Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

Kongepuddel er i alle fall svært godt egna som ettersøkshund.

(I Ettersøksregisteret er det 12 registrerte.)

Og 12 registrerte er liksom normen på at rasen er er svært godt egnet? :roll:

Noen av de som benyttes som ettersøkshunder eller har de kun gått blodsporprøven/fersksporprøven?

Link to comment
Share on other sites

Hysterisk OT:

 

Ifølge wikipedia: Puddel (FCI# 172) ble opprinnelig regnet som en apporterende fuglehund, men FCI klassifiserer nå denne hunderasen som en selskapshund under seksjon 2 i gruppe 9.

 

Antagelig fremdeles godt mulig å få jaktbruk ut av enkelte pudler. Når man hører om en frisert Peugeot (Bichon Frise) som er ettersøkshund, er vel det meste mulig =P

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det ikke bare er jeg som synes jegerprøven består av en del unødvendigheter. MÅ det være 50 spørsmål? MÅ en jeger vite forskjellen på dobbelt- og enkeltbekkasin? Da jeg begynte å jakte (før jegerregisterets tid) holdt det å vite hvordan en hare ser ut, fordi det var hare vi skulle jakte på. Hvis jeg skal jakte på enkeltbekkasin, er det selvsagt min fordømte plikt å lære hvordan den ser ut, akkurat slik det er om jeg skulle jakte på andre arter.

 

Jeg registrerer at veldig mange mener jegerprøven slett ikke er vanskelig, mange mener til og med at den er for enkel. Da virker det å være på tide å minne om at dere slett ikke representerer et gjennomsnitt av befolkningen i disse sakene. Tvert i mot, brukerne her inne er representerer en ganske marginal gruppe av befolkningen som ligger på topp i kunnskap om jakt og våpen. Hvis hensikten er å rekruttere ungdom som i utgangspunktet IKKE allerede er hekta på jakt og friluftsliv, vil dagens jegerprøve kunne være alt annet enn enkel.

Link to comment
Share on other sites

Altså. Å se forskjell på enkeltbekkasin, dobbeltbekkasin og kvartbekkasin er temmelig irrelevant for den gjennomsnittlige norske jeger. De aller fleste står vel på prøven, og med litt lesing er den langt fra vanskelig. Men, at det er mye som er unødvendig er det ingen tvil om. Halvparten av spørsmålene går nok på ting som ikke er relevant for de aller, aller fleste.

 

Men sånn er det jo i alle kurs og fag, man lærer mye mer enn det man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Synes absolutt ikke jegerprøøven var vansklig. Tok den hos Rune Kragebøl i april, kjempe flink instuktør som tok opp det som var viktig.

Prøven kan nok være vansklig for de som ikke intreserer seg for jakt, men hvorfor tar man da prøven?

Link to comment
Share on other sites

For å drive med fellefangst, for eksempel? :wink:

 

På vårt siste kurs var vi innom følgjande: CB 120/160/220, Syning, Kania, demonstrasjon av bakkesett og krav til opning, CB 160 på skråstokk, CB 120 i kasse, innflagging, dying av feller, demo av killer clips/andre braketter, spennjern, ekstrasikring, ulike typer agn/museproblematikk, luktstoff, forskriftsmessig merking, grunneigarens rolle, sporing og sporteikn, tips til plassering ut fra terreng, for å nemne noko.

 

Men slikt kan ein fersk fellejeger alt om. Sjølvsagt har han null utbytte av eit jegerprøvekurs - eller?

 

Når eg les denne tråden, er det berre å konstatere at utruleg mange må ha jaktterreng i Trangvik. Makan til negativ haldning til natur og friluftsbasert kunnskap!

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hent en kopp kaffe og les posten min et par ganger til. Det jeg mente er at folk nødvendigvis ikke tar jegerprøven for å skyte elg, knerte ryper eller sprenge kråker med .17-243 Remchester Super TNT Hi-Speed-Lo-Drag -kuler. Jegerprøven er tross alt nødvendig (både på lovlig sett og IMHO fornuftig) for både jakt og fangst..

