Jump to content

Våpenrom - Krav og godkjenning.


HelgeK

Recommended Posts

Jeg overlot lite til tilfeldighetene og bygget rommet i armert betong i alle vegger, gulv og tak.

Har ikke dør på plass men den kommer, ville i utgangspunktet ha en hvelvdør for å få den rette looken men det viste seg å bli i overkant dyrt/vanskelig hvis den skulle kunne åpnes fra innsiden...

 

Så her kan han far gjemme seg bort :D

 

normal_IMG_2326.JPG

 

normal_IMG_2327.JPG

Link to comment
Share on other sites

Regner med at rommet er koblet til villa venten. Har du sjekket opp om du kan la være å isolere rommet (uten at det blir kondens)? Ville i så fall fått litt mer plass der inne. Jeg vurderer å rive ut veggene slik at jeg kommer inn på betongen. Virker ikke som mye men gud så deilig det er med litt mer avstand fra arbeidsbeng til vegg på motsatt side..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tillater meg å benytte denne tråden til å stille et spørsmål....

Jeg har nå, siden begynnelesn av februar(!), prøvd å få et tilbud på sikkerhetsdør for bruk i våpenrom. I forespørselen min, så presiserte jeg at den må oppfylle minimum NS-3170 klasse3. Tilbudet som jeg nå har fått er på en dør av typen Daloc S44. Denne er sertifisert i henhold til EN 1627 RC 4.

(link til sertifikat: http://www.dorkatalogen.daloc.no/download/id=147 )

Leverandørern hevder at denne er klassifisert etter strengere krav enn NS-3170 klasse3, og sier at de har levert disse dørene til flere våpenrom. Er det noen her inne som positivt vet at denne kan bli godkjent?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Forhåpentligvis har TS fått svar på sine spørsmål, så jeg legger inn litt spørsmål her fremfor å lage ny tråd. :)

 

Nå skal jeg også til å lage våpenrom. (forhåpentligvis)

 

Dette våpenrommet befinner/vil befinne seg i hjørnet av kjelleren, så jeg regner med at de 2 "ytterveggene" i rommet automatisk blir godkjent da dette er under bakkenivå og er av mur. jeg har også en murvegg inn mot et vaskerom, og lurer derfor litt på det samme som blir skrevet her:

 

Noen som har en formening om hvor sterk en standard mursteinsvegg er i forhold til 20cm leca?

 

Ta utgangspunkt i at denne veggen også er minimum 20cm tykk.

 

Den siste veggen må derimot fikses på med lecablokker da det kun er treverk.

Er det noen som aner om "20 cm murt leca" tar utgangspunkt i "tette" blokker eller de med hull i?

Jeg er dessverre heeelt grønn på alt som har med hus/byggteknisk/murvegger/Leca å gjøre.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Leca kan skjæres med motorsag, det går ikke med murstein :winke1:

Leca kan armeres kraftig, med armerings stiger mellom hvert lag, kan også bolte fast armeringsmatte på utsiden å pusse denne med mørtel, da blir det straks verre å komme gjennom.

Link to comment
Share on other sites

20 cm murt leca.

Denne https://www.byggmax.no/st%C3%B8p-och-gr ... okk-p04582

Satt opp etter leverandørens annvisninger, de får du der du kjøper blokkene.

Litt inspirasjon

 

Kan være lurt å fylle hullene i blokka inn mot døråpningen med betong, bruk samme som du murer med. (B20 mur og puss mørtel)

Det kan gjøre det lettere å montere døra.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis har TS fått svar på sine spørsmål, så jeg legger inn litt spørsmål her fremfor å lage ny tråd. :)

 

Nå skal jeg også til å lage våpenrom. (forhåpentligvis)

 

Dette våpenrommet befinner/vil befinne seg i hjørnet av kjelleren, så jeg regner med at de 2 "ytterveggene" i rommet automatisk blir godkjent da dette er under bakkenivå og er av mur. jeg har også en murvegg inn mot et vaskerom, og lurer derfor litt på det samme som blir skrevet her:

 

Noen som har en formening om hvor sterk en standard mursteinsvegg er i forhold til 20cm leca?

