Jump to content

Nosler Custom Competition 155grs 308 win


deerkiller

Recommended Posts

Har brukt Sierra MK 150gr kuler i min og disse har gitt samlinger ned mot 20mm på 100m i benk.

Har lyst til å bestille en pakke på 1000 og prøve dem på langholdsbanen.Nosler er noe rimeligere enn Sierra.Ser at Nosler har en BC på.450 mot .397 for Sierre MK 150grs

Link to comment
Share on other sites

Da kommer æresmedlemmet i GGGU inn fra sidelinjen og sier dette er det skrevet masse om tidligere og ett søk på forumet gir gode svar.

 

Til trådstarter kan jeg si at på generelt grunnlag at det er svært få eller egentlig ingen kuler som garantert gir god presisjon i Tikka løp eller noen andre løp av bestemt merke. Men løp som gir god presisjon med en god kule gjør som regel det med andre gode kuler også :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker den kula til både 308w og 30-06sprg. får utrolig god presisjon med di fleste ladninger...

Er det Tikkarifler du har prøvd kulene i?

 

Min ladning er prøvd i en tikka t3, men testet bare 3 skudd for å sjekke om resultatet var like kurant som i mine børser. Vanligvis blir kulene kastet igjennom weatherby, remington og mauser løp.

Link to comment
Share on other sites

Trur bc på nosleren er litt overdrevet,men spller vel ingen rolle på praktisk skyting opp mot 500 meter tenker jeg,så lenge kula går godt i rifla våres.Den er billig og presis nokk i 308 win-30-06spr og 223rem jeg har.

skal ikke mye forsking til før at kula samler hull i hull på 100 meteren.

Har skutt litt på 300-500 meter med 223rem og 69 grain nosler cc,ser ut som 500 meter er max i rifla mi med gode treffere.

Link to comment
Share on other sites

til + 500m i .224" er det nok 77-90grs kuler som gjelder

 

God matchladning i 1-8" løp er 24 grs med Rhino/Re 15/Norma 203 B bak blanke 77-80 grs Nosler CC/Sierra MK/Berger/JLK (Swampworks) . Fyrt opp med Fed 205M i Winchester messing.

 

Lapua match hadde jeg stor tro på, men volumet i dem basert på vekt var vesentlig mindre enn i WW hylsene.

 

En litt mer BR interessert kompis ringte akkurat etter å ha prøvd 105 grs CC i 6mm i 6 Norma BR og 123 grs CC i 6,5x47 å skulle handle flere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er kula testa .Dette er den mest presise kula jeg har skutt med i min Tikka Sporter.Med 44 grs N11 fikk jeg 2803 fot i fart og ingen tegn til høgt trykk.På 100 m fra benk satt 5 skudd så de berørte hverandre i en pen sosial samling.Var ikke nede på 100m og målte.Skaut litt på en 30x30 cm gong på 650m.Når skytteren gjorde sitt satt kula i stålplata.Dette er en kule jeg skal ha tak i flere av!!

Link to comment
Share on other sites

har nokk fått testet litt ja,med 840 m/s og +-3 meter i hastighet så stemmer ikke det ikke helt,må skru en 10 knepp lengere på 500 meter,men det er jo variasjoner i hvert våpen.

Men det fungerer jo såpass bra at det er treff i gongen som er ca 15*15 cm i diameter ut til 500 meter,så jeg er vel egentlig fornøyd.Rifla er jo ei standard tikka 695 i 30-06 .Men skal bytte pipe så snart e får godkjenning hos kona. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Med 44 grs N11 fikk jeg 2803 fot i fart og ingen tegn til høgt trykk.På 100 m fra benk satt 5 skudd så de berørte hverandre i en pen sosial samling.

 

856m/s er anstendig hastighet. Du er ikke langt fra maks her. Om presisjonen er innenfor 1MOA ut til 650 er du i mål. Da er det bare å skyte og kose deg. Ammoen er ferdigtestet :D

 

har nokk fått testet litt ja,med 840 m/s og +-3 meter i hastighet så stemmer ikke det ikke helt,må skru en 10 knepp lengere på 500 meter

 

Med 10 knepp feil på 500m sammenlignet med tabell er det andre ting som definitivt ikke er helt i vater før du skrur utover. 10 knepp selv med 1/8 Moa kikkert er en forskjell på mellom 16 og 50 cm forskjell i kulefall og det er mer enn det som kan forklares med en liten forskjell mellom oppgitt og virkelig balistikk.

Link to comment
Share on other sites

Har fått igjen KV67 mauseren fra børsemaker etter å ha montert kikkertskinne.Testa mauseren med Noslerkula.KV,n er i 308win med et nytt matchløp..Tror det er et Heym løp.Samlingene lå på 15mm med 5 skudd fra benk på 100m.Stålende presisjon!! :D

Så skjedde noe rart :?: Skaut meg inn på 15x15 cm gongen på 500m og traff 6 skudd på rad,flytta ut til 650 med flere treff på den minste gongen på 30x30cm.Stiller ikke på kikkerten men bruker milldot strekene på en Falcon 5-25x56 og holder over.Etter å ha skutt 40 skudd klarte jeg ikke å treffe den største gongen på 40x40 på 500m med samme siktepungt som jeg traff allt på samme holdet med tidligere. :?: Jeg lurer på:vil hastigheta på kula forandre seg når løpet blir skutt skikkelig varmt???