Link to comment
Share on other sites

Men, at det er mye som er unødvendig er det ingen tvil om. Halvparten av spørsmålene går nok på ting som ikke er relevant for de aller, aller fleste.

 

Men sånn er det jo i alle kurs og fag, man lærer mye mer enn det man trenger.

 

Det der er vel å ta i? Mulig at jeg var heldig med prøva, men det kan da umulig være 50 % urelevante spørsmål? Lovverket, vurdering av humane/trygge skudd, grunnleggende artskunnskap etc. gjør da opp en veldig stor del av prøva, og er etter mitt syn relevant for det store flertall. Og dersom man ser bort i fra dette med hunder, som jeg er enig i at var nokså uinteressant, men ikke vanskelig å måtte lære seg, kan jeg ikke si at jeg lærte mye mer enn det jeg føler at jeg har hatt behov for.

 

Og for å gjenta meg selv, spørsmålene var såpass logiske at det for meg ikke var noe problem å oppnå 50 av 50 uten allverdens pugging, heller ikke av hunderaser. På områdene er urelevante for mange, opplevde jeg at spørsmålene var desto enklere, der det riktige svaret regelrett pekte seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det mange år siden jeg tok jegerprøven (som mangen annen uvesentlighet har poengsummen seilt ut i det store, grå ocean), men jegerprøveboka ser ikke ut til å ha forandret seg stort. Den er et grovt oppslagsverk, men ikke noe jeg stoler på for detaljekunnskap; spesielt ikke om gjeldende lovverk.

 

Problemet med jegerprøven, som jeg ser det, er at den lett kan bli en puggeprøve. Det er mer enn nok detaljer som en mindre dyktig instruktør kan "kjøre kurs" på. Ikke så rent ulikt skoleverket i hine hårde dager, altså. Hvilket fort blir et problem for folk med lesevansker.

 

Er man litt heldig og møter en av det jeg gjetter på er et flertall av dyktige instruktører, så er kurset en god investering - ikke nødvendigvis pga eksamensspørsmålene, men pga holdningene du får med deg på veien.

 

Hva som i dobbelt forstand dessverre mangler er juss. Med dagens lovverk er det, for å utøve lovlig jakt, ikke nok å kjenne jakttider og en og annen våpenbestemmelse. Du må finne frem i lover og forskrifter som til tider ligger noe fjernt fra den enkelte jeger og er spredt utover flere felter. Da holder det ikke med pugging og et ullent forhold til 'noen lover og sånn'. Her på kammeret.no kommer vi altfor fort borti den poengsummen som følger deg til graven og da tror jeg jegerprøvens behandling av emnet ikke forbereder folk på en altfor viktig side av jegeransvaret.

 

 

PS

Den verste møkkafuglen i norsk natur er den dobbeltløpede sidebekkasinen.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er fjernet jmonsen

Jeg til prøven i regi av min lokale JFF. Tror vi var ca 30 sin tok prøven. Ingen strøk. Mener de har et par stykker som har strøket på kursene til denne foreningen fordelt over de siste årene. Da har det oftest vært andre grunner enn at prøven er vanskelig.

 

Jeg hadde en inspirerende "lærer" med peiling og egeninteresse for al jakt med det resultat at intet ble under- eller overprioritert. Mine instruktører kombinerte også dagen på skytebane med et kurs i fangst. Supert for min del, selv om jeg sikkert ikke kommer å drive ned dette selv ser jeg det som en del av jegerprøven å vite noe om det. Det samme gjelder med hund; jeg er ikke selv noe hundemenneske, men har satt stor pris på å lære de viktigste regler for bruk av hund på jakt uansett. Samtidig satt jeg igjen med en god forståelse av at jakt er seriøse greier, og at det kreves øvelse / trening (både skyting og tid i skogen for å lære om dyrene) for å bli en god jeger.

 

Ut fra erfaringer andre skriver om ulike instruktører på prøven er det varierende kvalitet på disse; og jeg ser det som mye viktigere å få opp kvaliteten på instruktørene enn å endre selve kurset.

