Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Da har jeg meldt meg inn i klubben med en 455 American med 22 lr og mag :)

 

Kjøpte en Redfield 2-7x33, men litt usikker på den, selv om han i butikken mente den var mer enn bra nok. Parallaksen er vel på 150 meter har jeg funnet ut, vurderer å heve kjøpet pga dette, er jo ganske sentral info når man kjøper salongsikte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann! har nettopp bestilt meg en julegave, et nytt varmintløp til en 455 i 17hmr. kjøpte børsa orginalt som en standard 22. så jeg var klar over at ikke stokken passet, så jeg skulle bare bestille meg en ny ifra boyds som jeg gjorde til en annen børse for et par år siden. Men oi, det var ikke så lett lenger det. prisene var juster opp så utvalget ble dårligere. prøvde å bestille en tommelhullstokk, men da fikk jeg bare feilkoder ved betaling. Så nå må jeg nesten få kjøpt meg noe her til lands. Er det noen her som vet om noen som har enten en ss-evolution, en tommelhullstokk eller noe i den fasongen?

blir så veldig trist hvis jeg som en liten unge river opp esken til jul og ikke har noe å fikle med på juleaften! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært stolt medlem av denne klubben siden sommeren 2014 med en CZ 455 American i 17HMR/22lr. Nå er jeg ikke fullt så stolt lenger :oops:

Rifla har vært mest brukt til åtejakt (innendørs) med 17hmr-løpet. Presisjonen i dette løpet, er etter mitt syn, særdeles bra med samlinger under 20mm @100m (Gamepoint). Til min "innendørs" åtejakt har den fungert utmerket. MEN... Det er et stor MEN..

I fjor høst var den med 2 dager på fjellrypejakt. Først dagen felte jeg en fjellrype (uten problemer), rifla ble litt fuktig så den ble pusset forsiktig (påpasselig med å ikke får olje i løpsinnfestningen) og satt i våpenskapet. Neste helg skøyt jeg 5 bom på en fjellrype som satt på 80m. Under prøveskyting ble det konstatert at treffpunktet hadde flyttet seg rundt 8 cm til venstre på 100m. Ingen ting hadde løsnet, det var ikke olje i løpsinnfestningen og rifla hadde ikke blitt utsatt for noen påkjenning den ikke skulle ha tålt, kun litt fuktig på forrige tur. Siktet fikk skylden og ble byttet ut (Vortex pst). Fortsatt var jeg en stolt eier av en 455.

Så... For noen uker siden skulle jeg på toppjakt. Tok meg ikke bryet med å skyte inn 223 med en kule som ikke sprenger tiuren, så 455`en ble med. Den hadde som tidligere gjort en utmerket jobb på åta og hadde min fulle tillit. Uken før hadde den vært med på fjellet og blitt skikkelig våt og det ble ingen skyting på denne turen. For å gjøre en fæl historie veldig kort så bommet jeg på en tiur på 130m. Prøveskyting viste en treffpunktforandring på ca 15 cm rett ned på 100m. Akkurat som året før så hadde ingen ting løsnet, ingen olje i løpsinnfestningen, ingen unormale påkjenninger alt ser helt perfekt ut! Ny kikkert er en Leupold VX2. Nekter å tro at to såpas anerkjente sikter går til helvete to år på rad.

 

Min umiddelbare konklusjon er at denne riflekonstruksjonen og/eller patronen ikke tåler å bli brukt under normale norske vinterforhold. Låskassen/låsingen i løpet er ikke akkurat noe imponerende skue! Virker som om den har det samme anstrengte forholdet til vann/fukt som en Krag. Eller er det kuldegradene som kødder med konstruksjonen/patronen? Det var kanskje 3 minus den aktuelle dagen.

Håper noen her inne har en forklaring på hva som skjer eller har tilsvarende erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Stokken er en vanlig standard American, ikke beddet.

Er kjent med problemet trestokker og mye vann, men i dette tilfellet er det ikke snakk om at stokken har vært klissvåt over lengre tid. Ser ingen vridninger med øye og skjefteskruene har samme moment. Min umiddelbare tanke etter tiurbommen var kald ammo med annet treffpunkt. Men det kan da ikke skille 15cm på innskyting i 10 + og 3 -? Dessuten var det ikke minusgrader under 2014 fadesen. Montasjen har også vært utsatt for kraftig spekulasjon. Det er en aluminiumsmontasje, den de fleste CZ er blir levert med. Den er ikke super, men om den er synderen så skulle veldig mange ha hatt samme problem. Som tidligere nevnt så mistenker jeg mest at hele konstruksjonen + patron lett kan bli påvirket av fukt og temperaturforandringer. Har lest om enkelte som har nevnt problemer med treffpunkt i kaldt vær med 17 hmr. Hvor stort avvik var dog ikke nevnt.

