Jump to content

DUEJAKTA 2012/2013


Ola96

Recommended Posts

Har nå fått tilgang til 2 jorder og treskinga er i gang, antakelig ferdig i løpet av dagen :)

Blir artig å præve dua for første gang.

 

Mulig dette er et dumt spørsmål: Midt på det ene jordet er det ei "øy" av småkratt og kjerr ca 4x4 meter. Kan det være en ide å sette ut lokkeduene i nærheten av denne og sitte i "øya" istedet på jordekanten?Eller fortekker duene jordekanter istedet for å være midt på jordet pga rovfugl osv ?

 

De skulle ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satt og gjorde opp duer i går. En av dem hadde stygge, lyse og harde prikker på leveren. Sikker på at det ikke var skuddsår. Så også ut til at den hadde noe på hjertet.

 

Så da har jeg noen spørsmål:

1: Noen som har noen god ide om hva dette er?

2: Jeg kasta de indre organene, men burde jeg la være å spise dua for sikkerhets skyld?

3: Har jeg fått en ny type fuglepest og kan like gjerne legge meg ned og dø?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med x3m1 camo, camonett foran meg , trær over hodet og på sidene, allikevel er det duer som kommer inn for landing men ombestemmer seg i lufta, skjer det nok ganger går jeg ut og sjekker at duene ligger riktig og med at de ligger mot vinden:)

 

Men de er jo flokk fugl, så om de ser noen andre som flyr i lufta, kan det jo hende de heller vil fly med de, tror absolutt ikke at avsikringen av hagla var det som støkka de bort.

 

Jeg tar ikke hensyn på at duene skal vende mot vinden eller v-form eller noe annet.. Det vil jo se unaturlig ut at alle duene skal kun stå en vei eller beite på linje :roll:

Jeg bruker å legge ut lokkeduene litt fra hverandre sånn at duer som kommer ned, vil gjerne sette seg innimellom lokkeduene å beite. ikke noe fasit på retning du ligger duene(litt hulter til bulter. om dere skjønner.) Kan kansje se det på et bilde jeg kan legge ut ettehvert..

Link to comment
Share on other sites

fy fader, har att ei lita pause fra duejakta nå, vært i veien etter jobb fra 21 til 26, så tok pause i 2 dager nå, var i veien i kveld med dama faktisk , hun ville være med å se hvordan det funka..under et minutt før første dua satt på lokke duene ! :lol: skaut 13 stk fra klokka 6 til halv 8, og 2 bom ! nærmeste dua satt seg på 3 meter hold :lol: dæven, så mye due som er i lufta nå. men tror dette har noe med at flere bønder trøsker jordene sine nå, og da lukter det ny slått kønn ! :wink:

 

o02qrl.jpg

blir nok en ny tur i morra :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en topp tur her om dagen med 73 felte duer+1kråke som ble med hjem fordelt på 1 skytter.Var også et par stk som jeg ikke fant igjen.Storfornøyd med det selv om målet om en "red letter day" ikke nådde helt opp.Starta relativt seint kl13.30 da jeg ikke kunne før.Ønske var egentlig å starte kl.11.Det kosta meg nok noen duer å muligens også red letter day`n.Skøt siste dua rundt kl.20.15.Starta med 14fuds og fylte på med døde duer etterhvert som dem datt i bakken.Hadde på det meste rundt 45døde duer ute.Jakta forøvrig på et trøska bygg jorde.Dua trakk fint hele dagen.Var mellom 16.30-18 at det tok det mest av.De siste 40min før 20.15 skjøt jeg kun et par single duer som kom inn.Håper det åpner seg opp for flere sånne turer iløpet av sept.For når det sitt sånn så er det drøyt fett å være duejeger,hehe

