Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Eley, Winchester og RWS sub ammo er veldig bra. De går så bra at de fleste rifler vil levere veldig bra presisjon med minst 2 av de ;) 

 

Så nå at du bare skyter 10 skudd og måler presisjon. Her kan du ha en synder. Når jeg gjør det i mine våpen er første serie etter ammo bytte alltid større enn de påfølgende seriene med samme ammunisjon. Dette pga produsentene ikke bruker samme fett, krutt og annet så løpet må få "satt" seg etter bytte.

 

Skyt først 5-10 skudd. SÅ skyter du seriene du vil måle. Gjør dette hver gang du bytter ammunisjon. Etter løpspuss bør du også skyte noen skudd før du starter å måle presisjon. Jeg opplever 1-2 cm avvik ved bytte av ammunisjon på skudd 1-3 forhold til resten i serien. Det samme med nypusset løp. Der tar det alt fra 10-30 skudd før samlingene er små igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Pettn skrev:

Har dere noen formening om hvorfor de to magasinene jeg har skutt på denne skiva samler med et slikt mellomrom?

 

Rekylopptak vil jeg tro. En av grunnene til at man kan, om man ønsker og ikke er dreven skytter, skyte seg inn hver gang man er på banen. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Pettn skrev:

 

Jeg synes tenex samler greit nok, kan si meg fornøyd, til å skyte mengdetrening, men er det urimelig av meg å tenke at børsa burde klare bedre, eller er dette det jeg kan forvente av en 455?

 

 

Min 452 (varmint/boyds tommelhull/timney avtrekk) har slike samlinger som dette på 100 mtr, med SK Match (Når det er optimale forhold mtp vind og skytter har dagen)  så ja, børsa bør klare bedre enn dette på 50 mtr. Kan godt være at du har fått ei som er ekstra sær på ammoen, selvfølgelig. Om det var vind så spiller dette også inn.. Skal ikke rare vindpustet til før 22 kula drar sideveis..

 

Hvor lenge er det siden du har pussa løpet? Min CZ begynner å samle dårligere fra 250-300 skudd. Da har det bygd seg opp mye sot,skitt og fett i løpet. Drar igjennom en lapp med 5-56, deretter noen runder med bronsebørste før jeg kjører noen tørre propper igjennom. Gjentar prosedyren en 2-3 ganger.

Etter en slik puss samler den godt igjen.

 

 

 

15 timer siden, Pettn skrev:

 

Link to comment
Share on other sites

På 19.11.2018 den 14.58, hewi skrev:

 

Min 452 (varmint/boyds tommelhull/timney avtrekk) har slike samlinger som dette på 100 mtr, med SK Match (Når det er optimale forhold mtp vind og skytter har dagen)  så ja, børsa bør klare bedre enn dette på 50 mtr. Kan godt være at du har fått ei som er ekstra sær på ammoen, selvfølgelig. Om det var vind så spiller dette også inn.. Skal ikke rare vindpustet til før 22 kula drar sideveis..

 

Hvor lenge er det siden du har pussa løpet? Min CZ begynner å samle dårligere fra 250-300 skudd. Da har det bygd seg opp mye sot,skitt og fett i løpet. Drar igjennom en lapp med 5-56, deretter noen runder med bronsebørste før jeg kjører noen tørre propper igjennom. Gjentar prosedyren en 2-3 ganger.

Etter en slik puss samler den godt igjen.

 

 

 

 

 

Pusser som regel løpet etter hver økt, men skal ta dette i betraktning ved neste testskyting 😁

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for tilbakemeldingene på stokken.

Jeg startet med ett råemne av vill kirsebær fra vestlandet, deretter var det å begynne med måleband, skyvelær og vinkel. Når alt var målt opp var det bare å bruke det verktøyet jeg hadde for hånden. Batteridrill, håndoverfres, tappjern m.m. legger ved noen bilder. Brukte lang tid på denne siden det er første gangen. Det er bare beddingen som er gjort av en pensjonert våpensmed. Sier meg godt fornøyd, og tenker å prøve meg på en ny stokk på en tikka t3 cal 308

IMG_20180720_210758.jpg

IMG_20180720_210735.jpg

IMG_20180722_203357.jpg

IMG_20180914_162217.jpg

IMG_20180913_174523.jpg

IMG_20180723_175705.jpg

  • Like 14
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som er spent på de nye CZ 457 modellen som skal overta?

 

Helt ny låskasse, nytt fullt justerbart avtrekk, nytt sluttstykke, nytt underbeslag men bruker samme løp som 455 og nye stokker.