Så ut til at jeg traff lavt.Kontollskaut på 100m og rifla samla fremdeles meget godt med samme treffpungt som tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte heller på miragen i terrenget. Den over pipa skulle virke både på 100 og 500. Mirageavvik kan oppstå når du skyt ganske lågt over bakken, og over ei våt myr eller tørre, steinete sletter i sola, og vil flytte treffpunktet høgare (du siktar for høgt pga brytingsfeil i lufta). Om du da skyt dei første skota på 500 i heilt vindstille vil miragen flytte treffpunktet opp, men viss det kjem ein lett bris vil miragen forsterke vindavdrifta. Du vil sikte ganske rett i høgda, men litt skakt i sida.

 

Det eg tenker som ein mogeleg grunn er innskyting i stille, varmt vær og neste serie i litt vind.

Link to comment
Share on other sites

Ok ,skjønner.Ned til 100m er det en høydeforskjel på ca15 m og videre utover ei myr.Anntar kula er 20m over myra før den går inn mot gongene på 500m.Synes det er rart at med kald rifle treffer jeg innafor 15x15 cm men etter ca 40 skudd treffer jeg ikke 40x40cm plata på 500m.Ved 100m test og varm rifle samler den under 2 cm og trffpungtet er der kaldt løp traff.Kan jo være mirage fra den heite pipa.

Link to comment
Share on other sites

Mirage frå varm pipe vil virke like mykje på 100 meter som på 500 (dvs 1 cm endring på 100 meter blir 5 cm på 500), mens mirage utover i kulebanen vil gjera langt større utslag på lange hold. Kor mykje er avhengig av kor sterk miragen er og i kor mykje av kulebanen det er mirage. Dei mest ekstreme utslaga av mirage ser ein i luftspeglingar i t.d. ørken, der ein pga mirage ser ting som eigentleg er gøymd under horisonten.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet 50skudd i 30.06.

 

Brukte Scenar ladedata men det ble heeelt feil. :shock:

 

56grs N160 skulle ligge 2grs under max på scenar og gi godt oppi 800og noe m/s.

I ei lang sakopipe fikk jeg 780m/s. :lol:

Fikk ikke kronografert i eget jern pga pissregn og error error error...

 

Jeg har enda kortere pipe og må vel lade hardt. Evt URP.

 

Noen som har ladet med URP eller N160 og vil dele data?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Det er pcb som oppgir 450 i bc på denne kula.Har nå skutt opp 800 av disse ,det meste i en kv 67 med ,308 løp.

På hold ut til 650m stemmer oppgitte data godt med pcb sin bc 450 på denne kula.

Den minste gongen vi skyter på er 10x10 cm på 500m og den er ikke direkte vanskelig å få treff på med pcb data.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Test med Nosler CC 155 grs/.308w i kveldinga. Tikka Supersporter. Zeiss FL 4-16x50. A-tec tmm-5 demper. Respatexbord. Front og bakrest: finsand i avklipte ermer. Fornøyd med 44 grs-ladninga.

 

43 grs. N140, COL 71 mm. Lapuahylser/CCI-hetter. 780 m/s. 5 sk/25 mm.

Bilde0804.jpg

 

44 grs. N140 samme oppsett ellers. 807 m/s. 5 sk/17 mm.

Bilde0805.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Sauer 150!.Har prøvd de fleste typer matchkuler i min Tikka,men Nosler cc 155 gr er den som går best.Testa Sierra 150mk og Lapua scenar 155gr samme dag og fikk brukbare samlinger på 65mm med Sierra kula,mens Lapua skuffa stort med 13,5cm,alle skutt på 300m og 10 skudd i serie.Var en svak vind fra venstre.Lapua er den kula jeg har fått best samlinger på med min Sauer 200str i cal 6,5x55.I saueren gir ikke Nosler kula like gode samlinger som A-max og Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Har ladda opp Nosler Custom Competition 155grs .308 med 43gr VV N135. Dette er for øvrig medium ladning fra Noslers hjemmeside. COL 70mm.

 

Har også ladda Nosler Ballistic Tip, Accubond og E-tip 150grs med samme ladning men med COL 71mm.

 

Kronograferte fem av hver med følgende resultat (gjennomsnitt):

 

Custom Competition 155: 831ms

Ballistic Tip 150: 831ms

Accubond 150: 833ms

E-tip 150: 845ms

 

Lapua hylser (halspresset)

CCI LR tennhetter

VV N135 krutt

 

Rifla som blei brukt ei Remington 700 i .308 Winchester med 50cm Walter pipe og A-tec CTM demper.

 

Samling for Custom Competition kula var omlag 20mm (4skudd/100m). De ulike kuletypene samlet innenfor ca 50mm på 100meter.

 

Alt i alt ser dette lovende ut i forhold til å benytte ett krutt og én ladning på ulike fire kuler med forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...