Jump to content

Betydningen av forskjellig type ammunisjon.


Fuzzy Dunlop

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er typen som alltid har holdt meg til en type jaktammunisjon. Dvs Norma Oryx 11,7g til storvilt og Laupa Lock Base 9,72g til småvilt/fugl. Begge da i 308.

 

Samtidig ser jeg mange som stadig tester forskjellig ammunisjon for å finne "den gode".

 

Er det noen som har kunnskap om ammunisjonens betydning fra merke til merke innen godkjent jaktammunisjon? Hvilke forskjeller vil det være og har dere gjort noen erfaringer som bør deles?

 

Mvh

 

Fuzzy

Link to comment
Share on other sites

Svaret på det svært generelle spørsmålet ditt er: Ja, nei, kanskje, helt sikkert, usikkert osv etter hva du skyter på, hva du skyter med, hvor du skyter, hvor ofte du skyter og ikke minst hvem du spørr :winke1:

 

Du får lese på ladekammeret, riflekammeret osv. er masse tråder om temaet her, og folk som kan svare kvalifisert på litt mere konkrete spørsmål......

Link to comment
Share on other sites

Du har åpenbart gjort et valg, du har anskaffet våpen og du har kjøpt ammunisjon. Hvorfor valgte du det du har, var det et bevist valg eller var det gjort i bevissløs tilstand?

 

Kan du forklare hva du skal bruke våpen og ammunisjon til så er det lettere for andre å gi råd ut fra erfaring. Hver ammunisjonsprodusent har ulike typer ammo, med litt ulike egenskaper. Hva vi velger innenfor en type er ofte litt tilfeldig, for eksempel har mange produsenter kuler som er "bonded". De har relativt like egenskaper, og vi velger en av dem fordi den gir god presisjon i vårt våpen. Et annet merke kan gi like gode resultater, men når vi finner ett som virker, så slutter vi å lete.

 

Det samme med våpen, det finnes et stort antall produsenter, men vi velger ett - hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...