 

Ta utgangspunkt i at denne veggen også er minimum 20cm tykk.

 

Den siste veggen må derimot fikses på med lecablokker da det kun er treverk.

Er det noen som aner om "20 cm murt leca" tar utgangspunkt i "tette" blokker eller de med hull i?

Jeg er dessverre heeelt grønn på alt som har med hus/byggteknisk/murvegger/Leca å gjøre.. :oops:

 

Vil tro at den letteste og kanskje billigste for deg er å bruke 4mm stålplate, 2,5x1,25meter plate veier 100 kg og stålprisen ligger på ca 8-10kr kg her på østlandet. 4mm er lett å dele med vinkelsliper for å gøre den mer håndterbar. den er også lett å borre i for å få hull til å feste den i eksisterende treverk. Om du har et mek verksted i nærheten du kan kjøpe igjennom klipper de sikkert platene på ønsket mål for noen kroner ekstra..

Link to comment
Share on other sites

20 cm murt leca.

Denne https://www.byggmax.no/st%C3%B8p-och-gr ... okk-p04582

Satt opp etter leverandørens annvisninger, de får du der du kjøper blokkene.

Litt inspirasjon

 

Kan være lurt å fylle hullene i blokka inn mot døråpningen med betong, bruk samme som du murer med. (B20 mur og puss mørtel)

Det kan gjøre det lettere å montere døra.

 

Lykke til.

 

Tusen takk for gode tips!

 

Til dere som nevnte stålplater.

Dette tenkte jeg også på, men etter en liten samtale med våpenkontoret fant jeg ut at dette ikke var så lett.

 

Jeg tenkte på forhånd for meg selv at 3-4mm stålplater skulle være greit å få godkjent, men det var altså ikke tilfellet.

 

Da måtte i så fall våpenkontoret ha dokumentasjon på at dette var mer robust enn 20cm leca, og skulle vel helst settes opp av en fagmann visstnok.

 

Menmen, jeg går i tenkeboksen, det er uansett et par måneder til dette kan starte opp. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, i så fall stiller jo ting seg litt annerledes.

Finnes det noe dokumentasjon på dette som jeg kan legge ved i en eventuell søknad?

 

I tillegg, hvor finner jeg disse kravene til våpenrom som du snakker om?

Det eneste jeg finner på nett er i våpenforskriften, og da blir det jo litt merkelig å skrive i søknaden at: "ja, disse stålplatene er nok sterkere enn 20cm murt leca, det er jo tross alt stål...:wink:"

 

Hadde følt meg litt bedre om jeg kunne dokumentert dette på noen måte. :)

Link to comment
Share on other sites

20cm leca slår man seg igjennom med slegge, det gjør man ikke med en 4mm stålplate.Man må ha vinkelsliper eller skjærebrenner for å bryte seg gjennom en stålvegg og det gjør man like lett med et våpenskalp.. Et materialsertifikat burde holde lenge som dokumentasjon.

Hørtes veldig rart ut om de krever fagfolk til å skru opp stålplater på reisverk av tre om man får lov til å sette opp lecavegg selv.

Link to comment
Share on other sites

Ville selv gått for det samme som du velger, eventuelt en helt annen type konstruksjon. Har tidligere sett det nevnt (muligens i denne tråden) at finmasket armeringsnett og kryssfinér er seige saker, men så var det dette med dokumentering da...

