Jump to content

Alaska! Drømmen av jakt.


Benjamin

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Bare sånn at jeg har sagt det; Jeg er en uerfaren "jeger", om jeg kan få lov å kalle meg det, noe som vi si at jeg har skutt 22 skudd med hagle, 15 skudd med 22 lr og ikke noe mer.

 

Selv om jeg er en slik uerfaren "jeger", betyr det ikke at jeg ikke har lov til å drømme og ha store ambisjoner når det gjelder jakt, både i Norge, eller i utlandet.

 

Som tittelen tilsier, er jeg ute etter ute etter noe med nøkkelordet: Alaska. Man kan si at det kan bli en god blanding av de 3 største "forbildene" eller tidligere forbilder. Nemlig Kristoffer Clausen, Lars Monsen og Bear Grylls. ( Bare til info!, ikke skriv negative kommentarer tilknyttet noen av personene nevn ovenfor )

 

Ett år ute i villmarken i Alaska. Jakte, fiske og sanke alt jeg trenger. Eneste unntak er at jeg skal bo i en trygg hytte, pga faren av bjørn og ulv.

 

Til denne turen trenger jeg selvfølgelig en god, presis, men igjen en kraftig rifle. Gjerne i et kaliber som er presist, men kraftig nok til å ta ned både hjort, ulv og bjørn. Jeg har tenkt litt på .300 Winchester Magnum og 458 lott, men igjen.. Jeg er en uerfaren "jeger". Noen tips på den fronten?

 

Itillegg til dette er det vel lurt å vite hva det koster å sende våpen inn til USA, og hva jaktkort kan koste i Alaska. Svar på dette mottas med stor takk.

 

MEN! Husk at dette bare er en drøm, og en virkelig stor en. Det kan være den aldri settes ut i livet.

Link to comment
Share on other sites

Hei dagdraumar !

 

Det er viktig og ikkje minst morosamt å drøyme om slikt, og du er nok ikkje heilt åleine om slike draumar. :wink:

 

Du må nestan spørje deg sjølv om kva for ein aktivitetar du skal gjere deg ? Skal du leve av jakt og fiske eller fangst ? Som rifle ville eg godt for 9,3 eller 375 for å vere sikker ...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, Ola96.

 

Jeg skal selvfølgelig anskaffe rifle før dette som jeg trener på, før jeg evt reiser.

Jeg er bare 16 ( snart ) enda. Tar lang tid før jeg våger meg til farlige land.

 

 

Flanged! Flott at jeg ikke er alene! Jeg tenker å leve primitivt av det jeg sanker selv, ja.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke? :)

 

Å spise etter paleo KAN være tungt, Kristoffer Clausen klarte det IKKE :mrgreen:

Lavkarbo over et helt år kan bli en ekkel opplevelse.

 

Ellers kan du lese det Monsen har skrevet i bøkene sine, ta deg en del turer ut ehr og der og kanskje du er i Alaska når du er 25, 35 eller 42...

Jeg selv drømmer om rådyrjakt, kanskje litt letter å få til enn en Alaskatur...

Link to comment
Share on other sites

Du er ung @Benjamin, og difor har du store høve til å nå dette målet. Nytte tida og les så mykje du kan som faktastoff og annan litteratur (H.Ingstad. Lars Monsen. osv) slik at du får danna deg éit bilete av kva som ventar deg.

 

Mitt beste råd er endå å fullføre denne draumen FØR du skaffar deg kjerring og ungar ... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for positive tilbakemeldinger :)

 

PederR, Jeg ville heller tatt en rifle i ett større kaliber enn 30.06, med tanke på bjørn :D Enig?

 

Dere sier det er bra å være ung, og det kan jeg være enig i, men vet dere om noen passende litteratur? :D

 

- Benjamin :D

Link to comment
Share on other sites

Bøkene til Lars Monsen er gode når menn tenkjer på tips, materialvalg, bekledning osv. Han har skrive mykje om friluftsliv og overleving i villmarka. Eg trur kanskje bøkane som stammar frå hans vandringer der borte vil vere til best hjelp !?

Hos Helge Ingstad ville eg valt Pelsjegerliv.

 

Fullt mogleg fleire her inne òg besitter med kunnskap etter fleire jaktturer til dette kontinentet.

Link to comment
Share on other sites

PS. Ingen land er farlige hvis man leser litt og spør folk så vet man når man skal passe seg og hvor man skal passe seg :)

Jeg kan skrive under på at dette er nesten hele nøkkelen til ikke bare en trygg tur, men en opplevelse for livet, spør mye. Hvis du reiser uten våpen første gang blir alt lettere, da er det bare å spare litt peng, og ikke tenke for mye. Kjøp flybillett og lån våpen i første omgang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lite å bidra med bla om praktiske saker rundt å jakte i Alaska. MEN jeg syns det er helt topp at du har en slik drøm. Veldig bra. Jeg kjenner meg igjen i dette selv. Har drømt og lest masse om overvintringer, caribou, stor elg, mengder med laks, ulvehyl i det fjerne. Men, det nærmeste jeg har kommet er korte turer her hjemme med sekken full av medbragt mat.

