Jump to content

Drilling: Praktisk bruk av drilling til allsidig jakt


Recommended Posts

presisjonen er jo i praksis like god som ei hvilken som helst rifle. Det tar lengre tid å få klar skudd nr 2 og anlegget er nok hakket bedre med ei jaktfeltrigga rifle med KKC/GRS etc. Det er jo ikke noe i veien for å kunne jakte det meste med drilling om en har egnet optikk. Vil tro lysåpninga er vel så viktig som forstørrelse som minimumsfaktor. Begge deler er fullt mulig å ha fleksibelt med feks minst 2 sikter i svingmontasje. Men ettersom det som regel er to hagleløp og et rifleløp tror jeg de fleste ser på det som ei hagle med mulighet for rifleskudd, derav hovedsakelig lav forstørrelse og minst mulig strekking av halsen for å se noe i siktet. Men som sagt, det er ikke noe i veien for 20 x forstørrelse om en ønsker det

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hmm låner denne tråden litt , lurer på å kjøpe drilling men blir den brukt ?

 

For tre år siden kjøpte jeg en eiendom i nordfjord , var med en del skog og selfølgeligt hjortejakt . Siden jeg er en av de yngste grunneierne oppe i dalen der jeg bor må jeg altid gå øverst i hjortedrevet mens gammelgutta sitter på post .

Det er ikke uvandligt å treffe på 10-12 skogsfugel i drevet , siden jeg ikke kjenner terenget (eller dei andre grunneierne)godt nokk har jeg vært skeptisk til å løsne skudd med mauseren på fugl i trær .

 

Skuddsjansene på hjorten er så og si aldri over 35 m så bruker åpne sikter . trur kansje en drilling kunne økt anntal fugl som kommer i gryta og vært mer smidig i skogen . på postering og skumring blir nokk mauseren brukt .

 

Er det noen som har erfaring med drilling på denne type jakt ?

 

Lurer og på og buke den på toppjakt og and , har ikke hagle fra før

Link to comment
Share on other sites

Hei grautskallen,

 

Jeg har litt erfaring med denne typen jakt, men derimot elg og rådyr i stedet for hjort. Har felt rev, kråke, ravn, mår og måke til og fra rådyr- og elgpost. Under drivjakten har jeg også felt orrfugl og rådyr med haglepipa.

 

Har strengt talt ikke trengt en drilling under disse situasjonene, men kombi hadde klart seg. Grunnen til at jeg har drilling i stedet for kombi, er at min jakt foregår 70% etter fugl og småvilt. Og da holder det ikke med et hagleløp.

 

Om jeg skulle ha valgt en drilling til din type jakt, ville jeg ha valgt en med kaliber 8x57IRS og 16/70 eller 20/76. 8X57IRS er meget behagelig å skyte med og passer til det aller meste. Det fins mange gode kuler i dette kaliberet. Bruker selv 196 grains Woodleigh RN.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Høsten går fort men det har da blitt noen dager på jakt, men uten de store skuddsjansene. Jeg har aldri opplevd dårligere skogsfuglbestand basert på sett fugl. Helt elendig. Tok av kikkerten den ene økta men ellers har den vært på. I går skjøt jeg en elg. Hadde lyst til å ta drillingen men valgte rifla av tre grunner. 1. Skyter nok bedre med rifle når det kommer til marginer. 2. Kjappere oppfølgingsskudd med bolt enn brekk. 3. Frykt for begrunnet skepsis fra jaktlaget. Men i situasjonen som oppstod hadde jeg nok levert varene med drillingen. Elg i god fart på kort hold. 3 x som minste forstørrelse på rifla. 1 x på drillingen. Det hadde vært veldig gøy å skyte elg med drilling.

 

Årets første bingo med drillingen ble en ravn. Kom flygende og fikk en Kent nr 3 i brystet.

Link to comment
Share on other sites

Innstikkpipe høres interesant ut. Har en Merkel 96K i 12-7x57R. Kunne tenkt meg en innstikkpipe i kal 22 Hornet. Spørsmålet er hvordan skal jeg få tak i ett slikt? Og hvordan gjør man det med en evt våpensøknad på ett innstikkløp?

 

Her er en produsent av innstikkløp : http://www.einstecklauf.de/" target="_blank

 

De hadde norsk importør, men husker ikke helt hvem det er/var, send en mail til dem og du får greie på det.

 

Du søker bare på løp, og det tar ikke opp plass i våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Innstikkpipe høres interesant ut.

 

Jeg fikk med innstikkpipe i 22mag til min 16 - 7x57R og kan ikke si annet enn at det er blitt lite brukt, til tross for at den går svært bra. Når jeg er på jakt, bruker jeg like godt 7x57r på alt av vilt.

