Jump to content

Norges Våpeneieres Forbund !


shooter 2

Recommended Posts

Ble usikker hvor jeg skulle sette dette men prøver her !

Overskrift er bare oppdiktet men tanken er et forbund ala det som finnes i Sverige . Sveriges Vapenegares Forbund . Kjenner litt til hvordan dette forbundet jobber og er et viktig støtteorgan mellom jegere og landets overordnede . Spesielt i div. våpenspørsmål kan disse være et bra serviceorgan i eks. innvilgning våpensøknader som faktisk kan være forskjellig enkelte steder . Hvorfor har vi ikke noe slikt i Norge ? Burde vi hatt det ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være enig, men grunnforutsetningene er nok ikke tilstede da NRA har en helt annen våpenlov å forholde seg til.

Om det er bra eller ikke bra, har vi ikke lov å diskutere her på kammeret.

 

Jeg savner en NRA-variant i Norge, men om det blir for drastisk for enkelte eller i det hele tatt mulig, er en annen sak.
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere har vært nedsnødd lenge eller om dere bare er litt uvitende.

Men har dere prøvd ett søk på Norsk våpeneiers forbund på feks. google.no? Kanskje det dukker opp noe om dere prøver.

 

Jo vi er ofte nedsnødd her 'pluto' og må si jeg har ikke fått med meg at vi hadde et slikt forbund som var særlig aktivt men nå har jeg brukt litt tid på satt meg litt inn i statuttene her og her er det jo mye av det jeg tenkte på . Skal fortsette med enda mere lesing her og må si jeg er nok snart et nytt medlem .

Men så har vi NOJS som jeg viste om men ikke følte de kunne dekke det i 'tyngde' som foreningen i Sverige . Bør kanskje henge på 'enda' :!:

 

Men som 'Domino' skriver her er det ingen fordel at det finnes mange så her burde heller vi på forumet og alle andre støtte oss på en forening som kan inneha den beste og mest aktive kompetansen .

Link to comment
Share on other sites

har vi ikke lov å diskutere her på kammeret.

 

Tenkte du på NV? Eller NRA?

 

NRA Hansen, jeg tenkte på NRA.

Og grunnen er ganske enkelt at så snart diskusjonen kommer inn på NRA som en sterk lobbyfaktor som snakker amerikanske våpeneieres sak, så penses det lett inn på lov til å bære våpen til selvforsvar, og da er hengelåsen på med en gang.

NRA er mer enn forsvarer av Second Amendment, men det koker vanligvis bort i kålen.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at det finnes endel motstandere mot Norsk Våpeneierforbund her på kammeret. :?

Det koster iallefall bare 150,- å stå som medlem i NV og de har vist gjentatte ganger at de jobber

FOR oss våpeneiere. Vær også litt obs på at de bruker adskillig mer resurser på faktiske saker enn det de bruker på hjemmesiden...

og alle andre støtte oss på en forening som kan inneha den beste og mest aktive kompetansen

Det lar seg meget tydelig ikke gjøre.. Prøv å lese litt i tidligere diskusjoner her på Kammeret ved å søke på "Norsk Våpeneierforbund"

Link to comment
Share on other sites

 

NRA Hansen, jeg tenkte på NRA.

Og grunnen er ganske enkelt at så snart diskusjonen kommer inn på NRA som en sterk lobbyfaktor som snakker amerikanske våpeneieres sak, så penses det lett inn på lov til å bære våpen til selvforsvar, og da er hengelåsen på med en gang.

NRA er mer enn forsvarer av Second Amendment, men det koker vanligvis bort i kålen.

 

Ah, den vinklingen tenkte jeg ikke på.

Har hørt diverse foredrag fra NRA folk. Bla Nugent og hans "forkjærlig" for Obamas våpenpolitikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

... ved å søke på "Norsk Våpeneierforbund"

 

Jodda,jodda, ser ut som mye befinner seg i "isolatet".