 

Artig om noen her inne kunne satt hele våpenet + ammo i frysere en times tid for så og teste treffpunkt.

Evt. om noen her inne bruker våpenet i kaldt og vått vær og ikke har noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tippet at det er pga manglende bedding. Har selv en American, og med originalstokken så jeg at det var elendig tilpasning mellom låskasse og stokk. Fikk mye rare resultater. Plutselige slengere langt utenfor. Og det blir vel mye verre når rifla har vært utsatt for varierende temperature og fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok ikke avskrivd cz'n med det første. Dette høres veldig ut som et stokk/bedding problem. Jeg har ikke hatt lingnende opplevelser, verken i varmt eller kaldt være, men jeg har opplevd vesentlig treffpunktforandring etter jeg har hatt låsekassa ute av stokken for en liten stund og satt den inn igjen. Det er synonymt med ny innskyting. Så det illustrerer i og for seg hvor stor påvirkning det kan ha (dette er en ubedda stokk).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg gjort noen forbedringer på min CZ 452

 

Først ble det montert Timney avtrekk.

 

Her er bilde før utfresing for avtrekket med markeringer på hvor mye som må vekk:

1_orginal_utfresing.JPG

 

 

Og her er bilde av hvordan det ble etter utfresing:

2_Aapnet_for_Timney.JPG

Vurderer å bedde den også, men det blir senere.

 

 

Børsa har vært for kort for meg med orginal pad, så jeg har investert i Pachmayr pad og mellomlegg.

Slik ble det før pussing:

3_uslipt_pad.JPG

 

 

Etter pussing ble det slik:

4_slipt_pad.JPG

 

 

Har også tatt ett par bilder for å vise klaring mellom kikkert og børse, og kikkert og sluttstykke.

Slik ser det ut:

Ikke så veldig godt bilde, men jeg har litt over en mm klaring.

6_sluttstykke_klaring.JPG

 

 

Mellom løp og kikkert har jeg ca 3 mm:

5_kikkert_klaring.JPG

 

Og da har stasen blitt seende slik ut:

7_Hele_borsa.JPG

 

 

Dette er en CZ 452 med følgende påmontert:

- A-Tec Wave Carbon 22 LR.

- Versa Pod Model 52

- Boyds tommelhullstokk

- Timney avtrekk

- Pachmayr Recoil Pad, Triple Magnmum F990

- Vortex Diamondback 4-12x40 AO Dead-Hold BDC Reticle

Link to comment
Share on other sites

Slår sammen et par poster (etter datakorrupsjonen her på kammeret.no)

Fikk ny Lilja-pipe fra Rafdal:

 

normal_12630802_973893765979033_480450693_o.jpg

 

normal_12620870_973893805979029_828328181_o.jpg

 

Mange takk til Rafdal Våpen for import og gjenging, dette blir saker!

 

Lilja Match Grade 22LR barrel i "Varmint Taper"-profil:

(Betyr at den er tjukk fra låskassa og 7,5 cm ut, så smalner den litt inn mot enden)

 

Ny "Pro Varmint"/Tacticool-stokk fra Boyds:

 

normal_12466293_967643983270678_9197798503134647847_o.jpg

 

Prøvemontering:

normal_12493637_968556119846131_4615746588041373846_o.jpg

 

Montering, bedding, søyler:

Foreløpig siste kapittel i "Pimp min CZ" (det kommer nok ett eller to til skal dere se )

 

Jeg har fått hjelp av venn, og tidligere kollega Jan Tore Amundsen (vet ikke brukernavnet her), til bedding, søyler og en siste finpuss av børsa.

Jeg har kun ett ord, og det er "fantastisk"!

 

Det begynte med at jeg kun skulle montere Lilja-pipa og den nye Boyds-stokken, men etter å ha oppdaget at "Drop-in" ikke nødvendigvis betyr "drop-in" satte Jan Tore igang...

 

Det ble dreiet søyler (som er så fine at jeg må dele et par bilder av de) - eller kunstverk som det også kalles

 

normal_12711103_987367707964972_2452696928375188488_o.jpg

 

Ser de ikke fine ut?

