Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

Rekrutteringen til jakt, vil bli et problem om jegerprøven gjøres vanskeligere.

 

Når selv en som meg, som går inn under kategorien "nerd" når det både gjelder jakt og våpen generelt, mener at prøven er komplisert nok som den er, så har jeg mine sterke tvil om at en 16 åring som "kunne tenke seg" å jakte en eller annen gang i fremtiden vil klare denne prøven med det første.

 

En annen ting, er at om rekrutteringen minsker vil vi oppleve enda strengere restriksjoner på alt som har med våpen og jakt å gjøre, da det vil være en altfor liten del av befolkningen som bedriver denne hobbyen slik at en anti-våpen regjering ser på oss som et lett bytte.

 

Nå er dette mange år inn i fremtiden og er langsøkt, men allikevel, sjangsen er der for at det scenarioet vil finne sted.

 

Så valget er egentlig, skal vi levere inn våre jaktvåpen, jegerkort og baller om 50 år til eller skal vi la jegere uten peiling på hva forskjellen mellom en Lavine-bekkasin og Trippelnebbet-bekkasin er for noe, kunne jakte... For ikke å glemme om en Hund von Schlafsenburg eller Tibetansk Schäfer er best egnet til jakt på overnevnte bekkasiner?

 

Der er vi nok uenige. For det første er det ganske usannsynlig at en 16-åring tar jaktprøven fordi han kunne tenke seg å jakte en gang i fremtiden. For det andre er det spesielt viktig at denne 16-åringen som er så ung faktisk må slite og lære en del for å få lov til å kunne jakte.

 

Selv tror jeg ikke rekrutteringen vil bli noe problem om prøven blir vanskeligere. Tro meg når jeg sier at nesten hvem som helst kan klare å bestå jegerprøven idag.

 

Jeg legger stor vekt på prinsippet om at jaktretten er noe du skal gjøre deg fortjent til. Jeg er enig i at mye i jaktprøven kan endres, men jeg synes definitivt ikke den er for vanskelig idag. Kanskje burde det legges mer vekt på generell kunnskap, kanskje man burde måtte kvalifisere seg til det man skal jakte på i tillegg til jegerprøven på samme måte som for eksempel skyteprøve?

 

En ting er sikkert; 40 av 50 på dagens jaktprøver er noe nesten alle kan klare, og såpass vanskelig mener jeg det skal være...

Link to comment
Share on other sites

Mye av jegerutdanningen går på våpenføring og stell.

Nå er det nå slik at vi i Norge ( til nå har fått? ) får våpenrespekten inn med morsmelka, men byene blir større.. Den gamle regelen om MM x 100 er sikkerhetsavstand for hagle gjelder vel ikke lengre :)

 

Tro meg, ikke alle som vokser opp idag får våpenrespekten inn med morsmelka. Tvert imot, det blir verre og verre...

Link to comment
Share on other sites

...kanskje man burde måtte kvalifisere seg til det man skal jakte på i tillegg til jegerprøven på samme måte som for eksempel skyteprøve?

 

En allmenn skyteprøve, DEN kan jeg til en viss grad være enig i.

 

Det andre er jeg uenig i.

 

At man skal gjøre seg fortjent til jakt, er jeg veeeldig uenig i. Jakt er noe som går flere tusen år tilbake i tid når det gjelder tradisjoner. Skal vi ikke like godt få på plass en eksamen som går over 5 kvelder for at folk skal kunne gå i bunad? Det er tross alt mange som blander deler fra Telemarksbunader og Finnmarksbunader osv sammen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, for bunaden kan ikke drepe. Når du får retten til å bære våpen og skyte med det, har du også et stort ansvar, både med tanke på at du nå faktisk har lov til å bære et livsfarlig våpen, og med tanke på respekt for andre jegere, viltet og alle andre mennesker.

 

Derfor burde ikke hvem som helst få lov til dette, man må kvalifisere seg og vise at man er i stand til å oppfylle de kravene som stilles til en jeger.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke poenget med å ha bekkasiner, ender og måker med i jegerprøven er at man skal bli ekspert på å skille de fra hverandre.

trommevirvel

det er for at du skal forstå at det er jævlig vanskelig, slik at du forstår at du må lese/studere mer før du fyrer av.

 

Joda, er enig i at de må kunne skille mellom bekkasiner, ender og måker... Klarer de ikke noe såpass grunnleggende, da burde de vurdere en annen hobby :mrgreen:

 

Men å kunne forskjellen mellom X-antall bekkasiner, ser jeg virkelig ikke vitsen i, da om jeg ønsker å jakte på disse så slår jeg heller opp i ei bok om disse.

 

Bekkasin -> Lov å skyte eller ikke -> Nei -> Ferdig med det

-> Ja -> Når kan jeg gjøre dette da? -> Sjekk i boka igjen.

 

Tror ikke du forstår poenget mitt helt.

