Jump to content

Problemer med Silma Finnskogen 12/89


Stefan J

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte meg en Silma Finnskogen 12/89 her om dagen, måtte ha en rimelig hammer å herje litt med. Jeg løp jo selvfølgelig korteste veien til skytebanen, slik jeg gjør hver gang det kommer nye muskedundere i hus, men må si meg litt skuffet. Opplevde en gang at den ikke gav meg andreskuddet når jeg hadde øverste løp som førsteløp, den gav aldri andreskuddet med nederste løp som første løp.

 

Dette er jo krise.

 

Jeg merker at hele mekanismen er noe treig og i overkant tight, noe som ofte er med flett nye våpen. Tror dere løsningen er så enkel at jeg kan skru ut låskassen og bade den litt i tynn olje og evt seig gammel lagringsolje renner ut? Jeg håper jo at det er det og at ikke det er noe galt med mekanismen. Eller bør jeg levere den inn igjen? Andre tips&triks?

Link to comment
Share on other sites

Den bør du levere inn ja.

Hadde ikke dette problemet med min Silma,

med opplevde ofte i begynnelsen at ejektorene ikke løste seg ut.

 

Med min er også det et problem. Min popper kun ut patronen i øverste løpet. Den har vel ikke gått mer enn kanskje 5-6 hundre skudd da.

 

Ellers har jeg ikke hatt problemer med den i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt Silma hagler, og kan påstå at dette er et kjent problem. Iflg børsemakeren jeg brukte iden forbindelse, var mer en annenhver Silma hagle halvferdig innvendig. Grovt arbeide fra fabrikken, og låskassa full av stålspon. Iden tiden jeg jobbet med disse haglene, var det veldig mye trøbbel med feks dobbelskudd, andreskudd som ikke gikk av etc. Har sett Silma hagler som har gått 1000skudd, og de har slitasje som om de har gått 15000 skudd. Jeg torte rett og slett ikke anbefale Silma til folk jeg kjente da jeg solgte de.

Desverre, må jeg egentlig si, da dette kunne vært et kurrant våpen, om det var lagt litt mere jobb i å få den ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis mange forskjellige erfaringer.

 

Jeg har hatt min Finnskogen siden 2004, da gav jeg 4995,- for den på XXL.

Siden det har den gått rundt 7-8000 skudd.

Var en tur innom børsemakeren i sandvika for å stramme opp en fjør for ett år siden, ellers har det ikke vært problemer over hode.

 

Forventet ikke et våpen i samme klasse som de dyrere. Prisen har steget ganske mye, så hadde nok kanskje blitt ett annet våpen om jeg skulle kjøpt i den prisklassen det ligger i nå (7999,-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet løst! :) Kjøpte bremserens (solvent under trykk på boks), skrudde av låskassen, la den i en ren isboks og skamsprayet den! Det rant ut masse stålspon og annen gugge. Fikk samtidig sjekket låskassen og den har fine og rene kanter inni og ser mer solid ut enn mange andre hagler jeg har åpnet. Etterpå fikk den ligge og sol/vind-tørke, før jeg gikk over med q-tips og klut. La den i ny isboks og gav den en god omgang med lettpenetrerende, tynn våpenolje. La noen dråper tykkere olje på mer utsatte steder.

Skrudde sammen og den sklei som en varm kniv i smør, og serverte andre-klikk på andre-klikk etter noen lette dunk i skjeftet.

 

Jeg gir den en sjanse til! :) Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Dette var dårlig nytt! Har nettopp gjordt avtale om kjøp av samme hagle! Kjøper brukt, hva kan jeg gjøre vist jeg får samme problemer? Og hvem er importør, ser att xxl har disse. Får håpe det går bra, siden det er mitt første kjøp, ellers blir jeg vel nødt til å ta en full overhaling hos en børsemaker. Ser Stefan J har kommet med en løsning som hørest fornuftig ut! Så kansje disse Haglene trenger litt bedre "kvalitetskontroll" før dei forlater produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror dette med stålspon i mekanismen kan være årsak til både malfunksjon og slitasje. Jeg er ganske bevandret i haglemekanismer og i hvert fall slik min ser ut virker det bunnsolid. Ingen flisete kanter, ingen pussemerker, ingen riper og ingen slark. Ingen feilborede hull eller andre merker/sår. Men klart, når det ligger to gram med stålspon og gnager, sliper og tetter i mekanismen på en fabrikkny hagle må det jo gå galt...! I hvertfall når det som i min også var en del lagringsfett i mekanismen som sponet klumpet seg i. Men det var nødvendig å ha solventen under trykk fra sprayboks (bremserens), da kunne jeg blåse det ut fra alle kriker og kroker. Jeg har også opplevd det samme med både Lanber og Beretta, så Silma er nok ikke alene om å la det gå litt fort i produksjonssvingene. Ganske vanlig at det ligger slik gugge i hvert fall i sluttstykkene på nye rifler også.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt noen av disse og spesielt en årgang var problematisk. En god del spon inne i våpenet. Vi løste det på mye av samme måte som beskrevet ovenfor. Blåste rein mekanismen og smurte godt opp.