 

Når det gjelder tillatelse så søker du på våpendel som du gjør vel kjøp av ekstra løp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drillingen min blir stort sett brukt når jeg går som hundefører eller på ettersøk, men den har også vært med på poster der det entenhar vært for kronglete å slepe med seg rifle med kikkertsikte, eller på trange poster.

Går som regel med kikkertsiktet (hakemontert) i lomma på jaktvest/jakke, og siden den er rett på 100 metern med åpne sikter er det sjelden behov for den.

 

Eneste jeg har skutt i år var en elgkalv under ettersøk, men den blir med på svinejakt til uka. :D

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt to røy, en orrhane, og en lirype på årets importerte drilling "Angela" og meg. Burde hatt flere, men har slitt sjukt mye med overgang til greenersikring. Har ofte stått med sikringen på og med rifleløpet valgt når fuglen letter. Løpsvelgeren sitter på samme sted som sikringen på den gamle hagla, og jeg skyver automatisk løpsvelgeren frem istedenfor å avsikre.

 

Dunka henne i en fjellknaus etter et fall på dag to på rypejakta også og måtte avslutte jakta for et besøk hos børsemaker for reparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Flere som vil dele sine brukererfaringer? Kikkert på hele tida, eller ved behov?

 

Har en Blaser D99 med en Z6 1-6 på toppen. Bruker min drilling i all hovedsak til revejakt , skyter ved anledning også gås , kråke , ravn og litt mink med den.

 

Jeg har kikkerten på i 99% av tiden , selv når mikkel finner det for godt å søke under bakken så beholder jeg kikkerten på når hihunden slippes.

Link to comment
Share on other sites

Har samme konfig. som foxhound, kikkert forblir på alltid. Brukes til all slags jakt. Som en digresjon til avtrekksvekter nevnt tidligere i tråden måtte jeg veie jeg også. Har bare avtrekksvekt for finpistol, dvs. 1000 gram. Avtrekkerene på min Blaser er lettere enn det......Blasers D99 er et fantastisk redskap, kanskje ikke romantisk, men med den største P for praktisk etter min mening.

Den løser det som betyr mest for meg:

Kirurgisk presisjon, selv med fem kjappe

Perfekt samskyting med alle løp, selv med slugs

Meget bestandig mot det våte element

Perfekte avtrekk

Glimrende løsning på montasje

Høy sikkerhetsfaktor med oppspenner, opplever ikke noe heft her, selv på støkkjakt

Og en genial løsning med låseblokken som kan tas ut som vital del gjør at drillingen blir stort sett blir med meg på all jakt selv med mange andre alternativ

I skapet, for gramjegeren er den kanskje tung men optimal løsning finnes ikke. Vekt argumentasjonen min forsvant med Eberlestock sekken...

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen hanefall :)

 

Rifleavtrekket som ble redusert med 1,3 kg - var en gudegave.

 

Raske skudd med åpne sikter - ga en fin samling på 35 m.

 

Tidligere var det rykk og napp - så det holdt.

 

Hagleavtrekkene merket jeg ikke forskjellen på når jeg skjøt på lerduer.

 

Men merket det bra når jeg siktet på målet med slugs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående siktemidler:

 

Drillinger er våpen som virkelig har fordel av to kikkertsikter. Har man fiberoptisk korn, så trenger man strengt tatt ikke lavforstørrende kikkertsikte.

 

For min del så skal jeg sette på et 2,5-10x50 evt et 3-12x56. Da får man virkelig utvidet bruksområdet drastisk slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Angående siktemidler:

 

Drillinger er våpen som virkelig har fordel av to kikkertsikter. Har man fiberoptisk korn, så trenger man strengt tatt ikke lavforstørrende kikkertsikte.

 

For min del så skal jeg sette på et 2,5-10x50 evt et 3-12x56. Da får man virkelig utvidet bruksområdet drastisk slik jeg ser det.

 

Helt riktig! Akkurat slikt som du beskriver det blir drillingene brukt i sine hjemmetrakter. Drillingen har i Tyskland/Østerrike alltid hatt samme rollen som rifle også. Bare flere variasjons muligheter med hagle og spesielt "Brenneke" (slugs). Dersom øyene blir dårligere over tid, og det blir dem (jeg vet om dette veldig godt :( ), hjelper etterhvert et drevjaktskikkert eller Aimpoint/Docter i tillegg til det store.

