Jump to content

F. L. Karabiner


Rower

Recommended Posts

Hallo.

 

Har arvet en rifle som jeg søker informasjon om. Det er inngravert F. L. KARABINER MOD. 1926 på oversiden av løpet. Lenger inn på løpet er det gravert 5,4 mm. På stokken står det FLZ. Jeg mistenker det for å være en Friedrich Langenham-rifle. Han jeg arvet den av mener at den kan skyte cal .22, men jeg er ikke sikker. Den har ikke magasin, men må lades med ett skudd av gangen. Patronene antennes med randtenning.

 

Noen som vet noe om denne? Er det trygt å prøve en .22 LR i den?

 

Rower

Link to comment
Share on other sites

kamrer .22lr? Og er børsa i god stand? Er løpet riflet? Jeg hadde engang en Husquarna trostehagle som så forbausende lik ut. Den hadde bare hevarmen som låsing av sluttstykket. Fungerte med .22lr, men om presisjonen gikk det bare an å si at kulene gikk framover. Naturligvis..

 

Jeg hadde ikke vært bekymret for å prøve et skudd med snoravtrekk og betryggende avstand til børsa. Ut fra hvordan det går får du nesten vurderte selv.

 

Lykke til.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, trombone.

 

Børsa er i ok stand etter en puss. Løpet er riflet, og jeg prøvde en .22LR klikkpatron i kammeret, som så ut til å passe bra. Tror jeg skal følge rådet ditt og avfyre børsa med en snor.

 

Rower

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...