 

Objektivt sett er det ikke mye man må lære seg for å ta jegerprøven sammenlignet med andre kurs, kvalifiseringer og utdanninger.

 

En annen herover skrev også at den største utfordring ifht "forgubbing" er å få nye jegere med på jakt. Dette er jeg meget enig i; ikke minst for de som bor i tett befolkede områder er det liten tilgang til jakt uten å ha gode forbindelser (eller mye penger, men da har man ofte lite tid).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om to-tre som har strøket en gang. Og så kjenner jeg en fortvilt gutt på 16 år som har strøket to ganger. Kompisen hans klarte prøven på første forsøk, men denne andre gutten ser ikke ut til å få jakte. Nå har det seg slik at jeg kommer til å ta ham med på jakt likevel bare jeg får undersøkt reglene for opplæringsjakt. Jeg vurderer gutten å være skikket til å bli med på jakt. Faktisk vil jeg heller ha ham på laget enn et par andre jeg vet om, som har tatt prøven.

 

Jeg vet ikke hvorfor han ikke klarer prøven, kanskje har han konsentrasjonsproblemer, kanskje er det noe annet. Men når jeg har sett ham i skogen, har han vært alt annet enn uskikket.

Link to comment
Share on other sites

Der setter du fingeren på problemet Truls. Det er for øvrig et generelt problem i samfunnet vårt; det er mange fingernemme og flinke unge (menn) som kunne fungert helt fint ved å lære seg et ordentlig håndtverk, men som må igjennom alt for mye teori. Og noen av dem mister motet, og av dem er det noen som begynner med gale ting (som de tross alt mestrer).

 

Som en skrev over her: Det er et personlig ansvar å tilegne seg kunnskap. Dersom jeg skulle finne på å skyte små pipper med lange nebb så ville jeg ha skaffet meg artskunnskap. Tviler vel egentlig på at det er særlig mange Norske jegere som husker forskjellen på enkel, dobbel og trippelbekkasin uansett... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette med at enkel-, dobbel- og trippelbekkasin er en del av pensum, synes jeg er merkelig, siden det var aldri snakk om å måtte kunne disse artene da jeg tok jegerprøva for litt over ett år siden. Vi lærte ikke forskjellen i kurset, artene er heller ikke avbildet i selve jegerprøveboka (kun enkeltbekkasin og rugde er det bilde av), og så vidt jeg husker fikk vi beskjed om at å vi måtte kunne artsbestemme de to artene, de ikke-jaktbare var ikke en del av pensum. Og da blir jo saken mye enkelere.

 

Pensum kan da umulig varierer rundt om i landet, så kan det hende at informasjonen instruktørene får, varierer eller er av for dårlig kvalitet? Eller at ikke alle instruktører oppdaterer seg godt nok? :roll:

 

Uansett tror jeg det største problemet for folk som synes prøva er vanskelig, er at instruktørene ikke greier å formidle pensum på en interessant og god måte. Jeg var heldig der, og hjemmelekse var igrunn ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein bekjent som har dysleksi og konsentrasjonsvanskar når han styrar med teoretiske ting, har forsøkt seg på jegerprøven med ymse hjelpemiddel - utan å lukkast.

 

Han har gitt opp jegerprøven etter fleire forsøk og fortsetter som sportsfiskar og friluftsmann, utan børse.

 

Ein oppegåande og flink mann, men som desverre ikkje meistrar teori.

 

Han eg nevner, kan meir om dyrearter en meg, fordi han gjennom mangen år som friluftsmann har hatt interesse av å identifisere fugle- og dyreartar . Jakttider, regelverk ang våpen osv kan han godt, gjennom jaktprat med oss kompisar gjennom åra.