Man lærer ikke (i praksis) å skille mellom de like fuglene, men man lærer at det er vanskelig. Slik at man forstår at man faktisk må lese seg opp før man evt skal jakte på de.

Hadde man ikke fått den forståelsen på jegerprøven, er sjansen stor for at man hadde fyrt løs fordi "man ser da for faen at det er en måke".

 

Man kan tippe feil på absolutt alle fugler på prøven, og likevel stå med glans, så hva er egentlig problemet?

Og statistisk sett bommer du ikke på alle om du tipper, spesielt ikke når ett (eller to) av alternativene er noe idiotisk. Det er sjeldent at spørsmål setter helt like arter opp mot hverandre, det er mer som f.eks:

 

Hvilken fugl er dette?

a) Kvartbekkasin

b) Svane

c) Flodhest

 

Jeg klarer ikke å forklare hvordan dere mener at trygge tenkende mennesker (som kler på seg selv, inkludert knyting av skolisser) ikke skal klare en slik test når det bare kreves 80% riktig, og 90% av spørsmålene er åpenbare.

 

Et minimum av innsats og motivasjon må vi nesten forlange når bestått betyr valgfritt kjøp av seks våpen, og ikke minst fordrer et ansvar om human avlivning av dyr.

Link to comment
Share on other sites

Nei, for bunaden kan ikke drepe

Aaapapapa - Nå glemmer du den livsfarlige bunadskniven! Det er et stort ansvar å få lov til å gå med kniv offentlig, og de som vil gå med bunad må vise at de oppfyller kravene som stilles til bærer av folkedrakt.

 

Jegerprøven er ikke hverken vanskelig eller komplisert, med mindre man har skjemafobi (og det er det noen som har, selvfølgelig). Svaret står jo der, og har man fulgt så noenlunde med og tittet gjennom boken et par ganger klarer man det meste. Jeg ser fremdeles ikke forskjell på en enkeltbekkasin, en dobbeltbekkasin eller en rugde (i alle fall ikke på første forsøk), men: Det gjør ikke noe! Det er ørti andre spørsmål som jeg klarer fint! Samtidig er det andre på kurset som uten nøling identifiserer nøtteskriker, bleknebbtroster, svanemokkasiner og annet rask, men som tryner på spørsmål om tilsyn med feller. Det er også greit, så lenge vi skjønner at skal vi drive med det vi hadde problemer med på prøven, må vi lære mer først!

 

For det første er det ganske usannsynlig at en 16-åring tar jaktprøven fordi han kunne tenke seg å jakte en gang i fremtiden.

Hvorfor skulle de ellers ta den? Nå vet jeg ikke hvordan det er der du bor, men der jeg bor er de fleste av ungdommene allerede med på jakt fordi de er med foreldrene sine som hjelpere, og tar jegerprøven nå så de kan være med som "under opplæring" og få anledning til å skyte selv. Den yngste på kurset blir vel 14 samme uken som eksamen holdes, mener jeg å huske.

 

Når det gjelder respekten for og behandlingen av våpen og ammunisjon er det vel bare å henvise til gamle jegere og våpenhistoriene deres. Tror ikke på noen måte at det er verre nå enn før, snarere tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

For det første er det ganske usannsynlig at en 16-åring tar jaktprøven fordi han kunne tenke seg å jakte en gang i fremtiden.

Ergo blir det mye vanskeligere å få en 16-åring til å pugge, hvis han eller hun ikke allerede er svært interessert. Enda vanskeligere blir det om han eller hun i tillegg har lærevansker.

 

For det andre er det spesielt viktig at denne 16-åringen som er så ung faktisk må slite og lære en del for å få lov til å kunne jakte.

Hvorfor det?

Link to comment
Share on other sites

amatør:

16-åringen jeg nevnte litt lenger opp, er interessert. Det er ikke slik at faren hans eller jeg maser for å få ham på sporet. Men etter at han har strøket to ganger, virker han å ha resignert.

 

Jeg husker meg selv, da jeg var ung, da diltet jeg etter faren min og var slett ikke alltid veldig lysten på å stå opp før sola for å traske ut i skogen og fryse. I alle år etterpå har jeg vært veldig takknemlig for at faren min ignorerte sutringen og tok bryet med å dra meg med.

Link to comment
Share on other sites

@ amatør: Jeg har dykkerlappen. Tok det for å se om det var noe for meg, dykket noen ganger og så ble det ikke mer. Var ikke noe for meg rett og slett. Det må da være lov, også for 16 åringer som lurer på om jakt er noe for dem?

 

Det er ikke det samme. Ved å bestå jegerprøven får du retten til å bære livsfarlige våpen. Hvis du skal vurdere om jakt er noe for deg blir du med på jakt, leser igjennom boken - egentlig hva som helst. Men man kan ikke ta hensyn til at et fåtall bare tar prøven fordi de kanskje skal jakte...