 

Video i linken

https://www.instagram.com/p/BqgAh8FHGJh/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

46525498_10155770707992401_3175354615688331264_n.jpgIMG_5008.JPG.eaa195bf5c9334bc6e3c2a1a9e3870a0.JPG

46456416_1498099053667114_4173028742060310528_o.jpg

 

CZ_457_MTR_13.JPG

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Æsj. Jeg syns slike kasser hvor hevarmen er på midten av sluttstykket er dritstygge og var glad CZ lagde noe som så ut som en vanlig boltrifle.

 

MEN, den er sikkert billigere å lage, supert og flott og fint og herlig, koster nok fortsatt alt for mye for en helt standard .22-boltrifle.

 

mvh, en med stålbiter fra en 452 i neven.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Anschutz til en brøkdel av prisen.

Mulig jeg leiter på feil plass, men hvor finner du "Annier" til brøkdelen av en ny CZ? Stort sett snakker vi lik pris eller dyrere der jeg ser. Men du snakker kanskje om disse gamle enkeltskuddsriflene? Joda, moro ei stund men så kommer savnet på et magasin :P (Jeg vet da jeg har en god gammel Walther)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen. Etter 8 ukers venting,kom endelig tillatelsen til .22lr.  Så det melder jeg meg opp som aspirant til cz klubben. Planen er å kjøpe en 452 american hos den lokale pusheren. Er feilkonstruert og skyter links. Det er bestillingsvare og må nok vente enda litt. Men løpet på 452 er ikke gjenget for lydemper. Har heller aldri skutt med demper. Er fordelene med demper store nok til å oppveie eventuelle bakdeler ved å kappe og gjenge løpet? Er det noen tydelige bakdeler ved ett noe kortere løp? Bør jeg heller kanskje vente på 457 om den kommer i links? Takknemlig for råd og innspill. 

Link to comment
Share on other sites

På 15.2.2019 den 12.17, Ei tohi varjata skrev:

Du trenger ikke å kappe pipa selv om du får den gjenget.

Kortere pipe betyr som regel høyere smell i .22LR. I mine øyne er det desidert best med litt lengre pipe for både liggende og stående skyting.

Tusen takk. Men blir den ikke veldig lang da? Men jeg har inntrykk av at du kan rifle. Dette skal jeg ta med meg. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi sitt utsagn stemmer med mine erfaringer.
Jeg hører sjeldent på gode råd og kapper stort sett pipene på alle riflene mine.
Dette gjør at jeg får et litt mer vinglete siktebilde på disse kontra den ene jeg har med lang pipe.
Til gjengjeld så er det trivsel å ta med de korte på tur i skogen.

Den ene salongbørsa mi ble litt for kort ved siste revisjon, men dette ble lett kompensert med en større demper.
Hvis standard patroner går overlyd så er det litt kjipt, men det finnes gode sub-patroner som ikke koster så veldig mye mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo litt på hva du skal med den @Jegerlærling, min gamle CZ 452 var typen med 625 mm lang pipe, så med demper var vel hele sulamitten rundt 1200 mm.. MEN; den var veldig lett og smidig, og velbalansert, og det var således ikke et problem. Jeg hadde et lett 3-9x42-sikte montert i aluringer. Demperen var en A-Tec Rimfire, den gamle typen i alu med moduler, med totalt 6 moduler. Hvis du kjøper f.eks. Varmint og hiver på en tung Hausken-demper, en stor 4-16x eller 5-25x, og en tung kolbe, vil en lang pipe gjøre den lite egna til å gå langt og lenge med. Den vil jo samtidig være bedre egnet til stillesittende/-liggende jakt. Kråkejakt tidlig om morgenen f.eks., en tung og stabil rifle er knall.

 

Fordelene med demper er jo

1. du kan slippe hørselvern på både trening og jakt (med mindre du bruker supersonisk ammo ,som alltid vil smelle litt)

2. du slipper å skremme både bikkje, nabofolk, og andre dyr når du jakter

3. det er litt lettere å få lov til å trene/jakte på andres eiendom når de slipper å høre "blam blam blam" tidlig tirsdags morgen på kråkejakt eller hele ettermiddagen når du trener.

 

Jeg har bl.a. Krag og M67 på rundt 1200 mm enda, men den korteste rifla i .223 er 86 cm ish, rundt 95 cm med demper - jeg overlever med lange rifler, men ser klart at litt kortere rifler er mer praktiske både under bruk og under transport.