Går for sikkerhets skyld over alle nye hagler som jeg selger i dag og har ikke fått noe negativ tilbakemelding på veldig lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann/Hoppsann.

 

Har i flere tilfeller opplevd dobbeltløpede hagler (O/U med feil som bare fyrer av ett skudd. Noen børsemakere her som kan fortelle hva dette er og hvor dette ligger? Tegninger med piler og forklaring hadde jo vært helt enestående. Vil helst ikke ha synsing og ting man har opplevd en gang til svar, men hva er det du som børsemaker ser etter og hvor ligger denne feilen som oftest? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs om hva du mener...

 

Om en O/U fyrer av et skudd av gangen er dette ganske normalt, den skal det..

 

En del hagler har rekylaktivert løpsvelger, dvs om du prøver å klikke med hagla får du det til en gang, ved et simulert rekyl som feks et slag i kolbekappa aktiverer du neste pipe..

 

Men vi trenger mer info om hva du egentilg mener er jeg redd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Ja, jeg vet den skal bare fyre av ett skudd om gangen :D

 

Det jeg mener er, ut fra dette eksempel: Jeg hadde en hagle, dobbeltløpet o/u. Når jeg skjøt det øverste løpet først, kunne jeg skyte det nederste etterpå. Når jeg skjøt det nederste først, kunne jeg ikke skyte det øverste etterpå. Det virket som om rekylen ikke ble kraftig nok ved det nederste løpet først, for når jeg "tørrtestet", dvs. dunket kolben forsiktig i gulvet, fungerte det feilfritt. Har opplevd det samme med andre våpen. Hvilken del er det som her er ikke slipt, sitter for stramt eller løst, eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg skikkelig forbanna! Den funket helt fint når jeg dunket den i golvet, da skiftet den løp som bare juling. Så jeg jogget selvfølgelig sporenstreks ut til en kompis med stor eiendom og gav meg til å teste. På forhånd var jeg litt småsur siden da jeg prøvde skru av det bakerste kornet, splintret det i tusen biter, var sprøtt som en bit med saltstang!!! Når jeg så begynte å skyte med øverste løpet først gikk det så det kvein! Når jeg så skiftet til nederste løp, gikk det ikke... Måtte klaske kolben i benken for å få andreskuddet!!! Så begynte nederste ejektoren å virke sånn av og til... Og etter 40-45 skudd låste hele haglen seg og den ble umulig å knekke ned, hørte det knaste inni der når jeg prøvde. Måtte ta av forskjeftet før jeg fikk løpet så langt ned at jeg kunne ta ut tomhylsen. Fremdeles fløyt det rundt med stålspon, skjønner ikke hvor det kom fra, etter den gjennomspylingen jeg hadde... Så jeg fløy rett opp på XXL i går, og gav klar melding om at et mer ubrukelig stykke armeringsjern har jeg aldri hatt mellom henda! Og så måtte jeg levere den fra meg for at børsemaker måtte ta en vurdering, til tross for at den ansatte så at det ikke en gang gikk å knekke hagla helt ned... Dette er det kjipeste våpenkjøpet jeg noensinne har gjort!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg synes det er rett og slett for dårlig at et våpen i denne prisklassen har så mye plunder å småfeil! Har nesten tilgode å høre noe særlig positivt om Silma i de senere år. Selv har jeg hatt star baikal, rem pumpe, rem auto, rem o/u og to stk berettahagler, og jeg har i løpet av mine 25 år med hagle ALDRI opplevd et eneste klikk med mine våpen verken på bane eller jakt, og jeg har skutt på tusenvis av skudd med disse! Puss å vedlikehold har heller ikke alltid vært av ypperste klasse for å si det sånn, det har kommet med åra.. Når man kjøper en splitter ny hagle til nesten 10000,- å det er stålspon i mekanismene på de fleste, ja da er ikke våpenet verdt den prisen overhodet! Fatter'n har til sammenligning en star baikal o/u med enkel avtrekker fra 1971, den har han skutt flere tusen skudd med, pusset max 2-3 ganger for sesongen... Og den fungerer hver gang den dag i dag slik som den skal med løpsvelger å ejektorer selv etter mer enn 40år på baken, bare til sammenligning altså!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kjøpte en Silma Finnskogen nylig.

