Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

Foretrekker desimalbekkasiner. Brøkbekkasiner kan jeg forstå at folk misliker.

 

Det er vel egne kaliberbegrensninger for desimalbekkasiner der man kun kan bruke desimalkalibre? Disse er tillatt: 5.6x52r 6.5x55, 7.62x53. Disse er ikke tillatt: 234 (6mm), 7 mm rem mag, 8 x 86.

 

Brøkbekkasiner kan vel bare felles med kalibre som betegnes som en brøk? 45/70 for eksempel? :mrgreen: Altså, hvis det står kaliber 12-76 i våpenkortet ditt er det ulovlig kaliber, står det 12/76 kan man lovlig felle brøkbekkasiner.

Link to comment
Share on other sites

Skal skogen bli den nye arena for analfabeter?

 

Ja de fæle analfabetene! så mye orddelingsfeil det er her på kammeret (eks. rådyr jakt i stedet for rådyrjakt) så blir det vel mer presist å spørre om anal fabetene skal ha skogen som ny arena? Ut fra det Rausheim skriver over her så er det flest anal fabeter blant urin vånerne i skogsstrøkene, så da har det sikkert vært mange anal fabeter på jakt i all den tid!

 

Beklager OT, men dette temaet er vel pisket omtrent så dødt som det er mulig å få det til i denne tråden, så jeg ødelegger vel neppe noe særlig vil jeg tro.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er følgende:

 

Noen mener jegerprøven er passe streng nok.

Noen mener jegerprøven er for enkel.

Noen mener jegerprøven kunne vært enklere.

Noen mener jegerprøven burde bli lagt opp annerledes.

Noen mener bekkasiner er skumle dyr som burde studeres nærmere, for å forhindre en maktovertakelse av disse en gang i fremtiden.

Noen mener jegeren må ha bestått norsken med minimum 4 i karakter.

 

Så for å avslutte, et bilde av en farlig fugl :mrgreen:

 

1442422_h61865b3bbfd634da24a2_v1279025405_647x.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er følgende:

 

Noen mener jegerprøven er passe streng nok.

Noen mener jegerprøven er for enkel.

Noen mener jegerprøven kunne vært enklere.

Noen mener jegerprøven burde bli lagt opp annerledes.

Noen mener bekkasiner er skumle dyr som burde studeres nærmere, for å forhindre en maktovertakelse av disse en gang i fremtiden.

Noen mener jegeren må ha bestått norsken med minimum 4 i karakter.

 

Så for å avslutte, et bilde av en farlig fugl :mrgreen:

 

................................................1442422_h61865b3bbfd634da24a2_v1279025405_647x.jpeg

 

flak-winter.jpg

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært sensor ved en jegerprøve eksamen IDAG.

14 elever alle sto. 2 fremmedspråklige. Afganer og Irre. 44 og 48p

Yngstemann 16 år eldste 55 år. 46 og 48p.

Dette bør være bevis på at prøven ligger i det rette leie.

At umodne og umotiverete elever stryker , er noe som elevene må lastes for. Ikke kurset eller eksamen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 sider, og enda ingen som har påpekt hvor uholdbart det er at folk som uansett bare skal skyte ælijj med ett gevær i kaliber .458 må lære seg anslagsenergikrev for 9grams kuler? :mrgreen:

 

Det kunne vært en fordel om en som ikke har jaktet før (det er vel derfor han tar jegerprøven :overrasket: ) og har tenkt å bruke .458 på elg også hadde lært seg litt våpenbehandling og fått løsnet noen skudd med .458 før gikk ut. Jeg ville hatt kjempeproblemer med å møte en nybegynner som tror at .458 er det eneste saligjørende på elg, jeg går i hvert fall ut i fra at han har lært seg forskjellen på elg og elefant på kurset.

 

Jeg kommer aldri til en gang å reflektere over å bruke .458 på elg, jeg kommer ikke til å bruke 9 grams kule en gang, men vil nok gå opp til 12,8 grams i 308'en. 9 grams er imidlertid ok til rein.

 

Nå har jeg vært sensor ved en jegerprøve eksamen IDAG.

14 elever alle sto. 2 fremmedspråklige. Afganer og Irre. 44 og 48p

Yngstemann 16 år eldste 55 år. 46 og 48p.

Dette bør være bevis på at prøven ligger i det rette leie.

At umodne og umotiverete elever stryker , er noe som elevene må lastes for. Ikke kurset eller eksamen.