Tydeligvis et veldig hett diskusjonstema, uten at man kan finne ut av hva som er så "hot" med det.

 

Jeg skulle trenge en organisasjon som muligens styrke både meg og organisasjonen som VÅPENEIER.

 

Jeg har noen fiskestenger også, men det trenger jeg ingen organisasjon for :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg håper da virkelig at jeg aldri trenger noe hjelp i våpensaker. :?

 

Første inntrykk etter å ha søkt litt er at Norges Våpeneieres Forbund har slitt litt med mediadekning, og deretter henger ting litt i det blå.

Oppsiden er at det finnes guts i den organisasjonen tydeligvis.

 

Velger fortsatt å sitte på gjerdet en stund til...

Link to comment
Share on other sites

"de lærde"
En flott form for å (usaklig) styre en diskusjon. Hersketeknikk er også et dekkende uttrykk? :lol:

Godt forståelig at det ikke lar seg gjøre å samarbeide om våpensaker når vi ser reaksjonene på dette og også på en annen organisasjon som prøver å starte nå! Enkelte elsker å rakke ned på andre i årevis..

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Splitt og hersk er det noe som heter. Når opposisjonen for egen maskin splitter seg selv så er løpet kjørt.

Få store forbund er veien å gå - selv om en ikke er 100% enige i alle detaljer.

 

Det tar normal lang tid å bygge opp en organisajon som får vesentlig politisk innvirkning.

 

Kanskje mer å hente på å slenge inn en søknad på denne:

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=164750016&displaypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Da går jeg ut fra at du mener at de sitter å dikter opp årsberetninger og innholdet i disse?

Det var overhodet ikke det jeg mente, vennligst ikke legg slike beskyldninger i min munn. Mitt poeng er at gode intensjoner ikke er nok, og måten de har fremstått på og argumentert ikke nødvendigvis er vi vår interesse. Det må det vel være lov til å mene?

Link to comment
Share on other sites

Hersketeknikk er også et dekkende uttrykk?

Litt OT, men har du lagt merke til hva som er den mest brukte hersketeknikken i disse dager? Jepp, å skrike "hersketeknikk". Førstemann som trekker det kortet blir automatisk offeret og får immunitet mot kritikk. Så blir spørsmålet om jeg nå bruker hersketeknikker ved å beskylde deg for å bruke det ved å beskylde meg for å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Woff:

Hersketeknikk?

Nei, dette kommer fra hjertet på ting jeg akter å skaffe meg rede på.

Det kommer ikke på tale å støtte noen slags form for forening/organisasjon om jeg ikke liker hva de gjør i praksis.

 

loudenboomer:

Det ser ikke ut som om NJFF behøver å løfte så mye som en finger, opposisjonen klarer utmerket å splitte seg selv opp i fillebiter.

For min sin del er det uaktuelt sauementalisere i flokk etter en gammell tannløs bikkje, som jevnlig lar seg rævpule av enhver som har en politisk agenda.

 

Jepp, hjemmesiden er gammeldags, men full av relevant informasjon.

Link to comment
Share on other sites

har lest noe om dette her på kammeret tidligere og det lille jeg husker var noe om at medlemmer( i NV) var misfornøyd med leders prioriteringer ang hvilke saker organisasjonen skulle kjempe for. noen (vet ikke hvem noen er) mente lederen gikk for hardt i strupen på myndighetene hva angår Politiets rett til innsyn og kontroll av våpenskap og oppbevaring.

dette er tatt fra husken og minnet er som kjent ikke fakta.. jeg kjenner ingen i NV og ingen av deres motstandere.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen vennligst forklare
Det kan være at det er lettere å lese om dette hvis du søker på 'Norsk Våpeneierforbund' her på Kammeret. Det står endel sider om hvorfor denne organisasjonen er totalt ubrukelig (i følge de lærde?) for oss skyttere / våpeneiere. Jeg er vel en av de få som synes at 150,- i året ikke akkurat blakker MEG om jeg kanskje trenger hjelp en dag.

