er det sånn som jeg forstår det ganske dødt for oss som ikke ønsker oss en Sauer, eller det ble jo litt feil formulert da... men dere forstår :lol:

Det som er mitt poeng er at for meg som er Jeger medlem så er det ikke bare å ta turen opp og spørre fint om jeg kan ta noen skudd en lørdag når jeg hører at det smeller over fjellet, jeg vil tro det er flere av oss. Og da er det ikke viljen men muligheten til å trene mer det står på, desverre...

Link to comment
Share on other sites

Og da er det ikke viljen men muligheten til å trene mer det står på, desverre...

 

Et gjengs problem det der, enkelte baner er jo bedre stengt enn Fort Knox i vinterhalvåret!

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en stakkar si her tru..... Jeg skal være den 1. til å innrømme at jeg skyter altfor lite. Det blir som oftest 30 pliktskudd, og stort sett 5 evt. 10 jaktprøveskudd. Hender nervene slår klikk på banen pga. at det er så vanvittig mye folk der, og jeg sliter med generell angst, og med sosialangst.

 

Det finnes situasjoner der det er så ille for meg at er det mer enn 5-10 mennesker et lite sted, så hender det jeg må ut.

 

Det viktigste er at man kjenner sine egne begrensninger, og at man holder skudd man ikke føler seg 110% sikker på. Man kan jo ha uflaks med dårlige avtrekk osv. Det er mye som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke en enkel sak for alle det der nei, men jeg tror du vil klare å finne en skyteleder som kan ta deg med på banen en halvtime før ordinær åpningstid, evt etter stengetid, slik at du får roen. Det er jo ikke hensikten å ødelegge folk, men for noen er det jo nettopp det som er resultatet dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Nilsen det er mye mulig dem er så fleksible, hvis jeg forklarer problemet. Det har jeg neimen ikke tenkt på at kan være en mulighet. Dem er ihvertfall kjempetrivelige der jeg skyter :D

 

Rett etter at jeg skreiv forrige innlegg kom jeg til å tenke på at det faktisk var skyting idag, og siden jeg hadde igjen 15 plikt + prøven, så dro jeg en tur. Det går jo så fort til bukkejakta nå(men ikke fort nok da) :D

 

Der var det så vanvittig mye folk, at det var fristende å snu. Men da fikk jeg se en kompis av meg, så jeg satte meg ned ved han, og vi prata litt, og da slapp det aller værste taket. Men jeg var skjelven ja. Dro ut 2-3 skudd, som satt i 4'ern og 5'ern. Dette var i siste serien før jeg skulle ta prøven, så jeg ble vel ikke mindre skjelven av det. Men det var kø så det holdt. Så det tok nesten 30 min. før jeg fikk skyte prøven, og da hadde jeg skravla litt med han kompisen igjen. Satte meg ned på elgfiguren og sa jeg skulle ha et prøveskudd før serien begynte. Mye tildels for nervene, og mye fordi jeg åpna ei ny pakke med jaktammo. Liker å prøve en smell av nye pakker, så jeg veit at alt stemmer, sjøl om det er samme ammo'n jeg har brukt i alle år.

 

Den 10.1 gr. Norma vulkanen som jeg bruker, går klin likt som den 9.1 gr. treningsammo'n jeg bruker. På den måten, så slipper jeg å skru kikkert eller legge om siktepunktet.

 

Jeg klarte ihvertfall prøven på 1. forsøk :D Lå et par cm. under midten, men med god klaring til sirkelkanten. Jeg tok prøven sittende på en stubbe. Og nå er jeg kjempeglad for at det hele endelig er over.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D

 

Personlig foretrekker jeg å trene og skyte opp med Jakt og Fiske laget, mindre folk og pes.

 

Ferdig med oppskyting i god tid før fellesferien på begge børsene, bakdelen er at skytterlaget har monopol på hjortefiguren men det går greit på elgen også med litt trening:)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Selv er jeg ingen verdensmester på skyting, men en ting lærte jeg meg, ta oppskytinga tidlig i sesongen, så trener du frem mot jakta, da slippper du unna det stresset som kan ligge der!

