Jump to content

Tips til ruse eller annen metoder for og få større fisk?


ersa

Recommended Posts

Vi er to kamerater som har lyst til og gjøre noe for og få opp størrelsen på fisken i et lite vann vi fisker ganske mye i. I dette vannet er det ørret på ca 200-300 gram og abbor på 100-200 gram, men det er MYE fisk! Men vi har i lengre tid hatt lyst til å fiske opp mye fisk for og få opp størrelsen på fisken. Vi har kommet til at ruse må være den mest efektive måten og fiske opp fisk fra dette vannet. Så jeg tengte jeg kunne slenge det ut her for og høre om dere hadde noen ideer til hvordan vi kan få tak i penger til ruse ( feks steder vi kunne ha søkt om midler), men vi er også åpne for andre måter å fiske opp fisken :)

 

 

Håper det er noen som har erfaring og ideer til dette :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen ekspert men:

 

1. steng utgangsos og inngangsos med fysiske hindringer slik at fiske ikke får gytt om høsten.

2. Garnfiske og/eller not med små masker. Tung beskattning spesiellt mot bekker osv til gytetida (så lenge det er lov til før fiske er fredet)

.3. Benytt ruser mot abbor spesiellt med granbar på grunner/ved land om våren da den skal gyte.

4. Bruke stasjonær ruse som står i vannet om sommeren -storruse.

5. Ikke lov i dag-gjøstring om høsten i gytebekken.(benytt 1)

6-Ikke lov i dag sette opp mjælgrad i gytebekken.(benytt 1).

 

 

Innsats over et lengre tidsrom er nødvendig for resultater.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke alltid sånn at det å fjerne mye fisk nødvendigvis øker størrelsen på de som er igjen... Da det er flere faktorer som spiller inn..

Hvordan er surheten i vannet? Hvordan er gytemulighetene for ørreten? - ofte får man bedre og mer langsiktig gevinst med å justere litt i den enden. Er næringstilgangen bra? Hvor stort er vannet og hvor stor bestand kan vannet opprettholde?

 

Alt dette kan man finne ut av ved undersøkelser på forhånd, så man slipper å ta grep som kan ende i en liten lokal katastrofe. :wink:

 

 

Men, for å fjerne abbor er ruse (teine) et godt alternativ nå, om de ikke er ferdige med å gyte allerede. Ørret er lettere å fjerne med garn.

Link to comment
Share on other sites

Angående dette med surhet og kalking, er det viktig å tenke på at kalk mange steder har gjort vondt verre. Dette finnes det mange eksempler på, da ørreten og insektene etterhvert klarte å tilpasse seg surheten, og bestandene var på vei opp. Så begynte man å kalke, og insektene fikk langt bedre kår da ørretbestandene var såpass små. Tilsvarende, noe senere, eksploderte ørretbestandene, og ting balanserte seg igjen, bortsett fra at man nå satt igjen med mye gytende fisk, lite insekter i forhold til fisk, og overbefolkning som følge. Og i og med at bestanden er såpass stor, spørs det om kalking hjelper.

 

En annen mulig, kombinert med å sperre gytebekker og bruke ruse etter abboren, er å sette ut stor settefisk (> 0,5 kg), altså som predatorer. Dette koster selvsagt en del til å begynne med, og i tillegg må kommunen godkjenne prosjektet, men når det er gjort, vil vannet også være mer fristende å fiske i, og man kan i større grad dekke utgiftene med kortsalg. Unngår man da i tillegg minstemål, og oppfordrer til å ta opp småfisken/sette ut større fisk/vise måtehold/fornuftig baglimit (ikke maksmål størrelsesmessig, da dette i hvert fall i mine omgangskretser ikke er spesielt populært), er mye gjort.

