Jump to content

[A-TEC TMM-5] erfaringer.


Karloz

Recommended Posts

Hei.

Jeg gikk til innkjøp av denne demperen da den kom ut. Selv har jeg en Sako 75 30-06.

Til sub-ammo fungerer den upåklagelig, men synes nå den smeller litt vel mye på vanlig (kun testet meg Jaktmatch). Jeg har ikke hatt noen demper før, og heller ikke hørt andre.

Hva er dine erfaringer med denne demperen? Spesielt på 30-06.

Noen som har testet denne med en ekstra modul? jeg går å lurer på å teste én til.

Noen som evt vet hva en modul vil koste?

Leste en tråd her inne om erosjon på demperen, så sjekket min etter førtegangs skyting, og kunne også se dette. Ikke det at jeg er så alt for bekymret for dette, men det som da sjedde var at den ene O-ringen røyk under demontering.

Er dette en svakhet med denne, eller er det bare meg som er uheldig? Noen så vet hvor nye kan kjøpes? Størrelse osv?

Lopez?

Link to comment
Share on other sites

Står noe om demping i siste Vapentidingen med to A-Tec dempere og en S&L dempere med forskjellig antall (fler og færre enn std) moduler. Det hender at o-ringen ryker om den havner i klem under gjengene. Få med deg et par ekstra så bør dette ikke bli et problem. Men skal du kunne demontere en demper må du gjøre dette jevnlig og gjøre rent gjengeparti. Ellers vil det kreve mer og mer makt etter hvert som demperen blir møkkete.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Står noe om demping i siste Vapentidingen med to A-Tec dempere og en S&L dempere med forskjellig antall (fler og færre enn std) moduler. Det hender at o-ringen ryker om den havner i klem under gjengene. Få med deg et par ekstra så bør dette ikke bli et problem. Men skal du kunne demontere en demper må du gjøre dette jevnlig og gjøre rent gjengeparti. Ellers vil det kreve mer og mer makt etter hvert som demperen blir møkkete.

 

Vet du om dette gjelder .22 demperen også - har ikke den helt store troen på slike o-ringer som blir utsatt for gjentatt demontering og montering.

Link to comment
Share on other sites

A-Tec har to dempere for .22. Den gamle har et rør med innmat, der der det ikke noe problem. Den nye som bygger på moduler er kun en nedskalert versjon og bare en mindre o-ring. Hvis du sjekker at ringen liggger riktig ved montering, så er dette ikke noe problem. Jeg har til nå røket en ring, og tenkete at de her trenger jeg flere av -og har en byge liggende. Men har så langt ikke fått brukt for dem. Kommer ringen i klem mot gjengene blir den kuttet av, hvis ikke har den ingen påkjenning.

Link to comment
Share on other sites

A-Tec har to dempere for .22. Den gamle har et rør med innmat, der der det ikke noe problem. Den nye som bygger på moduler er kun en nedskalert versjon og bare en mindre o-ring. Hvis du sjekker at ringen liggger riktig ved montering, så er dette ikke noe problem. Jeg har til nå røket en ring, og tenkete at de her trenger jeg flere av -og har en byge liggende. Men har så langt ikke fått brukt for dem. Kommer ringen i klem mot gjengene blir den kuttet av, hvis ikke har den ingen påkjenning.

 

Hos meg sjedde dett ved demontering første gang, og jeg hadde således ingen kontroll over om O-ringen lå i klem eller ikke inne i den sammenskrudde demperen.

Hvor har du fått tak i O-ringer til denne demperen? pris og dim?

Link to comment
Share on other sites

A-Tec har to dempere for .22. Den gamle har et rør med innmat, der der det ikke noe problem. Den nye som bygger på moduler er kun en nedskalert versjon og bare en mindre o-ring. Hvis du sjekker at ringen liggger riktig ved montering, så er dette ikke noe problem. Jeg har til nå røket en ring, og tenkete at de her trenger jeg flere av -og har en byge liggende. Men har så langt ikke fått brukt for dem. Kommer ringen i klem mot gjengene blir den kuttet av, hvis ikke har den ingen påkjenning.

 

Hos meg sjedde dett ved demontering første gang, og jeg hadde således ingen kontroll over om O-ringen lå i klem eller ikke inne i den sammenskrudde demperen.

Hvor har du fått tak i O-ringer til denne demperen? pris og dim?

 

Sette sammen disse lyddemperene er som en kvinne bør behandles. Varsomt med en følsom hånd. :mrgreen:

Man må "kjenne" på dette når man setter de sammen. Om man er påpasselig, ryker de ikke med det aller første.

 

Ellers får du tak i disse O-ringene på jervareforretninger som har slike. Vanligvis veldig billig. langt under ti'ern pr. stk. Sjekk hos Tools Momentum eller noe...

 

Skal sjekke dim'en om jeg husker på det.....

 

// Raymond

Link to comment
Share on other sites

Funker greit, jeg bruker en CMM6 beregnet til 6.5x55 (men det er muligt det er en kaliber 30 demper) på min T3 SV i 223R (med 60cm pipe). Bruker alle 6 modulene, og synes det smeller mer enn jeg liker. Men det holder til jaktskudd uten hørselsværn. Men jeg er veldigt var for smell siden jeg er hørselsskadd, Faktisk såpass at jeg har bruk for to ekstra moduler på en CMM6 (8) til bruk på 17HMR (og jeg er storfornøyd med den lille CMM6 til salong med to ekstra moduler til bruk på 17HMR :D ). Vurderer å kjøpe meg 2 ekstra moduler til den store CMM6 demperen også, rifla er nesten ikke bærbar uansett så.... :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

Kommer med en rettelse til mine erfaringer med CMM6. Den ble for første gang avfyrt med demper utenfor skytebanen i går, og dempingen ute på marken var helt topp. Tydligvis har jeg blitt plaget av gjennklang fra standplass, og antatt at dette var fordi demperen ikke var effektiv nok. Forskjellen ute i jakt øyemed var stor i forhold til standplass på skytebana vår. Skal skyte ett par skudd til for å teste om dette var jaktdøvhet, eller om den faktisk er stillere enn jeg har trodd når jeg får anledning.

Link to comment
Share on other sites

Du får masse refleksjoner fra harde overflater på en normal standplass.

Ute i skauen er det en helt annen følelse å skyte med demper og du opplever skuddet som mye bedre dempet. Vent til vinteren vingemutteren, en dag det har snødd 10 - 15 cm med tørr nysnø så tar du med deg rifla ut i skogen å prøver noen skudd, da kan jeg garanter at du ser slik ut -----> :D etterpå. Da er alt av refleksjoner borte og du har følelsen av å stå med ett luftgevær i handa når det gjelder smell. ( Nesten ) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...