 

normal_12719648_987367711298305_7146364376043219051_o.jpg

 

Så ble det frest ut spor til magasinbrønn (forøvrig byttet til alu-brønn fra DIP) :

 

normal_12747504_987367754631634_6176733578070376289_o.jpg

 

Ferdige søyler:

 

normal_12764710_987367757964967_7033036697882896436_o.jpg

 

Så ble stokken borret opp:

 

normal_12710854_987367764631633_2685454668807157330_o.jpg

 

og søyler montert:

 

normal_12419104_987367767964966_5874908372215294949_o.jpg

 

Limes fast i stokken:

 

normal_12671952_987367847964958_247782011958910451_o.jpg

 

Så skulle hele greia beddes for bedre anlegg mot stokken:

 

normal_12711283_987367834631626_781894314427552611_o.jpg

 

Ser meget bra ut:

 

normal_893440_987367851298291_8099368715386046783_o.jpg

 

Justerbar kolbekappe ble også montert, denne er fra South West Precision:

 

normal_10494954_987367931298283_4254502786110865410_o.jpg

 

Frittliggende pipe, og ei låskasse som aldri kommer til å flytte på seg:

 

normal_12028806_987367874631622_823703115037108288_o.jpg

 

Picatinnyskinne (25moa), Atlasworxs avtrekksbøyle, Leupold QRW lave ringer og en Sightron 6-24x50 ffp-kikkert. Stålmagasin for litt ekstra tyngde og stabilitet:

 

normal_12710813_987367927964950_4994162423207857990_o.jpg

 

Klaring mellom pipe og kikkert spør du om?

- Check -

 

normal_11118849_987367944631615_7048200005257629255_o.jpg

 

Da er det "bare" å ta med seg Tenex på banen, det blir neste utfordring

Link to comment
Share on other sites

Skrev tidligere en post som forsvant, så jeg prøver igjen :)

 

Det gjaldt en cz455 17hmr. Som plutselig har begynt å legge igjen slike gule kruttrester/korn i demper, løp og låskasse.

Disse restene er ganske harde og ligner ikke noe støv/pulver. Jeg har tidligere hadde det samme problemet med en 22lr, men da hjalp det å bare bytte ammunisjon.

Men i dette tilfellet bruker jeg samme ammunisjon som før, som tidligere ikke la igjen disse restene. Noen som har lignende erfaringer? :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Her er mitt innspill:

Dette er klaringen på min CZ455.

Her ser man .22lr-løpet i Boyds Pro Varmint-stokken frest for "factory barrel".

Ved munningen er løpet 14mm.

 

Er det ei varmint pipe? Hvordan passer varmint pipa i en factory barrel stokk? Må man pusse ned en del eller bare litt finjustering?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Melder meg inn litt på forhånd, om det er greit? :)

Jeg skal hente en CZ 455 American 22lr med ekstra 17HMR løp i begynnelsen av Mai. Har Yo-Dave avtrekkerkit liggende i våpenskapet, klar for montering om nødvendig. Har falt helt pladask for trestokk så dette blir fint.

Har lest gjennom alt som er skrevet i denne tråden, og det er mulig det ble litt mye. Kan ikke huske snakk i sportsmatch-montasjer på denne. Er det noen som har prøvd sportsmatch sine ringer på den 455en? Hvilke passer best å bruke til 44mm objektiv? Ønsker å ha siktet så nært løpet som mulig.

 

Bilder kommer når alt er på plass! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Leupold sine medium ringer og 42 mm justerbart objektiv, litt tykkere enn plain.

Har vel ca en mm å gå på, ser veldig pent ut i forhold til min forrige med 33mm objektiv.

 

Noe du burde tenke på er størrelsen på okularet/evt justeringshjul pga hevearmen. Min Nikon kikkert har ganske stort okular, så bolten tar borti hvis jeg løfter den helt opp, måtte også flytte kikkerten langt bak for i det hele tatt få i bolten. Vurderer selv å fjerne litt gods fra hevearmen pga dette, evt forlenge hevearmskulen.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i helgen for første gang med min nye CZ455 22lr/22wmr, syntet med Nikon Target EFR.

Monterte yodave kit med det samme jeg fikk den, for en forskjell!

 

Presisjon med forskjellig ammo ble kort affære, noe gammel Fiocchi Sub Z fanr jeg ut var 22 long.

Gikk så tregt at jeg så kulen tydelig slå ned foran blinken, gikk tom for knepp på denne.

 

Remington ammo derimot gikk så det suste, med støtte satt nesten alt på 10eren på 100m. En drøm å skyte med, mye bedre enn meg ;)

 

Men etterhvert syntes jeg bolten var utrolig tung å åpne, virket som det skrapte i noe hele tiden.

Fant en video på YouTube, gikk over bolten med fingeren og merket mange grove kanter. Slipte forsiktig i følge videoen, og nå er det mye glattere.

 

Legger denne ut her.

 

Link to comment
Share on other sites

Fra Shilen Barrels:

 

How should I break-in my new Shilen barrel?