 

Dette er helt det både jeg og en del andre har sagt. Den som legger ned et minimum av innsats består med glans jegerprøven. Selv analfabeter og dyslektikere skal ikke ha noe problem med det, - følger du med i timen er det utrolig hva du får med deg av hva jmonsen og andre forteller. Og, så finnes det jo så mange fine bilder, både av hele, halve og kvarte bekkasiner, foruten både grønnstilken og rødstilken, i farger til og med, slik at alle skal kunne lære seg å identifisere disse. Nåvel, jeg skal ikke påstå at jeg sånn på flekken greier å skille på disse hersnes halve og kvarte pip-pippene, men så lenge disse stilkene ikke drar på seg strømper, det er lyst og klarvær, og avstanden ikke er for lang, så skal jeg nok kunne skille på disse to, hvilket beviser at kurset var nyttig og lærerikt, at jeg fulgte med i timen, og at lærdommen fremdeles sitter. :mrgreen:

 

Ellers kan jeg ikke se at det tjener noen hensikt å fortsette denne tråden, det skulle være fastslått at jegerprøven ikke er for komplisert for den som gidder å legge ned litt insats i å gjennomføre kurset. Det er etter min mening også vist at jegerprøven kan ha godt av noen mindre justeringer, men det er noe som bør taes i en ny tråd.

 

I rest my case :roll:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan legge inn min jegerprøve erfaring.

 

Fulgte med i timene, var ikke redd for å stille mange spørsmål (kursleder er der for å lære deg ting og svare på spørsmål) og bestod med 46rett. Kjøpte den siste boken (svart med retikkel på) fordi den er grei å ha. Skal ikke skryte på meg at jeg var en storleser heller tvert imot, men jeg tok de nettsamlingene opp igjen og opp igjen helt til de satt hvergang uten at jeg måtte gjette på noen spørsmål.

 

 

Så sålenge du GIDDER å følge med i timen er det ingen/veldig få unnskyldninger for å ikke bestå prøven.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg er langt over gjennomsnittet interesert i jakt å når jeg intereserer meg for ting så lærer jeg dem veldig raskt.

Men på tross av det så mener jeg at jegerprøven ikke er for vanskelig. Jeg er selv 15 år og ser hvor lite de fleste på min alder gidder å jobbe/følge med på slike ting. Så da er det ikke rart at de stryker heller... De fleste av kameratene mine som jeg tok prøven sammen med, satt og spilte på mobilen, mens jeg satt å storkoste meg med undervisningen. Og jeg endte opp med 48 av 50 riktige...

 

Men jeg tror nok også at man kunne endret undervisningen og prøven slik at man satt igjen med mere kunnskap som var relevant for utførelsen av jakta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 13.5.2012 den 20.54, eies skrev:

 

Jegerstanden er forgubba, og kjem truleg til å bli endå meir forgubba. Den tradisjonelle hjortejegeren frå bygda vil bli sjeldnare og sjeldnare. Kapitalsterke jegerar frå urbane strok og byane, også utanlands, vil etter kvart overta.

 

Dette er min pessimistiske spådom. Men kor "tragisk" er dette eigentleg? Er det verdt å kjempa mot.... ?

 

Å gjera jegerprøven enklare vil neppe hjelpa.

 

Gratis jegerprøve www.jeger-prover.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er normalt ikke en stor tilhenger av teoretiske eksamener, men: Jegerprøven er noe av det enkleste jeg har tatt av eksamener. Det finnes MASSE ressurser på nettet, og både gratis og rimelige prøveeksamener som tilsammen dekker pensumet og mer til. Jeg hadde to feil på prøven, og det var på bekasiner.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
På 19.2.2019 den 21.14, frankhovin skrev:

Jeg er normalt ikke en stor tilhenger av teoretiske eksamener, men: Jegerprøven er noe av det enkleste jeg har tatt av eksamener. Det finnes MASSE ressurser på nettet, og både gratis og rimelige prøveeksamener som tilsammen dekker pensumet og mer til. Jeg hadde to feil på prøven, og det var på bekasiner.

Jegerprøveinstruktøren min sa rett ut at på bekkasiner må man bare gjette.

 

"Hvordan finner man ut om man har lov til å skyte?"

 

"Etter man har skutt, og du kan se nøye på den."

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Jeg tok Jegerprøven i en alder av 19 år så det begynner å bli en del år siden. 16 år for å være nøyaktig.