 

Når personar som han ikkje kjem gjennom ''nålauget'', fordi han er faglig og teoretisk svak, er det noko med opplegget som sviktar. Å meistre teori er ikkje ein forutsetning for å verte ein dyktig og ansvarsfull jeger, meinar eg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok prøven for 18 år siden, da var også disse bekasinene et tema. Kurslederen omtalte disse som "de jævla mokkasinfuglan" med henvisning til trøndersk fotplagg og lovte på tro og ære at vi ikke skulle få de på prøven. Han holdt lovnaden :mrgreen:

 

Eller var det en hel del kaffedrikking og lyving og synsing av noen gamlinger som for det meste fortalta jaktskrøner... Jeg TROR vitok prøven, men er ikke sikker. Hehe... De drilla oss ihvertfall hardt på våpensikkerhet og at :kjenn for faen arten som dokker vil jakte på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at jegerprøven er vanskelig, uansett handicap. Med mindre prøven har blitt atskillig vanskeligere de siste årene.

Jeg er så gammel at jeg ikke trengte å ta prøven. Men grunnet nysgjerrighet, slang jeg med på et kurs. Min bakgrunn var da som ren fuglejeger. Jeg hadde ikke behov for å ta noen prøve, og motivasjonen var ikke nødvendigvis på topp, for dette var ikke noe jeg følte at jeg måtte lære meg.

 

Når eksamensdagen på kurset kom, valgte jeg å ta prøven, da det meste i pensum hadde virket veldig naturlig. Jeg opplevde de fleste spørsmål som relativt enkle, eller greie å kunne resonere seg frem til. Jeg skal ikke påberope meg å huske konkrete spørsmål så mange år senere, men jeg mener å huske et bilde av en sped fugl på vannet, med en veldig tydelig topp, den lignet ikke på noen form for ender eller gjess. Alernativene var noe ala gressand, grågås, toppdykker, ørn osv. Jeg var ikke sikker på at det var en toppdykker, men jeg var helt sikker på at det ikke var noen andre alternativ....

 

Det var vel et par spørsmål som gikk på ballistikk / anslagsenergi som jeg var helt blank på. Ikke hadde jeg interesse av temaet da det ble gjennomgått, og ikke så jeg behovet, da jeg ikke hadde planer om å begynne å lade selv. I ettertid har jeg utvidet våpengarderoben, men støtter meg til de aktuelle ekspeditørene når det kjøpes inn ammo for f.eks. elg. Et av ammo-spørsmålene mener jeg man kunne resonere seg frem til, ut i fra teksten i et tidligere spørsmål. Og et spørsmål var ren bingo.

 

Med litt flaks på bingodelen endte jeg med full pott, men selv om jeg hadde hatt stang ut på samtlige spørsmål i bingokategorien, hadde jeg forståelse av at det var grei margin til grensen for krav om hvor mange rett man måtte ha for å få bestått.

 

Også dette kurset hadde 100 % bestått.

 

Jeg tror derfor at motivasjonen nok er den viktigste faktoren for de som ikke består jegerprøven. For en med dysleksi kan jeg forstå at motivasjonen kan være vanskelig, om man alltid har erfart at man ikke klarer noe teoretisk. For enkelte er nok motivasjonen feil allerede første kurskveld, og ikke bare på eksamen. Dette er et problem jeg har forståelse for, men jeg vil ikke si at dette har noe med vanskelighetsgraden på jegerprøven å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg kommer til å ta ham med på jakt likevel bare jeg får undersøkt reglene for opplæringsjakt.
Slik jeg tolker reglene kan ikke en 16åring være med på opplæringsjakt uten å ha bestått jegerprøve.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

 

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov av 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løste jegeravgift før kravet om prøve kom, så den har jeg aldri tatt. Løste prøven på nettet, av nysgjerrighet, uten feil. Men, jeg er jo en av jegernerdene på kammeret.no og altså LANGT over snittet interessert i alt som har med jakt og skting å gjøre. En annen ting er jo at det spiller ingen rolle at jeg synes dette er enkelt: Så lenge det er folk som ikke klarer dette og som vil kunne være en god jeger 8ut fra innleggene over her) så er vel svaret på på trådtittelen opplagt da?

Link to comment
Share on other sites

Du Phillipp, en sånn en :mrgreen: betyr at det er noe kødd på gang. Det finnes ikke hverken kvartbekkasin eller trippelbekkasin...