Siden 'enkelte' rakker ned på denne organisasjonen og begrunner dette med noe som skjedde før feks NOJS i det heletatt var en fiks ide, kommer jeg til å støtte NV! :lol:

(Beklager at jeg spurte om hersketeknikk kunne være et dekkende ord....)

Link to comment
Share on other sites

Syns vel det er litt betegnende at straks en debatant faktisk skriver noe så nøytralt som at

Derom strides de lærde (og oss andre). At de har som mål å jobbe for våpeneiere er det ingen tvil om, men om de faktisk gjør det er en annen sak.

Så åpnes det et fullt frontal angrep fra en av NV's fanebærere her inne.

 

har lest noe om dette her på kammeret tidligere og det lille jeg husker var noe om at medlemmer( i NV) var misfornøyd med leders prioriteringer ang hvilke saker organisasjonen skulle kjempe for. noen (vet ikke hvem noen er) mente lederen gikk for hardt i strupen på myndighetene hva angår Politiets rett til innsyn og kontroll av våpenskap og oppbevaring.

 

Are Fossjordets (leder NV) kamp rundt hjemmebesøksparagrafen hadde stor tøtte blant de fleste skyttere når den foregikk.

en sak som ble kjørt helt opp til høyesterett, hvor det ble konkludert med at Hjemmebesøksparagrafen ikke stred med grunnloven.

 

Men det er andre sider av NV's fremtoning som har gjort at mange av oss som var medlemmer når foreningen ble startet har trukket oss unna. Deriblant en lite god redaksjonell vurdering av medlemsbladets innhold, hvor det ble publisert en artikkel om hvorfor man burde bevepne seg slik at man kunne bekjempe politiet osv....

Link to comment
Share on other sites

ja du sitter på bedre kunnskaper da du har stått i dette som medlem Hassel. jeg skrev innlegget basert på noe jeg trodde var kjernen i krangelen i NV. innlegget mitt var basert på dårlig husk og bærer preg av det.

jeg har ikke kunnskaper nok til å hverken berømme eller dømme NV ved leder, men om det stemmer det siste du skrev er det mildt sagt en sjokkerende uttalelse fra NV side. :shock:

Link to comment
Share on other sites

ja så at svaret mitt var rettet mot leder og ikke resten av redaksjonen og. rett skal være rett :winke1: er det så at pga disse utalelsene og evt en "amper" (i mangel på bedre ord) holdning til Staten, at NV i all praksis er død som en forening som kan kjempe vår sak og samtidig bli hørt/ tatt seriøs?

vil ikke kuppe tråden, men ble nysjerrig

Link to comment
Share on other sites

De blir ansett som useriøse fordi de har en innstilling om at myndighetene bare er onde, en veldig vilje til å konfrontere kombinert med en uvilje til å se argumenter/bevis/erfaringer fra begge hold.

 

For eksempel tråden på dette forumet som gikk noe slikt som "HER KAN DERE POSTE ERFARINGER MED STATENS OVERGREP IFT HJEMMEBESØK" (tittel ikke nøyaktig, orker ikke søke opp).

Denne ble da fylt med historier om hyggelige besøk med kaffe og kaker, kombinert med våpenprat.

Dette stemte ikke overens med den forutintatte holdningen om at gestapo-staten sparket inn dørene og la våpeneiere i jern mens de slepte alle nypussede våpen ut over grusen, så det ble behørlig ignorert mens man fortsatte søken etter å finne spøkelser på høylys dag.

 

I våpensaker vil aldri en aggressiv fremtoning svinge flertallets syn, som et mindretall er det viktigere med opplæring og rekruttering. Hver eneste en av lokale NJFF foreningers "åpen dag" artikler i lokalaviser gjør så uendelig mye mer for flertallets meninger enn de idiotiske forslagene om å demonstrere med våpen utenfor stortinget.

Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning er at det ikke tjener skytternes interesser å la seg representere ved det jeg oppfatter som PKLF ("paranoide kverulanters landsforening"). De bekrefter for de våpenengstelige at våpenlovene bør innstrammes.

 

Verken jeg selv eller de jeg omgås har problemer med å skaffe de våpen en trenger om en bare husker 3A. Aktivitet, aktivitet, aktivitet. Skyt approberte stevner :-)

 

Jeg lever meget godt med NSF, NFPS, DFS, NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Are Fossjordets (leder NV) kamp rundt hjemmebesøksparagrafen hadde stor støtte blant de fleste skyttere når den foregikk.

En sak som ble kjørt helt opp til høyesterett, hvor det ble konkludert med at Hjemmebesøksparagrafen ikke stred med grunnloven.

SAKEN hadde stor støtte blant oss som var medlemmer, men "framtoningen" til AF i den forbindelsen hadde opptil flere av oss problemer med å forsvare. I korthet, AF provoserte fram heimebesøk, og nektet politiet adgang.

 

Hensikten var å få prøvd "heimebesøksparagrafen" for Høyesterett, og ved negativ kjennelse der, anke til EMD (den europeiske menneskerettighetsdomstolen). Det viste seg at EMD ikke ville behandle saken, etter som AF ikke hadde vært utsatt for noe "overgrep" (politifolkene snudde jo på trappa) - og dermed kokte saken bort i kålen, høyesterettskjennelsen ble stående, og resultatet av "stuntet" var at hjemmelen for "hjemmebesøk" ble styrket.

 

Edit.: At AF etterpå fikk tilbakekalt samtlige våpenkort, så ikke EMD som noe "overgrep", å eie våpen (og å utøve aktivitet i den forbindelse, som jakt og konkurranseskyting) er, i følge dem, ingen menneskerett, og man må også finne seg i det verditapet som inntrer, når man må kvitte seg med mange våpen. Litt bemerkelsesverdig, eller inkonsekvent, vil kanskje noen av oss si, etter som EMD i disse dager har slått fast at det er en "menneskerett" for de av oss som er grunneiere, å tilegne oss verdistigningen av at tomtefestere har opparbeidet områdene de har leid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i NV for noen år tilbake, men fikk aldri noen giro for fornyelse av medlemskapet, så jeg regnet med at de hadde visnet hen. Det virker også på meg som om mange av representantene føler seg urettmessig behandlet (om det er med rette eller ikke vet ikke jeg) og det bidrar til en litt negativ atmosfære, dessverre.

 

Selvfølgelig, hvis DFS levde opp til formålsparagrafen sin ville vi ikke trenge så mange andre skytterorganisasjoner:

"...fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk..." Det skulle vel favne de fleste våpenrelaterte aktiviteter enten det nå er med håndvåpen eller langvåpen :mrgreen:

 

Tenk om DFS med sine fasiliteter og ressurser organiserte IPSC i Norge :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke falle meg inn å melde meg inn i NV. Slik jeg oppfatter dem er dette en organisasjon for "gun-nuts" som gjerne vil gå i strupen på alle som er uenige. Det har vært en del medieoppslag som gir meg frysninger på ryggen. Jeg tror en slik fremgangsmåte er uheldig for jegere og skyttere. Vil ikke assossieres med sånt jeg!