 

Ellers blir det å ta ut småtryta, mort, ørekyte og annet faenskap aldri feil :D Stå på, det høres ut som et flott prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

hva med å kaste ned not? om det går an der da..

der jeg er fra,så er det et stort vann med alt for mye røye i, et kast med nota der kan lett gi 200-400 fisk i et kast.

da er det jo bare å plukke ut den fisken en vil sette tilbake og ta resten.

 

men det kommer jo ann på mange ting,stort nok vann, bunn uten formye rusk og rask ect

Link to comment
Share on other sites

Så eg vil no anb dere å bruke garn, det fisker mye bedre en ruse!

Sorry at jeg sier det.... men her har du TOTALT feil :oops:

Storruse er overlegent det beste for å kultivere overbefolkede vann!!

 

Ta kontak med denne karen :arrow:http://www.storruser.no/new/?vis=products&id=3

Se spesielt :arrow:http://www.storruser.no/new/?vis=products&id=11

 

Denne karen VET hva han snakker om og kan garantert gi deg gode råd :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill :) jeg kan begynne med og si at garn er uaktuelt siden jeg rett og slett ikke gidder å plukke fiske utav garna å fordi at jeg heller vil skjekke ei ruse noen ganger i uka en å trekke garn hver dag :) Vannet det er snakket om har blitt kalket, men jeg vet ikke noe om hvordan det er med surheten der nå :)

Link to comment
Share on other sites

Vanlig ruse er ikke brukbart på ørret. Storruse funker, som bbdg sier, kanskje best av alt. Men er vanvittig dyrt og for de fleste privatpersoner utelukket. Er det en grunneierforening eller liknende derimot er det er god investering OM man tar seg bryet med å lære å bruke de rett. Har selv jobbet som innlandsfisker en par år, og vi tok ofte på oss oppdrag med tynningsfiske. Vi brukte som regel storruser i litt større vann, men garn er uten tvil det mest effektive. Ørret er veldig lett å ta ut av garn, abbor ikke fullt så.

 

Har flere ganger kommet i prat med grunneierforeninger som har prøvd storruse og ikke klart få fisk i de og forbanna den dyre dritten, nettopp fordi de ikke visste hvordan de skulle settes. :lol:

 

Tynningsfiske krever innsats, ikke ett år men mange, for å ha god effekt.

 

Abboren kan også bekjempes ved å fjerne kvist og kvast den kan gyte i. Aner ikke hvor i landet du bor, men mange steder er nok sesongen for rusefiske stort sett over allerede. :|

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Tar opp igjen denne tråden her i staden for og laga ein ny, sjølv om mi fisking i dette tilfellet er i saltvatn. Er det nokon her som har erfaring med og bruka ruser i sjøen? Fiskar i dag med garn til eige forbruk, men har tenkt litt på og utvida repertoaret litt. Må riktignok venta til hausten då, når lovlig sesong byrjar. Skal vel settast relativt grunt har eg fått med meg, er det vanskelig og setta dei? Er åleine med det. Fisketeine kan muligens og vera eit alternativ, men dei trur eg helst skal settast på noko djupare vatn og eg har berre ein liten Askeladden og må dra opp alt for hand. Blir vel for tungt og dra dei opp over 30-40 meter vil eg tru. Var kanskje derfor eg tenkte mest på ei rusa.

 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Synd med kobba. Tenkt litt i dag pga pendling og litt sånt så trur eg kanskje det er enklast og begynna med ei fisketeina, sjølv om den er litt tyngre og dra opp. Har du nokre tips og komma med? Er det ein ide med kunstig lys i teina? Agn er vel blåskjell/makrell vil eg tru. Ranger#44, går det ann og fiska med dei "for hand"?

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Der bare å agne - gjerne i en boks eller ei flaske med litt stor hull i- å lempe uti. Ikke alt for stor blåse pluss ile eventuelt en liten paraplydregg om det er mye strøm. Fest dreggen med en strips i enden av dreggen  og så med litt slakk til paraplyenden. Da ryker stripsen om dreggen henger fast og du får det lettere løs siden du da drar opp dreggen feil vei. Du kan gjerne ha et lite eggflå noen meter fra teina så slipper du å sette fast.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stihl Crazy said:

Ranger#44, går det ann og fiska med dei "for hand"?

