Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

Beklager Stokkanda, men jeg begynner virkelig å mistenke at du rett og slett troller denne tråden.

 

Du ønsker å innføre tysk modell, beregnet for en nasjon som er viden kjent for å være ekstremt nøye på alt de gjør. På Japansk nivå (der en 5+ er like godt som stryk).

 

Dette ønsker du å innføre (gjerne strengere) i Norge, en nasjon som minsker veldig på motivasjonsnivået hva angår skole og lærdom.

 

Enkelte jegere blir jeg aldri klok på :roll:

Håper virkelig du troller selv?!

 

Jeg har på aldri vært i nærheten av å antyde at jeg ønsker å innføre en tysk modell.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan få det enda bedre :-)

 

Personlig så gir jeg blaffen, da jeg allerede har alle papirene i boks, men for den fremtidige jegergenerasjonen og med et snitt hva angår læringsegenskaper hos ungdommen som minsker hvert år, så må man tenke på fremtiden.

 

Da kan vi ikke gjøre jegerprøven mer komplisert, men heller mindre komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt over at du skriver såpass arrogant uten å lese hva jeg skriver.

 

Jeg sier at det må bety noe, ikke mer. Jeg er heller ikke fremmed for at jegerprøven må legges opp på en annen måte, men enklere mener jeg ikke at den skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok jegerprøven for 14 år siden og det gikk greit for hele kullet. Fikk en oppdatering for et par år siden når kona tok kurset og jeg mener det er mer enn nok.

Jeg prøvde meg på noen tester og det gikk bra, men enkelte spørsmål om bikjer og dyreliv jeg aldri har sett gjorde at det ble noen bom.

Jeg mener det kan være litt mer om våpenkontroll og litt mer generelt om dyreliv og jakt på forskjellige arter. Legg heller mer vekt på viktigheten av å sette seg inn i det man skal jakte på før man faktisk skal jakte på det.

 

Det finnes alltid en eller annen jypling som nettopp har kommet seg gjennom kurset og føler for å fremheve seg selv ved å fortelle om hvor enkelt det er og hvor mye vanskeligere det burde bli. La dem prate til veggen...

Link to comment
Share on other sites

Er langt på vei enig med Rausheims kursinndeling, men det er vel ikke feil å lære om andeartene, jakthunder ol.? Så lenge det ikke er pensum, skader det ikke med litt kunnskap om dette også. Eller synes jeg Rausheims spørsmål er altfor enkle; de kunne man ha svart på uten å ha vært i nærheten av jegerprøveboka, ved bruk av elimineringsmetoden og litt allmennviten. Slik er det jo i stor grad allerede i dag, men skal man i tillegg gjøre spørsmålene enda enklere, og tillate 25 % feil, blir dagens stusselige interesse- og "ja,-jeg-bryr-meg"-terskel, enda lavere. Og som mange andre også har sagt, kan nok alle med ønske om å klare prøva, og jakte lovlydig, klare den. Har man problemer i form av lese- og skrivevansker, er det også et spørsmål om interesse for å få til tilrettelegging, selvsagt gitt at instruktøren(e) ikke er helt på tur. Er h*n det, er det selvfølgelig tragisk.

 

Jeg er altså langt på vei enig med Mr. Anas platyrhynchos, lettere bør prøva i hvert fall ikke bli. Et lite hakk opp i vanskelighetsgrad, men med et pensum som dekker flertallets interesser og som styrer unna den verste detalj-puggingen, hadde nok heller ikke skadet noe, for å luke ut litt flere av de som til en stor grad gir blaffen, og som består ved hjelp av elimineringsmetoden og flaks. Men en tysk modell synes jeg man bør styre langt unna.

Link to comment
Share on other sites

"Kan og bør" samt "skal og må"
Hvis du ikke kan skille mellom kan og bør, eller skal og må, så er det ikke høgskoleutdanning du trenger :wink:

K

Nei, du trenger minst juridicum :lol: : Grunnloven § 100: Ytringsfrihed bør finde Sted. § 101: Nye og bestandige Indskrænkninger i Næringsfriheden bør ikke tilstedes Nogen for Fremtiden.

 

Hvis du tror at "bør" betyr "bør" holder det ikke med høyskole. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Kan jeg ikke få lov til å boykotte samnorsken i fred? Jeg sier gjerne frem og sne også :twisted:

 

Dessuten er det ikke noen Høyskole i Ås lenger, det er blitt det "Grønne Universitetet" :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg tok selv jegerprøven i 91 eller så.

Dette var et intensivkurs over en helg.

Alle bestod dengang.

 

Sammbo tok jegerprøven etter sommeren 2011, hun bestod med GOD margin, men det var flere der som strøyk.

Det artige er jo at det var de som var høye på pæra, og ga inntrykk av at dette var lett, som gikk på en smell.

Sammbo, har forørig liten erfaring med jakt, og ikke kan jeg si hun leste allverderden, men hun leste noen timer.

 

Så jeg kan vel si at det kanskje er en del paragrafer, og diverse som ikke vil være "hverdagslig" på jakt, men det er greit å ha en større innsikt/oversikt, uansett.

