Jump to content

Storsekk: Forsvarets pakkramme? Norrøna Recon Pack?


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Et spørsmål til dere, kammerater og kammeratinner!

 

Jeg skal kjøpe meg en storsekk. Jeg har bestemt meg for at det skal være en med pakkramme. Jeg har imidlertid noen spørsmål her. I forsvaret hadde jeg en storsekk som populært ble kalt Recon (ja, den lignet veldig på Norrønas, men jeg vet ikke om det er de som har laget den). I alle fall, jeg likte sekken. Nå i det sivile skulle jeg gjerne hatt tak i den samme sekken (sivil eller fra forsvaret). Men jeg synes det er vanskelig å finne fakta om sekkene som er på forsvarsbrukt etc.

 

Spørsmålene er:

 

1. Er storsekken (med ramme) som brukes i forsvaret levert av Norrøna? Er den helt lik Norrønas Recon Pack (jeg vet den ikke har syncroflex som den nyeste sivile modellen har).

 

2. Er sekken (jegersekken) som Cato Ringstad selger (http://www.cato-ringstad.no/contents/no/d4.html) den samme som forsvaret har, eller en kopi? Har lest en del negativt om denne jegersekken til Ringstad på nettet og kan nesten ikke forstå at kritikken kan stemme hvis det er den samme jeg hadde i '05/06... Erfaringer med "jegersekken"?

 

Jeg tar gjerne i mot andre forslag til pakkrammesekk også :D

 

Tilleggsspørsmål:

Forsvarets Gore-Tex-dresser. Jeg vet at M2002 er av bra kvalitet, men kjenner noen den tidligere modellen av Helly Hansen (fra 05/06/07 kanskje)? Dårlig kvalitet?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

1: Ja, Norrøna leverer Recon packer til forsvaret enda, i hvor stor grad dog vet jeg ikke. Skal du ha pakkrammesekk er det denne du skal gå for end of story. (Tror de skal ha en med mollerader også, da går du for den mtp alle lommene som kan festes)

 

2: Denne vet jeg ikke desverre.

 

3: Helly Hansen sin er helt fin men som du sier en litt eldre modell. Jeg har idag NFM Viper buksen og NFM Anaconda jakke som jeg er strålende fornøyd med. Tråler du forskjellige forum kan du finne disse 2 samlet for 1000kr totalt. Jeg ga 900kr for jakke og bukse splitter nytt. (NFM Viper og NFM Anaconda er også eldre modeller så jeg ville rett og slett gått for buksen og jakken fra Cato Ringstad skulle jeg kjøpt nytt idag)

 

Håper dette hjelper! :)

 

 

(Side note, grunnen til at de blir kalt Recon er at et Recon team nettopp går lenger "under radaren" og trenger da å ha med seg alt man trenger til mange dager i felt. Derav Recon Pack)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er Recon-sekken å finne som overskuiddsmateriell?

 

Den anatomiske sekken som forsvaret har finnes i alle fall hos Forsvarsbrukt, så jeg vil tro at den med ramme finnes også! Som sagt selger Cato Ringstad en sekk som han kaller jegersekken (se lenken i øverste innlegg), men jeg vet ikke om dette er den samme sekken (tvilsomt?!)...

Link to comment
Share on other sites

1: Ja, Norrøna leverer Recon packer til forsvaret enda, i hvor stor grad dog vet jeg ikke. Skal du ha pakkrammesekk er det denne du skal gå for end of story. (Tror de skal ha en med mollerader også, da går du for den mtp alle lommene som kan festes)

 

2: Denne vet jeg ikke desverre.

 

3: Helly Hansen sin er helt fin men som du sier en litt eldre modell. Jeg har idag NFM Viper buksen og NFM Anaconda jakke som jeg er strålende fornøyd med. Tråler du forskjellige forum kan du finne disse 2 samlet for 1000kr totalt. Jeg ga 900kr for jakke og bukse splitter nytt. (NFM Viper og NFM Anaconda er også eldre modeller så jeg ville rett og slett gått for buksen og jakken fra Cato Ringstad skulle jeg kjøpt nytt idag)

 

Håper dette hjelper! :)

 

 

(Side note, grunnen til at de blir kalt Recon er at et Recon team nettopp går lenger "under radaren" og trenger da å ha med seg alt man trenger til mange dager i felt. Derav Recon Pack)

 

Takk for oppklarende svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Gamle reconpacken har rørramme(som i runde fullprofilrør) mens den nye har flate rørprofiler med en litt annen tilpassing til kroppen. Samt hele hoftebeltet og justeringsmulighetene er endret på.

 

 

Her er ett bilde av ramma og justeringene på den nye reconpacken.