 

Jeg drar kun for hånd ja. Har satt på 15-100 meter. Noe dypere og jeg synes det blir i overkant knot. Men det er selvfølgelig forskjell på folk og hvor mye de synes det er behagelig å dra. Holder meg mest på 40-60 meter.

Link to comment
Share on other sites

Var og såg på ei havfisketeine i dag på ein lokal butikk. Dei hadde stor og normal/liten. Må sei eg vart litt betenkt ja. Den store er allfor stor det såg eg med ein gong, og den er vel for stor den andre dei hadde og. Ca 95 cm lang, bredde trur eg var godt og vel 60 cm og høgd 80 ca. Hmm blir vel fort at det blir brukt ein gong og aldri meir kan eg tenka meg, trur den blir for tung og stor og fiska med. Må eventuelt prøva med rusa trur eg.

 

Ellers må eg ha ho til Max 20 meter, men teina er nok mest tiltenkt langa og brosme og for og få dei må ein djupare

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et sjøkrepseteineprosjekt for noen år siden her langt nord, hvor det kanskje ikke er sjøkreps, men nok om det, jeg hadde fem standard krepseteiner lenket med 8-10 meter mellom hver. Det dypeste jeg satte de var noe over 100 meter. Det var ganske tungt å dra opp. Når fangsten av det jeg ville ha uteble, så ble prosjektet etterhvert lagt på hylla. Uansett, jeg fant ut at type tau har veldig mye å si for drakomforten. Tynt og hardt er jævlig. Litt tykkere og mykt er mye bedre.

 

Ellers vil jeg jo anbefale en haspelstang av brukbar kvalitet med en dertilhørende snelle til alt havfiske grunnere enn 150 meter, og hvis du konsekvent fisker dypere enn det, kan du vurdere multiplikator. Ofte er agn i bevegelse det aller mest effektive, den eneste fordelen med garn slik jeg ser det er at du slipper å bevege deg selv. Teiner og ruser krever minst like god lokalkunnskap som stangfiske, og da ser jeg ingen grunn til å bale med teiner med mindre det er en spesiell grunn til det. Et fornuftig supplement til stang er en snik med 18-20 kroker, og så kan du sette lina, egner du med sild kan den trekkes etter 4 timer.

Link to comment
Share on other sites

Likar godt sånt som fiskar av seg sjølv så brukar helst garn. Har nokre sniksnører ja, er ei stund siå eg har brukt dei no men eg brukte berre 3 krokar. Vart berre visvas syntest eg med fleire krokar. Fekk ikkje meir fisk heller. Noko som er litt dumt der eg fiskar er at ein ikkje skal eta brosme pga tidlegare forurensing. Derfor litt dumt med lina, sette ein gong ei 100 krokars med bror min og fekk nokre fine brosme men det frista ikkje til gjentakelse når me berre måtte hiva dei. 
 

Fiskestang  ja, har ei skikkeleg båtfiskestang med multiplikatorsnelle men har ikkje blitt så mykje med meg der. Eit problem er at eg reke av meet heile tida med den vesle plastbåten min, litt derfor eg tenkte teiner/ruser. Dei kan eg forhåpentlegvis setta ut la dei stå ute og «håva» opp noko.

 

Kan jo fortsetta med sniksnørene mine då, var jo ikkje så mykje eg fekk alltid då men litt avogtil, styr med og få makrellen til og henga på krokane då og mykje vast gøt avogtil.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (37 minutter siden):

Eit problem er at eg reke av meet heile tida med den vesle plastbåten min

Jeg bruker drivanker om det er er vinden som gjør at du driver av. Fester det i baugen og lemper det uti. Bruk kort tau i tilfelle du glemmer deg ut og "bare skal flytte båten litt"...

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg kanskje hjelpe med noen flere tips.