Link to comment
Share on other sites

amatør:

16-åringen jeg nevnte litt lenger opp, er interessert. Det er ikke slik at faren hans eller jeg maser for å få ham på sporet. Men etter at han har strøket to ganger, virker han å ha resignert.

 

Igjen, hvis man virkelig leser seg opp består man. Hva mener du at man burde gjøre?

Link to comment
Share on other sites

@ amatør: Jeg har dykkerlappen. Tok det for å se om det var noe for meg, dykket noen ganger og så ble det ikke mer. Var ikke noe for meg rett og slett. Det må da være lov, også for 16 åringer som lurer på om jakt er noe for dem?

Jada. Men du var jo i utgangspunktet interessert siden du investerte tid og penger i dette.

 

Synes du forresten at dykkersertifikat burde vært enklere å ta?

 

Hva med fallskjermssertifikat? Motorsykkellappen (motsatt bilførere har motorsyklister vel en tilbøyelighet til å bare ta livet av seg selv..)

 

En ting vi ikke kan glemme i denne diskusjonen er at jegerprøven med dagens regler åpner for erhverv av seks jaktvåpen uten ytterligere krav. Dersom jegerprøven gjøres merkbart enklere vil det fort bli en diskusjon rundt om det da skal kreve en ytterligere kvalifisering å få erhverve våpen. I forhold til kravene rundt behovsprøving for våpen til annet bruk er jo "barrieren" for å erhverve jaktvåpen allerede svært lav.

Link to comment
Share on other sites

virker han å ha resignert.

Det burde da gå an hjelpe han til å lære det? Eller er det slik at han ikke takler selve eksamen?

 

Jeg har jo ikke selv tatt jegerprøven, men har skumma boka - og ØKH tok prøven for noen år siden. Hun var litt irritert for at man ikke bare kunne lese boka og så ta prøven etterpå... Kunne umulig være vits med mer enn en kveld iallefall :roll:

Uansett, det er ikke mye pensum og ikke vanskelig, mest trivia en skal huske. Burde iallefall være mulig å lære med litt tilrettelegging?

Klart det er mye unødvendig inni jegerprøven, og klart det burde vært mer våpensikkerhet - ØKH var litt sjokka over hvor lettvinte de var på kurset hun var på, og over den totale mangelen på opplæring i "hvordan skyte". Men helt ærlig, klarer en ikke å stå på jegerprøven med innsats da er det veldig mye en ikke klarer:

- alle typer kjøretøysertifikat vil være fullstendig utenfor rekkevidde

- all fagopplæring er håpløst, alle fagbrev har en teoridel som (uansett basic) langt overstiger jegerprøven i mengde og kompleksitet.

- montere IKEA-møbler vil være umulig :wink:

- osv.

 

Dersom en ikke evner å overkomme jegerprøven så kan jeg rett og slett ikke forstå hvordan en kan fullføre grunnskolen, eller i det hele tatt fungere i samfunnet?

 

Før i verden så tok man teoriprøven til bilsertifikat, nå prøver man - gjerne flere ganger. Det er en trend å minimer innsatsen mest mulig, det kan jo gå.. Denne holdningen brer se overalt syns jeg og ser ingen grunn til å bukke under for den.

 

Ved å bestå jegerprøven får du retten til å bære livsfarlige våpen

Og det nesten uten at ordentlig våpenbehandlig er berørt... Det der er et argument for en mer omfattende opplæring. Kanskje man kan argumentere for at en skulle ha opplæringen uten eksamen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det samme. Ved å bestå jegerprøven får du retten til å bære livsfarlige våpen.

 

Om noen absolutt ønsker seg "livsfarlige våpen" så er det en (teoretisk enklere) annen måte å anskaffe disse.

Bli medlem i en pistolklubb, da kan man til og med kjøpe enda mer skumle og "farligere våpen" da disse er mye lettere å peke rundt omkring ;-)

 

Eneste kravet der er 6mnd aktivitet sammen med et sikkerhetskurs som inneholder 10-15 "Donald-spørsmål"

 

For å ta det enda mer på spissen, om noen absolutt ønsker seg en "gunner" så skaffer folk seg en "gunner".

 

Før i verden så tok man teoriprøven til bilsertifikat, nå prøver man - gjerne flere ganger. Det er en trend å minimer innsatsen mest mulig, det kan jo gå.. Denne holdningen brer se overalt syns jeg og ser ingen grunn til å bukke under for den.

 

Forskjellen mellom nå og da, er at det tilnærmest kreves en høyskoleutdanning i språk slik at man kan skilne mellom "Kan og bør" samt "skal og må".

Det legges altfor lite praksis i bilsertifikatet og altfor mye teori.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er av den "Gamle skole" blir jeg vel delvis inhabil her, men jeg tok for meg jegerprøveboka for å opparbeide litt mer kunnskap om jaktbare fugler utenom skogsfugl og rype.