 

19782-800.jpg

Link to comment
Share on other sites

kan si at jeg har brukt Norrøna Pararanger 125L sekken og godt fornøyd med den,

har også en Bergans Power Frame 158L, den er jeg også godt fornøyd med (begge sekkene blir for "store" men ellers er dem bra)

 

kan oppsumerere det jeg syns er + og minus med begge sekkene etter det jeg har brukt dem til:

 

Norrøna Pararanger

+ god og romslig

+ får plass til mye i den

+ stretch eller hva det heter(gjør sekken "større" og kan tøyes ut litt mer)

+ god og bære på lange turer.

 

- egentlig ikke så mye jeg har annet at den kan være for stor for 3 dagers turer :lol:

- pris

 

Bergans Power Frame

+ god og romslig

+ kan bygge på til godt over 200L

+ topplokk og sidelommer kan brukes som dagstursekk

+ god og bære og har god plass til alt en ikke trenger og trenger

+ pris

+ tåler å bæres hardt i ramma

 

- tyngre en pararanger'n uten noe i sekken

- blir fort dyrere en pararangeren hvis en skal ha med litt ekstra utstyr

- mye reimer ifhorhold til pararangeren

 

det er egentlig alt jeg har på de to der.

pararangeren er smalere og lengre en powerframe'n powerframen er egentlig bare en stor klump :lol:

553945_412291398784816_848321475_n.jpg

jeg er den i vintercamo der sekken er høy og kan pakkes så en ikke får den på seg og man må være 2-3 pers for å få den på ryggen(jatakk jeg har greid det også faktisk den turen som jeg har bilde av der jeg pakker sekken der)

powerframe'n har jeg ikke fått tatt no bilde av enda ferdig pakket for en tur eller jakttur enda men det kommer

Link to comment
Share on other sites

kan si at jeg har brukt Norrøna Pararanger 125L sekken og godt fornøyd med den,

 

 

Hvilken sekk er dette? Så vidt jeg vet er Pararangeren på 120L(og heller ikke en pakkrammesekk som det er snakk om her), mens der er Recon syncroflex som er 125L.

Link to comment
Share on other sites

Det eg legg merkje til er at tuppen av ramma ikkje stikk ut i toppen, det tykkjer eg er ein bakdel, då eg plagar å hengje rifla der.

 

Det gjelder den gamle syncroflex som er avbildet. Den selges visstnok ikke lengre. Den som selges nå er kun den militære og der stikker ramma lengre opp, samt at det er løst lokk og kompresjonsreimer på sekken. Ramma er lik. Jeg har begge, den gamle er med løs viltpose inni sekken.

Uansett en fantastisk ramme og virkelig en sekk for lange turer eller tunge bører.

Link to comment
Share on other sites

For å svare trådstarter.

1. De storsekkene som man ser i norsk kamo er ikke levert av norrøna. Du kan enda finne grønne Norrøna sekker i systemet. De i kamo er såvidt meg bekjent levert av ringstad og bergans.

 

2. Cato Ringstad sekken (jeger sekken) er en søppelsekk i norsk kamo. Har brukt den i tjeneste, og den er ikke en gang verdig å nevnes i samme åndedrag som den orginale recon pack fra norrøna. Hoftebeltet er en slamsete vits som suger kamelpung, og reimene er laget i en webbing som når de blir bløte og etterpå fryser,sklir i spennene. Spesielt med litt vekt. Bergans sekken har jeg kun sett, men ikke prøvd. Hoftebeltet imponerte meg ikke.

 

Det kan nevnes at jeg har alle generasjoner av norrøna recon pack. Vet det er sykt, men sånn er det. Siste versjon med synkroflex er helt klart den som gir best bærekomfort, men personlig synes jeg den blir litt høy og smal. Smakssak, men uansett er det norrøna som i mine øyne leverer den beste pakkrammesekken. Min mening ja, så kan andre synes hva de vil.

Link to comment
Share on other sites

Supert med svar Arild.

 

Det var veldig oppklarende. Jeg hadde en helgrønn pakkramme i forsvaret og var superfornøyd med den, så jeg kunne ikke forstå hvordan den kunne få all kritikken som "jegersekken" får. Men da er antakelsen bekreftet, det er ikke samme sekk! Det vil si at man bør finne en som er helgrønn for å vite at det er Norrøna (for det står ikke på sekken hvem som har laget den?)? Evt. gå på butikken å kjøpe en sivilt :wink:

 

Takk for nok et oppklarende svar!

