Jump to content

Beste kasse å bygge 6mmBR evt 6XC på?


gordon setter

Recommended Posts

Har i dag en sako i 222 som er perfekt til jakt på småvilt slik jeg bedriver det. MEN så er det nå engang sånn at mye vil ha mer :D

Og har lyst å få bygget meg en rifle i 6mmBR eventuelt 6XC, mye for at norma nå lader begge disse i fin fin helmantelkule.

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/6XC/

 

Tenkte å kjøpe inn en gammel rifle på finn.no, sako 75 eller lignende med 308 kasse, helst med magasin.

Men er dette ok kasse å få bygget en rifle av en av disse kalibrene på?

 

Kom gjerne med litt innspill om hva dere mener om 6mmBR mot 6XC også.

Link to comment
Share on other sites

HEI.. Nu er du på rett vei.

Sako 308(kammeret.no) selger den beste kassa du kan bruke 6mm BR på og få perfekt mating uten noe tull.

 

Jeg har selv en sako M 591 i 6br. Disse kassene får du også det eminente Bix`n Andy avtrekket til.

Det har jeg også... :D (etter to år med venting).

Har 50cm løp nu, men jeg kjøper i disse dager egen brosh(norma BR) og skaffer nok ei 66cm pipe før jul.

 

Sako 75 kassene mater 6br, men ikke godt. Du må også få tak i ett 6PPC magasin. Da mater børsa, men låseklakken under kommer litt i konflikt med den bratte skuldra. Og du får max 4 skudd i boksen.

Konflikten bolten gir er irriterende. Med fult magasin og tomt kammer blir det mye press opp fra magasinet. Det fører til bolten henger seg opp i den bratte skuldra , når du drar bolten bakover. Framover er sako 75 med 6PPC magasin utmerket. Boltgangen er så lett at jeg ofte måtte sjekke om det faktisk kom skudd i kammeret, og det gjorde det hver gang.

Solgte 75 kassa med underbeslag(delux og PPC magboks) til en kammerbruker. Kanskje han melder hva han synes.

Tipper det er en interessang tråd tittel for mange.

 

Har hatt en sako AII i 6br. Denne var god mating på, men noen ganger ville skuddet ikke opp, og bolten glir over uten å ta med seg hylsa inn mot kammeret.

 

Har hatt Blaser R93 i 6mm Br. Og 308 magasin. Denne fungerer fint så lenge du holder deg over patronlengder på 58mm.

Kortere varmint kuler vil ofte treffe kanten på løpet rett før kammeret.

 

Har aldri prøvd 6XC, men leser jo litt. Og mange nevner 22-250 magasin som saliggjørende for matingen.

Ei sako 75 eller 85 med 22-250 kan vel ikke være så alt for dårlig løsning.

 

 

Spør..... Dette kan jeg(6br) !!! :D

Link to comment
Share on other sites

Herlig 6x47 :P

Veldig bra, blir artig å se om det er flere som tenker i disse baner. Skal begynne å lete litt mere aktivt fremover på kammeret (salg) og på finn.no og se hva som dukker opp av mulige kasser.

Hvilken riflestigning har anbefaler du i 6br? 1:8?

 

Må si jeg likte den M591 som Sako 308 selger, litt dyr til et slikt prosjekt. Men fikk veldig lyst på den ja.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt av hvert med 6br. Men bruker stort sett 1-8 i stigning. Siden jeg trener litt langhold med 6br`n og 105 scenar.

Lader scenar kula til 780ms og har trimmet samt spisset kula. Med denne kombinasjonen blir rypene pene og hele etter skudd.

Men til gås vil jeg bruke ei ekspanderende kule. v-max gir overraskende gode resultater, men slettes ikke FOR gode.

Har hatt løp med 1-10 og 1-12 i stigning. For kuler under 95 grains trenger du ikke mye snurr.

Mitt 1-10 løp stabiliserte 100g kuler uten prob. Også 105 speer blyspiss.

 

Leite...... Nei, nå er det tid for handel :D .

Uten at jeg kjenner det, så trur jeg du trenger ett spark bak :D . Og du vil bare føle at "jeg" hjalp deg etterpå...

 

Men seriøst.... Så gjør det meste jobben. 222rifla di er jo utmerket. Du får ikke så veldig mye igjen for ei 95g fmj kule kontra 55g kule i 222`n på skuddhold under/rundt 200m

Samtidig så er det vanskelig å få ei kule som tar vare på revepelsen i 6mm.

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å bytte til meg den sako rifla sjøl(som sako 308 selger).

Løpet som står i kan kamres om til 6br. Det er 1-10 i stigning.

Tviler på at du finner noe billig... som fungerer.

 

Selv om Jakt og friluft støtt og stadig har rem 700 hauger i 6br. Har jævlet mye med rem 700 kasser og 6br.

Minnes noen som anbefalte HS-precision magasin 308 mag til 6br. Men da er du laaangt forbi prisen på sako 591 rifla.

Selv om du får kastet rem700 rifla etter deg.

Nu som det er mulig å få supert avtrekk til sako rifler. Er ikke remington en kandidat lengere.