 

Men etter elektroniske skiver kom, så skyter man fort unna treningsskudd og prøven, så en del sosialt har nok forsvunnet også på skyttebanene.......

 

Selv skyter jeg opp på 3 børser, hender vel også at jeg må ta en omskyting, og det er kun min egen feil, med for liten trening med disse geværene i løpet av vinteren! Banen på Losby i Lørenskog er vinteråpen på lørdager med meget hyggelig steming blandt jegere, kan annbefales. :)

 

Kjenner meg vel igjen med få felte dyr, men som sagt, jeg er ingen verdensmester med gevær, og ønsker ingen situasjoner, som jeg vil angre på siden! :)

 

Skitt jakt i høst.:)

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Personlig så syns jeg det er temmelig likegyldig om man er middelmådig til å skyte eller en skytterkonge light, såfremt personen selv er soleklar over sine begrensninger. Føler man at maks. hold på elgpost er 50 meter, da skyter man ikke utover dette holdet. Å leke med sine egne begrensninger er å også å leke med sine jaktkompiser (p.g.a. potensielt ettersøk), og ha en respektløs holding til viltet.

 

Men det som jeg syns er mye verre er folk som ikke forholder seg til skrevne og uskrevne sikkerhetsregler. Møter man folk, så trekker man tilbake sluttstykket, brekker hagla eller tilsvarende. Skal man raste, så skal våpenet aldri være ladd, selv om det er stor sjanse for at elgen kan traske forbi. På skytebanen så rører man aldri våpenet når det klistres skiver o.l. Jeg syns også røyking på standplass er en uting, men det er nå meg da... Jeg ser at det syndes veldig mye når det gjelder dette, og dette skremmer meg mer enn middelmådig skyting. :x

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder folk som absolut ikke skulle hatt tilgang til å gå på jakt så har jeg selv erfart et skrekkeksempel...

 

Jeg jaktet selv sammen med en kar endel år som trygt kan klassifiseres som uegnet til å utøve jakt. Han hadde som tradisjon å skytebåde noen skudd i lufta og et par skudd i sporet når han tok ut elg. Skjøt på løpende elg på 400m mens han selv sto med ryggsekk og en gal gråhund i bånd... Skjøt på elg i siluett på 600-700m hold fordi den var så jævla stor... Satt på post sammen med han da han sa til meg at nå kom det elg snart, hvorpå han la seg ned, linet opp 20 reserveskudd i lyngen på siden av seg, tok av sikringen og siktet mot skogen, men kom det elg....... Han hadde store problemer med oppskytingen, og et år brukte ha 9 forsøk på å avlegge storviltprøven. Karen jakter fortsatt elg, siden det ikke er mulig å "stryke oppskytingen".

 

Personlig mener jeg det burde vært et maksantall når det gjelder forsøk på prøven.

 

Men det store spørsmålet er vel om dette skyldes skyteferdigheter eller holdning, og om bedrede skyteferdigheter hadde gjort vedkommende bedre egnet til å jakte humant... Heller en som skyter et skudd i lufta og to i sporet, enn en som skyter et skudd i vomma og to i låret... (Eller helst ingen av delene)

 

Jeg tror faktisk det er så enkelt at visse "jegere" ikke blir bedre egnet som jegere hvis de forbedrer skyteferdighetene. Det er noe helt annet grunnleggende feil som er bakgrunnen for at de driver som de gjør. Hvis de forbedrer skyteferdighetene tar en egentlig bare bort symtomene på problemet - de klarer prøven med glans, men fortsetter på samme vis i skogen. Hvis en da ikke tror at godkjent storviltprøve gjør en egnet til å skyte elg på 4-600m...

 

(Har jeg jakta sammen med samme fyr, tro...?)

