Jump to content

Jaktkule rådyr 22-250 (1:14 stigning)


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Leter etter en god jaktkule til rådyr. Speer TBBC 50 grain finner jeg ikke for salg, heller ikke Barnes tsx 45 grain (vil foresten denne kunne stabiliseres?) - andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Hvor kjøpes disse?

 

Ser også 50 grs Rhino er anbefalt i tidligere tråder - hvem fører denne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen

 

53 grain tsx har jeg prøvd før - kom inn sideslengs i blinken.

 

50 grain Rhino bør duge - hva er prisen på disse og hvor selges dem?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd Barnes tsx 45 grain i ditt 1:14 løp?

 

Nei, men har prøvd 50 grn TSX og den samla såpass at jeg turte å bruke den under bukkejakta. Men disse kulene er jo veldig lange og presisjonen var ikke allverden.

 

Alt av blykuler under 50 grn går nesten hull i hull i den..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser Nosler har data for 1:14 for Partition http://www.nosler.com/Reloading-Data/22-250-Remington-60-Grains.aspx dette er jo en bra kule som du kjøper billig fra XXL http://www.xxl.no/jakt-vaapen/ammunisjon/rifle/partition-22-224-60grs-1048205 At Partition dropper front blyet er helt problemfritt da den bakre delen gir dybdevirkning. Jeg skjærer vekk blodskutt kjøtt som inneholder blyrester uansett så jeg ser ikke noe problem i dette.

Link to comment
Share on other sites

Barns x 53 grains kule ville jeg gått for.Bruker den sjøl i 223 med 1-14 snurr.bra presis og fin effekt på rådyr og stor fugel.Har også testet denne i 22-250 AC med max ladinger,er egentlig like foundra hver gang jeg finner igjen ei kule.Som tatt ut frå ei reklame.

Skaut også bukk i førre året med 45 grains bx med 223 med bra trykk,bomma på føste skuddet og neste sat i ryggen på bukken,men da på ca 350 meters hold,kula hadde fin sopp form og sat i skinnet,lagt hold men jeg var usikker på hvor det føste skuddet sat.Er ikke i tvil om hva jeg skal bruke til høsten på bukken.

Link to comment
Share on other sites

22-250/223 kan jo være sære,men jeg har fått best presisjon på litt raskere krutt og litt under max,min howa i 223 er særast av dei tre jeg har å.53 grain og lettere går hull i hull med vit 133,mens 55 grainere av lodda og tradisjonelle kuler går ikke godt.Samlinger på over 5 cm i benk.

Mens min rem 700 VTR går styggodt med det meste fra 30 gr berger og opp til 70 gr berger.75 gr hornady a max gjekk på tvers på to meters hold.VTR`n har snurr på 1-9 og har grensa si på 70 grainere.

Tror at ei 22-250 har samme kulevekt problemet med tilsvarenede snurr.Kasje hakket over 223 med 9-12-14 snurr.

Det er base sånn.Trur eg. :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Barnes TSX 53 gr går ikke godt i min Remington 700 1-14 twist. Lader med alt fra N140, 202, N150, Hodgdons Varget osv. Til høsten blir første året 22-250´n skal brukes på rådyr. Har derfor ikke noe praktisk erfaring med kule effekt på rådyr.

 

Lurer derfor på om dere har noen formening om Nosler Partition 60 gr og Sierra 63 gr SMP til rådyr? Leser i ovenstående poster at Partition kan fungere, mens jeg blir fortalt av bekjente at denne kulen vil ha litt for mye "varminter-effekt", og derfor fraråder kulen til dette bruk.

 

Har nettopp kjøpt inn disse(Nosler/Sierra) for å teste presisjonen, ikke fått ladet og dratt på skytebanen enda. Men ønsker innspill på skuddeffekt på rådyr. Har søkt en del på amerikanske fora, og der har disse to kulene fått relativt bra omtale. Selv om jeg får et generelt inntrykk av en litt annen jaktkultur i disse forumene. Kulene ble også kjøpt pga grei pris, iforhold til feks Rhino.

 

Takker for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsket litt på disse barns kulene i min blaser r93 med 1-14.

45gr kule får jeg til å gå i en klistrelapp på 100m med 37,8gr vv 140 friflukt 2mm. Usikker på fart men ingen trykk tegn.

53gr kule har jeg ikke fått kjempe presisjon med. men mere en god nok til rådyr jakt gruppe på ca 25mm. Den var ladet med 37gr vv150. Friflukt 2mm. Ingen tegne til over trykk. Men fikk det på lladnigene over.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har akkuratt restskatt en Ladestige 33-37 grains N140 med Barnes TSX 45 grain. 

Kimber 84m 22-250 med 1:14 twist. 42 cm pipe. 

Skutt på 106 meter. 

 

Norma hylser, Federal 210L tennhetter, COL 59mm.

+25 grader, 958 hpa, 0 m/s. 

 

Rundt 34-35 grain virker å være sweetspot i min rifle. Har ikke kronografert.

 

Skal avgi rapport om jeg får skutt rådyr med den😊

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...