 

Antall skudd pr i dag, hvilket våpen osv er selvfølgelig totalt uvesentlig. Det er det letteste å gjøre noe med vil jeg tro. Du bør jo opparbeide deg jakterfaring, men vel så viktig vil jeg tro turerfaring under alle forhold er, gjerne der du må yte mer enn du liker for å bli kjent med deg selv. Vet ikke når du vil realisere drømmen, men om du forhåpentligvis skal avtjene verneplikt kunne det vært en tanke å bruke det året til noe konstruktivt for personlig utvikling. Jegertjeneste feks. Heller det en friluftslivlinja på en folkehøyskole for å si det sånn.

 

Praktiske ferdigheter og fysikk er vesentlig og kan bety forskjell på suksess og fiasko. Vel så viktig er nok det mentale. Jeg ville utvida lista over relevant litteratur til å omfatte alle former for ensomme langvarige fysiske og psykiske utskeielser. Moderne polarlitteratur feks. Ousland, Kagge, Rune Gjeldnes og Torry Larsen, Cecilie Skog. I gamle dager skrev de på en annen måte og var mindre personlige. Amundsen, Nansen og Ingstad hørtes mer ut som de hadde vær på en litt lang påsketur for å sette det litt på spissen. Når det er sagt er jo Pelsjegerliv av Ingstad den største klassikeren etter mitt syn. Har lest den mange ganger og det er nok motivasjon nr 1. Nå har de nødpeilesendere og allverdens. Ingstad satte kursen med spannet sitt i et land uten kart og uten retrettmulighet. Det finnes også andre bøker om nordmenn som har overvintra i Canada og Alaska. Leste ei for ikke så veldig lenge siden, men husker ikke tittel eller forfatter.

 

Lykke til, og som andre alt har sagt, gjør det før du setter barn til verden

 

PS Glemte Stein P Åsheim (Austfjordneset) samt Clausen og Monsen som alt har nevnt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som ung har du en lang vei å gå, du må skaffe deg kunnskap først. Lysten til å dra ut kan være sterk, men ditt viktigste redskap er et godt hode..

 

Uten en solid prosjon erfaring har du ingen sjangse til å overleve Alaska gjennom vinterhalvåret,

 

Bruk årene i Norge til å skaffe erfaring med, friluftsliv -evnen til å (over)leve i naturen og det gjør du kun med å erfare helst sammen med noen som har vært ute før.

 

De kara du nevner er komersielle dvs de lever av å underholde ihjælsitti soffagriser...de er entertainere og dem om det.

 

Drømmen om en skikkelig tur i villmarka skal ingen ta fra deg, men det er kun du sjøl som kan gjøre den mulig og den starter i det små..

 

Og appropo Bjønn...Monsen har vel skutt kun en som ble væl nærgående..og han har møtt noen opp gjenom åra- så det er vel ikke noe big deal...

 

På en sånn tur hadde en drilling vært optimalt for matauk..for det er det det handler om.

Link to comment
Share on other sites

Heia Benjamin!

 

Hold fast til drømmen og fortsett med kunnskapsinnsamlingen. Vil man det tilstrekkelig, lykkes man.

 

Skal jeg gi noen råd, må det være å lytte mest til de som er minst påståelig. De er mest erfarne, og vet at ting ikke er "svart-hvitt".

Link to comment
Share on other sites

Helt flott Benjamin !

Drømmer er til å oppfylles !!!

Det første du må skaffe deg er en solid erfaring med utendørsliv. Skaff deg telt og sovepose og kom deg UT ! Norge har massevis av flott natur å by på, alle 4 årstider ! Ikke begynn å bekymre deg for våpenvalg og liknede så tidlig. Skaff deg grundig erfaring først, erfaring kan de ikke lese deg til, men det er nyttig inspirasjon. Siden du går på skole har du all verdens tid til lange "ekspedisjoner" i norsk natur. Alaska er en drøm for mange, men jaktmessig kan det bli litt begrenset. Desvere er det slik at det er kun amerikanske statsborgere som kan jakte storvilt uten guide. Alle utleninger MÅ benytte godkjent guide. men småvilt er det lov å jakte så mye man vil.

Jeg ømsker deg lykke til med videre planlegging og trening :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Tøft :D

 

Prøv deg i "trapper" miljøene. De har hytter og fangst liner du kan "gjete" gjenom en lang artisk vinter. Til meget hyggelige priser, hvis ikke grattis som takk for hjelpa. Lite bjørn på den tiden av året, men kanskje ulveplagen er ditto større.

 

Har skjønt det sånn at det skyttes en elg på høsten før fangst sessongen, fiskes ( ikke minst til hundene, tørrfisk. ) og sankkes div bær, sopp og frukt ++++. Åter skal vel også klargjøres og lagres til vintern. Plus at hytta utstyres med andre nødvendige forsyninger. Salt, sukker, mel, tørrmelk osv...

