Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da var min CZ 455 Varmint endelig kommet. 

 

Sleit lenge med å bestemme meg for hvilken stokk jeg skulle gå for. Synes de fleste stokkene jeg prøvde var så små og lette, så jeg gikk all in og gikk for en GRS stokk. Veldig fornøyd med det valget :)

 

 

 

 

27023566_10155039588352633_7945089079741354253_o.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har hatt min cz 455 i halvannet år nå, så kanskje på tide og melde seg inn ;)

 

Har 2 stk synt 455`er.

 

Nr 1: Standard løps profil i både 22lr og 17hmr. Bruker kun 17.løpet, da med Atec cmm6 lyddemper og Falcon optics 4-14x44 ffp kikkertsikte.

 

Da jeg ikke orket løpsbyttingen, ble det enda en 455 bare med varmint (22lr) løp ferdig kappet fra fabrikk på 43,5 cm. Denne har en 3-9x40 Precision på toppen. Helt grei til 22lr.

Har 2 dempere til denne. En cmm 4 og en wave carbon. Dette ble kjøpt inn sommeren 2017.

 

Nå har jeg bestilt 22wmr løp i varmint utgave, som skal kappes på 40cm. 22lr løpet skal byttes ut med dette løpet, da dette skal bli "Reve riggen". Tenkte jeg skulle gi den nye Norway Pro Exclusive utgaven en sjanse. Her er planen og bruke cmm 4 demperen med 3 moduler, da jeg ønsker børsa så kort som mulig. Dette vil bli en fin rigg og bruke i åtebua :)

 

17 hmr`n vil brukt til kråker/ravn. Jeg blir å bytte ut kikkerten da jeg ønsker enda høyere forstørrelse. Har skutt på blink på 200m, og det skal være fullt mulig og plukke ei kråke på den avstanden når vindstille. Utrolig presisjon med Hornady Vmax!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er min BRNO mod 1 med ny stokk fra Klinsky. Det var ikke helt "Drop inn", så den ble sendt børsemaker for tilpassing. Han bedda stokken i samme slengen. Passer meg utmerket og det ble en helt annen rifle å skyte med. Vekta ble 4 kg, tilnærma samme vekt som jaktrifla.

Egils mobilbilder2 002.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må nok melde meg inn i klubben med en 455 syntetisk i .22lr, .22wmr og .17hmr og en 527 i .223. Ser CZ kommer ut i år med 527 i .300AAC BLK i år. Noen som vet om man får kjøpt magasiner i kaliberet? Skal fikse meg et løp i det kaliberet, men hvis jeg skal bruke de magasinene jeg har i dag må jeg fjerne innsnevringa framme i magasinet som .22 kula akkurat passer i. Kan jo selvsakt fjerne denne men hadde vært fint å få tak i de rette magasinene.

Eventuelt noen som har prøvd magasinet til 7,62x39 med .300AAC BLK? Hadde også vært en mulighet om det funket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, ble oppfordret til å dele bilder av Mod.5 salongen produsert i 1958. Det er vel forsåvidt ingenting som skiller den fra en Mod.2, men unntak av Mod.1 pipa (eventuelt vice versa...)?

 

Bildet viser merking på pipe. Rett foran kassa står det ".22 Long Rifle", samt årstall og løve stempelet. På kassas venstre side står det "løve, 58, løve, Zbrojovka Brno N.P". På høyre side står serienummer og "Made in Czechoslovakia". På toppen "Z-i-rifling" logoen. Ett stående (50m.) og 2 nedfellbare (75/100m) sikteblader på pipa, husker ikke hva som er på undersiden. Logo på rekylkappa, som lider av samme krympesyndrom som på andre Brno våpen.

 

20180503_175212.jpg.f88f998cc446e25517030feb5c601b19.jpg

 

 

02.jpg.999acbadd847db3b501034fd72d307b7.jpg

 

03.jpg.02abeeb7b2a63f372d6b1bf24c8c7e03.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei og god sommer. 

 

Ny her i klubben. Har hatt en CZ 452 stående i skapet lenge, med en gammel ubrukelig Nikko Sterling kikkert på. I dag ble børsa oppgradert til noe man kan trene mye med. Ble godt fornøyd med resultatet. 

 

KKC stokk

Vortex Viper HS-T MRAD kikkert

 

Stor takk til Are på Jakt og friluft for en god handel og god service. 

DD5C942C-0B9A-493E-BBAE-7EC8EED551DC.jpeg

D60A3CA3-A25F-4EE5-BCC1-540FC4491300.jpeg

394CF567-8496-48EE-A276-BB5F204A817F.jpeg

247F96E0-4942-4968-9DB2-BDDA9E400934.jpeg

Edited by EtronX
Korrigering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, EtronX skrev:

Hei og god sommer. 

