Jump to content

6,5*55 Raufoss hylser for trange etter helpressing


volvoen

Recommended Posts

Har et spørsmål: Veldig forundret her...

 

Jeg har et parti med Raufoss hylser til min Sako 85 i 6,5*55. Disse er ladet 3 ganger av en kompis til normale ladninger, og skutt i min børse.

 

Nå har jeg selv anskaffet meg ladeutstyr, RCBS rockchuker, har ladet et par hundre skudd med denne, men ikke fra overnevnte LOT.

 

Prøvde meg i går å presse disse etter oppskriften i ladeboka. Delvis ompressing (riktig ompressing) Jeg ender opp med å helpresse hylsene, men de er fremdeles for trange!!

 

De er trimmet til 54,8 mm.

 

Det rare er at de går jo helt fint i børsa før jeg presser de, men blir bare tranger jo lenger ned jeg justerer dien. Norma hylser, lapua hylser og RA hylser med annen lot går helt fint med delvis ompressing.

 

Kan grunnen være at de tidligere er ladet i ei anna presse??

 

Noen kloke svar??

Link to comment
Share on other sites

Høres merkelig ut. Hva slags die sett har du? Er hylseholderen i samme fabrikat?

Det finnes vel både: 6,5x55 Skan/Scan, 6,5x55 Swedish og 6,5x55 Krag. De 2 første er vel såpass like at det sannsynligvis er minst like stor forskjell innen produksjonstoleranser som på 'forskjell' i kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Dersom hylsene er litt for store rundt livet, blir de lengre når du presser dem, jo mer du presser, jo lengre blir de. Dette fortsetter helt til du har skrudd sizer dien så langt ned i pressen at den presser halsen tilbake.

Prøv å stille dien helt ned slik at den har god kontakt med hylseholderen når du har håndtaket i bunn, kamrer ikke hylsen da, er det noe i veien med die settet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har eindel hylse i 6,5x55 oppdaga i dag når eg skulle neck siza dei at noken av dei holdt godt på kulå før eg hadde hatt dei gjennom presså. Er da messingen då som er blitt gammal og sprø eller er da noke Anna gale mon tru, merka ikkje problemet med lapua hylsene der datt kulene nedi hylsa før pressing.

Link to comment
Share on other sites

Dersom kulen sitter halsen før pressing er det mest sannsynlig at hylsen er for lang slik at fremste del er inne overgangskonus. er det for trangt i hele halsen eller kun i munning. Mål utvendig med mikrometer.

Trangt kammer er neste mulighet, RA hylser er ofte litt tykkere i godset.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje for lange hylse, trimme sån at dei er aldri øve 55 mm heller nærmare 54,8 eller endatil litt kortare. Mikrometer har eg ikkje men kan pælma dei hylsene da gjelde å gå øve til berre lapua hylser etter kvart, når eg har skåte dei. Har allerede lada dei no, tvile på at da var nødvendig å kjøra dei gjennom lee collet diå kunne sikkert berre satt i tennhetta, krutt og kula virka iverfall sån.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...