 

Tror de fleste trappere annser det som¨fornuftig å være 2 på hvert lag, i tifelle sykdom, beinbrudd osv. I alle tilfelle er en satelitttelefon nødvendig i tilfelle krise.

 

Vet om en par karer som gjenomførte dette for noen år siden. Tror ikke de angra på det.

 

Ei ikke alt for tung rifle, gjerne rustfritt, i 30.-06 med en 1,5-6* kikkert hadde blitt mitt valg. Plus ei hagle, for å spe på grytene med hare og fugl.

 

Lykke til!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Får en tilbakemelding! Takker som bare det :)

 

Jeg vet jeg er ung, og trenger nødvendig erfaring til å utføre en slik jakt.

 

Jeg har lest mye jaktlitteratur og sett filmer som: Canada på tvers, 365 Nordkalotten, Fangstfamilien på Svalbard, Bare blåbær og samt endel Clausen filmer.

 

Men finnes det litteratur om Alaska? Overlevelse.

Link to comment
Share on other sites

Benjamin: Skaff deg erfaring, vær ute, og fullfør videregående skole.

 

Sigrid Ekran, relativt kjent hundekjører som deltok i Iditarod løpet siste vinter startet i Alaska. Hun skulle bortover på en tur på tre måneder, ble i to år eller noe slikt. Det ble løst ved studiefinansiering. Hun ble student der borte, og da er du innbygger.

 

"Ekran’s special interest for conservation management and animal pack behavior provided an opportunity to visit Alaska as an exchange student in wildlife biology at the University of Alaska, Fairbanks (UAF). For two years she worked on a Masters Degree in Northern Studies at UAF and training and racing sled dogs in her spare time." sitat fra hennes hjemmeside.

 

Ta kontakt med sigrid, send en e-post og spør. Hun har gjennomført mye av det du drømmer om. Jeg har hørt hennes foredrag om hvordan hun kom dit hun er nå.

Link to comment
Share on other sites

En god kamerat av meg sa noe jeg oppfatter som et visdomsord : "Det er en større jaktopplevelse å spore et rådyr i et par timer før en får listet seg inn på skuddhold, enn å henrette elg med praktgevir i Alaska, mens guiden puster deg i nakken og sier at nå kan du skyte ". Vel, fattigmanns trøst er å trøste seg sjøl, sies det. Og naturopplevelsen der borte, turen i seg selv er jo verdt mye, det kan ikke diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Benjamin, ser en nevner pelsjegerliv her. Regner med at det er boka til Helge Ingstad. Den bør du lese. Var så heldig og få møte Ingstad i min ungdom og det var litt av en opplevelse. Den mannen har prøvd det meste borti der. Se også "reineterne", flott bok. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med drømmene.

 

Jeg har selv vært en høst i Alaska og kan anbefale det.

 

Jaktkort på småvilt koster 20 dollar og gjelder på 90% av arealet der borte. Våpen er enkelt å ta med fra Norge hvis du kan dokumentere at du har behov for det. Kopi av betalt jaktkort på småvilt holder som dokumentasjon for hagle i allefall.

 

For å jakte storvilt elg, bjørn, caribou osv er det to muligheter. Du får rett til å jakte storvilt etter å ha bodd i Alaska i 12 måneder, eller du kan betale en jaktguide til å være med deg. Jeg droppet begge deler og la støtet inn på småviltjakt og fotografering av storvilt. For å jakte ulv er det ikke krav om guide.

 

Støtter forslagene om å komme i kontakt med trapper-miljøene. Pelsjegerliv av Ingstad er også bra lesning. Anbefaler også å ta kontakt med nordmenn som har bosatt seg i Alaska før du reiser over.

 

Ikke ta med ei grovkalibret rifle kun til selvforsvar mot bjørn. Villmarka er ikke så farlig at du må ha med våpen. Jeg hadde med hagle med slugs på de fleste turene og følte trygghet med det, men hadde også flere teltturer i Denali nasjonalpark hvor våpen er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan muligens være noe for deg.Alone in the wild heter serien.

Ed wardle tilbringer 3 mnd i Alaska med minimale forsyninger.

 

" target="_blank" target="_blank

 

Spiste opp all nødprovianten iløpet av de første 14 dagene, filmet seg selv grinende mens han forteller hvor fælt han har det i i de neste 36 dagene før han ble hentet ut på dag 50. Et stjerneeksempel på at FORBEREDELESER er alfa og omega.

 

Dog tviler jeg på hvor ekte storyen er, går på Discovery for tiden-dere kan jo se og dømme selv.

 

 

EDIT-glemte jo helt å si lykke til til trådstarter!

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært 18 i dag hadde jeg hivd meg på et år på folkehøyskole med jakt/friluftslinje!

 

Rett utdannelse tror jeg er lurt for trådstarter; enten til et yrke som gir jobbmulighter "hvorsomhelst" eller et yrke som gir økonomi og fritid nok til å ta seg tid til slike prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...