Resultatet var at jeg ble hellig overbevist om at her i gården skal det ikke løsnes skudd mot hverken hele, halve eller kvarte bekkasiner, ei heller snipelignende pip-pip'er.

Og jeg har fortsatt problemer med å skille på de forskjellige gåseartene...hvordan måler man nebbet på en kortnebbgås når den flyr.. :?:

Kort sagt, jeg er knapt halvstudert og tildels uvitende på endel punkter.

 

Dermed var jeg heller ikke til mye hjelp for dama som skulle ta jegerprøven ifjor.

Ikke følte hun seg helt komfortabel i "klasserommet" heller siden hun var eneste dame blant en gjeng nykonfirmanter og verdensmestre.

Bortsett fra noen spørsmål rundt lover/regler, samt våpen og ammunisjon fikk hun ikke noe særlig info fra meg, og måtte støtte seg til det som sto i boka og ble sagt på kurset.

Dagen da prøven skulle være møtte hun opp 7 minutter for tidlig, men fikk starte på besvarelsen umiddelbart.

Denne prøven foregikk da på en datamaskin og besto av tastetrykk.

Da hun var ferdig fikk hun som kommentar at "Det er ikke mulig å gjøre det så raskt" og prøven ble bestått med 49 av 50 mulige.

Hun var ute av lokalet før resten av de håpefulle troppet opp, altså var prøven for hennes del unnagjort på ca. 5 minutter.

 

Tar jeg ikke feil var spørsmålet hun bommet på nettopp en av disse "Kvartmokkasinene" eller noe sånt. :lol:

 

Senere fikk hun høre at prøveresultatene ellers var som de pleier, ikke alle de testosteronsprengte guttevalpene klarte det på første forsøk.

Men etter å ha lest litt mer kom de fleste gjennom til slutt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan måler man nebbet på en kortnebbgås når den flyr..

Ta bilde med mobilen og send til Lord Stokkanda, så får du nok svar :mrgreen:

 

Jegerprøven trenger ikke bli vanskeligere, det er ikke nødvendig å lage unødige stengsler for deltakelse på jakt. I forhold til antallet jegere i befolkningen og hvor mye det jaktes, er det da lite problemer med vådeskudd eller felling av feil dyr i Norge. Det sier vel noe om kvaliteten på de jegerne som kreker seg ut i skogen i alle fall.

 

Å lage spøkelseshistorier om alle som får "retten til å bære livsfarlige våpen" syns jeg blir lite konstruktivt. I Norge er det ingen som får en slik rett - man har lov til å ta med våpen på lovlig jakt eller på skytebanen (evt. til børsemakeren når man har stelt seg riktig ille), og det er det. "Bæretillatelse" eksisterer ikke som et praktisk begrep her til lands, og har for øvrig lite å gjøre med om jegerprøven er lett eller vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

"Kan og bør" samt "skal og må"

Hvis du ikke kan skille mellom kan og bør, eller skal og må, så er det ikke høgskoleutdanning du trenger :wink:

 

En bil kommer i motgående felt, rett mot deg. Hva gjør du?

A: Jeg skal stoppe

B: Jeg må stoppe

C: Jeg kan stoppe

D: Jeg bør stoppe.

 

Ensbetydende alternativer ;-)

(Takk og lov jeg er ferdig med den galskapen for flere år siden! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Greier man ikke jegerprøven er det innstilligen til individet som er feil... (unnskyldt vis du har lære/lese/skrive vansker)

 

Har man den innstillingen at man vil ha denne prøven, klarer man det, man gir seg heller ikke med og lese/pugge før man vet at man føler seg trygg. Gir man seg FØR man føler seg trygg på stoffet, ja da er det noe galt med ?? ja innstillingen til dette individet.

 

Den prøven blir bestått av folk fra alle samfunnslag, alt fra professorer til de i kassa på kiwi , og folk noen kanskje hadde kalt tilbakestående ved å se og høre de snakke, men jeg tror og vet at alle disse har den innstillingen at dette er noe de vil og bestemmer seg for og klare..

 

Vis man tror man kan dette og driter i og lese, da er det noe galt med innstillingen din, for hadde innstillingen din vært at du VIL stå gjør du det kan for være sikker, og leser gjerne det ene kapittelet om arter engang til for og være sikker, men at den er for vanskelig? Ikke faen. For vis man ikke greier det, hva har du gjort da? da har du slurva... på ett eller annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke hverken kvartbekkasin...............

 

Der tar du nok feil :wink::arrow:http://www.google.no/search?q=kvartbekk ... CAYQ_AUoAQ" target="_blank" target="_blank

 

 

Jeg googlet, og fant et bilde av en pip-pip der det stod ; luontopotti.

Det var da faen tenkte jeg, den har jeg aldri hørt om, så jeg slo opp på kilden.

Aha, det var jo den gode gamle Svarthalespoven, selvfølgelig, ble bare litt forvirret av den teksten.