Link to comment
Share on other sites

Hadde en topp tur her om dagen med 73 felte duer+1kråke som ble med hjem fordelt på 1 skytter.Var også et par stk som jeg ikke fant igjen.Storfornøyd med det selv om målet om en "red letter day" ikke nådde helt opp.Starta relativt seint kl13.30 da jeg ikke kunne før.Ønske var egentlig å starte kl.11.Det kosta meg nok noen duer å muligens også red letter day`n.Skøt siste dua rundt kl.20.15.Starta med 14fuds og fylte på med døde duer etterhvert som dem datt i bakken.Hadde på det meste rundt 45døde duer ute.Jakta forøvrig på et trøska bygg jorde.Dua trakk fint hele dagen.Var mellom 16.30-18 at det tok det mest av.De siste 40min før 20.15 skjøt jeg kun et par single duer som kom inn.Håper det åpner seg opp for flere sånne turer iløpet av sept.For når det sitt sånn så er det drøyt fett å være duejeger,hehe

 

 

noen som har det! på freddan så jeg 6 stk på neste 2,5 time...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med x3m1 camo, camonett foran meg , trær over hodet og på sidene, allikevel er det duer som kommer inn for landing men ombestemmer seg i lufta, skjer det nok ganger går jeg ut og sjekker at duene ligger riktig og med at de ligger mot vinden:)

 

Men de er jo flokk fugl, så om de ser noen andre som flyr i lufta, kan det jo hende de heller vil fly med de, tror absolutt ikke at avsikringen av hagla var det som støkka de bort.

 

Jeg tar ikke hensyn på at duene skal vende mot vinden eller v-form eller noe annet.. Det vil jo se unaturlig ut at alle duene skal kun stå en vei eller beite på linje :roll:

Jeg bruker å legge ut lokkeduene litt fra hverandre sånn at duer som kommer ned, vil gjerne sette seg innimellom lokkeduene å beite. ikke noe fasit på retning du ligger duene(litt hulter til bulter. om dere skjønner.) Kan kansje se det på et bilde jeg kan legge ut ettehvert..

 

Er ikke snakk om å sette de på rekke og rad for min del, setter formasjonen mot vinden, duene i seg selv står i den retningen den passer seg.

Link to comment
Share on other sites

27/8-12. Første tur ut på duejakt i gjerpensdalen i skien. satt ifra kl.0600 til 1230. Legger ut 12lokkeduer i utgangspungtet, å fyller på med duer som blir skutt etterhvert. Resultatet ble 17duer a 23skudd.

Var en liten tur ute onsdag også men da ble det ikke noe. Ikke den beste plassen men. Begge dagene ble lokkeduene angripet av hønsehauk også. Kan tro hvor forsjamset di ble når di prøvde å ta plastduene mine. :lol:

Jeg tar ut brystet etter duejakte i skog/jorde kanten. slipper alt fjær griset hjemme. Resten av duene går til reveåte. Hva gjør dere med duene :?:

 

330yagm.jpg

 

n1sbj4.jpg

 

vfxsif.jpg

 

54vxms.jpg

 

8yhq2h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig en bra dag etter dua. Vært merkelig vanskelig i år, og forholdene har ikke vært på jegerens side, med lite tresking etc. Ble 70 duer og 3 kråker i dag på en byggåker helt flat av legde. Var ute 1030, men tok ikke av før ca 1600. Klokka 1900 var det bråslutt. Sterk vind gjorde at duene var litt vanskelige tidlig på dagen, men når de begynte å bli skikkelig sultne så kom de veldig bra ned på lokkeduene.

Bilder på bloggen.

Link to comment
Share on other sites

DA har endelig jeg fått jaktet litt også.

Brukte ett par timer på å få til plasseringen av lokkeduene + meg selv, men når jeg endelig fikk det til så kom det da noe due.

Litt ivrig var jeg, så ble nok noen bom ekstra av den grunn men det får gå :P

 

Endte med 3 duer (+ en som styrta i skogen å var søkk vekk), noe som tilsvarer en due i timen.

Det vil jeg si meg fornøyd med, var tross alt min første jakttur med eget våpen + jeg aldri har vært på duejakt før engang, hehe :)

 

Duene er allerede spist opp, å dette ga absolutt mersmak så skal prøve mere senere i uken!

Link to comment
Share on other sites

Sitter ute nå. Skal klage til xxl og gmax for elendige lokkeduer. Tiltrekker seg bare hønsehauker.... Hehe. Hadde vell ikje regnet med noe annet i dag ;-) .

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

 

Pust, samme her...

Elendig trekk nå

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser dere få duer i fleng her. Noen tips dere vil dele?

