Jump to content

22 lr sporlys kan skaffes ved kjøp av 100 000 skudd


Xesray

Recommended Posts

Bruker langholdsfolket sporlys i noen omfattning?

 

Jeg liker sporlys for å verifiere at jeg har målt/regnet ut/bedømmt avstanden til målet jeg skal skyte på da det kan vare vanskelig å se nedslag på flere hundre meters hold. Det var sånn vi lærte oss det i Försvarsmakten i slutten av nittitalet.

Langhold har jeg ikke enda startet opp med sivilt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har snakket med søylen i dag.

 

For at vi skal kunne sende inn en klage til pod så må vi søke først til de om å få kjøpe sporlys, får vi nei på den søknaden så kan vi sende inn en klage.

 

Vi kan ikkje bruke søylen som ref på klagen, når de tok en tlf til de så fikk de nei over tlf.

 

Ang mailen så kunne vi ikkje få den, for de hadde en del andre private spørsmål til de.

 

Så vi får sende inn en søknad å får vi den godkjent så er saken biff det vil søylen ta opp igjen jakten på sporlys, får vi nei så må vi klage på søknaden.

 

istmus tar du fortsatt jobben?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg liker sporlys for å verifiere at jeg har målt/regnet ut/bedømmt avstanden til målet jeg skal skyte på da det kan vare vanskelig å se nedslag på flere hundre meters hold

Slik har jeg også tenkt, og da med referanse til MG-skyting og slikt, alle som har prøvd en MG med sporlys vet at en kan sikte med dem, men akk...

En spottekikkert er mye bedre, og ammo som har presisjon til faktisk å treffe målet er bedre (med ett skudd, ikke en byge)

 

Bruker langholdsfolket sporlys i noen omfattning

Vi ser sporlys fra tid til annen på langholdsbanene, det benyttes stort sett utelukkende som "fyrverkeri"/moroskyting, type hurtigskyting på halvlange hold, eller for å se hvor mange kuler man kan ha lufta samtidig. Jeg har selv en del liggende som jeg skyter av med (u)jevne mellomrom, det kan brukes til å lokke ungene med på banen, og til å vise uerfarne hvor krum kulebanen er, og til å vise dem hvor de skal se etter kulesporet etter ei "ordentlig" kule. Og til å sette fyr på den Sørlandske skogen... sporlys anbefales ikke i utmark om det ikke er vått. Lyngheier er spesielt lettantennelige har noen funnet ut.

 

Til "spotteskudd" for seriøs langholdsskyting (altså for å treffe noe annet enn et område på bakken) er det i stort sett helt ubrukelig, om du treffer en meter under så vet du ikke om avstanden er feil eller om det var et skudd med lite futt i.

Man kan observere effekter som vindavdrift uten spotteskop, og man kan se at kulene flyr i spiral, og alle andre ballistiske imperfeksjoner, så det har utvilsomt en almenopplærende effekt for den nysgjerrige skytter.

Å få noe kvantitativt om vind og avstand ut av ammunisjon som i beste fall samler på en 50x50cm på 500m er helt nytteløst. Den loten eg har sprer ca 3x3m på 1000m... Det er sikkert greit med MG, men med Sauer blir det bare for å ha noe å le av.

 

En kan ha nytte av å peke ut mål sivilt også, men en vil finne at en laser, eller enklere en stativkikkert, er mye bedre egnet.

 

Sporlys er utvilsomt moro, men noen nytteverdi utover at det i seg selv er moro å se på tror eg ikke det har.

 

Tråden er jo om .22LR sporlys. Jeg har prøvd .22LR sporlysammo ved flere anledninger, husker ikke merker, men noe lyste godt, noe knapt nok i det hele tatt - og alt var helt ubegripelig upresist. Igjen, helt ubrukelig til noe som helst annet enn å se at de lyser, og le av hvordan de fløy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg sendte en forespørsel til en webside i Unaiten og spurte om hav prsien for 100 000 ble, men det ville de ikke gi før importtillatelsen var i orden. Prisen på websiden var ca 3 kroner skuddet, men 100 000 blir jo garantert billigere.

 

I mellomtiden søkte jeg om import av 1000 stk på lokalt våpenkontor, og fikk som ventet avslag (i går). Jeg har derfor skrevet en klage og sender denne inn i dag, i mellomtiden kan dere "kose" dere med den her.