Alle som har den minst peiling på disse Bekke-fuglene kjenner jo til Svarthalspoven, de er jo i familie! Og alle sammen er jo viktige, du må kjenne de fra hverandre om du tenker deg ut på jakt.

Alle kjenner vel til de forskjellige medlemmene av familien?? Hvis ikke er det bare å ta boken og begynne å pugge. Dere vil vel ikke skyte noen ved en ren feiltagelse?

 

Andre arter i samme familie:

 

Lappspove, Brushane, Dobbeltbekkasin, Dvergsnipe, Enkeltbekkasin, Fjellmyrløper, Fjæreplytt, Gluttsnipe, Grønnstilk, Kvartbekkasin, Lappspove, Myrsnipe, Polarsnipe, Rugde, Rødstilk, Sandløper, Skogsnipe, Småspove, Sotsnipe, Steinvender, Storspove, Strandsnipe, Svømmesnipe, Temmincksnipe, Tereksnipe, Tundrasnipe

 

Men det visste dere selvfølgelig fra før? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det samme. Ved å bestå jegerprøven får du retten til å bære livsfarlige våpen.

 

Om noen absolutt ønsker seg "livsfarlige våpen" så er det en (teoretisk enklere) annen måte å anskaffe disse.

Bli medlem i en pistolklubb, da kan man til og med kjøpe enda mer skumle og "farligere våpen" da disse er mye lettere å peke rundt omkring ;-)

 

Eneste kravet der er 6mnd aktivitet sammen med et sikkerhetskurs som inneholder 10-15 "Donald-spørsmål"

 

For å ta det enda mer på spissen, om noen absolutt ønsker seg en "gunner" så skaffer folk seg en "gunner".

 

Øh, skjønner ikke helt hvor du vil hen. Virker som om du misforsto meg; Jeg mener ikke at man tar jegerprøven fordi man vil anskaffe seg våpen, men faktum er at du lovlig kan eie et når du har bestått jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven trenger ikke bli vanskeligere, det er ikke nødvendig å lage unødige stengsler for deltakelse på jakt. I forhold til antallet jegere i befolkningen og hvor mye det jaktes, er det da lite problemer med vådeskudd eller felling av feil dyr i Norge. Det sier vel noe om kvaliteten på de jegerne som kreker seg ut i skogen i alle fall.

 

Å lage spøkelseshistorier om alle som får "retten til å bære livsfarlige våpen" syns jeg blir lite konstruktivt. I Norge er det ingen som får en slik rett - man har lov til å ta med våpen på lovlig jakt eller på skytebanen (evt. til børsemakeren når man har stelt seg riktig ille), og det er det. "Bæretillatelse" eksisterer ikke som et praktisk begrep her til lands, og har for øvrig lite å gjøre med om jegerprøven er lett eller vanskelig.

 

Da er det vel bare et spørsmål om man skal kalle det unøde hindringer eller ikke. Og nei, naturligvis har det ikke lite med hvor vanskelig jegerprøven er.

 

Når du består jegerprøven har du plutselig lov til å erverve våpen, og dermed har du også et enormt ansvar. Resten av det du skriver skjønner jeg helt ærlig ikke noen ting av, hva mener du med at "bæretillatelse ikke eksisterer som et praktisk begrep"? Når du har bestått jegerprøven har du lov til å anskaffe og bære våpen...?

Link to comment
Share on other sites

Hva med og la den være som den er, så kan vi andre som har bestått den føle oss til en viss grad trygge på at en som hypotetisk sett ikke hadde bestått dagens mens består en enklere prøve slipper og skyte av oss andre hodet så fort han ser toppen på sekken min over en bakketopp fordi det han syntes det ligna på en bever som han selvfølgelig skyter etter fordi han etter sigende har lov..

Link to comment
Share on other sites

Hva med og la den være som den er, så kan vi andre som har bestått den føle oss til en viss grad trygge på at en som hypotetisk sett ikke hadde bestått dagens mens består en enklere prøve slipper og skyte av oss andre hodet så fort han ser toppen på sekken min over en bakketopp fordi det han syntes det ligna på en bever og han har jo lov til og skyte den..

 

Når det er så mange forskjellige meninger om dette er det jo åpenbart rom for forbedringer, men jeg er enig. Trygghet for oss andre er jo også et viktig argument...

Link to comment
Share on other sites

Når du har bestått jegerprøven har du lov til å anskaffe og bære våpen...?

Litt ironisk at dette temaet kommer opp i akkurat denne tråden. Du har ikke noe mer anledning til å "bære" våpen med bestått jegerprøve enn uten. Du har lov til å drive jakt med våpen, men når du ikke er i jaktsituasjonen skal våpenet være uladd og i noen tilfelle plassert slik at du ikke lett kan få tak i det. Da har du ikke lov til å "bære" våpenet. Hvis du er i tvil kan du jo titte i våpenloven med forskrift, samt viltloven og utøvelsesforskriften, der disse forholdene er regulert.