Link to comment
Share on other sites

Off topic, men DFS har jo ikke fölgt med i tiden, dem burde i dag bedrive skyting med HK416/417 og Ag3.
Og hvis du hadde "følgt med i tiden", og lest "Skytterboka", ville du funnet følgende:

 

7.237 Klasse AG-3 og HK 416

1. Klassene omfatter militært, rulleført personell – både klasseførte skyttere og de som oppfyller de alminnelige krav for skyttere i klasse 1. Klasseførte skyttere kan delta i både sin ordinære klasse og i klasse AG3/HK416 ved samme stevne i alle øvelser, såframt ikke spesielle arrangementstekniske forhold forhindrer dette. Skyttere kan eksempelvis delta med AG3/HK416 i enkeltøvelser, men da kun i klasse AG3/HK416. I klasse AG3/HK416 kan skytteren kun benytte militært feltantrekk som skyteantrekk, og uniformen kan ikke ha noen modifikasjoner. Albuebeskyttere og skytebriller er tillatt, mens spesiell skytebekledning under uniformen er ikke tillatt. Ammunisjon som benyttes i konkurranser skal være standard utlevert ammunisjon som Forsvaret nytter.

2. Skyttere i klasse AG3 kvalifiserer inn for finaler i Stang og/eller felthurtig på lik linje med skyttere i de øvrige klasser. Skyttere som deltar i disse øvelsene med to våpen skal på forhånd avklare hvilket våpen som benyttes til kvalifisering for finale/skyting om trofé.

3. Skyttere i klasse HK416 kvalifiserer inn for finale i felthurtig på lik linje med skyttere i de øvrige klasser. Skyttere som deltar i denne øvelsen med to våpen skal på forhånd avklare hvilket våpen som benyttes til kvalifisering for finale/skyting om trofé. Skyttere i klasse HK416 kvalifiserer ikke inn for finale i Stangskyting sammen med øvrige våpen i DFS. Egen finale og eget trofé for klasse HK416 etter arrangørens bestemmelser, er unntatt fra denne regel.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en del medieoppslag som gir meg frysninger på ryggen.
:? Jeg vet nesten ikke om hele innlegget ditt er ironisk eller om du virkelig mener det?

 

Følgende sitat:

«Jeg skjønner meg ikke på ungdommen nå til dags. De drikker på dette fæle skvipet Coca Cola, i stedet for å drikke godt norsk øl!»
bør jo være god nok grunn til at INGEN bør stemme Frp! :mrgreen:

 

Beklager, melder meg ut av denne krangelen her! Jeg har simpelthen ikke tid til å kverulere om hvem som gjorde hva i nittenhundreogdentid. Kos dere med denne fornuftige diskusjonen og spar GJERNE de 150,- (Who cares?).. 8)

Link to comment
Share on other sites

Men da skulle det vært, på lik linje med Krag og disse andre baneriflene DFS bruker, å kunne erverve AG3/HK416 for de sivile også :winke1:

Bare for å pirke litt...

 

Uansett om man da er for NV eller ikke, det er alltid bra å ha ei "bikkje" som kan gneldre mot myndighetene slik at de (myndighetene) ikke kan tro at våpeneiere finner seg i alt mulig galskap.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så kan jo HK416 erverves til konkurranse i form av H&K MR223. Også HK417 finnes som MR308. :wink:

 

Problemet er at de er j@vla dyre og (fulle av) proprietære (deler) at selv Apples produkter kan kalles open-source økonomivarer.

 

HK416 og HK417 (dvs MR223 og MR308) bryr jeg meg fint lite om, egentlig. Den Tupperwaren kan heller Forsvaret kose seg med og betale ublu priser for intet mer enn Stoner-design med stempel.

 

Men ja, jeg skulle heller hatt en sivil G3 (H&K HK91, PTR-91, Arsenal CETME osv). Om Forsvaret og HV var litt taktiske så kunne de selgt unna HV-AGene som er plombert til enkeltskudd til fordel for konkurranseskyttere. Vet ikke om låskassene på HV-AGene kan ta 3- eller 4-posisjons avtrekkergrupper eller sluttstykkebærer for helauto, men om de kan det så er det enkelt.. selg pent brukte sluttstykkehoder, sikter, stokker, løp og smådeler til sivile konk.-skyttere. 8) Så slipper man søvnløse netter som følge av å tenke på at de stakkars AGene blir spiker, stillas og LEGO.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...