Jump to content

Svartkrutt til skogsfugljakt?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg har fått det for meg at det hadde vært utrolig gøy å jakte fugl med ei gammel hanehagle - og selvfølgelig ladet med svartkrutt. Ser for meg at det blir litt forsøk i duejakta i august og muligens litt testing på leirduer, dersom jeg slipper til på banen..? Ellers får jeg ordne med det selv i skogen min med egen kaster..

 

Kan man kjøpe vismuth i løs vekt og bruke det?

 

Hva slags hagle vil dere anbefale meg å jeg titte etter?

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Er steikje morro med svartkrutt,

Ja du kan få kjøpt vismuth i løs vekt.. eller du kan tømme noen patroner for vismuthagl.

Eg har vurdert å prøve stålhagl i plast wad over fiberwad.

Eg veit ikke om her er noen som har prøvd.

Det eg var tenkt å prøve var å ha eit .125" Maxi Nitro Card over kruttet så en fiber wad så plast wad med stålhagl.

dette for å hindre at plast wad smelter i løpet, og lager eit helsikkes ekstra arbeid å pusse.

Er her noen som har prøvd dette?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et hanehagleprosjekt stående i en krok, en Husqvarna av eldre god årgang. Den er ikke testet enda, men det jeg har lest av literatur på området anbefaler på ingen måte bruk av plast. Jeg har kjøpt inn fiberwad, og det er det som er anbefalt benyttet. Plast i en svartkruttpatron, du hører det skjærer litt Mauser M67?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja du har helt rett..det skjerer i ørene med plast i ei svartkrutt patron.

Men eg tenkte på eit rimligere alternativ til Vismuth..Stål må i plastvad for å ikke skade løpet.

 

Mvh

 

Jeg har et hanehagleprosjekt stående i en krok, en Husqvarna av eldre god årgang. Den er ikke testet enda, men det jeg har lest av literatur på området anbefaler på ingen måte bruk av plast. Jeg har kjøpt inn fiberwad, og det er det som er anbefalt benyttet. Plast i en svartkruttpatron, du hører det skjærer litt Mauser M67?? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Ikke ta dette for god fisk, men jeg mener å ha hørt at det er åpning for bruk av bly i antikke hagler der det er vanskelig med gode alternativer. Dette vil selvfølgelig kunne diskuteres siden vizmut ikke vil skape problemer, men tilgangen på løs vizmut er kanskje noe begrenset?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...