Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

 

Jegerstanden er forgubba, og kjem truleg til å bli endå meir forgubba.

 

Vet ikke helt hva eg skal si og synest om dette..

 

Før skaut ein både rev og hjort med en gammel krag eller mauser i fjøs dressen, ingen problem.

 

Har du ikke rifle til 20K + Kikkertsikte til 20K pluss jakt klær til over 10K i dag kan du jo ikke gå på jakt i dag lengre...

Og da har vi jo ikke tatt med lokkeutstyr , fjellduker , ladeutstyr osv som en også må ha..

 

Vet ikke eg.. Begynner og ligne mere på status sport dette...

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er forholdsvis enkel nok, men de kunne godt ha kuttet ut spørsmålene som handler om hunder, da det virkelig har null og niks om sikker utføring av jakt eller lover/regler om jakt generelt.

 

"Hvilken hund passer best til fuglejakt?"

"A: Engelsk sheep dog barkety bark barkor"

"B: Tysk schnausen ausen"

"C: Afrikansk hyenehund"

 

Blir akkurat som om de skulle spørre om "Hvilket av følgende kaliber er best til jakt, .308, .30-06 eller 7,92x57JS?".

 

Nå fikk jeg 49 av 50 rett på prøven, de 4-5 spørsmålene om bikkjene hadde jeg 1 gal på og resten av bikkjespørsmålene var ren gjetning.

Link to comment
Share on other sites

Som mykje anna i samfunnet er jegerprøven noko "byråkratisk tull". Men truleg jaktar i alle fall dagens jegerar på ein meir human måte enn før.

 

Men den norske sidrompa bygdejegeren er vel snart "raudlista".

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er forholdsvis enkel nok, men de kunne godt ha kuttet ut spørsmålene som handler om hunder, da det virkelig har null og niks om sikker utføring av jakt eller lover/regler om jakt generelt.

 

"Hvilken hund passer best til fuglejakt?"

"A: Engelsk sheep dog barkety bark barkor"

"B: Tysk schnausen ausen"

"C: Afrikansk hyenehund"

 

Blir akkurat som om de skulle spørre om "Hvilket av følgende kaliber er best til jakt, .308, .30-06 eller 7,92x57JS?".

 

Nå fikk jeg 49 av 50 rett på prøven, de 4-5 spørsmålene om bikkjene hadde jeg 1 gal på og resten av bikkjespørsmålene var ren gjetning.

 

Tillater å gjenta meg selv en gang til.

 

Nå er hunden som regel en stor del av jakta. Da er det greit å kunne skille på hva man KAN bruke og hva man IKKE kan bruke. Feks. at en støverrase IKKE kan brukes til rådyrjakt. Pensumet om hunder er ikke stort, og heller ikke vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Hund har jo i utgangspunktet ingenting med jegerprøve å gjøre.

Jeg jakter aldri med hund. Kan ikke stort om hund heller.

Men skulle jeg en gang fått meg en jakthund, så hadde jeg satt meg inn i hvilken rase jeg burde velge og slikt. Og det uten å se i jegerprøveboka....

Link to comment
Share on other sites

Hund har jo i utgangspunktet ingenting med jegerprøve å gjøre.
Og hvis man bare skal jakte fugl, har heller ikke rifler, riflekalibre, kulekonstruksjoner, anslagsenergi og kikkertsikter noe "med jegerprøve å gjøre", og vice versa om haglvåpen, for de som bare skal skyte gårdens elg- eller hjortekvote. Men de må hvertfall kjenne til reglene for ettersøkshund!

 

Jegerprøven gir en GENERELL godkjenning for jakt i Norge, og i land som har tilsvarende regler som oss, at den som kan jakte i heimlandet, også kan jakte der. Derfor er det meste som man kan drive med i en jaktsammenheng, aktuelt pensum.

 

Derimot er/var det en del spørsmål til prøven, som, mildt sagt, er litt på siden. I sin tid hadde man dette spørsmålet:

 

"Hvor mange egg legger en brushane?".

 

For det første legger ikke brusHANER og tiurer egg - for det andre er det totalt uinteressant for en jeger hvor mange egg ei brushanehøne legger, så lenge kandidaten vet at freding av en art også omfatter "dens hi, reir, bo, etc".