Demperen tar du selvsagt av rifla når du ikke skyter/ikke er på jakt, men en vanlig .22-demper er ikke store biten uansett. 


452/455 Varmint har ikke ei superlang pipe til å begynne med, American er kanskje litt lengre (?), men whatever - hvis du får den gjenga og syns rifla blir litt for lang kan du alltids kappe og gjenge senere. Det er litt vanskeligere andre veien ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 15.2.2019 den 12.17, Ei tohi varjata skrev:

Det spørs jo litt på hva du skal med den @Jegerlærling,  

 

Takker igjen for fantastisk innformativt og godt svar. Til links,så er det vist kun American som gjelder. Løpet er 570mm. Høres meget fornuftig ut det du skriver. Er sylfersk jeger,så meningen er en masse mengdetrening på bane for å bli en bedre skytter. Tenker og litt småvilt som nettopp kråke,muligens fasan og så drømmer jeg om å hjelpe sjøfuglbestanden med å forsøke meg på villmink. (Blir kanskje problematisk med blyammo og våtmarker?)Så tipper jeg følger dine råd med å gjenge uten å kappa i første omgang. Har vært med på møter i den lokale jff siden i høst,og flere har tilbudt meg å være med de på jakt. Så har de introduksjonsjakt på rådyr på høsten,så mulig det blir en rimelig hagle og. Men har ikke store økonomiske muskler. Skutt litt lerduer på slutten av åttitallet og ag i førstegangstjeneste på samme tid.  Ellers er jeg helt grønn. Så setter meget stor pris på rådene deres. Tenker og en kikkert rundt 3-9x40 helst med metrisk system,ikke tæres som jeg har på ett luftgevær.

Og selvsagt skytedelen på jegerprøven deltok jeg på da. Å så langt så appelerer rifle med enn hagle.

Edited by Ei tohi varjata
Fikset litt på sitatboksene. Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, jmosbakk skrev:

Ei tohi sitt utsagn stemmer med mine erfaringer.
Jeg hører sjeldent på gode råd og kapper stort sett pipene på alle riflene mine.
Dette gjør at jeg får et litt mer vinglete siktebilde på disse kontra den ene jeg har med lang pipe.
Til gjengjeld så er det trivsel å ta med de korte på tur i skogen.

Den ene salongbørsa mi ble litt for kort ved siste revisjon, men dette ble lett kompensert med en større demper.
Hvis standard patroner går overlyd så er det litt kjipt, men det finnes gode sub-patroner som ikke koster så veldig mye mer.

Takker og bukker. Alle erfaringer og råd er kjærkomne. Hvor lang tid er det greit å vente på svar fra forhandler før man purrer synes dere?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegerlærling skrev:

Takker og bukker. Alle erfaringer og råd er kjærkomne. Hvor lang tid er det greit å vente på svar fra forhandler før man purrer synes dere?

Lagervare så maser du etter ei uke, bestillings varer etter 4 uker. Varer som ikke er kommet i salg enda (CZ 457) så må du bare smøre deg med tålmodighet til den kommer til Norge først :P

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Mas-36 skrev:

Lagervare så maser du etter ei uke, bestillings varer etter 4 uker. Varer som ikke er kommet i salg enda (CZ 457) så må du bare smøre deg med tålmodighet til den kommer til Norge først :P

Den er god. Feilvare som jeg er så skyter jeg links; ). De hadde 8 slike på vei inn så jeg bestilte i førsten av Desember,men alle var bortbestilt. Så jeg kommer med på neste liste. Er interessert i å vite ca når jeg kan forvente den og har henvendt meg via mail. Har og mottatt ett fristende tilbud på tilsvarende rifle med demper,tofot og kikkert ferdig montert fra en av deltakerne her inne. Subsidiært tenker jeg villmarksmessen på Lillestrøm i slutten av April. Der kan det vel brått komme noen gode tilbud?

Er salong brukende til jakt på ringduer,eller er det kun jakt med hagle som duger til det? Andre forslag til jakt med .22 lr i Østfold?

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, jmosbakk skrev:

De er vel prisgitt levering fra Schou/CZ.
Aner ikke leveringstid på den du har bestilt, men de skulle ha 6-9mnd på seg for å levere en CZ527 i høst.
Hvis du tar kontakt med Schou direkte så kan du kanskje få en estimert leveringstid.

Det var en god idé. Håper å ha en skyteklar rifle senest i Mai så jeg får trent en del før høsten kommer.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, jmosbakk skrev:

[...] de skulle ha 6-9mnd på seg for å levere en CZ527 i høst.