 

Forøvrig, om det skulle være noen tvil, skyter jeg stort sett en god del mer enn 30-skudda sjøl, men med prøven har jeg samme erfaringer som Sako. Stort sett går det greit, men nervene ligger utapå. I år fikk jeg en rett utafor streken med ene børsa, og da skjøt jeg liggende. På trening klarer jeg å sette fem innafor ringen stående i 9 av 10 tilfeller, og ikke sjelden med forholdsvis bra samling... Men prøve er prøve...

Link to comment
Share on other sites

Trur Jibrag er inne på noko her. Akkurat som det finnes dårlige bilførarar finns det dårlige jaktskyttarar. Men du har og dei som gjerne er veldig flinke sjåførar reint teknisk, ofte er dette unge folk,men når du slepp dei laus i trafikken på eigen hånd så gir dei f.. i det dei har lært.

Litt sånn er det med einkelte som er flinke på bana,men ute i felten tar dei all slags sjansar. Kanskje dei har overdreven tru på eigne skyteferdigheiter sidan dei er dyktige på bana? Sånne som tenker at :"Dette dyret klarer eg kanskje ikkje med 1 skot,men med 5 så skal eg klare det."

I motsetningen til i trafikken så trur eg ikkje dette er dei aller yngste jegerane.

Verst er dei som er dårlige på bana og i felten der dei gjerne tar sjanser,men dei er det kanskje ikkje så mange av lenger?! Generelt bedre holdningar fører vel til at slike blir luka vekk?

Link to comment
Share on other sites

Å den vanlige kritikken dukket opp. :lol::lol::lol::lol:

Nå ble artikkelen som dama laget brukbar den. Og hun klarte faktisk å sitere det meste korket og.

Jeg er av den FORBANDTE mening at enkelte jegere trener for lite og det kan ingen motbevise.

Det å beskylde meg for å sanke penger til NJFF er løgn. Mitt NJFF lag har ingen skytebane pr dags dato. Men jeg har vært standplassleder på en DFS bane i over 20 år så jeg vet hva jeg snakker om.

Halvard Tveranger i Bergen skytterlag har ca 40 års erfaring som standplass leder, så han har litt kunnskap og.

 

Når jeg som Leder av NJFF Hordaland blir kontaktet av en journalist om saken jakt, skyting, og våpen behandling så svarer enn ærlig og redelig. Vedkommende journalist hadde alt gjort et grundig forarbeid og hadde data fra jegerregisteret og DN.

En ting en ikke gjør mot avis folk det er å komme med løyner eller halve sannheter, det får enn rett i trynet tre dager senere.

Vi hadde en lang debatt om storvilt prøven og det som rører seg rundt denne. Dama var enig med at den var god nok som den var, dette hadde hun og fått bekreftet av DN.

En annen ting vi var enig om gjennom inter juvet var at verken jegere, viltet eller andre ville være tjent med mer byråkrati rundt jakt ut øvelsen.

 

Så jeg gjentar min oppfordring, tren mer enn de 30 obligatoriske skuddene før storvilt jakten. :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Din intregitet betviler jeg overhode ikke (du har bevist forlengst hva du står for). Men Jeg forbeholder meg retten til å jage NJFF som fanden hvergang det kommer opp en komentar om jegerprøva og denslags fra den kanten (enten det nå er du eller noen andre som utaler seg). Står det henvist til NJFF i noen form så er jeg etter dere. :D Jeg har nemlig ikke glemt dette med småviltjegre og skyteprøve, og hva NJFF står for der. :x

 

Men men, rett skal være rett, artikkelen var god og noenlunde balansert den. Det er bare det at jeg helst ser at fokuset går på våpenhåndtering (sikkerhet) og ikke selve skytingen. Når det gjelder våpenhåndtering er vi så absolutt på linje (det er bare ett under at jeg ikke fikk skutt av meg hodet for en del år siden, av en overivrig haglejeger. Og det løpet var kun 30cm bak skuldra mi da det smalt). Så skytesektorer, knekte uladde våpen, sluttstykke bak. Er for meg ting man ikke kan terpe nok på.