 

Jeg ville ikke satse mye penger på at den går igjennom hos POD heller :mrgreen:

 

 

31. januar 2013

 

Østfold politidistrikt

Våpenkontoret

Postboks 73

1701 Sarpsborg

 

 

 

 

 

 

 

Klage over forvaltningsvedtak 2013/00481-2 651

 

Jeg viser til politiets avslag 30.01.2013 over min søknad om innvilgelse av tillatelse til å kjøpe 1000 stk sporlyspatroner (tracers) i kaliber 22lr.

 

Jeg har våpenkort for rifle i kaliber 22 LR og patronene var avsett for bruk i denne eller like rifler.

 

Søknaden var behandlet etter våpenloven § 13, første ledd første punktum som lyder:

Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve ammunisjon. Må ha tillatelse fra politiet.

Man siterte ikke annet punktum som lyder:

 

Tillatelse gis av politiet på søkerens bosted………….

Ettersom jeg har våpenkort for omsøkt kaliber er jeg etter § 14 berettiget til å kjøpe ammunisjon kaliber 22LR, og hadde ikke behøvd å søke dersom omsøkt type var i vanlig salg i Norge, hvilket den ikke er. Ammunisjon av type tracer i kal 22LR er kommersielt tilgjengelig i andre land, og ville i tilfelle bli importert til Norge av søker.

 

Søknaden er oppgitt avslått fordi den påståes å være forbudt etter våpenforskriften § 8 fordi den påstås å være ”lett antennelig”.

 

Jeg kan imidlertid ikke se at våpenforskriften § 8 forbyr ”lett antennelig” ammunisjon.

§ 8. Forbudt ammunisjon.

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

 

a)………

b) brannstiftende ammunisjon¨

c)……..

………..

 

Tredje ledd:

 

Med brannstiftende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har et innhold av en lettantennelig substans, som er konstruert for å antenne ved anslag. (Min uthevning)

 

Sporlys (tracer-)patroner har en lett antennelig substans, men de er ikke konstruert for å antenne ved anslag. De er konstruert for å antennes ved avfyring, og vil i regel være utbrent ved anslag.

Bruken av sporlys er å følge kulebanen fra avfyring og mot målet. For militære formål er bruken i maskingevær og tunge mitraljøser for å kunne korrigere siktet under pågående ildgivning, for sivile formål er bruken å kunne følge kulebanen, også for å kunne korrigere innsiktingen og innstillingen av siktemidler for feil, for å kunne korrigere for vindavdrift og andre forhold.

 

Det sies i avslaget: Politiet kan ikke se anvendeligheten eller bruksområde for denne typen ammunisjon verken på trening eller i konkurranser ……….

 

Det skal opplyses at det finnes et organisert miljø i Norge som driver med såkalt Bench Mark-skyting og som konkurrerer over ekstremt lange hold, gjerne fra 600 meter til 1200 – 1400 meter, avhengig av hvor lange, sikre distanser man kan finne til formålet. Mål på de lengre distansene utgjøres i regel av såkalte ”Gonger”, metallplater som avgir lyd (Gong!) ved treff. Det er uhyre upraktisk å forlate standplass og gå/kjøre frem til målplassen for å kontrollere treff.

 

Det konkurreres også med 22LR over lange distanser, her gjerne 400 – 600 meter og lengre. En 22LR er en svak patron, utgangshastigheten for prosjektilet kan være fra rundt lydhastighet (ca 330 m/s) og opp til knapt 500 m/s, mens riflepatroner i grovere kalibre kan operere med utgangshastigheter over 1000 m/s. Dessuten er et prosjektil i 22LR lett, normalt ca 2,5 g (40 grains). Lav hastighet og lett prosjektil gjør dette svært utsatt for vindavdrift når avstanden blir lang. Hastigheten avtar jo også med distansen, slik at skudd med 22LR kan bruke mellom 2 og 3 sekunder på å tilbakelegge en distanse på 400 meter. Over slike lange distanser kan vindforholdene dessuten variere underveis, det sier seg da nærmest av seg selv at under innskyting på slike hold er det en uhyre stor fordel å kunne følge kulebanen på veien frem mot målet, for deretter å ha et grunnlag for å korrigere innstillingen av siktemidlene.