Schou er utrolig trege på levering ift. mange andre. Jeg stusser noe jævlig på at en finsk eller svensk butikk kan skaffe rifler på maks et par mnd. mens vi her i Norge blir fortalt minimum seks måneder på noe de produserer enda. Helt vanvittig. I tillegg kommer jo prisforskjellen som skyldes tre ekstra leverandørledd....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Jegerlærling skrev:

Den er god. Feilvare som jeg er så skyter jeg links; ). De hadde 8 slike på vei inn så jeg bestilte i førsten av Desember,men alle var bortbestilt. Så jeg kommer med på neste liste. Er interessert i å vite ca når jeg kan forvente den og har henvendt meg via mail. Har og mottatt ett fristende tilbud på tilsvarende rifle med demper,tofot og kikkert ferdig montert fra en av deltakerne her inne. Subsidiært tenker jeg villmarksmessen på Lillestrøm i slutten av April. Der kan det vel brått komme noen gode tilbud?

Er salong brukende til jakt på ringduer,eller er det kun jakt med hagle som duger til det? Andre forslag til jakt med .22 lr i Østfold?

Mye tilbud på CZ om dagen ser jeg. Tror de fleste forhandlere vil tømme litt lager til 457en kommer ;) Men det er vel bare den gamle 452 som kommer i links ser det ut som så du må nok bare slå til på en slik om du kommer over en og vil ha CZ da? ;) Men ring/mail de og spør om forventet levering og skulel det bli for lenge å vente så leter du etter brukt eller om noen andre har på lager. Duer, kråke, skjære, nøtteskriker, måker, og noe til er lov. Snodig den forskriften da den sier opp til hares størrelse men ikke hare. Mye bedre om de faktisk kunne skrive hvilke arter det var lov. Ellers så blir det jo opp til jeger å avgjøre om det er lov eller ikke :P

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Schou er utrolig trege på levering ift. mange andre. Jeg stusser noe jævlig på at en finsk eller svensk butikk kan skaffe rifler på maks et par mnd. mens vi her i Norge blir fortalt minimum seks måneder på noe de produserer enda. Helt vanvittig. I tillegg kommer jo prisforskjellen som skyldes tre ekstra leverandørledd....

Enig.

Det jeg husket feil angående pipelengde. Skrev 570 mm men var 525. Hvor lang er en demper til .22 i snitt ca? Og til alle dere hjelpsomme flotte medlemmer her,ikke vær redde for å fornærme meg. Har jeg dumme spørsmål er det lov og le samt korrigere meg. Konstruktiv kritikk er kjærkomment. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Mas-36 skrev:

Mye tilbud på CZ om dagen ser jeg. Tror de fleste forhandlere vil tømme litt lager til 457en kommer ;) Men det er vel bare den gamle 452 som kommer i links ser det ut som så du må nok bare slå til på en slik om du kommer over en og vil ha CZ da? ;) Men ring/mail de og spør om forventet levering og skulel det bli for lenge å vente så leter du etter brukt eller om noen andre har på lager. Duer, kråke, skjære, nøtteskriker, måker, og noe til er lov. Snodig den forskriften da den sier opp til hares størrelse men ikke hare. Mye bedre om de faktisk kunne skrive hvilke arter det var lov. Ellers så blir det jo opp til jeger å avgjøre om det er lov eller ikke :P

Som sagt har jeg å fått ett fristende tilbud fra ett medlem av kammeret. Tenker og på villmarksmessen på Lillestrøm og tilbud. Samtidig har jeg ikke lyst å bryte en bestilling hos forhandler. Men blir leveringstiden 6mnd,så vil jeg ikke ha dårlig samvittighet for å handle av andre,selv om det er Schou sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Mas-36 skrev:

[...] Ellers så blir det jo opp til jeger å avgjøre om det er lov eller ikke :P

 

Bare å ha med målebåndet og måle dyret før en skyter 😛

 

3 minutter siden, Jegerlærling skrev:

Hvor lang er en demper til .22 i snitt ca?

 

A-Tec CMM4 rimfire (gamle modellen i alu med moduler) er 141 mm med 4 moduler, hver modul bygger 2 cm, så 161 med 5 moduler, 181 med 6 moduler, 101 med 2, etc.

525 mm pipe + ca 141 mm demper er levbart. Jeg personlig ville ikke kappa noe under 500 mm med mindre du finner ut at du "må", som jeg nevnte risikerer du hørbar forskjell i lydnivå når skuddet går.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...