 

Endte faktisk opp på følgende (innenfra og ut). Panel limt til kryssfiner, armeringsnett, kryssfiner limt til reisverk (2x4 på flasken med 30cm c-c), limt kryssfiner, armeringsnett, kryssfiner med limt panel. Alt skrudd slik at det blir hel ved fra kryssfiner ytterst til ytterst. Døra jeg trodde jeg hadde kjøpt billig på finn ble plutselig ikke tilgjengelig så jeg mangler fortsatt dør. Har forøvrig snakket med forvaltningen og trenger kun besøk av lokalt lensmannskontor for å få godkjent. Får se hvor mye jeg stresser med døra.

 

En ting er uansett sikkert. Veggkonstruksjonen er MYE sterkere enn 20cm leca. Bortimot ugjennomtrengelig for slegge, vinkelsliper og motorsag. Skal like å se trynet på han som en dag får det for seg at veggen skal rives :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nettopp gått til innkjøp av noen plommetrær, og fikk med et hus på kjøpet.

Nå sitter jeg å planlegger et våpen/laderom i kjelleren, men det har seg slik at det tiltenkte rommet har et lite vindu.

 

Er det noen som vet om det er mulig å dispensasjonen til å ha vindu på rommet om man monterer et gitter foran?

Skal opp til politikontoret i løpet av uken, men ønsker å se om noen har fått dette godkjent tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jaja, googlet litt på våpenrom igjen da jeg har startet opp prosjektet på nytt..

 

Ser jo fra denne tråden at jeg skulle starte "om noen måneder" i juni 2016, så er jo litt på etterskudd...

 

Nå har det derimot vært stor fremgang, jeg har hatt en byggingeniør (bekjent) innom, samt fått fatt i originale plantegninger som viser at samtlige vegger med unntak av en kortvegg er mer enn 20cm leca.. (25 og 30cm)

 

Den siste veggen skal sikkerhetsdøren inn i, så den skal uansett forsterkes dersom onkel er enig i at dette er en god plan. 

 

Sender vel inn en søknad i løpet av noen uker nå, så mitt neste spørsmål er egentlig om man kommer seg unna med vanlig etasjeskiller i tak, eller om det må gjøres noe mer der?

 

Ser at det er nevnt flere ganger tidligere, men det mest konkrete var vel at det «ble godkjent for 8-10 år siden».. 

 

Noen som har ferskere informasjon om dette?

 

Tips til formulering under søknadsprosessen mottas også med stor takk. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Holder selv på å bygge ett våpenrom. Det blir med 20 cm vegger, 30 cm tak og 10 cm betonggulv. Mot den siden som vender inn mot huset, bruker eg kam 12 mm C/C 25. Døra blir 90X210. Alt dokumenteres underveis, slik at politiet kan godkjenne før våpen og ammo settes inn. Rommet blir 2,3 X 4,8 meter. Burde være OK størrelse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 years later...

Prøver å vekke denne tråden til liv igjen.

Jeg har endelig, etter mange år, kommet til det punktet hvor våpenrommet skal fullføres.
Rommet er i kjelleren, og består av 4 vegger med 30cm betongvegger, og en godkjent dør. 
Det eneste som gjenstår er sikring av taket. Ser i tråden at 4mm stålplater er likestilt med 20 cm mur og armert leca, og dermed godkjent.

Er det noen som har fått godkjent en annen løsning? På grunn av trang tilkomst ned til kjelleren blir det veldig mye arbeid om jeg skal greie å få stålplatene ned i rommet uten å måtte skjære dem opp relativt små plater.

Det hører til historien at jeg har vært innom det lokale våpenkontoret for å høre om det finnes andre godkjente løsninger enn det som står i forskriften.
Jeg fikk et tørt og lite entusiastisk svar tilbake; "Det er opp til deg å overbevise meg om at taket et sikret godt nok".

Ettersom jeg ikke vet hvilken standard de bruker for å definere "tilsvarende styrke mot gjennomtrenging som 20 cm mura og armert Leca" så er det heller ikke lett å regne på om en annen løsning er god nok. Er dette noe som POD kunne svart på kanskje? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er kommet noen nye regler...men de gamle sa vel noe som at mur/nett skulle forsinke innbrudd i 20minutter.