 

Det er ikke bare på lange hold at sporlyspatroner slik kan være nyttige. Jeg har således opplevd store problemer med innskyting av nytt kikkertsikte med rifle i kaliber 308 Win, og det på ”bare” 100 m hold. Skuddene gikk utenfor målskiven og ga ingen indikasjoner på treffpunkt, så jeg måtte ”prøve og feile” til et skudd gikk i målskiven slik at jeg fikk en indikasjon på hvor siktet var innstilt. Med en tracer hadde jeg sett det umiddelbart. Jeg har også i tidligere tider, da tracer haglepatroner var tillatt, hatt stor nytte av disse til å korrigere sikte og skytestilling ved lerdueskyting. Også ved feltskyting, som til dels skjer over ukjente avstander, kan sporlyspatroner være nyttige for å stille siktemidlene korrekt for skyting på de ukjente holdene.

 

Jeg kan også tenke meg at skiskyttere kan ha nytte av tracere til innskyting når det er forhold med mye vind. De skyter over en distanse på ”bare” 50 meter, men det er allikevel kjent at under slike forhold har vinden stor betydning og kan medføre bom selv over en slik kort distanse.

 

 

Etter min mening skulle dette dokumentere at det finnes aktverdige bruksområder for sporlyspatroner, både til trening og konkurranser, og ettersom dem påberopte hjemmelen for avslaget så langt jeg kan se ikke hjemler forbud mot denne type ammunisjon ber jeg om at klageinstansen omgjør avslaget, dersom ikke Østfold politidistrikt av eget tiltak, jf forvaltningsloven § 33, annet ledd, omgjør dette.

 

 

 

Med vennlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Kjempe flott istmus, stor TAKK for at du gidder å hjelpe oss med dette, det sitter eg kjempe stor pris på(sikkert andre som er enig med meg ) Hold oss oppdatert videre, eg kan ikkje se en grunn til at denne ikkje skal gå gjennom og vi kan få våres skudd :)

 

Har du spurt de om ka pris de ville gidd oss vist vi hadde kjøpt 100000 skudd?

Link to comment
Share on other sites

Istmus,

 

jeg tror du får oss alle til å virke som idioter om du virkelig har sendt det brevet? Jeg blir flau av å lese det. Dog er jeg enig i at det er vas å nekte kjøp, og at det neppe er hjemmel for det, men kan vas bekjempes med vas?

 

Det konkurreres også med 22LR over lange distanser, her gjerne 400 – 600 meter og lengre

er jo en ren løgn - kan du refere til et stevne?

 

De skyter over en distanse på ”bare” 50 meter, men det er allikevel kjent at under slike forhold har vinden stor betydning og kan medføre bom selv over en slik kort distanse.

Jeg har prøvd et par sorter .22LR tracer, ingen av dem kunne treffe en skiskytter-selvanviser regelmessig, knapt nok stativet, i vindstille...

 

Det skal opplyses at det finnes et organisert miljø i Norge som driver med såkalt Bench Mark-skyting og som konkurrerer over ekstremt lange hold, gjerne fra 600 meter til 1200 – 1400 meter

Enda en ren løgn. "Bench-Mark skyting" aner jeg ikke hva er og kanskje du kan forsvare påstanden med at du ikke har skjønt NOE, ellers er det ren løgn? Stevner på hold over 500m???

 

Det er ikke bare på lange hold at sporlyspatroner slik kan være nyttige. Jeg har således opplevd store problemer med innskyting av nytt kikkertsikte med rifle i kaliber 308 Win, og det på ”bare” 100 m hold. Skuddene gikk utenfor målskiven og ga ingen indikasjoner på treffpunkt, så jeg måtte ”prøve og feile” til et skudd gikk i målskiven slik at jeg fikk en indikasjon på hvor siktet var innstilt. Med en tracer hadde jeg sett det umiddelbart.

Militær, NM62, sporlys tenner et stykke etter 100m og er helt usynlig før 100m, den har dessuten en fullstendig ubrukbar presisjon til noe som helst innenfor rettet ild med boltrifle.

Setningen indikerer at du knapt har avfyrt sporlysammo i 308...

 

Også ved feltskyting, som til dels skjer over ukjente avstander, kan sporlyspatroner være nyttige for å stille siktemidlene korrekt for skyting på de ukjente holdene.

