Jump to content

12/76


Beretta 687

Recommended Posts

Hei ikke rakk ned på hagla mi..... nå fikk 12eren i skapet mitt problemer og vill ikke komme ut :lol:

Fra spøk til revolver.

Jeg valgte 12 for at det er rimelig våpen og ammo, jeg jakter ikke annet enn det "ikke jaktbare viltet" leirdue :-)

Smaker leire og er en smule sprøtt og sette tenna i. Men du så morosamt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 12/70 jeg, og får gode skudd bilder med det på papir. Ingenting som overlever et godt treff med 12/70.

 

Hvorfor gidder dere å kommentere 10/90 greia? :shock: Bedre å gi f i å kommentere slikt. Da dør slikt av seg selv! Akkurat som et godt 12/70 treff :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Håper trådstarter klarer å filtrere vekk tynne argumenter i tråden. 12/76 vil funke knallbra til skarv, og det vil 12/70 gjøre også. Og også en 20/76, som har omtrent like mange hagl som 12/70. Klart det skal være et visst minimum antall hagl i svermen for å få god dekning, men det finnes tunge hagl med mer enn nok pellets i alle kalibre, og høy hastighet er viktigere enn 300 hagl kontra 250. Holder man seg til trygt skuddhold så spiller det ingen rolle.

 

10/90 har jeg erfaring med fra gåsjakt i gamle dager, og holdet kunne strekkes noe. Men det ble aldri felt flere gjess med den, kontra 12/76 eller 12/70 for eksempel. Når holdet strekkes så øker faren for bomskyting eller skadeskyting, og farta på haglene synker dramatisk for hver 10-meter de flyr. Og så er patronene j**lig dyre.

 

Min erfaring er at 12/76 med en forholdsvis lett ladning (40-42 gram = høy fart) eller 12/70 med normal ladning (inntil 36 gram = minst like høy, om ikke høyere fart) funker best på hardskutt fugl.

 

Black Cloud har jeg hørt mye positivt om, selv om jeg er litt skeptisk til stål. Ville gått for Hevi-Shot eller Wingmaster HD, eller noe annet i den duren som er tyngre enn gamle dagers blyladning. Høy massetetthet = man kan minske størrelsen og få like god gjennomtrenging, og samtidig plass til flere hagl i patronen.

 

Sir er nok der flere av oss var for over tjue år siden; klokketro på at størst og tyngst er best. Med erfaring så lærer man at fysikken har flere formler å ta hensyn til. En gang i verden fantes det 12/70-patroner i bly med både 50 og 52 grams ladning, samt 12/76 med 57 gram, og jeg var blank i øynene og mente dette var helt konge! Etter en tid skjønte man at kruttladninga ikke maktet å dytte dette fete lasset opp i særlig hastighet, og effektiviteten gikk ned. Det ble mange opplevelser med flerr i fjær så man hørte det, uten at det datt noe. Man måtte gå NED på skuddavstand, med det resultatet at ofte laga det høye antallet hagl fullstendig mos av fuglen. Det var gjerne så mange hull og hagl i skrotten at det ikke var brukbart som mat etterpå.

 

Riktig medisin var å gå ned til lettere ladninger med høyere fart, da ble det mer og bedre kjøtt i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt hagle i litt over 30 år, og har prøvd mye rart. Kaliber 10 er helt på grensen til "bare tull". En kompis skøyt mye med en Marlin Super Goose Gun, ei stygglang hagle i kaliber 10-ett-eller-annet. Han traff like mye, eller like lite, som oss som skøyt vanlig kaliber 12-76, men fuggla hans hadde mye mer haggel i seg enn våre andres.

Morsom børse, men upraktisk og sinnsykt dyr i drift.

Jeg brukte vanlig trap-ammunisjon endel, jeg, da tilgangen var god gjennom verv i den lokale JFF's lerduegruppe. :D

 

Det fine med Super Goose Gun'en var ikke kaliberet, men det lange løpet og den fine balansen.

 

Det var tider det :mrgreen:

 

Nei, hold deg til kaliber 12, du, som de fleste over her sier, og blir det lange hold, så prøv deg litt fram med ulik ammunisjon framfor andre kaliber, som Ranger sier.

 

Jeg har en kaliber 12-89 stående i skapet, men den har aldri sett noe annet enn vanlig 12-76 ammo. :wink:

 

Lykke til på spennende jakt på "Skærven"! :D

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 12 er for og skyte på lerduer, skal du jakte så bør du se på kaliber 10/90.

Denne kommentaren skapte tildels sterke uenigheter i sene nattetimer.

Fjernet en del innlegg, men lot denne stå for å slippe å fjerne/redigere innlegg lengre ned. Minner om at hverken trolling eller personangrep aksepteres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...