Link to comment
Share on other sites

Vel, rifler og våpen generelt HAR noe med "jegerprøven å gjøre" da disse kommer inn under sikkerheten ;-) Altså forsvarlig håndtering av nevnte våpen, sikker bakgrunn, hvor langt ei kule kan gå sånn ca osv osv osv.

 

Hva slags hund som passer til hva har ikke noe med de tingene man trenger å ha peiling på når det gjelder jakt.

 

For å sette det på spissen, det eneste man trenger å (forhåpentligvis) lære på jegerkurset er våpensikkerhet, hva man har lov å jakte på og ikke, jakttider, førstehjelp etc.

 

Noe så grunnleggende innenfor jakt som å skyte lærer man ikke en gang (5 skudd med rifle og 5 skudd med hagle, er ikke en fullverdig våpenopplæring).

 

Men å måtte pugge hunderaser, ja det er viktig det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vær glad til at du ikke må ut med 50 000 blanke for å felle en elg også :lol: Du får jo ikke lov til det før du er 18, så du kan jo begynne å spare :mrgreen:

 

 

Sorry, glemte det, dette er svar på innlegget til sjutoogseksti.

 

Nja, først skal jeg få lov til å betale X antall tusen for kjøreprøve, bil, omregistreringsavgift, veiavgift, diesel og EU-kontroll så jeg kan komme meg på jakt. Også må jeg betale Y antall tusen for leilighet, mat, klær, skatt, strøm, vann, internett, TV, osv.. 8):thumbup:

 

Tillater å gjenta meg selv en gang til.

 

Nå er hunden som regel en stor del av jakta. Da er det greit å kunne skille på hva man KAN bruke og hva man IKKE kan bruke. Feks. at en støverrase IKKE kan brukes til rådyrjakt. Pensumet om hunder er ikke stort, og heller ikke vanskelig.

 

Om en eller to av 26 på kurset skal ha hund så bør vel egentlig ikke resten bli tvunget til å sitte i 4+? timer i strekk og høre om hvorfor NEG, Petit Basset Von Griffon Vendeen Paris Napoleon den tredje eller Beagle er så innmari flott? For folk som aldri har vurdert hund og vet de ikke vil og/eller kan noensinne bruke hund så er det helt ubrukelig og bare sløs med tid. Jeg kan faktisk klare meg fint i mitt liv uten å vite bruksmålet til langhåret Vorsteh.

 

+1 til Rausheim.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, rifler og våpen generelt HAR noe med "jegerprøven å gjøre" da disse kommer inn under sikkerheten ;-) Altså forsvarlig håndtering av nevnte våpen, sikker bakgrunn, hvor langt ei kule kan gå sånn ca osv osv osv.
Som jeg skreiv over - jegerprøven er (eller bør være) en generell prøve på kjennskap til jaktkultur, jaktutøvelse, jaktlover og -regler, og varierte former for jakt og fangst.

 

Hvis du mener jegerprøven bare er et sikkerhetskurs, tror jeg du har misforstått LITT!

 

Jeg kan faktisk klare meg fint i mitt liv uten å vite bruksmålet til langhåret Vorsteh. +1 til Rausheim.
Mange klarer seg sikkert fint, også på jakt, uten å kjenne bruksområdet til en drilling eller en kombi. Likevel er det en vesentlig del av jaktkulturen, som jegerprøvekandidater bør kjenne til.

 

Hunder (temte ulver) er blitt brukt i forbindelse med forskjellige jaktformer i anslagsvis 50.000 år. Å hevde at det ikke har med jakt å gjøre, er - eh - for en gangs skyld mangeler jeg adekvate ord! (Av og til ulempe å være moderator! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er jo selvsagt mer enn bare et sikkerhetskurs, men det jeg mente var at det er for å gi en basic kjenskap til jakt. Og da trenger man virkelig ikke å vite om en Nordisk bissevov eller Duck hound er det beste til å drive med jakt på elg :mrgreen:

 

Dette er akkurat som med hvilket kaliber som er best til langholdsjakt eller taktisk nærkampjakt på elg, noe som går under kategorien "noe man få finne ut av selv og prøve ut".

 

Og bruksområde til drilling eller .50 kaliber anti-elefantrifle er likegyldig, så lenge man vet hvordan man behandler dem :-)

Link to comment
Share on other sites

Samlingen som omhandler hunder kan forsåvidt også tas som selvstudium, så det er jo ingen grunn til å lide seg gjennom 4 timer med hundepreik hvis man ikke vil.