Igjen, helt ubrukelig, særlig når en tenker på at en spotter ser sporet fra en vanlig patron helt utmerket. Traceren går i hytt og pine, så selv om den synes bedre er informasjonen helt verdiløs for andre enn en MG-skytter.

 

Tracer er fint til å markere mål, det har en laser til idag, men tracer er fremdeles fin til vise MG-skytteren hvor byga ligger, og den er fin til å tenne på skog - men ellers?

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å ta den biten først.. Hadde helt sikkert kjøpt selv, om det var tilgjengelig. Hadde sikkert vært morsomt ei stund.

 

M67 summerer det hele veldig bra, synes jeg. At sporlys (i .22lr) skal ha noe fornuftig sivilt formål har jeg vanskelig for å tro. Har selv kun brukt sporlys under ildoverfall i mørke, og selv da var holdene for korte. Det en stort sett så var rikosjettene, som et fyrverkeri..

 

til maskingevær (som sei rata-ta-ta-taa), ja! Ellers? Neppe.

 

hva? Ingen popcornspisende smiley??

Link to comment
Share on other sites

Makan til vås fra Istmus.

Du burde sjekke fakta før du forsøker å formulere en saklig klage på ett avslag hvis du ønsker at POD skal ta deg seriøst.

De vet bla at det ikke arrangeres stevner med 22LR på mange hundre meters avstand.

Det er ingen ting som heter Bench Mark.

Ingen av stevnene innen Benchrest i Norge foregår på over 500m.

I tillegg er sporlys spesifikt forbudt i "alle" skyteforbund/konkurranser.

 

Hvor tar du påstandene dine fra? Internett? Egen fantasi?

 

Du ødelegger for oss som ønsker å bli tatt seriøst innen skytesporten med den fremtoningen din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde for en del år siden noen pakker med Eley Tracer .22lr. Disse var komplett ubrukelige til noe som helst annet enn yallaskyting, og gikk som andre her har sagt i hytt og pine, de varierte mye på hvor langt utover i banen de brannt også. Ikke noe jeg gidder å bruke kroner på igjen da de er temmelig dyre, og å gå igjennom et stort byråkrati for å få fatt i slike er nok ikke bryet verdt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Istmus gjorde ihvertfall noe! Dersom dere andre vil sitte å være konge på egen haug, så er det greit for meg. Men gi faen i å kritiser de som faktisk får fingeren ut.

 

Skytterne er skytternes største fiende.

 

Dere som kritiserer, hva har dere å vise til?

Vi har det å vise til at vi ikke dikter opp skytegrener. Jeg vil tro POD er oppdaterte på hva slags programmer som skytes i Norge for tida... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Dere som kritiserer, hva har dere å vise til?

 

Visste ikke at det prestisje i å få ut flest mulig klager.

 

Da jeg frarådet klage, var det nettopp p.g.a at grunnlaget vanskelig kunne begrunnes med annet enn "morro". En verdi vi ikke har i skytesporten, vi må bake det inn i en eller annen idrettsgren for å kunne få medhold.

Defaisme er ett ord jeg lærte på forrige side.. Lite positivt ved det ordet, men "ubetenksomhet" er er verre. M67 hadde ett rimelig oppklarende innlegg rett ovenfor klagen som burde vært lest. Jeg har også blåst vekk noen tusen sporlys og kjenner meg igjen i det han skriver. .22lr "tracers" går dit den selv vil, mens 308 gjerne vil treffe høyt.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir mitt eneste svar på denne tråden, og det er beregnet på alle som har sett seg berettiget til å fremkomme med kritikk.

 

For det første, jeg antar at lokalt våpenkontor har konsultert POD før de skrev avslaget, og som jeg har påpekt i klagen, jeg kan ikke se at verken våpenloven eller våpenforskriften hjemler avslag på kjøp av tracere, så klagen er vesentlig for å teste ut systemet litt. Vi klager jo stolper opp og vegger ned her på Kammeret over at POD tiltar seg myndighet og makt som de ikke har, og at de har en tendens til å "regjere" gjennom rundskriv med en tvilsom lovhjemmel. Jf f.eks. behandlingsstansen for halvauto. Dette kommer jo også til uttrykk i Våpenlovutvalgets innstilling, de bruker uttrykket "tvilsom lovmessig forankring".