(man har jo ikke spesialfelt hvor man enten KUN blir rypejeger, eller elgjeger)

Og som sagt tidligere i tråden, er det hundestell eller annet som er HELT uintr. så stryker man ikke om man har fått med seg et par punkter, og misser et par)

 

Alt i alt, kan jeg ikke si at jeg oppfatter dagens jegerprøve som umulig om man legger inn en liten innsats, og har litt intresse for dette.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt igjennom tråden nå, og det som slår meg: Hva er det vi egentlig diskuterer? Et problem som egentlig ikke eksisterer? Slik prøven er nå, så består de som faktisk vil, de andre stryker. At tråden har blitt 6 sider lang på masse tullete argumenter forstår jeg bare ikke.

 

For meg ser det ut som at det er 3 typer mennesker her inne. Den første gruppen er de som sier prøven er alt for lett, tydeligvis de som har liten tiss (?) og må kompensere for dette med å fortelle hvor lett de tok prøven.

Den andre gruppen er de som diskuterer for å få dagene til å gå. Det er muligens lite å gjøre på jobb? Problemer hjemme? Denne gruppen leser gjerne ikke hele innlegget de svarer på, men trekker ut litt slik at det kan tolkes feil. Da kan du også være sikker på at de tolker det feil!

 

Den tredje gruppen (meg) gir egentlig blanke i å rette på ting som faktisk fungerer. Det er nok av andre ting å bruke energien på.

 

Så til de som skriver og klager i denne tråden, kom dere ut å skyt! Dra med dere en kompis, snakk med venner om jakt og hvor kjekt det er. Blir nå for f*en ikke noe bedre av å sitte å sutre fremfor tastaturet.

 

For min del skal jeg nå dra å skyte med 2 kompiser som ikke har skutt siden militæret. God søndag!

Link to comment
Share on other sites

Eg ser problemet slik: Den gamle, norske (sidrompa), bygdajegeren er på veg ut. Inn kjem dei som kan betala mest. Kunne dette vera bremsa på, på nokon måte...?

 

Staten eier en god del mark her i landet, og tilbyr lave priser for alle.

 

Ellers er det vel på tide å ignorere de som mener de har en gudommelig rett til å jakte foran alle andre, uten at de faktisk eier noe land selv.

 

"Buhu, det kommer folk utenbygds fra og jakter i bygda mi."

 

Men dette er trolig en diskusjon (bra potensiale) for en egen tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mange som klager på hunder og fugler de må studere for å klare jegerprøven.. Man bør kanskje se litt forbi det spesifikke i dette tilfellet. Jeg ser for meg at dette kan være inkludert i teorien for å lære nye jegere litt metodikk og 'arbeidsvaner' rundt det å gjenkjenne arter man faktisk SKAL jakte på senere.

 

Man hører nok om tilfeller der jeger skyter feil art.

Om man har gode vaner, vet litt om hva man skal se etter, og har lært seg å være kritisk i artsgjenkjennelse blir man kanskje en bedre jeger. Alle de forskjellige artene man må pugge for å bestå prøven kan være en liten hjelp på veien.

 

Jeg syntes jegerprøvekurset og den avsluttende prøven var passelig krevende, interessant og veldig lærerikt. Instruktørene vi hadde var forresten flinke til å inkludere ting som er aktuelle for lokale forhold.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner det ligg ein god del distriktspolitikk i å ta vare på miljøet med dei trauste, "sidrompa", bygdejegerane. Dette miljøet er med å oppretthalda busetnaden i bygdene våre. KANSKJE ein enklare jaktprøve, td i kombinasjon med ei eller anna "fadderordning" kunne vera vvegen å gå.

 

Kan godt forstå at "pengesterke byfolk" misunner oss "hillbilliar" dette. Men no meiner no eg at busetnadspolitikken er svært viktig, og til dels overordna dette,

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner det ligg ein god del distriktspolitikk i å ta vare på miljøet med dei trauste, "sidrompa", bygdejegerane.
Det er kanskje flere enn jeg som gjerne vil se fagplanen for utdanning av "sidrompa" personer? :mrgreen:

 

KANSKJE ein enklare jaktprøve, - kunne vera vvegen å gå.
Med solid innslag av "sidrompa" jegerovertro? Hi-jakt på hoggorm-yngel blir i tilfelle en lukrativ bransje, når alle 6,5-ene skal "ormes"! :mrgreen:

 

Jeg tror ikke du helt har innsett rekkevidden av ditt eget forslag!

 

Hvis en by-boer har problemer med jegerprøven - er da løsningen å flytte til bygda?

Og hvis en bygde-boer flytter til urbane strøk - må da vedkommende avlegge ny, og strengere, jegerprøve?

 

Og kan tilsvarende ordninger innføres på andre felt? Førerprøven? Promillegrensene? (ble til dels praktisert i deler av mi heimbygd før de fikk veiforbindelse, men det kan jeg ikke skrive, for det er sikkert noen fra Jøssund, Oppland eller Sørnessan her inne! :D ). Og hva med leger? Folk på landet er da såpass enkelt konstruert, at man ikke trenger medisinsk embetseksamen for å skjære i dem! Og tannleger - på "bondebygda" er det kanskje passe beskjeftigelse for arbeidsløse børsemakere? Tenk å få en søylebedda visdomsjeksel!