 

Satser du på 6xc så er vel matingen enklere å få til. Og mange rimeligere rifler er tilgjengelig.

Men vi fugle jegere er vel ikke så glad i mye fart på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Må nok sende Sako 308 en pm, veldig interessant dette.

Bare jeg har rifla og kassa i hus først, så kan den jo sendes til ombygging etterhvert. Frister mest med 6mmBR ja. Lite kaliber som har fenget meg helt siden første gang jeg så filmen "i skogsfuglens rike" han med Finsk Spetsen som plukker tiur vinterstid på topp med 6br.

 

Så du mener løpet som står i kan kamres om...nå er vi langt inne på ting jeg ikke kan, men 243 hylsa er da mye lengre en 6br hylsa...hvordan går det? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg har rifla og kassa i hus først, så kan den jo sendes til ombygging etterhvert.

 

 

Her må jeg forte meg å komme med en advarsel!! Ikke gjør det, send børsa til ombygging før du får den i hus. Det var på den der måten jeg ble eier av en 308 som jeg egentlig ikke skulle ha.

 

Kjøpte børsa for å få låsekassa men så hadde forige eier satt i ei shilenpipe og så måtte jeg jo prøveskyte den..sinnsyke den gikk godt og resten av historien kan dere jo regne ut selv. :?

 

Siden jeg var fattig student på den tiden jeg bygget 6BR så havnet jeg på billigkjøret og brukte ei Tikka M590 kasse, men jeg angrer ikke. Stiv kasse, og store beddeflater, rifla går meget bra. Men noe magasin har jeg enda ikke fått tilpasset, det jeg trenger ligger i en skuff og venter på at andre prosjekter skal bli ferdig først.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å si for mye i denne tråden, men rett og slett lage en prosjekttråd om bygging av ei 6mm NBR rifle.

 

Om jeg får ånden over meg skal jeg drodle litt her på forumet - hvis ikke synes jeg Poachers blogg er en minst like god plass å fylle med litt info....

 

Skulle jo selvfølgelig gjort det ved bygging av alle XC og 6,5x47 riggene også, men det har foreløpig blitt med tanken. Vesentlig artigere å lade og skyte enn å skrive om lading og skyting...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 75 kassa med 6ppc magasin boks fra 6x47, og er godt fornøyd. Har ikke nevneverdige matingsproblemer (ikke værre enn A1 vixen 222 eller CG 1900 6,5x55...), men har jobbet litt med trimmlengden på patronen... men har heller ikke samme referanse erfaring med 6br. Forsåvidt trenger jeg ikke mer enn 4 skudd i boksen heller, da rifla skal brukes til toppjakt i Sverige (bruker kun 2 patroner, matet fra håndvarm lomme). Har forøverig skutt endel kråker med rifla for å teste kjøttødeleggelse (ikke at kråke har samme biomasse som en Tiur)men så langt har jeg bare godord å si om kaliberet med de ladninger jeg bruker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

579 er vel identisk med A II kassa?

Eller det er små forskjeller på boltmuffa?

 

Nevner tidligere i tråden at A II kassa er ganske god, min var ikke perfekt. Men nært. Og AII kassa gav betydelig bedre mating enn sako 75. Bolten kan gli over hylsa ved kjapp repetering.

 

Jeg trur..... den lille forskjellen på 591 kassa er tilbringeren. Denne har dypere profil ned i boksen, og gjør at den ikke vil tippe bakover som mange andre tilbringere gjør når en dytter korte hylser ned i ett magasin der senter av magasinfjæra kommer langt foran på 6 br hylsa.

 

Trur det kommer til å gå ganske fint med "din" plan.

Link to comment
Share on other sites

Innlysende... Lavere fart! Dette er mitt argunent som fulg jeger. Jeg vil ha ned farta og beholde presisjon.

Skal også ha minimalt med rekyl, der jeg har størst mulighet for å se at jeg traff fugl`n med feks 16x forstørrellse.

6mm br er ikke ideell til å få ned rekylen i ei lett jakt rifle. Men jeg er i nærheten av å være fornøyd.

Med feks 105 scenar har jeg 788ms i utgang på ei 50 cm pipe. Den klarer 850ms med ei kvassere ladning.

Med feks 90g Sako (spreead head :D )FMJ er jeg nede i 775ms og har presisjon mellom 15-18mm.

 

Men for den jevne massen, er vel argumentet: Pris på hylser, krutt, kule(som ikke er rimeligere enn 6,5). OG levetid på pipa.

Siden 6 br hylsa kan være trøblete å få mating på. Så har jeg ingen problemer med å forstå dem som velger 6XC.

Link to comment
Share on other sites

Og har lyst å få bygget meg en rifle i 6mmBR eventuelt 6XC, mye for at norma nå lader begge disse i fin fin helmantelkule.

 

10 skudd 100m - i kjelleren hos Blaser skutt av en Norsk Norma rep tidligere i uka

med fabrikksammo og samlebåndsrifle - Blaser R8/GRS - Måtte bare dele det 8)

 

Sier vel litt om hvilket nivå fabrikkammo ligger på om dagen..

 

 

bilde.jpg?t=1340494958

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...