Link to comment
Share on other sites

Undertegna er jegerprøveintruktør og er nettopp ferdig med eit nytt kull av nye jegere.

13 av 14 elever bestod prøven. Det er som regel ein eller to som stryk i første forsøk på kursa, og dei ryk alltid på artskunnskap.

Det som eg fokuserer på og banker inn på kvar einaste samling er våpensikkerhet!

Ein kan lese til augene ramler ut av skallen om mokkasiner og levende og døde måker, men det som er viktigast av allt er sikkerheten!

Synes ikkje prøven er for komplisert eller for lett men den kunne godt vorte utvida med nokre timer til.

Det vert lett att ein spisser det inn mot eksamen og ein får ikkje den bredden ein gjerne skulle hatt.

Link to comment
Share on other sites

"Kan og bør" samt "skal og må"

Hvis du ikke kan skille mellom kan og bør, eller skal og må, så er det ikke høgskoleutdanning du trenger :wink:

 

En bil kommer i motgående felt, rett mot deg. Hva gjør du?

A: Jeg skal stoppe

B: Jeg må stoppe

C: Jeg kan stoppe

D: Jeg bør stoppe.

 

Ensbetydende alternativer ;-)

(Takk og lov jeg er ferdig med den galskapen for flere år siden! :mrgreen: )

 

Litt ot men dem er ikke ensbetydende og om jeg får spørsmålet i sin helhet så kan du få fasiten av meg :winke1: for jeg har høyskoleutdanning :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha lest denne tråden har eg funnet ut svaret på denne tråden.....

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=25212&start=0&hilit=gamle+brukere

Makan til sutring og grining skal en jaggu lete lenge etter, håper majoriteten som har skreve her er under 16 år .

Da finnest det ihvertfall en forklaring på noen av utalesene..

Er du motivert for og ta jegerprøven er den enkel.

Har du problemer som gjør dette vanskeligt for deg (lese/skrive), er du motivert får du hjelp og klarer denne.

Men... som mangen i dag som ikke er motivert og gidder engasjere seg så er det ikke annet og forvente.

Skjerp dere!

Link to comment
Share on other sites

Er jegerprøven lett eller vanskelig? Jeg skal ikke si noe fra eller til til dette, men jeg har tidliger nevnt kravene i Tyskland. For moro skyld har jeg nedenfor oversatt beskrivelsen i den tyske jegerpøveboka fra Blase forlag. Som tidligere nevnt er boken på ober 800 sider, mye nyttig der, men også veldig mye som fortoner seg som veldig fremmed for oss.

 

 

 

Jegerprøven

 

Alment

 

Den som vil utøve jakte i Tyskland, må ikke bare ha lovlig adgang til jakt, men fremfor alt også kjenne til og etterleve sine plikter som jeger. Under utøvelse av jakt må han etterleve jaktretten, ta hensyn til frednings og naturvernbestemmelser, samt ta hensyn til landbruks, skogbruk og fiskerettigheter. Det blir derfor stilt krav til de som vil begynne å jakte.

 

Det blir stilt strenge krav, både teoretiske og praktiske, ved avleggelse av jegerprøven.

 

Enhver som vil begynne med jakt, må før han kan avlegge jegerprøven, ha gjort seg kjent med de bestemmelser som gjelder for jakt, og hvilke krav som stilles ved jegerprøven.

 

Prøvekandidaten må gjennomføre en praktisk opplæring av ett års varighet, under oppsyn av og sammen med en ”læreprins” (Det tyske uttrykket direkte oversatt!) og under dette året regelmessig delta i øvningskyting.

 

Jegerprøven består av tre deler:

 

A: En skriftlig prøve

B: En muntlig/praktisk del

C: En ”jaktmessig” skyteprøve, der riktig og sikker håndtering av våpen inngår.

 

Ved den praktiske prøven får kandidaten gjerne følgende fremlagt som han må identifisere:

 

Spor fra hjort, villsvin og rådyr, utstoppede eksemplarer av mår, ilder og røyskatt, et reveskinn (sommer eller vinterpels?), en hodeskalle fra en villsvinpurke, et gevir med tilhørende kjeveben for aldersbestemmelse av dyret.

 

Av fugler blir kandidaten forelagt følgene utstoppede fugler som han må identifisere:

 

Hauk (ungfugl og voksen), musevåk, fasan, rapphøne, stokkand, snipe, bekkasin. Han blir videre forelagt fjær og egg fra dvergdykker til identifisering

 

Kandidaten skal kunne demonstere hvordan urinblære på hare tømmes, samt utveiding av hare og fjærvilt.

 

For å bestå den praktiske delen av jegerprøven må kandidaten oppholde seg mye i jaktområdet sammen med sin ”læreprins”. Den praktiske opplæringen skal omfatte:

 

1: At kandidaten skal bli kjent med og lære seg forskjellige skogsblomster og urter.