 

Ny her i klubben. Har hatt en CZ 452 stående i skapet lenge, med en gammel ubrukelig Nikko Sterling kikkert på. I dag ble børsa oppgradert til noe man kan trene mye med. Ble godt fornøyd med resultatet. 

 

Ble oppgradert for noen kroner den der ja ;) Hvilke Vortex kikkert har du satt på? Har 2 Vortex selv og er veldig fornøyd med merket :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Eg har problem med å ta raske nok ladegrep på min CZ 455 American. 

Eg får ikkje godt nok grep på kula på hevearmen, og kula kjem svært nær kikkertsiktet, slik at eg slår hand/fingrar i kikkertsiktet ved ladegrep.

Langt frå bra når ein skal skyte kråke nr. 2 før ho lettar...

Eg er trygg på at eg ikkje er den einaste som opplev dette, så korleis har andre løyst denne problemstillinga?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kikket litt på dette problemet. I og med at min kikkert er relativt stor, blir det lite klaring mellom den og hevarmsbolten. Det jeg har sett er dog at kula på hevarmen er hul. Det bør være mulig å gjenge hullet, og så sette inn en liten dreid forlenger. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
På ‎11‎.‎10‎.‎2018 den 19.27, Jonas86 skrev:

Finnes det noe bra oppskrift med tanke på løpsbytte på cz 455? Tenker da for å få kikkert rett på etter løpsbytte? Eller må man skyte inn på nytt for hver gang man bytter pipe?

 

 

Har tatt av og på mitt 22lr (varmint) løp 2 ganger, og begge gangene trengte jeg ikke å skyte inn på nytt! Jeg traff midt i blinken. Flaks?

Man må nesten bare teste å se, men det beste er å skyte inn hver gang så er man sikker.

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn med det en løpet først.

Bytt til det andre løpet og skyt inn med dette.

Noter antall knepp opp/ned/høyre/venstre mellom de to forskjellige kalibrene/løpene, så vet du hva du må stille neste gang du bytter.

Da vil du være "på" neste gang. Test likevel mellom hvert bytte, men da slipper du unna med bare mindre justeringer.

Edited by neon77
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn jeg og da :)

 

Har kjøpt CZ 455 i 17 HMR, synth-stokk, a-tec demper, tofot og tasco target varmint 6-24 x42 scope. Litt uvant avtrekk men veldig presist våpen. Nedenfor er rifla i aksjon på sjøen med fall av siland på 80m m/ CCI Gamepoint ammo.

 

http://fotojaktkajakk.no/2018/10/25/film-sjofugljakt-med-rifle/

 

og her er den i aksjon på blink

 

http://fotojaktkajakk.no/2018/10/09/rifletrening-med-gong/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Min mod 2 fra '56. Kjøpt i sommer, og skutt et par tusen skudd med den allerede. Har lyst på ny kikkert, men brukes kun til trening hjemme samt ekspedering av plagsomme kråker, så klarer meg greit nok med fast 4x. Monterte tykkere kolbekappe og kydex kolbeforhøyer, det hjalp mye.

20181113_190904.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av skjønnheten, den har en påmontert tofot fra biltema som fungerer overraskende bra mtp. hva jeg betalte for den. Demper fra A-tec og en Zeiss Conquest 3-9x40. 

Slenger ved noen bilder som viser hvor forskjellig den samler med forskjellig ammunisjon, noen som har en like kresen børse som meg?  Lapua X-act går best av hva jeg har prøvd hittil, men mengdetrening med den ammunisjonen går ikke an å bedrive. 

 

Edit: samlingene som er notert på skivene er ikke senter-senter, men ytterpunkt-ytterpunkt. Det må vel da trekkes i fra 5,64mm for å komme frem til korrekt samling, stemmer ikke det? 

Det er skutt på 50m, rifla er absolutt potent, bare man fôrer den med riktig fôr 😁

515A1033-513E-4BFA-8CA0-68FFF85C207C.jpeg

0B7A2967-3F60-4A95-B745-C7B4654EB6D5.jpeg

4D98F783-4B03-4B7D-820F-B45CB4F23066.jpeg

9CC7996B-F92E-4E20-873C-862B9C992C73.jpeg

912180D8-D6A6-4FC6-83D7-D2E076C7FB3E.jpeg

Edited by Pettn
Link to comment
Share on other sites

@Pettn

Skyt med Topshot og CCI STD de går hull i hull i følge mange her på kammeret og FB ;)

 

Men for å være litt særiøs i svaret.

 

Hvordan tester du seriene dine? Skyter du bare 10 skudd å måler? Skyter du "fouler" skudd mellom seriene med samme ammunisjon? 

Test SK STD pluss, SK Rifle Match og SK Biatlon.

Videre test: Eley Sport, Club og Edge.