 

Dernest, klagen ble fremmet etter at trådstarter spurte meg om jeg kunne gjøre det for ham, det er jo et ganske stort antall av Kammer-brukere som har meldt seg som interessert i å kjøpe tracere hvis de kan skaffes.

 

Så kommer det at i avslaget jeg fikk på søknaden er den også begrunnet i at "Politiet kan ikke se anvendeligheten eller bruksområde for denne typen ammunisjon verken på trening eller i konkurranse og av den grunn blir søknaden avslått".

 

Formuleringene i klagen er på bakgrunn av dette, jeg ville vise at det finnes aktverdige grunner, både til konkurranse og trening for å anvende tracere. Så får andre her si at tracere er ubrukelige og bare går i hytt og pine etc.

 

Hvor mange av dere har egentlig prøvd disse, og hvor mange av dere er det som f.eks. dømmer Top Shot (eller Top Shit som noen sier) nord og ned? I Mysen pistollag hadde de prøvd diverse 22LR merker med pistolen fastskrudd, og Top Shot kom faktisk ut med den minste samlingen på 25 m!

 

Jeg beklager at jeg skrev Bench Mark i stedet for Bench-Rest, det gikk vel litt fort da, men at det konkurreres eller skytes med 22LR på 400 - 600 meter står jeg for, det er bare å ta en kikk på You Tube det. Jeg sa ikke at det skjer i Norge, men hvem vet om det ikke kommer her også.

 

Langholdskyting på 1200 - 1400 meter skjer da i Norge, i hvert fall hvis du skal tro på diverse tråder om dette her på Kammeret. Jeg velger å tro at det ikke bare er løgn og fanteri som skrives om det.

 

Noe annet er at det vel ikke finnes offisielle, godkjente baner med hold noe særlig over 500 m. Da jeg begynte å skyte, på banen i Bjørndalen til Fredrikstad skytterlag hadde de fremdeles skivegrav på 600 meter, selv om den allerede den gang ikke var i bruk. I dag er det vel kun 200 meter. Jeg mener at det finnes miljøer i Norge som veldig gjerne ser at det blir offisielle konkurranser for mer enn 600 meter, men jeg regner med at de kan svare for seg selv.

 

Og, for å svare de som fremsatte den kritikken, nei, jeg har personlig aldri skutt 308 Win sporlys, men jeg har faktisk et par pakker med 7,62 Nato sporlys liggende, har tenkt å prøve dem en eller annen gang, men det blir nok neppe på banen. Historien med innskyting av nytt sikte er forøvrig sann (det var et rødpunktsikte da jeg skulle ta jegerprøven i fjor).

 

Og, jeg har skutt lerduer med tracerpatroner, de var tillatt en gang før i tiden (det var antagelig før de fleste her på Kammeret var påtenkt en gang), og jeg savnet de da blyforbudet tvang meg til å skifte hagle. Jeg endte opp med en dyyyyyyr og forseggjort sak, som jeg bare bommet med. Gikk til "hagle-damen" hos Børselars, og hun sendte meg til Hagen i Oslo. Haglemannen der kastet et blikk på meg da jeg hev opp børsa og siktet, og sa "Du har kjøpt katta i sekken". Det måtte en del endringer til på kolben før den var "godkjent". Med tracere kunne jeg i hvert fall sett hvor skuddene gikk på lerduebanen, men jeg hadde nok uansett endt opp med å måtte modifisere kolben.

 

Så, jeg står for den klagen, så får de som er kritiske se om de kan gjøre noe bedre, men det gagner neppe saken å hyle opp om at tracere duger bare til "Yalla"-skyting og sporing av maskingeværild. Nå har jeg i hvert fall prøvd å begrunne et "behov" ut fra "aktverdige" grunner, men det er også mitt inntrykk at det er mange her på Kammeret som ser "Fun Factor" som en legitim grunn i seg selv til å bli kvitt noen pakker med ammo.

 

Ha en strålende aften alle sammen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg synst det er flott at du faktisk gidder å ta deg bryet å hjelpe, og bare av det så fortjener du skryt.

Selv om det alltid er noen så må pirke på alt. Denne tråden var ment for kun folk som ville ha og ikkje snakk.

 

Så no vil alle innlegg som ikkje har noen med at de vil ha sporlys i 22 bli rappotert og slettet

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...