Link to comment
Share on other sites

Obligatoriske skudd har ingenting å si for jaktutøvelsen til folk, det er jegernes jaktmoral og respekt for viltet som avgjør hvor etisk riktig jakten foregår.

 

Vi som jegere bør ikke argumentere om 30 idiotskudd er nok eller ikke, vi bør dreie diskusjonen rundt til å redusere hindringer for jegere som ønsker å drive skytetrening men som ikke ønsker å konkurrere.

 

Mitt forslag: Det bør være pålagt alle skytterlag å avse tid til egentrening for jegere som melder seg inn i deres organisasjon og får en innførsel i reglement for skytebanen. Dersom en vanlig jeger kunne dra til banen innenfor visse klokkeslett et par dager i uken og trene uten alt styret som konkurransemenneskene legger opp til, ville det nok bli en hyggelig opplevelse enn dagens mas.

 

Der jeg holdt til før kunne vi gjøre nettopp det; stikke ut og trene selv. Og var det andre til stede ble vi bare enige om når vi gikk frem for å klistre skivene. Enkelt og greit. Nå må jeg enten konkurrere eller betale 75 kr per 15 skudd en kveld i uken - ikke rart jeg skyter mindre nå enn før!

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag: Det bør være pålagt alle skytterlag å avse tid til egentrening for jegere som melder seg inn i deres organisasjon og får en innførsel i reglement for skytebanen.

 

Uenig i første bit av setningen-Hvorfor skal skyterlagene og DFS legge til rette for jegerene?

Resten derimot er jeg enig i-Jegerene kan derimot melde seg inn i lagene og selv bidra til å dra igang noe, feks en "jegergruppe".

Link to comment
Share on other sites

Der jeg frekventerer er banen(Gann skytterlag) full fra den åpner i april, til den stenger i september. Av jegere som trener, og som synes å like det. Men jeg har også vært noen turer oppe på Gjesdal skytterlag sin bane. For å få noe ekstra skyting. Men den banen bemerker seg med å ikke like at jegerne skyter mer enn de tredve. Jeg har blitt gjort oppmerksom to ganger ( på en uhøflig måte) om om at nå har jeg skutt kveldens femten , og måtte pelle meg vekk. Og jeg er ikke den eneste. Alle kameratene mine som frekventerer den banen opplever det samme." Skyt femten og pell deg hjem!!" Så tilgjengelighet til en standplass er også med på å avgjøre hvor mye jegere trener.

Link to comment
Share on other sites

Robinson, det der er ganske trist lesing. Kunne ha forstått det, dersom det er smekkfullt med folk og det er lange køer, men hvis ikkje, så vil eg vel påstå at dei frivillige i det skytterlaget der, ikkje akkurat motivert til å gjere det dei skal.

 

På dei 2 banene eg har i nærområdet, så er det ikkje problem å få skutt så mykje ein vil. Tvert imot, så er dei faktisk glade for at folk gidder å ligge å finpusse avtrekk og trene. Kun ein gong, har eg blitt forbanna på skyteleder, men det var pga han ville tvinge meg til å skyte 5 skudds serier, i det eg skulle skyte inn nytt kikkert sikte. Eg sa til han at eg har ikkje ammo nok med meg til dette, så 3 skudds serier er nok for å sikte meg inn. Men han gav seg til slutt, etter ein liten diskusjon på sidelinja. Den skytelederen gav seg året etter også, for andre litt meir alvorlige hendelser, og medlemmer i laget trua å melde seg ut, hvis ikkje han gav seg. Så me blei i grunn kvitt vårt problem.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har også vært noen turer oppe på Gjesdal skytterlag sin bane. For å få noe ekstra skyting. Men den banen bemerker seg med å ikke like at jegerne skyter mer enn de tredve. Jeg har blitt gjort oppmerksom to ganger ( på en uhøflig måte) om om at nå har jeg skutt kveldens femten , og måtte pelle meg vekk. Og jeg er ikke den eneste. Alle kameratene mine som frekventerer den banen opplever det samme." Skyt femten og pell deg hjem!!" Så tilgjengelighet til en standplass er også med på å avgjøre hvor mye jegere trener.