 

Jeg har også dyseleksi, gikk på skolen og måtte komme meg til kurslokaler med buss. 

Om jeg husker korrekt så var Jmosen også instruktør den gangen. Den gangen var han bare en Spring Chicken, men stadig en god instruktør :-) 

Hadde noe feil, men jeg bestod jeg også. Tok ikke mange dagene før jeg gjorde skogen på Osterøy utrygg.
 

Jeg hadde NULL erfaring med jakt da jeg ikke hadde noen i familien som drev med det. Derimot hadde jeg en bestefar som jeg benyttet en del tid i skogen med og dermed kunne jeg en del av disse bekasinene. 
Tror rett og slett mange som tar prøven i dag ikke har foreldre som har tatt dem med i skogen. Man består kun på teori i stedet for "skogstid". 
 

Common Sense, eller vanlig sunn fornuft er jo ikke nødvendig det samme i dagens politiske korrekt samfunn. 


Et av spørsmålene på prøven var om det var fornuftig å skyte stående med hagle i kano. Den sitter ganske støpt i hodet mitt. Det er jo et litt humoristisk spørsmål, men det er da nok folk som har kantret kanoen sittende skytende. 

Bortsett fra dette så fikk vi ganske god våpenopplæring og sikkerhetsopplæring. Skytingen min foregikk med Waliseren i Åsane, og det gikk veldig bra. Jeg skjøt overraskende bra i forhold til at jeg knapt hadde rørt et luftgevær som tennåring. 

 

Jeg tror mye koker ned til instruktøren`s motivasjon. Når jeg tok sertifikatet byttet jeg instruktør 2 ganger før jeg fant en jeg hadde god kjemi med. Da gikk alt så enormt mye bedre, men det er nå meg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 5/13/2012 at 9:56 AM, bjortork said:

Sånn helt utenom det teoretiske - jegerprøvekurset gir også en slags inngangsbillett til den lokale jeger- og fiskerforeningen, i form av at man blir kjent med instruktørene (som gjerne er aktive på andre områder også). Med tilgang til slike "gatekeepers" kan det bli lettere å komme seg på jakt også enn om man skulle sittet på egenhånd og ringt rundt til grunneiere og desslike. Alle har ikke en onkel med ørtenhundre mål hjorteterreng...

 

Jegerprøven er laget for ferske jegere, ikke de som har lagt i hardtrening på banen i uker og år og treffer en fyrstikk på hva hold det skal være ;) For langt hold er en av de vanligste årsakene til skadeskyting/bom, da er det vel ikke urimelig å tipse nybegynnere som fx meg om det...

 

Når det gjelder dyrenes livssyklus trodde jeg den var rimelig sentral for jegere da :mrgreen: Greit å bli informert om at dette er feil...


Livssyklus nei, jaktid for dyret, ja. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/13/2012 at 9:56 AM, bjortork said:

Sånn helt utenom det teoretiske - jegerprøvekurset gir også en slags inngangsbillett til den lokale jeger- og fiskerforeningen, i form av at man blir kjent med instruktørene (som gjerne er aktive på andre områder også). Med tilgang til slike "gatekeepers" kan det bli lettere å komme seg på jakt også enn om man skulle sittet på egenhånd og ringt rundt til grunneiere og desslike. Alle har ikke en onkel med ørtenhundre mål hjorteterreng...

 

Jegerprøven er laget for ferske jegere, ikke de som har lagt i hardtrening på banen i uker og år og treffer en fyrstikk på hva hold det skal være ;) For langt hold er en av de vanligste årsakene til skadeskyting/bom, da er det vel ikke urimelig å tipse nybegynnere som fx meg om det...

 

Når det gjelder dyrenes livssyklus trodde jeg den var rimelig sentral for jegere da :mrgreen: Greit å bli informert om at dette er feil...


Livssyklus nei, jaktid for dyret, ja. 

Edit: Herregud, glemto sjekke dato før jeg svarte. Bekklager nekropostingen. :-D

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Bestod i dag med 47/50. Artsrelaterte spørsmål (inkl. bekkasiner) 12/12 😁 Bommet på noe regelverk og hund. Synes vanskelighetsnivået er passelig. Gidder man ingenting eller har lærevansker stryker du med mindre du har mye flaks.

Fulgte med på alle samlingene, repeterte materialet på nett samt at jeg tok noen prøver på nett. Leste også litt i Jegerprøveboka som jeg uansett har kjøpt til "hyttebiblioteket" som ligger midt i jaktmarka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...