 

Lenger oppe ble det foreslått å heller dra ut og skyte, enn å diskutere alskens forslag til endringer i ei ordning som fungerer ganske brukbart - jeg skal hvertfall ordne skytterutstyret til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Takkar Jegermeistern for svar!

 

Vanlegvis les eg moderator Jegermeistern sine innlegg og kommentarar med interesse. Men maken til følelsesutbrot ispedd harselering, satire, ironi og "grøne fjes" må eg leita etter.

 

Motivet mitt var å fokusera på avfolking av bygdene våre - denne gongen med tanke på at "bygdejegerane" er på veg til å bli "raudlista".

 

Forslaget mitt var sjølvsagt ikkje ferdig utarbeidd til å bli drøfta i Stortinget. Det var eit forøk på å dra i gang ein debatt om avfolking av utkantane, og fokus på at jakt kan brukast som eit virkemiddel.

 

Jegermeistern, og fleire med han, har sikkert ei kolsviartru på "Jegerprøven" som eit sertifikat for å sikra forsvarleg og god jakt. Eg meiner det er på tide å vurdera om ikkje ei "fadderordning" kan fungera like godt, kanskje betre.

 

Kva opplæring i jakt trur Jegermeistern at td. russiske forretningsfolk eller frå Arabia har, der dei driv trofejakt i skogane våre.... ?

Link to comment
Share on other sites

Kva opplæring i jakt trur Jegermeistern at td. russiske forretningsfolk eller frå Arabia har, der dei driv trofejakt i skogane våre.... ?
Aner ikke!

 

Men her i landet har vi som prinsipp at de som har rett til å drive en type jakt i sitt heimland, også skal kunne drive tilsvarende jakt her. Andre land har sannsynligvis samme ordning, dvs. norsk jegerprøve gir rett til å delta på jakt i utlandet. Jeg har tidligere i tråden brukt det som argument mot å gjøre jegerprøven enklere.

 

Jeg kan ellers ikke se at diverse milliardærers, og skips- og slips-adels adspredelses-påfunn har særlig relevans til norsk jegeropplæring!

 

Motivet mitt var å fokusera på avfolking av bygdene våre - denne gongen med tanke på at "bygdejegerane" er på veg til å bli "raudlista".
Jeg har jaktet i drøssvis av år sammen med "bygdejegere", kall dem gjerne "sidrompa". Jeg er bare ikke fullstendig overbevist om "verne-verdigheten" til denne truede arten!

 

Vi skulle f.eks. ikke skyte de tildelte elgkalvene - "det er bare bein på kalven". Etter at jeg skjøt den første kalven, og "bygdejegerane" hadde spist mørt kalvekjøtt, var det argumentet, merkelig nok, fraværende i debatten!

 

Jegermeistern, og fleire med han, har sikkert ei kolsviartru på "Jegerprøven" som eit sertifikat for å sikra forsvarleg og god jakt.
For å gjenta meg sjøl - det er sikkert mye som kan forbedres, også innenfor utøvelse av norsk jakt.

 

Og da bør man starte med det som har størst behov for endring - ikke noe som fungerer sånn noenlunde. Trådens tema er om prøven er for vanskelig -og noen debattanter mener det, mens andre mener den er for lett. Det tar jeg som tegn på at opplegget er sånn noenlunde passabelt.

 

For øvrig har jeg aldri drevet med "kolsviing", men derimot laget en liter tretjære på gamlemåten. Hva jeg måtte tro, og ikke, finner man en del om i "Kritisk tenkning"-tråden.

 

Eg meiner det er på tide å vurdera om ikkje ei "fadderordning" kan fungera like godt, kanskje betre.
Det er godt mulig.

 

Men jeg vil anta det kan bli noen "små" problemer med gjennomføringen av et slikt tiltak?

 

I dag er sannsynligheten for å få 7 rette i Lotto, eller plass i et elgjaktlag, omtrent lik, for den som er ny jeger, bosatt i urbane strøk, og ikke er i slekt med noen som har eiendom med jaktrett, eller på andre måter har fått "en fot innenfor", i elgjaktmiljøet. Hvis man da skal plassere ut noen tusen "ny-jegere" i året hos "faddere", er min ubeskjedne påstand at det må en helt annen organisering av jakta til - endringer som jeg er temmelig sikker på at hvertfall de førnevnte "bygdejegere" vil være meget sterke motstandere av!

 

Vanlegvis les eg moderator Jegermeistern sine innlegg og kommentarar med interesse.
Jeg har kommet helt ut av tellingen - så jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har skrevet at når vi moderatorer ikke skriver med blått, er vi vanlige forumdeltakere!
Link to comment
Share on other sites

Og kan tilsvarende ordninger innføres på andre felt? Førerprøven?

Ironisk nok er det faktisk gjennomført alt. Det er vesentlig enklere å ta førerprøven (i alle fall den praktiske delen) på "bøgda" enn i enkelte sentrale deler av Østlandet som her skal forbigås i stillhet. Dette av rent praktiske årsaker da man enkelte steder rett og slett ikke har mer enn én rundkjøring og kanskje et lyskryss til rådighet. I nøden kjører man til nærmeste tettsted der det er to rundkjøringer og halvannet lyskryss.