 

Synes den er ekstremt treg å knekke. Greit at den er helt ny og bare knekt 4-5 ganger, men må legge den på siden og bruke begge henda for å få den helt opp slik at klikk patronene spretter ut.

 

Skal det egentlig være slik eller burde jeg gå og levere den tilbake? Kanskje velge et annet merke?

 

Valgte forøvrig finnskogen 12/89 i stedet for 12/76 light for å ha mulighet til jakte rådyr - men lurer litt på om jeg burde gått for light-versjonen likevel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant lite svar på spm. ditt ang. fabrikk. Men her er i hvertfall siden oversatt til norsk med google:

 

http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=it&tl=no&prev=_dd&u=http%3A%2F%2Fwww.silma.net%2F

 

Skulle det vise seg at våpenet ikke er pålitelig så burde det være mulighet for å klage på det i hvert fall, spesielt med tanke på det som står på nettsiden deres.

Link to comment
Share on other sites

XXL er jo på alle måter underlagt norsk lov. XXL har dermed ansvar om å ta denne reklamasjonsfeilen videre til fabrikk dersom det er en feil på varen i forhold til varens tilstand eller det man burde forvente av en slik type vare. Hadde det vært en ny bil som ikke klarte å kjøre helt riktig hadde ikke saken vært noe annerledes. På samme måte hadde du forventet at en haspelsnelle i midtklassen skulle gå an å sveive inn med uten problemer på hvert kast du tok. Alt annet ville vært uhørt..

 

Noen her som har prøvd å smøre grease i leddet/knekk punktene? Har selv bare tilført lett-olje som anbefalt i bruksanvisningen - men kanskje dette ikke er helt optimalt?

Link to comment
Share on other sites

Har kontaktet produsenten med en hel del spm. om f.eks. kommentarene her om at haglen blir fort gåen, vanskelig å knekke, metallspon etc. Har gitt fra meg serienr på den, så gjenstår det å se hvilken svar daglig leder får fra fabrikken. Kan poste epost svar her når alt foreligger.

 

Virket både hyggelig og behjelpelig. Samtidig involverte han to andre hos Silma i epost samtalen, så det er helt klart at Silma tar alle spm. ang kvalitet rett fra produsent alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her kommer siste svaret jeg fikk fra Silma:

 

 

_________________________________________________________________________________

Dear *sensur*,

 

from the serial number you told us, we finally can confirm you about a problem we had last year with a part of production.

 

We was to XXL Company in Oslo at the end of 2012 for to solve this problem. Luckly we immediately understand that this is not a mechanical problem (we never had a problem like this in the pass, from 55 years of our Company), we found that we have a problem with a type of oil that we bought, as special oil, but really it was bad oil, used on the mechanism. This oil change his composition in the time, mainly with low temperatures, and it created big problems in the function of the mechanism of the shotguns.

 

This year we change this oil and we are sure we will not have no more this problems for the future. We show all this to XXL’s gunsmiths in February, when they visited us in our Factory.

 

We are very sorry for this trouble and we can assure you that we are at your disposal for to help you. You can tell this also to other customers in the Forum, as we don’t want to have a bad reputation because we have worked for all 55 years without problems absolutely.

 

Always at your disposal,

 

Best Regards.

 

*sensur*

Silma Srl

 

___________________________________________________________________________________________

 

 

Har tatt et par runder med lettolje og bevegelse i knekken for å rense bort oljen. Filla ble helt svart, har påført ny skikkelig lubrikant og det har blitt litt bedre. Men kommer fortsatt svarte greier fra knekkpunktene som jeg tørker bort. XXL er tydeligvis gjort kjent med olje-problemet noen av haglene hadde men likevel solgt hagla som den var.

Så spørsmålet mitt nå er jo hvor jeg tar dette videre når produsenten også har erkjent et problem med oljen som har blitt brukt. Den må jo grundig renses for å få bort dette. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...