Jump to content

Hva er egentlig det beste kikkertsiktet til langholdsskyting


sveinmk

Recommended Posts

Det er et spørsmål som ikke kan besvares uten definisjoner av langhold. Man må legge til grunn avstand, feltmessig eller bane, all slags vær eller bare solskinnsdager osv osv. Kom med dine definisjoner ut i fra egne behov så får du nok bedre svar.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Driver å legger til side noen kroner hver måned til ett slikt:

 

http://www.marchscopes.co.uk/march-fx-f ... e-5x40x56/

 

Flere vil kanskje si at 0.05mil klikk ekskluderer den. Noe smalere synsfelt enn "de andre" high-end kikkertene har den også.

 

Premier 5-25x56 er også en kandidat som ikke er helt ute av lista over mulige erstattere for en Premier LT 3-15 som står på lengreholds (3-700m) rifla i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke :!:

 

Du må nok finne ut for deg selv hvilke egnskaper du ønsker av et sikte. Det er alt for mange variabler å ta hensyn til i valg av optikk.

Hvis vekt ikke er et problem kan det hende at US-optics er et lurt valg siden du selv kan spesifisere sammensetningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørsmål som ikke kan besvares uten definisjoner av langhold. Man må legge til grunn avstand, feltmessig eller bane, all slags vær eller bare solskinnsdager osv osv. Kom med dine definisjoner ut i fra egne behov så får du nok bedre svar.

 

Fredrik

 

Dette er jeg helt enig i. Hvis man skal gjøre noe annet enn å skyte inn børsa med støtte er det viktig at kikkerten helst ikke veier mye mer enn 500g og har dot eller nr.1 retikkel 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje en av få som ikke helt har sansen for PM"5"-25x56, klarer ikke helt å like det at siktet egentlig er 7-25 (eller deromkring) og det jukses med dassrulleffekt for å oppnå en slags 5x forstørrelse.

 

Slikt håper jeg er ordnet når resten av high-end produsentene skal matche og overgå siste generasjon fra March det neste året. Et ekte 5-40x(ca) fra S&B, Zeiss eller Premier blir saker!

Link to comment
Share on other sites

Kan ta en liten vri på det hele.. Hva ville vert det ideelle kikkertsiktet for deg?

 

Hadde jeg kunnet forandret på det siktet jeg har (S&B PMII 5-25x56 P4L) så hadde jeg hatt 3-25x56 (uten "dassrulleffekt"), en prikk i medten av retikkelet (i steden for kryss), 0,05MIL klikk og lysbryteren på et bedre egnet sted.. og kanskje grønnt lys i retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Det som plager meg mest med S&B'en er den utrolig teite plasserte lysbryteren.

Har en venn som er i besittelse av en 5-25x56PMII i type "bæsjbrun" med locking turret og MTC. God optikk-JA, i hvert fall bedre enn min NightForce. Den dorulleffekten på 5x kunne jeg fint levd med siden jeg aldri hadde vurdert å skru sikte til under 10x :arrow: FFP (P4Fine) retikkelet blir det jeg kaller helt ubrukelig under 10x. For den prisen min venn betalte for siktet hadde nok jeg også gravd fram og tørket støv av sparekontoen.

Når det er sagt, så er det en ting med NigthForcen som jeg liker bedre. Tårnene og Zero stoppen er helt fantastisk på NightForcen :mrgreen:

 

For tiden sikkler jeg på March Tactical-F 3-24x42 FFP. Med sine lave tårn, 31 cm og 640g må vel det være den ultimate jaktkikkerten.

Bare så synd med den prisen da........... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

For tiden sikkler jeg på March Tactical-F 3-24x42 FFP. Med sine lave tårn, 31 cm og 640g må vel det være den ultimate jaktkikkerten.

Bare så synd med den prisen da........... :roll:

 

Neppe. Denne kikkerten vil nok være uhyre følsom for hodets plassering ved høy forstørrelse og dermed bli et handicap på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kriteriene for valg av sikter til litt over middels nivå for langholdsskyting er litt merkelig av og til. Det ser ut som kriteriene kun gjelder skyting på stillestående mål med støtte, "tradisjonell langholdsskytying".

 

Definisjonen på langholdsskyting kan være så mangt. De aller fleste toppsikter er mer enn gode nok til "TL". Jeg er også interessert i å vite og testeut hvordan siktene egner seg til annen type langholdsskyting.

 

Ei jaktfeltløype med std skiver på doble eller triple skytehold er også ekstrem langholdsskyting. Hvilke kikkerter og retikler egner deg best til det? Hvilket retikkel er det psykologisk enklest å skyte med som gir skytteren flest poeng? Symmetrisk retikkel?