Test videre: Geco Rifle og Auto. Rws Club, Match og Spesial

 

Om ikke noe av dette går bra nok kast rifla og kjøp noe nytt ;) 

 

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det helt hårreisende av meg å påstå at hvis børsa ikke samler under 20mm 5 skudd @ 50m med STD+ så må man se på feilkilder? (Skytter, at ting sitter fast, anlegg, rekylopptak osv)
Tanken kommer av at jeg har testet mange forskjellige børser som strekker seg fra 1500kr (zastava) til det hinsidige (Fortner + Bleiker) og fasit er at alle samler fra ok til dritbra med STD+ og alltid i tråd med forventningene til det enkelte våpen.
Nå vet jeg jo at 22LR lever sitt eget liv til tider og kan ha mye personlighet så hvis noen har opplevd noe annet så bøyer jeg meg for det.

Link to comment
Share on other sites

Må det være rifla?

 

Gruppa med Stinger ser ut som - ei gruppe med Stinger... De andre ser ut som en litt rusten skytter med ei lett rifle med dårlig avtrekk på en litt vaklete tofot, ikke fantastisk rekylopptak, ikke BR-kikkert, ikke parallaksejustering - og en dose vind?

Det er ikke ille i det hele tatt, og jeg vedde nesten på at SK Std. går nesten like bra som Tenex i dette oppsettet. Det er ikke til å skyte feilfritt, og å sammenligne Tenex med Stinger er noe meningsløst. Stinger sprer, nesten i alle rifler, minst så mye som der.

 

Det skal skytes også

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Her var det svar å få, hærligt! 😁 Jeg la merke til at tofoten står feil vei etter bildet var tatt og rifla satt bort, den står vanligvis rett vei, den ble montert i en fei for å ta bildet. 😉

Har testet diverse ammo, dette var bare et lite knippe for å vise ytterpunktene. 

CCI Std samler ikke spesielt bra i børsa, heller ikke Top Shot, det gjenstår å prøve RWS og SK. Skal også teste utestående av Eley, virker som det er det børsa vil ha. 

Skal ikke skryte på meg å være kammerets beste skytter, langt der i fra, men jeg har skutt bedre enn dette med en god gammel 452, mener jeg å huske, så jeg forventer å skyte tiere på 50 meter, det burde de fleste klare om børsa er ok. 🤠

Det nevnes vind og det stemmer, det var vekslende forhold, alt i fra vindstille til opp i mot 4 m/s, rifla er lett og tofoten er som sagt fra biltema, så det kan nok være flere faktorer som spiller inn. Har også skutt med anlegg mot ryggsekken uten at det ble verken bedre eller verre av den grunn. Avtrekket tror jeg skal være greit, vet jeg hadde et og annet avtrekk under testingen som ikke var helt som det skulle, men det er dog orginalt avtrekk så sum sumarum kan det jo kanskje være mange faktorer her som gjør at samlinga ikke blir bedre..? 

 

Rekylopptak? jeg bare skyter jeg 🤷‍♂️ 

Det skal nevnes at alle verdens varienter av liggende skytestillinger som jeg klarte å komme på har blitt testet ut tidligere med cci std. uten at det gjorde merkbar forskjell, press fremover på tofoten, ned, bak, solid kinnkontakt, dårlig kinnkontakt, skulder etc.etc. alt ble testet bare for å se om det utgjorde noe forskjell. 

 

Seriene som ble skutt på denne testen ble skutt i ti og ti, frem å bytte blink, tilbake å skyte ti nye med ny type ammo, det ble mye frem og tilbake når man hadde med en remapose halvfull av ammo 🤪

Jeg synes tenex samler greit nok, kan si meg fornøyd, til å skyte mengdetrening, men er det urimelig av meg å tenke at børsa burde klare bedre, eller er dette det jeg kan forvente av en 455?

Grunnen til at jeg sier at det er greit nok er at jeg endelig har funnet en type ammo som går ok, og det er etter mange hundre skudd, om ikke tusen, med mye frustrasjon og prøving frem og tilbake med vindmarkører etc. 

Har liksom slått meg til ro med at børsa er kresen og at tenex går greit nok, satser bare på at utestående ammo kan svare til mine forventninger til presisjonskyting med salongrifla mi ☺️

 

Til jakt tenkte jeg å bruke Eley High Velocity Hollow, burde bruke hulspiss og litt mere fart med 22 enn det en subsonic leverer, eller hva sier dere? 

Den samler ok til å være overlydsammo også synes jeg den er helt ok priset.

 

Har dere noen formening om hvorfor de to magasinene jeg har skutt på denne skiva samler med et slikt mellomrom? 801015AA-589D-4F34-ADA6-E79AD77FF50D.jpeg.a7433c6fcb5bd2fe70bf4582990f6eac.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...