 

Første gangen i år. Har vært ute 2 ganger, men har bare blitt ett (bom)skudd. På ettermiddagen begge gangene. Har tilgang på 6-7 store jorder med skogkant i stort sett alle retninger. Har tusla meg ei runde på alle jordene på ettermiddagene uten å se noe spesielt mye duer. Er det noen spesiell type trær det bør være i skogkanten? Pleier dere å bare plassere ut lokkeduene uavhengig om dere har sette duer der i forkant? Eller finner dere ut hvor dem er først? Bruker ikke kamo, men har brune/mørkegrønne klær og dekker til ansiktet. Plasserer meg også godt bak noen greiner/kvister i skogkanten.

 

Alt av tips mottas med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser dere få duer i fleng her. Noen tips dere vil dele?

 

Første gangen i år. Har vært ute 2 ganger, men har bare blitt ett (bom)skudd. På ettermiddagen begge gangene. Har tilgang på 6-7 store jorder med skogkant i stort sett alle retninger. Har tusla meg ei runde på alle jordene på ettermiddagene uten å se noe spesielt mye duer. Er det noen spesiell type trær det bør være i skogkanten? Pleier dere å bare plassere ut lokkeduene uavhengig om dere har sette duer der i forkant? Eller finner dere ut hvor dem er først? Bruker ikke kamo, men har brune/mørkegrønne klær og dekker til ansiktet. Plasserer meg også godt bak noen greiner/kvister i skogkanten.

 

Alt av tips mottas med takk! :)

 

Forberedelser mister! Du må ut og se etter trekk

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har mulighet til noe særlig "kikking" etter duetrekk, så er dere bare å kaste seg i det. Sett opp lokkeduer (helst på tresket hveteåker.. eller erteåker), tenk litt på vindretning i forhold til hvordan duene blir satt opp og kanskje også i forhold til skog rundt. Så er det bare å gjemme seg å vente å se. Jeg endte opp med å gjøre dette, og det tok litt tid før jeg fant ut hvor det beste trekker\eller hvor det generelt kom mest fugl. For min del var det veldig viktig å konsekvent se etter fugl hele tiden, over alt. Da fant jeg ut mest mulig om hvordan de forflyttet seg ved det stedet jeg var. Man må rett å slett prøve og feile litt, så lenge du har grunnreglene i boks. Gjem deg godt og stå i ro. Dua ser jævlig godt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns rett og slett det er helt grusom dårlig duejakt i år. Vært på 4 jaktturer nå, hvor den siste var da vi skjøt mest. 2 duer og 2 nøtteskriker.

 

Vi ser plenty med duer, men de er mer interessert i å sette deg i trærne rundt, enn ned mot lokkefuglen. Enten det, eller så trekker de lengre vekk (selvfølgelig der vi ikke har terreng).

 

Vi har prøvd det meste; m/u duemagnet/karusell, skall og/eller hele duer, sitter i skogkanten på jordet, sitte på en øy midt på jordet.

 

 

Kort oppsummert så tror jeg vi omtrent har prøvd alt, men duene vil ikke til oss. Er det flere som opplever det samme?

Link to comment
Share on other sites

Ikke det store her heller. Var ute i går. Var en flokk på drøyt 50 duer, men de landa midt på jordet i stedet for ved lokkeduene. I løpet av 2 timer var det kun ei gruppe på 3 som kom ned. Fikk ei av dem. Tok en tur i dag også, litt tidligere enn i går. Svært lite fugl å se, men fikk ei. Trøster meg med 100% uttelling! 2duer på 2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

th_052a2df6.jpg

 

mine 2 første duer. lagde de til middag samme dag, smake utmerket. slet med at duene landet i trærene, så satt satt lokkeduene på jordet og gikk litt inn i en furuskog, og da skøyt jeg dem når dem satt i trea, dem var ikke så vare da kunne gå og bråke litt under dem. Jakter i vestfold og syns det er veldig mye hauker nå, burde snart bli litt jakt på dem.

Link to comment
Share on other sites

Er årets jakt over nå, før den riktig begynte?

Har denne uken jaktet;

Tirsdag morgen

Tirsdag kveld

Onsdag kveld

Torsdag morgen

 

Morgenpass er fra 06:30 - 08:30

Kveldspass ca 16:00 - 18:00

Jakter i Ski kommune.