Link to comment
Share on other sites

Norrøna har merkene sine på sekken, både på topplomma og sidelommene. Det som er villedende er at ringstad også i starten leverte grønne sekker. De kan avsløres ved det håpløse hoftebeltet, og ved at du ser på bærereimene. På norrøna har du en D ring ca midt på reima, på ringstad en firkantet sak. Har en slik skjendig sekk har jeg som skrekk og advarsel. Bergans er jeg ikke sikker på, men hoftebeltet er et sikkert tegn.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken sekk er dette? Så vidt jeg vet er Pararangeren på 120L(og heller ikke en pakkrammesekk som det er snakk om her), mens der er Recon syncroflex som er 125L.

 

Forsvaret sin,

er norrøna pararanger og pakkrammesekk, godt fornøyd med den.

er på 125L står det på sekken :)

men vi kan heller ta det en annen plass istellefor å drive og "forsøple" tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Cato Ringstad sin sekk kan IKKE sammenlignes med Recon Pack mtp kvalitet. Spenner og remmer går føyken.

Remmene er laget av bomullsmateriale og fryser til ispinner i minusgrader.

Bruk pengene på noen annet som er mere moro................

 

Har selv Powerframe fra Bergans og er rimelig fornøyd med denne, tror Bergans er bedre på ryggen.

 

3 faktorer som gjorde at det ble Powerframe:

Pris, den finnes til ca 3400,-( Fant min til 2500)

Størrelse, absolutt den største med sine 155 liter ( Hater ting som henger utenpå)

Lett å ta av posen for en pakkramme (Motorsag, bensinkanner, 3 kasser med øl, Ally kano)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde Norrøna reaconpack med rørramme når ej va på GSV i 04/05

So når Norrøna kom med ny utgave i 2007 so kjøpte ej den sporenstreks, og he aldri angra.

Den he blitt brukt til hyttetura, fjelltura og ikkje minst reinsjakt sidan. Rekorden hittil e 55kg, og sekken he aldri svikta, aldri hatt problem og vise ingen teikn til slitasje, utanom eit par stripe i rammelakken.

På min sekk kan ein justere topplokket slik at rørendane stikk opp for å henge våpenet på sida om det er ønskelig. Det er enkelt gjort med å løyse litt på to reimer.

Om ein skal på rypejakt og treng ein liten dagstursekk kan ein zippe av sidelommene og feste dei i kvarandre og då he an ein enkel dagstursekk. Bergans he også det systemet

 

Fantastisk sekk til mitt bruk. Løp å kjøp!!!

Ein dyr sekk, men kvalitet kosta som sagt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen høye personer her inne som har erfaring med Norrønas Recon Pack? For min del står det mellom denne og Bergans Powerframe.

 

Reconpacken står oppført med personhøyde opp til 190cm, mens Powerfram'en står opp til 195.

 

Jeg er selv 198, og lurer på om det på en tung tur kan være greit med tanke på høyden å velge Powerframe, selv om Recon Pack har fått veldig mye skryt her inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ej e 185 cm høg, men sekken er innstillt på 175cm. Kanskje e det ej som he ein kort overkropp og lange bein, men ej he funne ut at d e den innstillinga som passa mej best.

 

Kan ver einig i at innsnevringa på toppen kan virke litt liten.

Spesiellt når ein skal ha ei heil ribbekasse av ein reinsbukk ut av sekken, merkelig kor vanskelig det vart når den glei so fint på plass under opplastinga :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som skrevet tidligere i tråden, så leverte norrøna recon pack til forsvaret. De leverte/leverer også recon dressen til spes avdelinger. Forsvaret lot norrøna gjøre designjobben, og la så ut søm på anbud. Da ble norrøna for dyre. Du ser det godt på de første generasjonene av recon dressen. Har en slik selv. Her er modell så og si identisk. De kalte også de første kamo recon packene for nettopp det, men måtte forandre matriellistene, da recon pack er norrøna sitt navn. Den recon packen jeg hadde i tjeneste hadde et web bånd man justerte rygglengden med. Kom nok nyere versoner etter det. Vi fikk også forsvarets nye storsekk i recon design, og det var søppel i forhold. Som skrevet tidligere i tråden. Tungt stoff, bomullsreimer som ble stive bare de ble våte, spenner som gled og et altfor mykt hoftebelte uten støtte.

Jeg kjøpte en recon pack på forsvarets uniformsutsalg, men solgte den og kjøpte en para ranger isteden (dette er mange år siden). Er ikke noen kjempe (166 cm), og sparte over en kilo på sekken. Har ikke angret på det. På grunn av at det er en stor sekk, så pleier jeg å ta av sidelommene. Mer vekt bort, samt at alt da puttes i sekken. Blir også smalere å gå med i tett skog. Vet det er praktisk med sidelommer til ting man vil ha lett tilgjengelig, men synes vektfordelingen blir bedre hvis jeg "fyller" sekken istede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...