 

:oops: Men jeg er ganske sikker på at kvartbekkasin finnes...

Trippelbekkasin er en hybrid mellom en dobbeltbekkasin og en enkeltbekkasin, med kodominans slik at begge fenotypene kommer like sterkt til uttrykk 8)

 

Edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Kvartbekkasin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg ser enkelte har vansklegheiter med å forstå at andre kan syntes jegerprøven er vanskeleg.

 

For å komme med eit enkelt og absurd døme på kor forskjellige vi kan vere:

 

Eg har ein bekjent som eg fiskar med av og til. Oppegåande og trivelig kar, som har adhd og store vanskar med konsentrasjonen. Når vi rigger opp stenger, har eg til gode å sjå at han klarar å tre lina gjennom alle ringane på stengene sine. Det er som regel ein eller to ringar som vert gløymt.

 

Dette er ikkje pga slurv, eller fordi mannen er ''dum'' på nokon måte. Men når vanleg konsentrasjon er fråværande - kan dei mest openbare og enkle ting verte krevjande.

 

Eg har sett strebarar med vanskar som adhd og dysleksi, slite med daglegdagse ting i so stor grad, at eg har ikkje problem med å forstå at enkelte kan oppleve at jegerprøven er for vanskeleg.

Link to comment
Share on other sites

Angående folk som skal ta jegerprøven som på et eller annet vis har lese og skrivevansker, problemer med konsentrasjonen eller noe lignende, så må det tilrettelegges for disse personene slik at de kan ta en prøve som passer dem, akkurat slik som det gjøres i skolen.

 

Det er tross alt ikke noe krav her til lands som gjør en person med lese og skrivevansker eller lignende uskikket til å drive med jakt og fangst.

 

Mitt synspunkt på denne saken er at personer som sliter, må være åpne om det slik at de kan få tilrettelagt undervisning. Og hvis det fortsatt ikke fungerer ligger neppe problemet hos deltakeren, men heller hos instruktøren. Det holder ikke å vite mye om jakt og fangst for å være instruktør, man er nødt til å ha en interessant og god tilnærming til stoffet som skal læres bort. Det pedagogiske aspektet i en hvilken som helst læringssituasjon er veldig viktig, det spiller ingen trille hvor godt "læreren" kan stoffet, om han ikke evner å se hver enkelt persons behov og deretter legge opp undervisningen slik at det fungerer for alle.

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger jeg meg ut på kjent terreng.

Men ta for eksempel en person som "glemmer" å føre senen igjennom et par av ringene på fiskestangen. Dette har ikke noe med personen skrevet om over, da jeg ikke kjenner han i større grad enn eksempelet gitt. Hva om han er litt ukonsentrert, som fører til at han kanskje glemmer å tømme kammeret under jakt? Jeg vet ikke om jeg hadde likt å dratt på jakt med en slik person.

Link to comment
Share on other sites

en jeg tok jegerprøva med,tok eksamen muntlig.

var ikke noe problem det.

 

Ja, det er et godt tiltak for de som sliter med å forstå det de leser!

 

Jeg tror at i det store og det hele så fungerer jegerprøven forholdsvis bra. De aller fleste kursdeltakere består på første forsøk og sitter igjen med en grei, grunnleggende forståelse og viten om generell utøvelse av jakt og fangst. Også begynner jo tross alt den virkelige læringa først når du kommer deg ut i skogen på høsten, og etter en stund har du lært masse om det du driver med og det du interesserer deg for.

 

Vi kan ikke forvente å komme på jegerprøvekurs og sitte der og kun lære om den jaktmetoden vi interesserer oss for, det er tross alt 10-30 deltakere, som alle er interesserte i sitt, og da er prøven nødt til å ta opp generelle viktige temaer. Så kan det diskuteres hvor vidt artskunnskap på nivået "er dette en kvart, enkelt, dobbelt eller trippelbekkasin?!?!?" er viktig :)

Link to comment
Share on other sites

om man ikke evner å lære seg dagens jegerprøvepensum, så er man enten ikke motivert, eller rett og slett ikke mentalt egnet til å inneha det ansvaret jakt og våpen innebærer. tilrettelegging i forhold til ekstra tid og evt muntlig eksamen eksisterer allerede for de med lesevansker.