 

Om du lager deg en snik med 12 kroker da, og setter nederste kroken 20 meter over bunnen, så begrenser du mengden brosme. Kjøp inova bait bander eller annen elastisk surretråd for å binde agnet til kroken. Det finner du hos seeberg eller en ok utstyrt fiskebutikk. 

 

Hovedårsaken til at jeg nevnte haspelstang med snelle er at det vi stort sett har holdt pp med av havfiskestenger og sneller her på berget er stort, tungt og ikke akkurat fremmende for fiskeglede. Personlig har jeg omtrent utelukkende gått over til haspel, og har ingen problemer med å lande moderate kveiter på en 3000-størrelse haspelsnelle, 0.20 braid og 0.80 fluorkarbon fortom. Nå gikk jeg riktignok opp til en 5000-størrelse til det grovere havfisket i fjor, men det hadde andre årsaker; ergonomi og snørekapasitet. 

 

Om du har mye avdrift kan du kjøpe deg et drivanker, evt lage det selv, og du kan også bruke avdriften til din fordel. Sjekk fiskeskolen på youtube, de har bøttevis av gode tips for fiske med stang og agn.

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (18 minutter siden):

det vi stort sett har holdt pp med av havfiskestenger og sneller her på berget er stort, tungt og ikke akkurat fremmende for fiskeglede.

Er enig i det. Har fisket mye med en tung Shimano Tiagra 16 og jeg bruker den mye enda, men har også en lettere pakke med en kort, lett lightjigger stang som klarer en kveite med en mindre multiplilator snelle fra Accurate. https://www.baardsen.no/accurate?parent=10034&size=24

 

De er dyre, men varer lenge. Tiagraen har jeg brukt mye siden 2007 og de holder. Har byttet et lager et par ganger men det koster ikke noe særlig å få fikset. Accurate snella har jeg ikke hatt så lenge men den virker solid. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fekk nokre gode tips her ja, har drivanker og når eg tenker meg om. Veit ikkje kor de fiskar men her hos meg har eg fiska i 30 år og aldri fått ei kveita men kan jo hende det er for det da. Burde jo faktisk prøvd havfiskestanga mi meir, kjøpte både den og snella hos baardsen i Haugesund og gav 2-3 tusen for den og snella, så trur ho er nokonlunde skikkeleg.


 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte litt på det, ved fiske med havfisketeine. Er ikkje alltid eg har så mykje tid til overs er alltid noko og gjera på ein gard, kan ikkje legga meg til på timarsvis ute på fjorden, men dra ei teina skal eg få tid til.

 

Har desse to her, det eg tenkte var: enten 12 mm mjukt tau  og dra opp på det orange vabeinet eller ei ganske så tynn flagglina, fest den i havfisketeina og dra det opp på det blå fiskahjulet, eit par tre omganger på hjulet så heng det vel på vil eg tru, berre og sveiva, kva trur det om ideane?  image.jpg.70a2c944a97e83706dbf30ab3a89efd2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trur det, såg på det og ser ut som det er stor kapasitet på det, er jo litt diameter på hjulet. Tenkte ganske tynn lina, noko sånt som dette her https://www.biltema.no/batutstyr/tau/polyestersilkeliner/polyestersilkeline-2000017692 tenkte 1,4 eller 2,0 mm. Kjem jo sjølvsagt Ann på kor djupt eg skal og då, men lurar litt på om bruddstyrken er stor nok på 1,4 mm lina.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøvd fisketeina no, brukte vanleg tau til og dra ho opp for hand tipper 8 mm tjukkelse. Trur eg har 150 m lengde på tauet. Betinga suksess, fekk eit par små langer sikkert ikkje meir enn eit kg kvar, minilanga. Fekk eit par brosmer og på èin anna plass. Dei var litt fine, tippar 2,5-3,5 kg grei matfisk, eller kunne vore. Brosme skal ikkje etast heima pga tungmetallforurensing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...