 

Skulle man imidlertid følge denne logikken, burde jegerprøven i sentrale strøk bli meget enkel, da det a) knapt fins jaktbart vilt og b) det er vanskelig å opprettholde rent skuddfelt og sikker bakgrunn. Tror ellers jeg sier takk for meg i denne tråden og går og pusser litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for sakleg svar!

 

Andre land har sannsynligvis samme ordning, dvs. norsk jegerprøve gir rett til å delta på jakt i utlandet.

Håpar ein eller annan kan finna fram til krava til "Jegerprøven" i Russland eller en nasjon i Austen. Trofejegerar herifrå jaktar i Noreg, dei også.

Link to comment
Share on other sites

Vanlegvis les eg moderator Jegermeistern sine innlegg og kommentarar med interesse.
Jeg har kommet helt ut av tellingen - så jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har skrevet at når vi moderatorer ikke skriver med blått, er vi vanlige forumdeltakere!

 

Enkelte holdninger fører vel til at folk ikke opplever moderatorer som "vanlige" forumdeltakere. En er kanskje litt mer tilbakeholdt om man risikerer å få en sur PM eller utestengning for å skrive det man mener?

 

Edit:

Samt har man også moralkukene som rapporterer alt som ikke er 100% politisk korrekt og/eller ånn tåpikk. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lest litt igjennom tråden nå, og det som slår meg: Hva er det vi egentlig diskuterer? Et problem som egentlig ikke eksisterer? Slik prøven er nå, så består de som faktisk vil, de andre stryker. At tråden har blitt 6 sider lang på masse tullete argumenter forstår jeg bare ikke.

 

For meg ser det ut som at det er 3 typer mennesker her inne. Den første gruppen er de som sier prøven er alt for lett, tydeligvis de som har liten tiss (?) og må kompensere for dette med å fortelle hvor lett de tok prøven.

Den andre gruppen er de som diskuterer for å få dagene til å gå. Det er muligens lite å gjøre på jobb? Problemer hjemme? Denne gruppen leser gjerne ikke hele innlegget de svarer på, men trekker ut litt slik at det kan tolkes feil. Da kan du også være sikker på at de tolker det feil!

 

Den tredje gruppen (meg) gir egentlig blanke i å rette på ting som faktisk fungerer. Det er nok av andre ting å bruke energien på.

 

Så til de som skriver og klager i denne tråden, kom dere ut å skyt! Dra med dere en kompis, snakk med venner om jakt og hvor kjekt det er. Blir nå for f*en ikke noe bedre av å sitte å sutre fremfor tastaturet.

 

For min del skal jeg nå dra å skyte med 2 kompiser som ikke har skutt siden militæret. God søndag!

 

For det første diskuterer vi om jegerprøven er for enkel idag, eventuelt om den er lagt opp på feil måte.

 

For det andre er det ikke slik at siden noe fungerer er det ikke rom for forbedringer.

 

Ja, denne tråden er 6 tråder lang. Da er det tydeligvis noe interessant ved den. Det at du skal komme og fortelle oss hvor tåpelig dette er mitt i en diskusjon skjønner jeg bare ikke.

 

Man sutrer ikke her fordi man har lite å gjøre, man diskuterer fordi det er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk 6 sider fulle av mer eller mindre motstridende og tildels svært uinteressange svar i denne tråden.

 

Kort sagt er ihvertfall min oppfattning at de som skriker for å få fjernet ting de ikke liker i dagens undervisning, totalt på bærtur.

Dette da de som er der forsåvidt er greit nok.

 

Problemet er ikke at jegerprøven er for enkel eller for vansklig (for noen vill alltid noe være enklere eller vanskligere enn for andre), problemet er de tingene som mangler.

 

Dette da vi ikke lenger har ett folkeforsvar i norge, og nesten samtlige (manlige) ungdommer er ikke lenger opptrent i korrekt våpenbruk i forsvaret lenger.

 

Som nevnt tidligere, de som vill bestå, består. De som ikke kan bestå, bør ikke bestå. Så enkelt er det, og jeg vill tro at de fleste stiller seg bak en slik tankegang (i det minste etter å ha tenkt seg litt om). :wink:

 

For min del var eksamen greit (Da jeg var svært nervøs for å stryke, så jeg gjorde leksene mine. Og det gir normalt resultater).

 

P.s. Hunde delen anså jeg som en god greie (selv om jeg ikke har hund eller interesserer meg for hund på jakt), da den gir en nødvendig basis kunnskap om emnet.

Link to comment
Share on other sites

 

For det første diskuterer vi om jegerprøven er for enkel idag, eventuelt om den er lagt opp på feil måte.

 

 

Jeg trodde tema var "Jegerprøven for komplisert?), ikke om den var for enkel :shock:

 

Jeg har postet kravene til den tyske jegerprøven, sett hen til den skal vi vel bare være glade for den vi har i Norge. :?

 

Det kan være rom for fordedringer, jeg har fremdeles problemer med å skjønne at det er viktig å vite forskjellen på grønnstilk og rødstilk, eller disse andre halve og kvarte pip-pippene, men når vi har en generell jegerprøve må den favne over temaer som ikke vil interessere alle. Mange her har vært veldig negative til at hund omtales på kurset. Det er nå et faktum at svært mange jakter med hund i Norge, så temaet er absolutt relevant.