 

Såpass mye som hund er brukt til jakt i Norge så skjønner jeg godt at en hel samling går på dette, til tross for at ingenting som ikke kan trekke klørne inn kommer innenfor dørene hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest tråden.

Min oppfatning av jegerprøven er at den er lett.

Den feier over mye innen jakt og reglene rundt jakt. Nokk til at en kan gå ut å starte med praksisen. Nemlig å jakte.

Ferdigstillingen som jeger blir en aldri ferdig med.

Spesialiseringen kommer med innteresse og praksis.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre dere ønsker dere en 3-4 forskjellige jegerprøver så innfinn dere med at den vi har idag omfatter ting du ikke tror er viktig!

Jegerprøven er ikke designa for deg spesiellt, så :lol:

 

Hva med folk som ikke skal jakte mer enn opp til rådyrs størrelse?

Skal vi forlange bilder av rådyr istedenfor elg når skuddplassering og "uret" skal forklares?

Hva med de som bare skal jakte fugl med hagle?

Skal de "skånes" for alt som har med rifle og pattedyr å gjøre?

Hva med de som er så trygge på egen skyting pga mange års trening?

Skal de ignorere anbefalingene som gis om maks skuddavstander og opponere mot dette?

 

NEI! Nei, nei, nei...

 

Dette kurset gir deg en liten innføring i det meste av det jakta handler om!

Det er grunnkurset, livet etterpå blir ditt VK1 og VK2 og VK-like-inn-i-evigheten.

Da er det du spesialiserer deg! Men før det er det grunnkurs.

Vi lærer da vitterlig om at det er vårt ansvar som jeger å praktisere sikker og human jakt,

og å til en hver tid sette oss inn i de gjeldende lover og regler.

Du er slett ikke ferdig utlært jeger ved kursets slutt, men du er istandsatt til å begynne en årelang læreprosess

sammen med jaktkompiser og alene som til slutt vil gjøre deg til jeger.

Å være jeger er, etter min mening, ikke det samme som å bare ta en prøve eller å skyte dyr.

Det er en opplæring, en holdning, en moral og en livsstil!

Og det er ikke gjort på 10 kvelder!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Applaus til jmonsen.

 

"Spesialiseringen kommer med interesse og praksis" er akkurat her bikkjene burde komme inn under, på lik linje angående beste kaliber, hvor mye rekyl, hvordan lage en skikkelig snadderkveld på kjøkkenet med viltet osv.

 

Dessuten, om det var mulig, at jeg ble en fullt ut opplært jeger, da hadde jeg funnet meg en annen hobby da streben etter mer kunskap og erfaringer ville vært uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

- men det jeg mente var at det er for å gi en basic kjenskap til jakt. Og da trenger man virkelig ikke å vite om en Nordisk bissevov eller Duck hound er det beste til å drive med jakt på elg :mrgreen:
Av og til er det fristende å henvise til Hanlon's razor! :mrgreen:

 

Dere gjør dere til talspersoner for en slags "modulbasert" jegerprøve - at man får et jegerbevis a la baksida av førerekortet - du kan være med på A1, men ikke A, jakte B, C1, men ikke C, det er greit med BE, D1, C1E, D1E, men ikke CE, FH, FAEN, KUK, TOSK etc.

 

Så dersom oppsynet kommer, kan hele jaktlaget bli buret inne, fordi en av deltakerne ikke har gjennomført hunde-modulen, eller modulen for jaktrifler over 2.700 Nm.

 

Hvis det er mange nok som mener dette, kan de sikkert fremme forslag om endringer i den retning til dertil egnede organer.

 

Men som jeg skrev i en annen tråd - jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal klage på ting som fungerer rimelig greit, og gi byråkrater og jaktmotstandere ideer til ytterligere byråkartisering av jakta!

Link to comment
Share on other sites

Klippet langt innlegg

 

Nja.. jeg vil nå si at de er ting som alle bør kunne. De er viktige for å fungere som jeger.. ikke nødvendigvis fordi jeg ikke trenger å vite alt om reinsdyrjakt, men fordi det er "kjekt å ha"-kunnskaper.

 

Det er derimot ikke det å vite skulderhøyden på Petit Basset Von Napoleon eller Schnausenausen das Schnabelkabel.

Link to comment
Share on other sites

Så dersom oppsynet kommer, kan hele jaktlaget bli buret inne, fordi en av deltakerne ikke har gjennomført hunde-modulen, eller modulen for jaktrifler over 2.700 Nm.