 

Hvilket retikkel er enklest å skyte og gir best resultat hvis man legger in tidspress på "TL"?

 

Hvilket retikkel, FFP, har tydelig markering på 6mil(eller 7mil) til siden slik at det kan benyttes som forsprangsmerke til løpende elg? Eller mildot i SFP?

 

Hvilket høydejusteringstårn er best hvis det er tidspress i "TD" i en 5-skudds serie med 5 forskjellige avstander? Cm klikk? BDC med 100m klikk? Eller ballistisk juletre?

 

Når det gjelder valg av forstørrelse synes jeg det er mye pussige argumenter ute og går. Man burde egentlig spørre seg selv om hvilket synsfelt man har behov for på minste forstørrelse. Hvis en kikkert har større synsfelt på 6x med dorulleffekt enn en 4x uten dorulleffekt er 6x-kikkerten soleklart den beste. Det samme gjelder i andre enden av skalaen også med unntak av behov for å se kulehull/kulenedslag.

 

Tilslutt skal drensrøret plasseres på toppen av ei rifle. Hvis man har en rigg med vektbekrensning (feks jaktrigg) er ethvert gram man kan flytte fra kikkert til munning gull verdt hvis man må skyte et skudd uten støtte.

 

Hvilket sikte er best for disse kriteriene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i vapentidningen nr.3 2012 har Roe laga ein utfyllande og god test av langholdskikkerter :)

 

Hyggelig med cred men det er IKKE jeg som har laget den testen, men Erland Gunnarson og etter hva jeg forstår SAAB Arboga testlab. Jeg ble bedt om å kommentere/ synse.

 

Forøvrig kan dere henge dere på tankerekka til Torf, prima tankegods der...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikler fælt på March 3-24x42, mest pga den kompakte størrelsen og relativt lave vekten. Skal ha den på en bærbar langhold/jakt rifle. I første omgang blir det nok IOR 2.5-10x42 FFP'en min som blir der, men jeg synes 10x blir litt kleint når holdet bikker 500m, og hovedbruksområdet for den rifla blir nok skyting fra 500-1100 meter på gonger utenfor allfarvei.

 

IOR 3-18x42 er nok et fornuftig alternativ også, men den er en god del tyngre selv om den også er relativt kompakt.

 

Finnes det andre alternativer til March med skikkelig optikk i 5-600 grams klassen? Vil ha cm-klikk, mil-retikkel med 0.5 mil merker og helst FFP.

Link to comment
Share on other sites

i vapentidningen nr.3 2012 har Roe laga ein utfyllande og god test av langholdskikkerter :)

 

Hyggelig med cred men det er IKKE jeg som har laget den testen, men Erland Gunnarson og etter hva jeg forstår SAAB Arboga testlab. Jeg ble bedt om å kommentere/ synse.

 

Forøvrig kan dere henge dere på tankerekka til Torf, prima tankegods der...

 

Ja eg såg det i etterkant av at eg skreiv innlegget at det ikkje var du som stod for testinga :oops:

Syns uansett du gjer ein god jobb i vapentidningen Roe, og det er eit av dei betre våpenblada eg veit om :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikler fælt på March 3-24x42, mest pga den kompakte størrelsen og relativt lave vekten. Skal ha den på en bærbar langhold/jakt rifle. I første omgang blir det nok IOR 2.5-10x42 FFP'en min som blir der, men jeg synes 10x blir litt kleint når holdet bikker 500m, og hovedbruksområdet for den rifla blir nok skyting fra 500-1100 meter på gonger utenfor allfarvei.

 

IOR 3-18x42 er nok et fornuftig alternativ også, men den er en god del tyngre selv om den også er relativt kompakt.

 

Finnes det andre alternativer til March med skikkelig optikk i 5-600 grams klassen? Vil ha cm-klikk, mil-retikkel med 0.5 mil merker og helst FFP.

 

Ja, gode gamle Leupold Mk4 M5 6,5-20x50 FFP med TMR-retikkel. Veier 625g.

 

http://leupold.com/tactical/products/scopes/mark-4-ert-riflescopes/mark-4-6-5-20x50mm-ert-m5-front-focal/

 

Optikken er ikke i samme klasse men trenger du det for å skyte stål?

 

Jeg synes Leupold har noen egenskaper de fleste andre siktene ikke har. Spesielt "smidighet" med hensyn til montering og vekt. Stort justeringsområde. 20moa montasjer trengs stort sett ikke, etc.

 

Man skal være j****g god til å skyte hvis en slik Leupold er en begrensning. I 2011 var det vel en vanlig 8,5-25x50 som vant VM i FTR med fine duplex retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...