 

Våpenhåndtering og bruk har vært nevnt av flere, og der er nok jegerprøven litt svak. Bl.a var det kun hagle som ble brukt da jeg tok prøven, og vi skjøt et skudd eller to på en harefigur på løpestreng, og deretter 25 skudd på lerdue. Litt lite etter min mening. Og, det hadde nok vært berettiget å ta med en dag eller weekend der rifler ble brukt også.

 

Og som jeg også har sagt tidligere, ingen kan forvente å slenge innom et kurs og sløe igjennom det, for deretter å cruise gjennom en eksamen. All læring krever innsats på en eller annen måte, et kurs som jegerprøven krever faktisk at du enten leser litt, eller tilegner deg lærdommen på annen måte.

 

Dyslektikere har vært nevnt her. Jeg er gammel lærer, og min erfaring er at dyslektikere på ingen måte er dummere enn andre. De har problemer med å oppfatte skrevne ord, men ikke med å oppfatte andre ting. Dyslektikere i dag, dersom de er fanget opp av skoleverket, får hjelp og bistand til også å takle skrevne tekster, og denne prøven er det rom for at de kan avlegge muntlig.

Link to comment
Share on other sites

@Stokkand, beklager at jeg ikke fikk svart deg i går. Jeg var som sagt ute å skøyt i pent vær. En virkelig kjempedag! Mine to kompiser har i tillegg begynt å se etter kurs så de og får tatt jegerprøven. Hadde du en bra dag foran tastaturet? :)

 

For det første diskuterer vi om jegerprøven er for enkel idag, eventuelt om den er lagt opp på feil måte.

 

Trådtittelen tilsier at vi snakker om den er for komplisert, der er kjepphøye jegere som har vridd det om til at det skal bli en diskusjon om den er for enkel. Se også mitt nederste sitat, så ser du hva denne tråden egentlig handler om.

 

Ja, denne tråden er 6 tråder lang. Da er det tydeligvis noe interessant ved den. Det at du skal komme og fortelle oss hvor tåpelig dette er mitt i en diskusjon skjønner jeg bare ikke.

 

At to av disse sidene handler om hvor mange bekkasiner vi har, sier vel kanskje sitt?

 

Man sutrer ikke her fordi man har lite å gjøre, man diskuterer fordi det er interessant.

 

Absolutt! Men det krever at de som diskuterer faktisk sier noe interessant. Det slår meg er at de som diskuterer her, trolig har glemt hva som egentlig var starten på tråden. Siden det virker som at enkelte her ikke har lest dette første innlegget går det som så:

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en, to og flere ganger. Hvor mye trenger en gutt eller jente vite om paragrafer og dobbeltbekkasiner for å jakte på hare, rype eller elg? De fleste unge jegere blir møtt med forståelse og hjelpsomhet av andre, mer erfarne jegere når de skal ut og jakte.

Jeg tror det hadde vært mye riktigere å sette inn større ressurser på å følge opp unge, nye jegere i fadderordninger enn å tvinge dem gjennom teoretiske prøver med 50 spørsmål. Jeg tror jegerprøven rett og slett bør revurderes og rettes mer inn på praktisk jaktutøvelse enn den teoretiske puggeprøven det er i dag.

 

 

Det har vært enkelte som har kommet med flere forslag hvordan vi skal få flere jegere ut på jakt, enkelte bedre enn andre. Men det handler ofte om å gå i seg selv og gjøre noe selv. Nettop derfor jeg dro med meg mine to kammerater i går. Jo flere jegere vi blir, jo sterkere vil vi stå i saker som omhandler oss jegere, men dette er et sidespor som ikke skal diskuteres her.

 

Men for guds skyld, mye lettere å skylde på systemet enn å gjøre noe selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei Skrukken

 

Hva var det du mente med at folk som skriver her har for lite å gjøre elller problemer på jobben / hjemme ?

 

At du, som ikke kaster bort tiden her inne, er så raus at du kan avse litt tid og fortelle alle de andre hva denne tråden faktisk handler om synes jeg er storartet av deg. Disse stakkarene ser jo ikke dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pal, som du muligens ser, heter jeg skruffen. Kommer fra snusmerket skruf. Skrukken derimot er kjent som et ikke så trivelig sted å være. Jeg skal ikke snakke om dine personlige preferanser om snus fremfor "ingenmannsland", så nok om det.

 

Jeg setter pris på at du kaller meg for raus, da jeg mener at det som var opprinnelig tema for denne tråden er viktig å belyse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jegerprøven er helt grei slik den er. Den kan ihvertfall ikke kalles vanskelig. Jeg leste ikke en eneste side i boka unntatt når jeg var på kurset og instruktøren ba oss kikke på dyrearter osv. Det som gjorde at jeg sto var min enorme interesse for jakt og friluft. Samtlige som deltok på kurset i 2010 besto med glans.

Link to comment
Share on other sites

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Noe som desverre er ett faktum (dog ikke uten lysglimt, da stadig flere jegere er kvinner).

 

Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en, to og flere ganger. Og de fortjener de å gjøre, da dette betyr at de har forberedt seg for dårlig (Nokså typisk i dagens samfunn, spesielt blandt dagens unge. At det trengs ett par på nesen før de skjønner at de selv må gjøre en innsats om de ønsker å oppnå noe, kan ikke sies å være annet enn selvforskyldt).