Det var det jeg fikk vite hos poltilensmannen for ca15år siden da jeg gikk å syslet med tanken om å bygge om en gammel sisterne i huset jeg bodde i da, så to lag armeringsnett bygget opp i taket mente han måtte være veien å gå..samt masse bilder av prosessen for å overbevise våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange plater får du ned i kjelleren? 
Ei 0.6x1.2m stålplate som er 4mm tykk, veier ca det samme som ei gipsplate. 
Det formatet burde være er lett å håndtere. 
Forborr skruehull, og heis de opp i taket med en gipsheis. 

Edited by Ospa
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Du kan vise til Forsvarsbyggs «Sikringshåndboka» - kap. 11:

sikringshandboka_last.pdf?context=%7B%22
 

FG sikring har også veiledere du kan henvise til:

https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/fysisk-sikring/bygningskonstruksjoner/gamle-regler/fg-320-bygningskonstruksjoner.pdf

https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/b-krav-og-registre/b-krav---gjeldende/fg-112_7-b-krav.pdf

 

20cm Leca tilsvarer litt over motstandsklasse RC2 - men ikke RC3 -i hht NS-EN 1627, ref. kap. 11 Sikringshåndboka, s. 133.

Om du må forsterke etasjeskillet kommer an på hvordan det er bygget.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ospa said:

Hvor lange plater får du ned i kjelleren? 
Ei 0.6x1.2m stålplate som er 4mm tykk, veier ca det samme som ei gipsplate. 
Det formatet burde være er lett å håndtere. 
Forborr skruehull, og heis de opp i taket med en gipsheis. 

 0,6x1,2m burde gått fint, men blir veldig mye skjæring for å få nok plater i rett størrelse. Alternativt er å sjekke om leverandøren av platene har skjærbord.

 

17 hours ago, okk said:

Du kan vise til Forsvarsbyggs «Sikringshåndboka» - kap. 11:

sikringshandboka_last.pdf?context=%7B%22
 

FG sikring har også veiledere du kan henvise til:

https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/fysisk-sikring/bygningskonstruksjoner/gamle-regler/fg-320-bygningskonstruksjoner.pdf

https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/b-krav-og-registre/b-krav---gjeldende/fg-112_7-b-krav.pdf

 

20cm Leca tilsvarer litt over motstandsklasse RC2 - men ikke RC3 -i hht NS-EN 1627, ref. kap. 11 Sikringshåndboka, s. 133.

Om du må forsterke etasjeskillet kommer an på hvordan det er bygget.


Takk for tipset, skal lese litt på det :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lest litt i Forsvarsbyggs "Sikringshåndboka", og muligens funnet en løsning. Korriger meg gjerne om jeg tolker dette feil.
 

On 2/25/2024 at 3:43 PM, okk said:

....20cm Leca tilsvarer litt over motstandsklasse RC2 - men ikke RC3 -i hht NS-EN 1627, ref. kap. 11 Sikringshåndboka, s. 133.

Om du må forsterke etasjeskillet kommer an på hvordan det er bygget.

 image.png.fd9477d39024c86d4c7ffba4ca16cfe2.png

image.png.b1510722c5e606c82b8c674b5e4be81c.png

Slik jeg tolker dette så er sikringsklasse 3 høyere enn kravet som står i forskriften, og bør derfor være mer enn godt nok.
Denne løsningen krever ingen ståplater, og er i bunn å grunn en vanlig tak/veggkonstruksjon + 3 lag med 12mm kryssfiner.

Jeg har allerede 2 lag med veldig tykk parkett i overetasjen og 196x48mm bjelker i etasjeskillet.
I utgangspunktet så trenger jeg bare 1 lag med 12mm kryssfiner for å tilfredstille kravet, dersom inspektør likestiller parketten med kryssfiner.

 

 

Edited by Mosjonsskytteren
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...