 

2: Hvordan man behandler våpen, særlig ved entring av jakttårn og biler, ved forsering av forskjellige hindringer (hekker, gjerder, raviner og i brattheng) samt ved øvelsesskyting på glatt underlag (is).

 

3: Avstandsbedømming.

 

4: Sporing og forfølgelse (feie og hvileplasser, beitespor, beitetrær, ekskrementer, hårballer )

 

5: Opptreden ved jakt enkeltvis og i større partier

 

6: Hvilke faciliteter som finnes i jaktområdet (jakttårn, utplassering av feller type av feller)

 

7: ”Bruchzeichen” (som vi neppe bruker særlig mye i Norge, unntatt at det er vanlig å legge en kvist i munnen på felt hare. Tyskerne har strikte regler for dette, ”letzer Beissen”, bl.a hvilke tresort som skal brukes), jaktsignaler (når vi ikke har jaktradio, tre skudd for å signalisere at elgen er skutt) og hvordan viltet legges opp på jaktparaden (die Strecke, tyskerne har strikte regler for dette også!)

 

8: Forskjellige tegn på treff i dyret (hår, bensplinter, blodspor) og hvilken betydning dette har for jegeren.

 

9: Tilvaretagelse og opparbeidelse av viltet.

 

Jegerprøvekandidaten må dessuten, ved de tilfellene der våpenbruk inngår i opplæringen, sørge for å tegne obligatorisk ansvarsforsikring for jegere (1 million euro!)

 

 

Er det noen som etter å ha lest dette synes den norske prøven er for vanskelig? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når du har bestått jegerprøven har du lov til å anskaffe og bære våpen...?

Litt ironisk at dette temaet kommer opp i akkurat denne tråden. Du har ikke noe mer anledning til å "bære" våpen med bestått jegerprøve enn uten. Du har lov til å drive jakt med våpen, men når du ikke er i jaktsituasjonen skal våpenet være uladd og i noen tilfelle plassert slik at du ikke lett kan få tak i det. Da har du ikke lov til å "bære" våpenet. Hvis du er i tvil kan du jo titte i våpenloven med forskrift, samt viltloven og utøvelsesforskriften, der disse forholdene er regulert.

 

Det spørs hva du mener med anledning; Formelt sett eller i praksis? En som eier en hagle har naturligvis "mer anledning" til å ta den i bruk.

 

Uansett mener jeg med "å bære våpenet" rett og slett å bære våpenet, spesielt i jaktsammenheng. Du har ansvar på flere måter, blandt annet igjennom hvordan du håndterer våpenet og hvordan andre oppfatter deg med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Men gjør jegerprøven og evnen til og vite hva/hvor/når du kan skyte, deg til en "bedre" våpeneier?

Selvfølgelig? Når du vet hvordan man skal bruke og håndtere et våpen og får forståelse om hvor kraftfult og potensielt farlig det er, blir du også en "bedre våpeneier".

Link to comment
Share on other sites

Men gjør jegerprøven og evnen til og vite hva/hvor/når du kan skyte, deg til en "bedre" våpeneier?

Selvfølgelig? Når du vet hvordan man skal bruke og håndtere et våpen og får forståelse om hvor kraftfult og potensielt farlig det er, blir du også en "bedre våpeneier".

 

 

var vel heller et svar på svaret over dette mister.....

 

Les det så forstår du mitt..

 

gadd ikke qoute siden den var svaret på den rett over...

Link to comment
Share on other sites

Beklager Stokkanda, men jeg begynner virkelig å mistenke at du rett og slett troller denne tråden.

 

Du ønsker å innføre tysk modell, beregnet for en nasjon som er viden kjent for å være ekstremt nøye på alt de gjør. På Japansk nivå (der en 5+ er like godt som stryk).

 

Dette ønsker du å innføre (gjerne strengere) i Norge, en nasjon som minsker veldig på motivasjonsnivået hva angår skole og lærdom.

 

Enkelte jegere blir jeg aldri klok på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøva er langt ifra vanskelig. Med så mange kursdager du får på forhånd + boka som du kan lese i, bør jegerprøva være sabla enkel.

 

Dette med at de som klarer prøva aldri kommer seg ut på jakt; De har seg selv å takke. inatur.no og et lite søk på områder så vil man få en mengde tilbud.

 

Alt i alt: Gidder man, så klarer man :)

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøva er langt ifra vanskelig.