 

Hvor mye trenger en gutt eller jente vite om paragrafer og dobbeltbekkasiner for å jakte på hare, rype eller elg? Alt, da dette handler like mye om forståelsen av hvor vansklig det kan være å artsbestemme for å skille mellom lovlig og ulovlig vilt. Og å vite hvordan de kan finne ut hva det har og ikke har lov til å gjøre. Kort sagt, at man skal lære hvor vansklig artsbestemmelse kan være, og hvor lett det er å bli lovbryter om man ikke har fått med seg de nødvendige paragrafer.

 

De fleste unge jegere blir møtt med forståelse og hjelpsomhet av andre, mer erfarne jegere når de skal ut og jakte. Håper da det.

 

Jeg tror det hadde vært mye riktigere å sette inn større ressurser på å følge opp unge, nye jegere i fadderordninger enn å tvinge dem gjennom teoretiske prøver med 50 spørsmål. Måtte i såfall komme som egne opplegg som ikke har noe med den vanlige jegerprøven å gjøre (supplering for de som ikke har mer naturlige veier inn i jegerstanden).

 

Jeg tror jegerprøven rett og slett bør revurderes og rettes mer inn på praktisk jaktutøvelse enn den teoretiske puggeprøven det er i dag. Der er klart forbedringspotensiale på det teoretiske (man bør nok t.d. øke tiden man skal bruke på dette litt på det teoretiske), og man bør legge til en egen (og grundig) modul for praktisk og sikker våpenhåndtering. For de som ikke kan dokumentere nødvendig opplæring på området.

Link to comment
Share on other sites

@Stokkand, beklager at jeg ikke fikk svart deg i går. Jeg var som sagt ute å skøyt i pent vær. En virkelig kjempedag! Mine to kompiser har i tillegg begynt å se etter kurs så de og får tatt jegerprøven. Hadde du en bra dag foran tastaturet? :)

 

Her diskuterer du bare ekstremt usaklig. Jeg kan jo svare deg; Igår var jeg ute og fisket, vi var heldige og fant et sted med mye fisk. Været var også greit ut på kvelden, og pinnekjøtt om kvelden toppet det hele. To stykker som er med hit til Einvika dykket også, og det skal ha vært suksess. Hva er hakkinga for?

 

For det første diskuterer vi om jegerprøven er for enkel idag, eventuelt om den er lagt opp på feil måte.

 

Trådtittelen tilsier at vi snakker om den er for komplisert, der er kjepphøye jegere som har vridd det om til at det skal bli en diskusjon om den er for enkel. Se også mitt nederste sitat, så ser du hva denne tråden egentlig handler om.

 

TS mener den er for komplisert, vi diskuterer om den er for komplisert, for enkel, for vanskelig eller lagt opp feil.

 

Ja, denne tråden er 6 tråder lang. Da er det tydeligvis noe interessant ved den. Det at du skal komme og fortelle oss hvor tåpelig dette er mitt i en diskusjon skjønner jeg bare ikke.

 

At to av disse sidene handler om hvor mange bekkasiner vi har, sier vel kanskje sitt?

 

Men hvorfor komme og forklare oss hvor idiotisk dette er når vi tydeligvis synes det er interessant? Hva er poenget med det?

Link to comment
Share on other sites

Hoy,

 

Er ikke så veldig mange årene siden jeg og samboeren tok jegerprøven. Den største utfordringen vår var å finne en kursarrangør som hadde et oppsett av de obligatoriske aktivitetene som lot seg gjennomføre for oss. Tro det eller ei, det er ikke alltid like lett å sette av en fast kveld i uken over drøye to måneder. Løsningen for oss ble et jegerkurs i Oslo, intensiv kurs over noen uker.

 

Personlig likte jeg kursholderens måte å legge frem tema på. Han holdt seg til programmet, til en viss grad, men hadde også sine egne personlige synspunkt på ting. Når vi pratet om hund, forklarte han hvorfor det var krav om maksimal boghøyde på f.eks drivende hund under rådyrjakt. Når vi gikk gjennom våpen og kaliber, fortalt han om hvordan han selv hadde fått utlevert feil ammunisjon ved kjøp, og ikke oppdaget dette før han var på fjellet. Vi pratet om feller, avliving og skuddpremier, og at det var mulig for en ung ivrig fangstmann å skaffe seg nok penger til ei ny hagle i løpet av et år eller to hvis han var å heldig å bo i en kommune med skuddpremier på kråke. Det var en praktisk tilnærming til den teoretiske delen, og hovedfokuset var på å skape entusiasme og forståelse.

 

Jeg har ikke hund, går ikke på storviltjakt, og kommer nok aldri til å jakte på måke, skarv eller bekkasin. Men det er jo et nasjonalt kurs som gjelder for hele landet, og nå vet jeg at jeg kan jakte på det hvis jeg ønsker. Personlig vet jeg at jeg ville lest meg opp på arter i forkant av at jeg skulle ut på jakt etter for eksempel gås. Og det er jo det som er hele poenget. Jegerprøven er jo et innføringskurs til "rettigheter" og plikter som jeger i Norge, man er på ingen måter ferdig utlært. Etter min mening er det ikke for komplisert, ei heller for enkelt. Hvis du ikke pugger noen bilder slik at du utivder horisonten fra liten og stor elg til noe mer, eller vet at det er krav til anslagskraft på rifler og vet at det står E100 på esken, så stryker du. Men du trenger heller ikke vite i detalj om kulebaner, eller tull om hvordan man holder et jakthorn. Om du sier skitt jakt eller god jakt, lærer du fort nok i ettertid.