 

Veeeeeel, på elgjakt må man jo ha godkjent ettersøkshund i beredskap og vedkommende som har nevnte hund har vel nok erfaring til å kunne ha "modulen" på denne da bikkja er godkjent :mrgreen:

Eneste gyldige grunn til å ha disse rasespørsmålene på jegerprøven er da for å kunne ha et emne når man har morgenkaffen med hundeføreren for å kunne diskutere for fin denne "Elch jägdhund von Schnafsengrafsen" vedkommende har med seg er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rausheim. Tror du har vært på en rar jegerprøve.

Min erfaring med det kurset er at hunde delen er den enkleste og mest lettfatelige delen. Jegerprøven er et innførings kurs, og da må en ta litt av alt. Og hund er et viktigt element i nesten all jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. jeg vil nå si at de er ting som alle bør kunne. De er viktige for å fungere som jeger.. ikke nødvendigvis fordi jeg ikke trenger å vite alt om reinsdyrjakt, men fordi det er "kjekt å ha"-kunnskaper.

Det er derimot ikke det å vite skulderhøyden på Petit Basset Von Napoleon eller Schnausenausen das Schnabelkabel.

 

Og der er det vi er så grunnleggende uenig!

Tenk hvor mange slags varianter av jeger vi ville fått om alle kunne stryke den bolken de ikke mente var viktig for seg

ved prøvetaking.

Og hvordan i all verden skulle man kunne sjekke om du faktisk hadde lov å jakte den typen jakt du bedrev

om ikke alle hadde samme opplæring?

Selv var jeg mine første jaktår evig overbevist om at opp til rådyrs størrelse er mitt domene.

Hva når jeg nå kan leie meg et hjorteterreng for noen dagen, eller de trenger en ekstra skytter på elglaget?

Måtte jeg så ha et påbyggingskurs før det lot seg gjøre om jeg hadde valgt bort storviltdelen?

 

Nei, alt under ett er det eneste rette, det er da virkelig hverken så vanskelig eller lidelsesfult å gå gjennom dette pensumet!

Link to comment
Share on other sites

Altså; jeg mener at jeg ikke trenger vite hver detalj om hvordan reinsdyrjakt bedrives, men det er kjekt å kunne litt. Dette gjelder også ditt eksempel; jeg har selv ikke planer om å jakte storvilt, men jeg vet at det kommer en dag til å skje og derfor er jeg takknemlig for at jeg har lært en del om det.

 

Det gjelder derimot ikke hunder. Temaet inngår ikke i jakta selv om det brukes til jakt, så de som er interesserte i vovver kan vel heller kjøpe en bok og kikke på Canis.no.

Link to comment
Share on other sites

Sjutoogseksti

Litt uenig med deg her. Hundedelen av jegerprøven er ikke noe fordypning i jakt med hund. Men en kortfattet innføring i hunde typer og hva de kan brukes til.

Og Canis.no er definetivt ikke det stedet du lære mye om hund og jakt

Link to comment
Share on other sites

Altså; jeg mener at jeg ikke trenger vite hver detalj om hvordan reinsdyrjakt bedrives, men det er kjekt å kunne litt. Dette gjelder også ditt eksempel; jeg har selv ikke planer om å jakte storvilt, men jeg vet at det kommer en dag til å skje og derfor er jeg takknemlig for at jeg har lært en del om det.

 

Det gjelder derimot ikke hunder. Temaet inngår ikke i jakta selv om det brukes til jakt, så de som er interesserte i vovver kan vel heller kjøpe en bok og kikke på Canis.no.

 

 

Du får anledning til å være med på rådyrjakt, og en av deltagerne har med en hund. Hva er kravet til "løs, på drevet halsende hund" som er tillatt å bruke på rådyrjakt? Det inngår i "hundemodulen" til jegerprøven :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det harseleres med spørsmålsoppbyggingen på jegerprøven (forsåvidt med rette), men det som er veldig viktigt. Er at innstruktørene gir klar beskjed til elevene, om at prøven er beregnet på nybegynnere. Og at svarene derfor ikke tar egen kapasistet basert på erfaring med som gyldig begrunnelse for svarene, derfor vill en del av svarene fremstå som noe ulogisk for en jegere/skyttere med endel egenerfaring.