 

sverige og danmark har langt mer omfattende kurs og prøve, blandt annet med praktisk prøve av avstandsbedømmelse. vi burde heller bevege oss i den retningen.

det er f.eks ganske respektløst ovenfor fugl og annen småvilt at skyteprøve kun eksisterer for storvilt.

jeg tror ikke en skadeskutt elg har det så mye værre enn en skadeskutt rev.

Link to comment
Share on other sites

..klippe...

 

sverige og danmark har langt mer omfattende kurs og prøve, blandt annet med praktisk prøve av avstandsbedømmelse. vi burde heller bevege oss i den retningen.

det er f.eks ganske respektløst ovenfor fugl og annen småvilt at skyteprøve kun eksisterer for storvilt.

jeg tror ikke en skadeskutt elg har det så mye værre enn en skadeskutt rev.

 

AAaaarrrrjjjjghhhnnnnnneeeeeeiiiiIIIIIII!

 

"Direktoratet uttaler at en innstrammingene i jegeropplæringen kommer som en følge av krav blant jegerne selv".

 

NEIIII! Ikke be om flere innstramminger og begrensninger!!!

Link to comment
Share on other sites

om man ikke evner å lære seg dagens jegerprøvepensum, så er...

+1

Men..! Jeg mener også at teori ikke er alt. Praksis er faktisk meget essensielt i denne sammenhengen. Derfor mener jeg en fadderordning ville være supert... i den grad man kan gjennomføre det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til Varj her, er en av de mest sikre måten for å utrydde jakt her i Norge...

 

Dagens ordning er akkurat passe strengt nok til at de som kunne tenkt seg ut på jakt, klarer å bestå prøven. Men kutt ut de unødvendige spørsmålene om bikkjene og enkelte arter som man må slå opp i ei fuglebok for å huske åssen så ut.

 

Dobbeltbekkasin, kvartbekkasin, semibekkasin, autobekkasin, bekkabekkasin, bekkasin-i-et-pæretre osv... Om man skal ut å jakte på noe sånt som ligner på hverandre, så slår man jo selvsagt opp i ei bok for å være på den sikre siden før man går ut og "fyrer løs".

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke poenget med å ha bekkasiner, ender og måker med i jegerprøven er at man skal bli ekspert på å skille de fra hverandre.

trommevirvel

det er for at du skal forstå at det er jævlig vanskelig, slik at du forstår at du må lese/studere mer før du fyrer av.

Link to comment
Share on other sites

Tok prøven da jeg var 14 år gammel, altså snart 6 år siden. Var ikke vanskelig, men det var som noen sa til meg da jeg var ferdig; Lykke til, det er nå opplæringen begynner. For mange er jegerprøven bare en enkel introduksjon, for alle. Enten det er snakk om småvilt- eller storviltjegere. Man blir ikke en mesterjeger ved å lese i boka - og det er heller ikke meningen, men jegerprøven gir et minstekrav til kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med siste taler.

 

Og jeg tror at alle som virkelig vil ta jegerprøven klarer prøven, hvis ikke ville jeg faktisk lakt en del av skylden på instruktør.

Mye er logisk, og opplæringen bør jo være lakt opp slik at man skal klare prøve med minimal egeninnsats bare man følger med på kurset!

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltbekkasin, kvartbekkasin, semibekkasin, autobekkasin, bekkabekkasin, bekkasin-i-et-pæretre osv... Om man skal ut å jakte på noe sånt som ligner på hverandre, så slår man jo selvsagt opp i ei bok for å være på den sikre siden før man går ut og "fyrer løs".