 

Viskelær...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg beveger meg OT nå, men syns denne fra Altraum var fin:

 

"Kursholder... fortalt... hvordan han selv hadde fått utlevert feil ammunisjon ved kjøp, og ikke oppdaget dette før han var på fjellet".

 

Er jeg pirkete når jeg foretrekker å skyte inn med ny ammo før tur i skogen? Eller er det slik at Elite er Elite uansett?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er vel bra nok om man får en instruktør som engasjerer elevene.

Har 2 veninner som går kurs nå og der har instruktøren faktisk gitt feil info om ting 4 ganger hitils.

En av feilene var litt alvorlig brudd på våpenloven :roll:

Så de har fått tips om å stole på det som står i jegerprøveboka

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg beveger meg OT nå, men syns denne fra Altraum var fin:

 

"Kursholder... fortalt... hvordan han selv hadde fått utlevert feil ammunisjon ved kjøp, og ikke oppdaget dette før han var på fjellet".

 

Er jeg pirkete når jeg foretrekker å skyte inn med ny ammo før tur i skogen? Eller er det slik at Elite er Elite uansett?

 

Hand

 

Er jo til og med noe som blir nevnt en del ganger på kurset, sørg for å bruke riktig ammunisjon til riktig våpen :mrgreen:

 

Selv så trippelsjekker jeg alltid at jeg får med meg riktig ammo, la det vise seg skytebanen eller jakt, rifle eller pistol.

Link to comment
Share on other sites

I og med at en stor andel består prøven, og at de som stryker feiler på artskunnskap, kan kanskje tyde på at det er i overkant mye pugging av snodige arter.

 

16-åringen jeg kjenner, er kanskje ukonsentrert. Han er til og med kanskje litt uengasjert når han blir sittende alene og lese. Ikke vet jeg. Jeg vet bare at mange unge gutter, kanskje også jenter, kanskje går glipp av et innhold i livet som mange av oss her inne vet å sette uendelig stor pris på, men som mange av oss ikke forstår før det er gått mange år av et altfor kort liv.

 

Heldigvis har sønnen min en far som pisker ham frem til bestått. 16-åringen jeg snakker om, har ikke det.

Link to comment
Share on other sites

@StokkAnda. Det er aldri feil med en god fisketur! Pinnekjøtt er også en personlig favoritt. Godt med frisk luft og god mat for å klarne opp hjernen. Ikke ment personlig til deg, men slik generelt (Sånn at du ikke feiltolker)!

 

Hva er hakkinga for?

 

Morsomt ordvalg fra en and! Må ikke bruse for mye med fjærene her.

 

Ang TS sin start, så lurer han vel egentlig på om den kan gjennomføres på en annen, mer praktisk måte. Dette i seg selv ser jeg på som ganske så interresant spørsmål. At flere av dem som svarer her inne ikke har tatt prøven selv, men "kjenner noen" som har, er vel i seg selv ganske så ironisk?

 

Du nevner at en tråd som er 6 sider lang, må fange interesse er og en interresang påstand. Kvantitet foran kvalitet lenge leve. Var det noen som snakket om takhøyden på kammeret.no var for lav? :roll:

 

Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt å svare på denne tråden, da den hadde falt ut fra topp20-listen, så jeg håpet vel i det lengste at vi kunne bare la den dø ut. Men takket være Altarm kom den frem igjen! Man takker! Det skal og sies at innlegget han skrev er et av de bedre i denne tråden. Så håper han satte et eksempel til etterfølgelse.

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av tråden har dreid seg om hvorvidt prøven er vanskelig, men hva om vi velger å tolke "komplisert" som "innviklet"? Hvordan ser det ut da? Jeg husker ikke stort fra da jeg tok prøven selv, så jeg kan ikke bidra med noe særlig fakta, men jeg mente at spørsmålet trengte å bli stilt.

Link to comment
Share on other sites

Hoy,

 

Var rifle ammo. Poenget hans var to delt, at det var vi som våpeneiere som måtte være nøye med at vi fikk det vi skulle ha og at f.eks .22 kan være mye rart.

 

Personlig synes jeg det er forfriskende at noen innrømmer at de kan gjøre feil.

 

Altraum...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi heller skulle komme med forslag til hvordan trådstarter kan hjelpe og motivere 16-åringen til å greie prøven?

 

Hvor langt unna å klare den var han på de to forsøkene?

 

Selvom han ikke kan være med på opplæringsjakt å bruke våpen selv, er det ingen som nekter deg å være med på jakt, uten våpen.

Link to comment
Share on other sites

Delvis off-topic, men har med artsbestemmelse og bom på jegerprøven å gjøre (kanskje verdt å sjekke opp i? :mrgreen: )

 

En kompis av meg, når han tok jegerprøven. Så var de vel en 30 stk på kurset. Alle utenom 1 strøk på prøven.