 

Alt i alt: Gidder man, så klarer man :)

 

+1 :P:P:P

 

Jeg kan skrive under på det, jeg har vært lærer i videregående, og strøk en gang nesten en hel klasse på yrkesfag. Faget var naturfag, og der er det obligatoriske elevøvelser. Når de ikke en gang gad å låne øvelsene fra de som hadde fått de godkjent for å skrive av, da hadde i hvert fall ikke jeg noen sympati for dem. Problemet var ikke at det var for "vanskelig", men at det krevde et minimum av egen aktivitet. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det er flere diskusjoner i denne tråden. Ett spørsmål er om den er for komplisert slik at det er uoverstigelig for nye jegere. Det er vel noen som synes det, for min del synes jeg ikke det er et kjempegodt argument. Det er vel ikke alle som skal ha tillatelse til alt da? Med tilrettelegging for dyslektikere osv så bør det kunne gå. Et annet spørsmål er om det er unødvendig komplisert. Jeg synes at 30 undervisningstimer over 9 samlinger er mye. Og jeg synes at det er en unødvendig byråkratisering å gjøre disse samlingene obligatoriske.

Link to comment
Share on other sites

Slik her etter min mening burde jegerprøven være lagt opp. Kan ikke dere andre også skrive, slik at vi kan se hvor landet ligger ;)

 

Mandag, Kveld 1: Introduksjon. Her vises det filmer fra jakt, bilder fra viltkamera etc. Eventuelt ha med noen rifler/hagler, jaktrelaterte ting etc. Slik at de kan se på og ta på, gi dem litt ekstra motivasjon.

Samme kvelden tar vi etikken. Hvorfor vi jakter, hva som er etisk jakt, hvordan utføre trygg jakt osv.

 

Tirsdag og onsdag, Kveld 2 og 3: Våpenlære. Her skal det bankes så hardt inn om hva som angår sikkerhet. Avtrekkerdisiplin, pipeføring, ikke skyte før du er 110% sikker, ikke bruke rifla som kikkert etc er de tingene som vektlegges. Opptreden med våpen på både jakt og skytebane. Våpenloven. Komponenter i diverse våpen.

 

Ikke skyte mot usikker bakgrunn (type dyr står på toppen av en bakke), viktig å vite hvor de andre jaktkameratene er osv.

Hvor langt ei kule kan typisk gå.

Forskjellen mellom Helmantel og Jaktammo.

Sikkerhetsavstand rifle/hagle.

 

Torsdag, Kveld 4: Artslære. Her skal de lære seg det helt grunnleggende om jaktbare arter. Eksempel: Hvordan skille elgokse fra elgku. Her skal vi heller ikke ha 15 forskjellige bekkasiner og 50 forskjellige ender. Følgende blir lært: Jegere som ønsker å jakte på en bestemt art, må forsikre seg om at arten de ønsker å jakte på er jaktbar, ved å sjekke oppdaterte lister fra DN (Eller noe sånt noe).

 

Fredag, Kveld 5: Jaktmetoder. Her kommer de forskjellige formene for jakt inn. Vises filmer om hvordan man gjør det. Legges vekt på hva som er viktig når det gjelder sikkerheten.

Hundene tar vi også her, men hvilke arter som er best kommer ikke på prøven. Her legges det vekt på lovene, hva som er lov og ikke lov å gjøre med hund.

 

Lørdag, ettermiddag: Nå skal vi ut på skytebanen :mrgreen: Terpes mer på våpenskikk og bruk. Her skal hver deltaker skyte minst 30 skudd med rifle og 20 skudd med hagle. Slik at de får en viss feeling på våpen. Er altfor lite i min bok, men av praktiske årsaker kan jeg tenke meg det slik.

 

Mandagen, prøvetid: Prøve på 40 spørsmål, 30 må være rette for å få bestått.

 

Prøven er bygget opp på følgende måte, sammen med noen eksempler på spørsmål.

 

ETIKK

Hvorfor jakter vi?

A: For å skyte dyr.

B: For å regulere viltbestanden, samt utøve en eldgammel tradisjon.

C: For å kunne kjøpe våpen.

 

VÅPENLÆRE

Hva er mest viktig når man er ute på jakt og har med seg rifle?

A: Sørge for at det er ladd og klart.

B: Utøve avtrekkerdisiplin, trygg pipeføring og sikring på.

C: At man har nok ammo med seg.

 

ARTSLÆRE:

Hva er dette?

duck-picture.jpg

A: Ei and.

B: Ei måke.

C: Ei ørn.

 

JAKTMETODER:

Er det lov med selvskudd?

A: Ja.

B: Ja, men kun hagle.

C: Nei, selvskudd er strengt forbudt.

 

 

 

Sånn burde jegerprøven vært lagt til ;-)

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad (er relativt fornøyd med nåværende :))

Men her kutter man ned 4-5 kvelder som inneholder piss som ingen gidder å tenke mer over med mindre man er spesielt interessert. :mrgreen:

 

Om jeg husker riktig, hadde vi en kveld med storvilt/småvilt, en kveld med fugler, en hel kveld om disse helvetes bikkjene. Tror vi også hadde en "oppsummerings kveld" men her gikk det mest på bikkjene og fuglene igjen, som de fleste naturligvis sliter med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...