Jump to content

A-TEC demper forandrer treff


KMB

Recommended Posts

Har en GSG 1911 Ad ops .22 Pistol. Kjøpte en adapter for lyddemper 1/2 20" og A-Tec 6 modul lyddemper.

Kjøpte også i samme slengen:

DP Kimber Rimfire Target Fiber Optic Front Sight 245Tx100W

og

 

DP Novak 1911 Black Serrated Adjustable Rear Sight

 

Slik at jeg kan stille den bra inn på 25Metershold.

 

Når jeg hadde finjustert siktene traff jeg ganske bra rundt midten ( 8 - inne 10) og var veldig fornøyd. Men når jeg monterte lyddemperen ble treffene langt opp og helt til høyre i blinken. Selv om jeg gikk nærmere blinken var siktet helt feil i forholdt til slik de er uten lyddemperen.

 

Prøvde å feilsøke så godt jeg kunne.. men fant ikke ut stort mer og har prøvd å lest på forumet men har ikke funnet noe lignende..

 

Men har noen andre opplevd dette?

 

Tok kontakt med Pedersen Vaapenlager AS siden det stod Cmm-4 på lyddemper istedet for Cmm-6 som jeg trodde det skulle stå, og forklarte situasjonen.

De sa:

"CMM-4 og CMM-6 er samme bakstykke, derfor har de samme merking.

A-Tec produserer bakstykket likt på begge modeller, men legger på 2 moduler – som da kalles CMM-6 – til en bedre pris enn om man skulle kjøpt CMM-4 med to løse moduler.

Jeg ville demontert hele demperen og sett på hullene i modulene om kula har tatt i demperen ett sted.

Hvis det har gjort det må vi ha inn våpen for sjekk, for å feilsøke hvor problemet ligger – og evt. bytte delene."

 

 

Jeg prøvde litt forskjellig og tok plutselig av to moduler. Da ble treff punktet normalt slik som det er uten lyddemper.

 

Er det noe feil med lyddemperen? Eller har noen andre opplevd lignende?

 

Tusen takk for svar!

 

PS: Når det gjelder siktene jeg kjøpte trodde jo jeg at de skulle passe slik som de gamle siden det står på siden deres at det er til GSG 1911. Men det var ikke så enkelt så jeg måtte bruke fil å file i metallet på pistolen for å få de til å passe. Kan vær det er slik med alle siktemiddlene, men vil hvertfall bare gi beskjed hvis noen andre lurer på å kjøpe de. :)

 

Mvh

 

Ken Morten

Link to comment
Share on other sites

hmm..ja.. kan jo ver det, men var merkelig siden det er ganske mye til høyre ( 20 - 25 cm ) og når jeg tar av to moduler blir det jo bra...

andre har også prøvd å det skjer akkurat det samme med de.

Link to comment
Share on other sites

hmm..ja.. kan jo ver det, men var merkelig siden det er ganske mye til høyre ( 20 - 25 cm )

Tror Fudge kan ha rett, iallefall tror jeg kula er borti/for nær et eller annet inni demperen.

 

Om pistolen vipper opp før kula har passert ut, så vil jo kula sneie, eller være nær nedre del av hullet i demperen. Dette vil gi treffpunktavvik opp og til høyre teoretisk. Hvor mye opp og hvor mye til høyre self. avhengig av hvor hardt den tar borti, og riflestigning og kulas lengde.

Men kula kan jo sneie uten rekylens hjelp, demperen kan være skjev, ha skjeve gjenger, ha skjeve hull i modulene, eller gjengene på våpenet kan være skjeve.

 

Det burde kunne verifiseres med å lakke kantene i hullene på modulene. Evt. kan du prøve å bytte om på modulene, eller til sist bore noen 1/10mm ekstra på hullene i modulene.

Du kan og prøve annen ammo, om kulene virkelig tar borti pga. rekyl så vil treffpunktavviket bli mindre med høyere hastighet, og større med lavere hastighet. Om de bare tar borti fordi noe er skjevt så ser du liten endring med å endre ammoen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du vil bestandig få forskjellig treffpunkt med og uten demper,tar

Slett ikke, men du vil ofte få det. Salongriflene mine treffer akkurat samme sted med og uten demper, forøvrig en CMM 4 med 6 moduler. Saueren, i 6.5x55 har så og si samme treffpunkt med og uten demper med enkelte ladninger. Med andre skiller det 2-3klikk

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

og riflestigning og kulas lengde.

 

At riflestigning og kulelengde hører sammen er greit nok . Men at det skal ha betydning i .22LR , 1:16 i stigning og stort sett bare 40 gn kuler, slik at dette skulle føre til ustabilitet på kula slik st den berører demperen langt ute , har jeg ikke tro på.

Noe er skjevt ,enten brystingen på pipa eller på demperen. Se forfra gjennom demperen og sammenlign med pipens løp og retning .Bruk nålefil på pipens brystning til å korrigere demperens retning .

Teorien om at våpenet rekylerer oppover mens kula passerer gjennom sytemet er interssant ,men da skulle kula sneie nederst i demperen og vippe den litt oppover med høye treff som følge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...