 

Det er så jævlig vanskelig å artsbestemme sånne bekke-greier som flakser rundt og ikke vil sitte stille. Derfor; plaff dem ned og ta dem med hjem, så kan du slå opp i boken hva det egentlig var :mrgreen::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke poenget med å ha bekkasiner, ender og måker med i jegerprøven er at man skal bli ekspert på å skille de fra hverandre.

trommevirvel

det er for at du skal forstå at det er jævlig vanskelig, slik at du forstår at du må lese/studere mer før du fyrer av.

 

Joda, er enig i at de må kunne skille mellom bekkasiner, ender og måker... Klarer de ikke noe såpass grunnleggende, da burde de vurdere en annen hobby :mrgreen:

 

Men å kunne forskjellen mellom X-antall bekkasiner, ser jeg virkelig ikke vitsen i, da om jeg ønsker å jakte på disse så slår jeg heller opp i ei bok om disse.

 

Bekkasin -> Lov å skyte eller ikke -> Nei -> Ferdig med det

-> Ja -> Når kan jeg gjøre dette da? -> Sjekk i boka igjen.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha lest tråden spesielt godt:

 

Jegerprøven er uten tvil ikke for komplisert. Den er såpass vanskelig at man må lese seg opp på den før man tar den, men å drille stoffet er absolutt ikke nødvendig.

 

Etter min mening bør det bli vanskeligere... Det å jakte bør være en dyr pris etter du har slitt ræva av deg fordi du virkelig ønsker det. Jeg vet at folk som skumleser igjennom en 300 sider lang bok klarer å bestå med margin, og etter min mening burde det bli hardere, og ikke minst: Mer praktisk læring!

 

En kort dag ute i schauen er ikke nok i det hele tatt...

Link to comment
Share on other sites

Joda, er enig i at de må kunne skille mellom bekkasiner, ender og måker... Klarer de ikke noe såpass grunnleggende, da burde de vurdere en annen hobby :mrgreen:

Muligens enig der, kanskje burde kunnskapen man må ha om bekkasiner være mer generell...

Link to comment
Share on other sites

At den ene etter den andre av brukerne her inne sier at de klarte prøven uten problemer, og attpåtil at enkelte mener at prøven er for enkel, gjør meg bare enda mer overbevist om at dagens jegerprøve ikke funker. Brorparten av dere som svarer på denne tråden er - som Skaubjønn helt riktig påpeker - for nerder å regne. De fleste jegere har ikke som hobby å lese tabeller over anslagsverdier eller nipugge lovparagrafene i hundeloven, viltloven, våpenloven eller hvilken som helst annen lov som på et eller annet vis kan være av relevans for en jeger.

 

At dere klarer prøven på første forsøk etter et liv som praktiserende jegere, er heller ikke noe argument for at prøven ikke er for vanskelig.

 

Uansett hvordan det vrenges og vris er 16-åringen jeg snakker om utestengt, selv om han etter min oppfatning er i stand til å opptre fullt på høyde med mange andre jegere som har direktoratets tillatelse. Han ville garantert bestått på en praktisk prøve, men klarer altså ikke å gjennomføre den teoretiske jegerprøven med 50 (!) spørsmål.

 

Hvis det nå viser seg at det er slik amatør viser til, at jeg ikke kan ta med 16-åringen på opplæringsjakt heller, må det være noe galt med hele systemet.

 

Det er egentlig ganske trist.

Link to comment
Share on other sites

At den ene etter den andre av brukerne her inne sier at de klarte prøven uten problemer, og attpåtil at enkelte mener at prøven er for enkel, gjør meg bare enda mer overbevist om at dagens jegerprøve ikke funker. Brorparten av dere som svarer på denne tråden er - som Skaubjønn helt riktig påpeker - for nerder å regne. De fleste jegere har ikke som hobby å lese tabeller over anslagsverdier eller nipugge lovparagrafene i hundeloven, viltloven, våpenloven eller hvilken som helst annen lov som på et eller annet vis kan være av relevans for en jeger.

 

At dere klarer prøven på første forsøk etter et liv som praktiserende jegere, er heller ikke noe argument for at prøven ikke er for vanskelig.

