Jump to content

Krev ope våpenregister


frontier

Recommended Posts

Og jeg har fått informasjon om hvem som har eid et spesifikt våpen. Så det er insynns rett, men forvaltningen styrer etter "need to know" prinsippet.

 

Og igjen, slik at det ikke oppstår noen misforståelser. Lovvforslaget legger opp til en ytterligere innstramming.

Link to comment
Share on other sites

Noe "need to know" -prinsipp finnes ikke i norsk forvaltning. Det er Offentleglova som bestemmer hva som er unntatt offentlighet, samt at det der er oppgitt en del virksomheter som ikke omfattes av loven.

 

Altså: Enten foreligger det en rett til innsyn, eller så er opplysningene unntatt offentlighet, og det kreves da hjemmel i lov. Det er ikke slik at en tjenestemann har anledning til å sitte og vurdere hva slags behov den som spør har for informasjonen, eller på annen måte gjøre forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Så da har politiet brutt loven i ett av disse to eksemplene våre, og det ser mest ut til at det er i ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En særdeles betenkelig utvikling hvis våpenregisteret åpnes opp for innsyn. I utgangspunktet mener jeg at åpenhet i samfunnet er et positivt trekk, men føler her at åpenhetsprinsippet blir misbrukt og feiltolket. Det blir alt for mange mulige negative konsekvenser for den enkelte våpeneier at de negative konsekvensene i alt for stor grad overskygger eventuell nytteverdi av å åpne dette registeret for innsyn. Ser at også datatilsynet er sterkt kritisk til en slik åpning av regsiteret, så får håpe deres syn på saken vinner frem og dette forslaget blir lagt til side. Leste også her for en tid tilbake at datatilsynet etter en gjennomgang i 2008 var kritisk til måten personvernet ble ivaretatt på i våpenregisteret. Lurer på om denne kritikken er tatt til etteretning og forholdene endret på? Hvis ikke har myndighetene en viktig jobb å gjøre med å rette opp disse manglene.

Link to comment
Share on other sites

Norsk redaktørforening har i årevis kjempet med nebb og klør mot enhver innskrenkning i offentliggjøring av skattelistene, og har hevdet at dette er svært viktig for at de skal kunne drive sin "kritiske journalistikk".

 

Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i nyheter, men dagene etter at skattelistene blir publisert er de eneste dagene jeg kobler helt ut. Overskriftene er feks: Så mye tjener Skal vi danse-kjendisene, her er Norges riking-gate, osv. Alle andre nyheter drukner i dette mølet. Jeg kan ikke huske et eneste eksempel på såkalt kritisk journalistikk.

 

Dette vil nok også i stor grad bli brukt til underholdningsjournalistikk, slik som: Her er Valens våpensamling, Jens Stoltenberg kjøper ny jaktrifle, osv.

 

I tillegg er jeg bekymret for hva journalister på nyhetsjakt klarer å koke sammen med tilgang til dette registeret, det kan være en stor belastning for enkeltpersoner å bli hengt ut i mediene.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst , et lett utgangspunkt for å se hva den enkelte har av våpen, et mål for innbruddstyver, petanazis og andre grupperinger. men journalister på "krigsstien" for eksempel " Han har krigsvåpen" osv . Og pk siden vil bruke det for alt det de kan . Dette vil bare føre til vondskap og lidelser for mange. Et åpenet register som alle kan søke og stigmatisere folk i . Nei takk.

Link to comment
Share on other sites

"Samtidig vil det kunne bidra til vesentlig bedre oppfølging av loven og tips som i ytterste konsekvens kan være livreddende"

 

Jeg synes herved alle rulleblad og vandel skal legges ut offentlig slik at man kan velge venner med omhu. Jeg vil ikke være venn med farlige mennesker. Dette kan i ytterste konsekvens være livreddende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...