Break-in procedures are as diverse as cleaning techniques. Shilen, Inc. introduced a break-in procedure mostly because customers seemed to think that we should have one. By and large, we don't think breaking-in a new barrel is a big deal. All our stainless steel barrels have been hand lapped as part of their production, as well as any chrome moly barrel we install. Hand lapping a barrel polishes the interior of the barrel and eliminates sharp edges or burrs that could cause jacket deformity. This, in fact, is what you are doing when you break-in a new barrel through firing and cleaning.

Here is our standard recommendation: Clean after each shot for the first 5 shots. The remainder of the break-in is to clean every 5 shots for the next 50 shots. During this time, don't just shoot bullets down the barrel during this 50 shot procedure. This is a great time to begin load development. Zero the scope over the first 5 shots, and start shooting for accuracy with 5-shot groups for the next 50 shots. Same thing applies to fire forming cases for improved or wildcat cartridges. Just firing rounds down a barrel to form brass without any regard to their accuracy is a mistake. It is a waste of time and barrel life.

 

Legg spesielt merke til:

 

Shilen, Inc. introduced a break-in procedure mostly because customers seemed to think that we should have one. By and large, we don't think breaking-in a new barrel is a big deal.
Link to comment
Share on other sites

Gail McMillan hadde en del å si om dette (http://www.6mmbr.com/gailmcmbreakin.html)

 

"Consider this: every round shot in breaking-in a barrel is one round off the life of said rifle barrel. No one has ever told me the physical reason of what happens during break-in firing. In other words what, to the number of pounds of powder shot at any given pressure, is the life of the barrel. No one has ever explained what is being accomplished by shooting and cleaning in any prescribed method."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nettopp fått prøvd rifla og må si meg veldig fornøyd med mitt første kruttvåpen.

Hadde med kronografen og målte noen forskjellige patroner.

CZ 455 American - 22LR original løpslengde med Hausken MD128

Top Shot: 316ms

Eley Match: 328ms

Eley Subsonic HP: 309ms

CCI Standard Velocity: 322ms

CCI Subsonic: 324ms

 

Har ikke skutt veldig mange skudd men der er noe å gå ut i fra hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge til min da, 455 synth, 22 lr m. Hausken mini demper.

 

Pusset ut løpskanalen så den er frittliggende, og tenker søyle og glassbedde den.

 

Yodave trigger kit.

Nikon EFR Target i leupold ringer.

Picatinny skinne og atlas kopi.

 

Eneste problemet jeg har med denne er at boltarmen krasjer med okularet, har måttet flytte hele kikkerten langt bak for i det hele tatt få inn sluttstykket. Vurderer nytt bolt håndtak, samt at stokken skal forlenges litt.

Får en kamerat til å 3d printe spacer etter mål.

 

e2e5418ecf7f11ab942e045bb434307e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Melder meg inn med en cz 455 Thumbhole. Bruker 17hmr og 22lr.

Modifikasjoner som er gjort. Er yodave trigger. Ellers er det en visionking(sightmark) 4-16x44.

Cmm4 demper med 2 extra moduler.

 

Er veldig fornøyd med presisjon i begge løpene.

 

Innskytelse av visionking. 1/8 moa klikk på denne. b23b7afb9d1faa4af9680fcd5a3ee3c8.jpg

 

Stinger gikk utrolig godt i denne. Til å være overlydsammo.

502c9095bd79fa55209a6027c7c1bd6a.jpg

 

fecce137226b59dabb552374afd1b04a.jpg

74794f80a8c759e9b8216bc117be9591.jpg2c25359ef2bb86bcb2b037cb5a0ede42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har et kjempekjekt problem med min 455. Får ikke kikkerten rett i forhold til løpet. Da jeg prøvde å skyte inn på 30m så gikk jeg tom for klikk til høyre.

 

Montasjen er cz orig kjøp fra pvas.

 

Som dere ser på bildene så er den ikke rett. Ingen mulighet for å rette opp dette i ringene som jeg kan se. Kan ikke bare vri de litt - det går jo ikke...

 

Noen som har tips?

 

https://drive.google.com/file/d/0B43UBoxIjO-VS1NFb3ZLWnZUVXc/view?usp=drivesdk

 

https://drive.google.com/file/d/0B43UBoxIjO-VTlp2WmxKZFFQLU0/view?usp=drivesdk

 

https://drive.google.com/file/d/0B43UBoxIjO-VMVhsU3pILUN1YVE/view?usp=drivesdk

Link to comment
Share on other sites

Før du skrev svaret ditt så hadde jeg tatt fra hverandre alt. Monterte det sammen igjen nå og da ser det pina meg ut som den er 1 grad skeiv ANDRE veien. Hvorfor skjer dette...delene er ikke merket på noen måte. Men meget mulig det er "bra nok" slik det står nå da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...