Har skutt 1(!) due og en nøtteskrike.

Elendig trekk og ikke er engang alle jorder tresket en gang. For sikkerhets skyld får vi frost noen netter...

Tror jeg trekker in årene for i år.

 

Flere som gir opp eller har noen fortsatt trua?

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Er årets jakt over nå, før den riktig begynte?

Har denne uken jaktet;

Tirsdag morgen

Tirsdag kveld

Onsdag kveld

Torsdag morgen

 

Morgenpass er fra 06:30 - 08:30

Kveldspass ca 16:00 - 18:00

Jakter i Ski kommune.

Har skutt 1(!) due og en nøtteskrike.

Elendig trekk og ikke er engang alle jorder tresket en gang. For sikkerhets skyld får vi frost noen netter...

Tror jeg trekker in årene for i år.

 

Flere som gir opp eller har noen fortsatt trua?

 

 

 

Peter

 

 

 

 

 

Jeg tror at så lenge det er duer og se, så er det håp. Har tenkt til å prøve en tur til før jeg gir opp helt. Så får vi se hva som skjer :-)

Link to comment
Share on other sites

Var ute onsdag ettermiddag/kveld i Skedsmo området. Så 2 duer iløpet av 3-4 timer. Fryktelig stille. Ifjor mente jeg duene flokket seg i store horder før de dro sørover. Har ikke sett noe til dette enda, så det er muligens fortsatt håp. Er noen hvete åkre som fortsatt ikke er tresket. Mange duer fra Norge mellomlander i Danmark på vei sydover, vet ikke hvordan ting er der nå..

Link to comment
Share on other sites

Har nytreska hveteåker på gården her og har vært ute litt i det siste.

Ser plenty med duer, men de vil ikke ned. Har prøvd alt fra 12 lokkeduer til 40.

Men duene flyr bare rett over uten antydning til interesse.

 

For 3 uker siden kom duene ned som bare det og det var texas hele jaktkvelden, mens nå er man griseheldig om man får en due iløpet av kvelden.

 

Har forsøkt hestsko formasjon, og 3-4 klaser. Ingenting fungerer :/

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk gjennom rå matriale av opptakene til den duejakt filmen som jeg har laga.Den med fangsten på 74duer+1kråke.Fant ut at jeg hadde glemt en felling.Det irriterterte meg nok til at jeg har sletta original filmen på youtube og redigert inn fellingen og opplasta den på nytt.Den nye fellingen er ved 6.28. Her er en ny link

Link to comment
Share on other sites

Har nytreska hveteåker på gården her og har vært ute litt i det siste.

Ser plenty med duer, men de vil ikke ned. Har prøvd alt fra 12 lokkeduer til 40.

Men duene flyr bare rett over uten antydning til interesse.

 

For 3 uker siden kom duene ned som bare det og det var texas hele jaktkvelden, mens nå er man griseheldig om man får en due iløpet av kvelden.

 

Har forsøkt hestsko formasjon, og 3-4 klaser. Ingenting fungerer :/

 

 

Sett duene i en V-form. Har prøvd mange forskjellige formasjoner, men ute lykke.

V-formen leverer alltid.. Smalest foran og breit bak, omtrent som det her ''>''

Begynner og bli sent nå, men var ute en tur i dag. Resultatet ble 4 duer, 3 nøtteskriker og 1 and.

Var jevnt trykk hele morgenen. Ble en del bom idag, dessverre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nede å skulle jakte ender i går kveld, når jeg kom fram satt der 50-60 duer på ei gørr/sand strand. Jeg skaut to og satte meg for å vente på ender, men kvelden endte opp med 16 duer som kom inn for landing på stranda.

Var kjempemorro, men er det noen som har peiling på hva duene dreiv med på stranda? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

De trekker jo til et sted, derav navnet trekk.

Du må finne ut når det trekket er og hvor det går. I nærheten av dette trekket må du kaste ut noen lokke duer. Helst under trekket. NÅR de trekker må DU finne ut av, der DU skal jakte.

 

Mest action har jeg hatt fra 16-1900, men det er her jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...