Link to comment
Share on other sites

t6z3pi.jpg

 

Her var det 1x som blei brukt. Like godt med en Baikal enkelløper, men værre med en fast 6x. Til allsidig jakt hvor drillingen minst 50% av tida er hagle til fluktskudd på fugl eller en hare i maxfart, betviler jeg at 3-12 er best. Men det kan være best om man ser på drillingen som ei enkelskuddsrifle med hagleløp i tillegg. Eller kun jakter rådyr. Det er dette som er litt gøy syns jeg. To eller flere sikter er sikkert lurt, hvor man velger ut fra hva som er mest påregnelig til enhver tid. Tror likevel at at 1 - 6 er det beste allroundspekteret, iallefall i mine trakter og mitt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Det erl uten kikkert at drillingen kommer til sin rett, så setter man på kikkertsiktet dersom man har behov for det. Da er gjerne holdet såpass langt at man har tid til å sette det på.

 

Jeg ser på en hagledrilling nå som har 3-12x56 sikte på - det re ideelt til mitt bruk: Støkkjakt på fugl og annet småvilt som måtte dukke opp. Fint med litt kraftig forstørring dersom man må legge seg ned å skyte på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man driver med bukkejakt på rådyr, samt har behov for å treffe små mål på litt hold, så er 10-12x perfekt.

 

Men, grunnlaget for kikkertbruken din Skaubjønn er vel at du har den på hele tida?

 

Jeg anser en hagledrilling for å være hagle med mulighet for et rifleskudd det meste av tiden, og har man et slikt sikte lett tilgjengelig så smetter man det på ved behov. Har man i tillegg et slikt stort sikte, så er våpenet velegnet til skumringsjakt i tillegg. Drilling er, riktig brukt, virkelig et columbiegg!

Link to comment
Share on other sites

Har en Krieghoff trumph dural på vei fra Tyskland. Står en hakemontert 1.5-6xnoe #1 Heinsholdt på den.

 

Mitt bruksområde vil være småvilltjakt (ikke rådyr) og mulighet for rifleskudd dersom noe dukker opp på litt hold, eller fjellrypa er sjenert.

 

Heinsholdten får duge i starten, men etterhvert vil jeg ha noe med mere forstørrelse.

Så kan heller 1.5-6n brukes dersom rådyret spaserer videre nord.

Link to comment
Share on other sites

Skal man bruke drilling på smått vilt som rype så ville jeg hatt en Swarovski Z6 2,5-15x44 på en drilling. For meg ville nok det være det optimale siktet.

Ville gått med den i eget futteral og tatt den på når det var behov for å bruke kikkertsiktet, kan ofte bli drøye hold på rypene om vinteren og liker også litt forstørring.

Og nede på 2,5 så kan man skyte ryper i flukt også, fungerete i hvertfall med en Leupold 2,5-8x36 jeg hadde på min forrige drilling.

Link to comment
Share on other sites

Men, grunnlaget for kikkertbruken din Skaubjønn er vel at du har den på hele tida?

 

På ingen måte. jeg jakter stort sett med kikkerten av. Har forsøkt mange løsninger, på en Blaser drilling jeg hadde brukte jeg en Zeiss 1-4 kun med lysdott. Men, kikertsiktet ødelegger totalt ballansen synes jeg! Smekker det på ved behov, for eksempel om jeg poster i grålysningen.

allikevel synes jeg periskop er stort, tungt og unødvendig på en drilling. Jeg har skutt rype på uanstendig lange hold med 6x forstørring. Ser ikke helt behovet for mer jeg! og det blir tross alt mye smekrere og lettere med 42 vs 56mm lysåpning...

Link to comment
Share on other sites

Da får vi vel bare konkludere med at smaken er som baken da Skaubjønn - delt! :D

 

Jeg har endt opp på at det ideelle er et 1-4/6x24 og et 2,5-10x50 evt 56mm.

 

Skal man tenke litt penger oppi det hele, som de fleste av oss må, så r vel 1,5-6x42 et kompromiss. Jeg føler det siktet blir sittende litt vel høyt til generell kikkertbruk", spesielt om man setter det på drillingen i en hakemontasje.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er vel ikke baken jeg titter på (først)... :lol:

 

Må innrømme at det suger litt ræv at Skaubjønn klarte å legge inn et høyere maksbud enn meg helt på tampen i de siste sekundene.. :evil:

 

Det blir nå spennende å høre hvordan den er, og om den kommer for salg en dag. Selger du den der igjen fortjener du ris på, ja nettopp, baken!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nydelig Gordon Setter! Hvilken grad er stokken?

Vet du det vet jeg faktisk ikke :D men veldig pen stokk, tipper grad fire kanskje.

Litt lengre ned i denne tråden ser jeg at jeg har lagt ut bilder av samme type drilling som jeg har kjøpt, begynte å sikle på den når Krieghoff kom ut med ny Trumpf.

viewtopic.php?f=49&t=30381&hilit=nye+krieghoff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...