 

Uansett hvordan det vrenges og vris er 16-åringen jeg snakker om utestengt, selv om han etter min oppfatning er i stand til å opptre fullt på høyde med mange andre jegere som har direktoratets tillatelse. Han ville garantert bestått på en praktisk prøve, men klarer altså ikke å gjennomføre den teoretiske jegerprøven med 50 (!) spørsmål.

 

Hvis det nå viser seg at det er slik amatør viser til, at jeg ikke kan ta med 16-åringen på opplæringsjakt heller, må det være noe galt med hele systemet.

 

Det er egentlig ganske trist.

 

Nå klarte jeg ikke å finne ut hva situasjonen med denne 16-åringen var, men vil fortsatt gjerne svare deg;

 

Man trenger for all del ikke ha som hobby å lese tabeller over anslagsverdier eller nipugge lover for å bestå jegerprøven med glans. Det kalles å lese seg opp. Det er naturlig at det må mye pugging til for å kunne bestå; Fordi du setter deg inn i noe helt nytt på bare noen måneder. (Med mindre du har erfaring fra før, og da er ikke lesing like nødvendig.)

 

Jeg vet at mange som aldri har tatt i en hagle eller vært mer enn gjennomsnitlig mye ute i skogen klarer å bestå prøven bare ved å lese seg igjennom en forholdsvis liten bok. 50 spørsmål er da overhodet ikke mye, når man bare skal svare riktig på 40...

 

Hva er situasjonen med denne 16-åringen?

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det ikke bare er jeg som synes jegerprøven består av en del unødvendigheter. MÅ det være 50 spørsmål? MÅ en jeger vite forskjellen på dobbelt- og enkeltbekkasin? Da jeg begynte å jakte (før jegerregisterets tid) holdt det å vite hvordan en hare ser ut, fordi det var hare vi skulle jakte på. Hvis jeg skal jakte på enkeltbekkasin, er det selvsagt min fordømte plikt å lære hvordan den ser ut, akkurat slik det er om jeg skulle jakte på andre arter.

 

Der fant jeg det, ja. :)

 

Og nei, man må ikke kunne alt dette. Som sagt, 80 % betyr at du må kunne det meste.

 

Jeg kan også fortelle deg at nærmest alle som er ivrig på å bestå jegerprøven klarer det.

Link to comment
Share on other sites

Rekrutteringen til jakt, vil bli et problem om jegerprøven gjøres vanskeligere.

 

Når selv en som meg, som går inn under kategorien "nerd" når det både gjelder jakt og våpen generelt, mener at prøven er komplisert nok som den er, så har jeg mine sterke tvil om at en 16 åring som "kunne tenke seg" å jakte en eller annen gang i fremtiden vil klare denne prøven med det første.

 

En annen ting, er at om rekrutteringen minsker vil vi oppleve enda strengere restriksjoner på alt som har med våpen og jakt å gjøre, da det vil være en altfor liten del av befolkningen som bedriver denne hobbyen slik at en anti-våpen regjering ser på oss som et lett bytte.

 

Nå er dette mange år inn i fremtiden og er langsøkt, men allikevel, sjangsen er der for at det scenarioet vil finne sted.

 

Så valget er egentlig, skal vi levere inn våre jaktvåpen, jegerkort og baller om 50 år til eller skal vi la jegere uten peiling på hva forskjellen mellom en Lavine-bekkasin og Trippelnebbet-bekkasin er for noe, kunne jakte... For ikke å glemme om en Hund von Schlafsenburg eller Tibetansk Schäfer er best egnet til jakt på overnevnte bekkasiner?

Link to comment
Share on other sites

Eller så må man diferensiere mellom hagle og riflejegere.

Dermed blir ikke pensumet for stort slik som det er for enkelte.

 

Mye av jegerutdanningen går på våpenføring og stell.

Nå er det nå slik at vi i Norge ( til nå har fått? ) får våpenrespekten inn med morsmelka, men byene blir større.. Den gamle regelen om MM x 100 er sikkerhetsavstand for hagle gjelder vel ikke lengre :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...