 

Jeg har ikke den erfaringen med Gjesdal skytterlag, har blitt veldig godt mottatt der.

Første gangen jeg var der hadde jeg med en ny kombi og låg store deler av kvelden å prøvde ulik ammunisjon. Bare 2-3 skuddserier med pauser inni mellom. Har trent og skutt på 5 ulike baner i ulike deler av landet og det har alltid fungert veldig bra. Er selvfølgelig høflig og snakker med de som er standplassledere osv, hvis jeg skal skyte inn/teste ammunisjon og dermed vil bruke litt tid. Tror det meste ordner seg med kommunikasjon/ høflighet. Anbefaler som nevnt tidligere i tråden og skyte de obligatoriske + prøven på våren også trene litt jamt utover mot høsten. Det er etter min erfaring veldig god plass frem til slutten av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som overasker meg i denne tråden.

Mange har nevnt sikkerhet, korrekt våpenbehandling, og det å kjenne sine begrensinger som det viktigste for å få en sikker og human jakt.

På tross av en klar sammenheng mellom disse forhold og trening/rutine med våpenet er det fremdeles mange som hardnakket går i mot obligatoriske treningskudd både med rifle og hagle.

 

Jeg påstår at ingen opprettholder sine ferdigheter eller sin sikre våpebehandling uten praksis. Derfor er obligatoriske prøveskudd nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Tvang og tvang.

Ein vert i dag 'tvinga' til å ta jegerprøve om ein skal jakta, 'tvinga' til å ta serftifikat dersom ein skal køyra bil etc etc... Personlig syns eg vel det er ganske greit. Og om plikten ikkje er til stades, så er det ein del som lar det bli med heile greia.

Link to comment
Share on other sites

Tvang og tvang.

Ein vert i dag 'tvinga' til å ta jegerprøve om ein skal jakta, 'tvinga' til å ta serftifikat dersom ein skal køyra bil etc etc... Personlig syns eg vel det er ganske greit. Og om plikten ikkje er til stades, så er det ein del som lar det bli med heile greia.

 

Du kan aldri tvinge noen til å bli en dyktig skytter i trengte, feltmessige situasjoner. Du kan heller aldri tvinge noen til å bli en god jeger i slike situasjoner (de to tingene trenger ikke å være sammenfallende). Men du kan tvinge hvem som helst å skyte 30, 50 eller 100 skudd i løse lufta, mot en blink osv. uten at verken du eller de har verken glede eller nytte av det.

 

En annen ting vi godt kan diskutere, er nytten av å kreve oppskyting med alle våpen jegeren skal skyte med. Ja, det skal være en test på om våpen, skytter, ammunisjon, siktemidler osv. fungerer tilfredsstillende. Likevel er det enkelte som skyter opp i mai og først jakter et halvår senere, mange skifter ammunisjonstype, en del skifter kikkert og montasjer, osv. osv. Hvis argumentet om "en test på om våpen, skytter osv." skulle holde vann, burde det jo faktisk være slik at en var tvunget til å skyte opp med samme ammunisjon som en skal jakte med, kunne ikke skifte kikkert/montasje før jakta osv. Og ingen av oss vil vel dit, om det nå var praktisk gjennomførbart...

 

Så hvorfor ikke en storviltprøve pr. jeger, valgfritt "jaktmessig" våpen, og så får vedkommende - når han har dokumentert at han presterer minstekravet for jaktutøvelse - selv ta ansvar for at våpenet fungerer tilfredsstillende når jakta starter. Det kreves jo ikke 30 øvelsesskudd pr. våpen...

Link to comment
Share on other sites

Er det noe annet land som har en slik årlig prøve som Norge har?

Ikke en gang her i UK har de noe sånt, selv om jakt og våpen er regulert til detalj, et engelsk våpenkort innholder til og med begrensning på hvor du kan jakte, men noe behov for skyteprøve har de ikke sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...