 

Dette var så ille at sensoren kalte inn samtlige og lurte på "hvorfor f**n i helvete var det ingen som kunne forskjell mellom elg og rådyr?!".

 

Det viste seg da at 30 stk på kurset bestod og 1 strøk på prøven, sensoren hadde snudd det transparante arket opp ned når han rettet prøvene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange som er på "jeg vil kun lære om mitt" i denne tråden... Tok et godt eksempel, men det er ikke langt mellom andre utsagn som glimrer som eksempel på dette.... skremmende at jeg skal bli satt i båsen som "jeger" sammen med slike.

 

Vel, rifler og våpen generelt HAR noe med "jegerprøven å gjøre" da disse kommer inn under sikkerheten ;-) Altså forsvarlig håndtering av nevnte våpen, sikker bakgrunn, hvor langt ei kule kan gå sånn ca osv osv osv.

 

Hva slags hund som passer til hva har ikke noe med de tingene man trenger å ha peiling på når det gjelder jakt.

 

For å sette det på spissen, det eneste man trenger å (forhåpentligvis) lære på jegerkurset er våpensikkerhet, hva man har lov å jakte på og ikke, jakttider, førstehjelp etc.

 

Noe så grunnleggende innenfor jakt som å skyte lærer man ikke en gang (5 skudd med rifle og 5 skudd med hagle, er ikke en fullverdig våpenopplæring).

 

Men å måtte pugge hunderaser, ja det er viktig det :roll:

Som så mange andre har påpekt: hunder er en stor del av jakta, og hva som er lov til hva, ikke minst regler om ettersøk er viktig.

For å snu litt på ting: "En må ikke skyte for å jakte (snarer/feller), så hvorfor må jeg lære noe slik? :roll: "

 

Veeeeeel, på elgjakt må man jo ha godkjent ettersøkshund i beredskap og vedkommende som har nevnte hund har vel nok erfaring til å kunne ha "modulen" på denne da bikkja er godkjent :mrgreen:

Du har tydeligvis ikke fulgt med på jegerprøven heller, da ettersøksavtale også omfatter rådyr og hjort, og er jegerens ansvar med mindre det er organisert med jaktleder. (Du har herved strøket på hjorteviltprøven og må ta denne modulen om igjen, tidligts om 6 måneder etter de nye reglene... :mrgreen: )

 

Så valget er egentlig, skal vi levere inn våre jaktvåpen, jegerkort og baller om 50 år til eller skal vi la jegere uten peiling på hva forskjellen mellom en Lavine-bekkasin og Trippelnebbet-bekkasin er for noe, kunne jakte... For ikke å glemme om en Hund von Schlafsenburg eller Tibetansk Schäfer er best egnet til jakt på overnevnte bekkasiner?

eller

Svar: Løper som om man har svigermor i hælene fra Naturoppsynet/Lensmannen, om det er kontroll :lol:

Det må da være bedre å bli tatt som seriøs utøve av noe i 50 år enn å bli klassifisert med en del annet...

 

Men til tema: Dagens prøve skal dekke litt av alt. Det gjør den, med noe variasjon fra instruktør til instruktør. Du må gjennom deler du ikke ser bruk for i den jakten du bedriver nå, men kansje det endrer seg en gang. Det skal sies at en hel del av pensum i bøkene og spørsmålene på prøven er håpløst krøkkete og malplasserte. Der er det en del opprydding å gjøre...

 

Når det gjelder folk med dysleksi/konsentrasjonsvansker ol. bør det gå fint å spørre om det er mulig med en tilpasset prøve.

 

Og så dårlig kunnskapen er her inne om bekkasiner bør det nok inn en obligatorisk firetimers modul om bekkasiner i jegerprøven, i tillegg til de eksisterende timene... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre har påpekt: hunder er en stor del av jakta, og hva som er lov til hva, ikke minst regler om ettersøk er viktig.

For å snu litt på ting: "En må ikke skyte for å jakte (snarer/feller), så hvorfor må jeg lære noe slik? :roll: "

 

Å utøve sikker jakt, altså ha med våpen er en ganske så viktig del. Hunder blir som om man ønsker å jakte med eller uten camo, altså et tillegg til jakta.

 

Du har tydeligvis ikke fulgt med på jegerprøven heller, da ettersøksavtale også omfatter rådyr og hjort, og er jegerens ansvar med mindre det er organisert med jaktleder. (Du har herved strøket på hjorteviltprøven og må ta denne modulen om igjen, tidligts om 6 måneder etter de nye reglene... :mrgreen: )

For å gjøre det enklere skrev jeg bare elgjakt, men mener jo selvsagt storviltjakt :-)

 

Det må da være bedre å bli tatt som seriøs utøve av noe i 50 år enn å bli klassifisert med en del annet...

Ironi, ironi :mrgreen:

 

Og så dårlig kunnskapen er her inne om bekkasiner bør det nok inn en obligatorisk firetimers modul om bekkasiner i jegerprøven, i tillegg til de eksisterende timene... :mrgreen:

 

På ren trass hadde jeg meldt meg frivillig som observatør, bare for å sett hvor mye man hadde klart å fortelle om bekkasinene :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...