 

Mine innstruktører måtte komme frem med tilsvarende utsagn, basert på at de ble konfrontert med hva loven sier, og hva jegerprøve boken sier på enkelte punkter. Det kom da klart og tydelig frem at den er skrevet slik for å bremse det vi i prinsippet kan kalle hovmodige tullinger med overdrevent selvbilde, eller usikkre nybegynnere som hører på gamleguttas røling fra å gjøre de største fadesene før de har fått såpas egenerfaring at de tar tegninga selv.

Link to comment
Share on other sites

Tok jegerkurset i voksen alder for noen år siden, og stod med glans. Har tildels kraftig dysleksi, men har lørt meg metoder for å få med meg poengene til forelesere.

For folk med kombinerte diagnose dysleksi/konsentrasjonsvansker kan nok dette bli tøft å komme seg igjennom, men slik jeg forstod det, var man på mitt kurs veldig opptatt av at alle skulle få med seg den kunnskapen som trengtes for å bestå prøven. denne hundedelen av kurset synest jeg ikke var så veldig utfyllende, men fikk med oss de viktigste tingene med regler for hvile høyde en hund kunne være osv.... Dette tror jeg har noe med kursholder å gjøre. Er kursholder en som brenner for jakt med hund, og har en rase for hvert bruk, vil nok det farge undervisningen, men en som ikke har så stor interesse for hund, kommer gjerne bare med det man trenger å vite for prøvens del.

 

Synest resurrsene heller skal settes mere inn på å få de som tar kurset ut i skogen og opp på fjellet for å jakte. Jeg med flere har tydligvis problemer med å få tak i jaktterreng som er skapelig for nybegynnere, eller problemer å bli fast medlem i et jaktlag. Kansje man heller bør bruke de allerede tynslitte ressursene rundtom i foreningene til dette enn å skulle forandre kurs/prøve for å få flere jegere registrert?

Link to comment
Share on other sites

Klarer en ikke jegerprøven så har en enten farlig dårlige "evner", eller så har en gitt f.. i å følge med i undervisninga.

 

guttungen tok jegerprøven nå. Han var veldig kritisk til kurset, synes det var dårlig lagt opp med mye dødtid. jeg tenkte at 16 åringen var da veldig kritisk, inntil jeg møtte en kollega som var på samem kurset som var helt i harnisk: "foreleseren sto der og fortalte om sine egne hunder, helt uten plan og styring". Allikevel var det MANGE samlinger, og alle var obligatoriske.

 

Hvis noe skal være obligatorisk så MÅ det være av høy kvalitet. Det er i tillegg relativt krevende og lite relevant å lære seg å se forskjell på de små pippene med lange nebb.. Jeg synes jegerprøven slik den er nå skyter over mål.

Link to comment
Share on other sites

Klarer en ikke jegerprøven så har en enten farlig dårlige "evner", eller så har en gitt f.. i å følge med i undervisninga.

 

guttungen tok jegerprøven nå. Han var veldig kritisk til kurset, synes det var dårlig lagt opp med mye dødtid. jeg tenkte at 16 åringen var da veldig kritisk, inntil jeg møtte en kollega som var på samem kurset som var helt i harnisk: "foreleseren sto der og fortalte om sine egne hunder, helt uten plan og styring". Allikevel var det MANGE samlinger, og alle var obligatoriske.

 

Hvis noe skal være obligatorisk så MÅ det være av høy kvalitet. Det er i tillegg relativt krevende og lite relevant å lære seg å se forskjell på de små pippene med lange nebb.. Jeg synes jegerprøven slik den er nå skyter over mål.

 

 

Dette er nok desværre ikke noe nytt...

Link to comment
Share on other sites

Obligatorisk ja. Dersom man har fravær kan man ikke få ta eksamen. 30 obligatoriske timer over 9 ganger. Hvor fikk du det fra at det er 2 - 3 samlinger...? Dersom du skal mene noe så er et enkelt lite google søk veien å gå http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67252&displaypage=TRUE

 

Jada, det er klart at man tar dette hvis man vil jakte. Poenget mitt er at så lange NJFF forvalter dette, og stiller krav om obligatorisk oppmøte, så bør de kunne levere også. Det er meningsløst å kreve at man skal sitte i 30 timer og høre på folk som vaser om sine egne hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er klart at man tar dette hvis man vil jakte. Poenget mitt er at så lange NJFF forvalter dette, og stiller krav om obligatorisk oppmøte, så bør de kunne levere også. Det er meningsløst å kreve at man skal sitte i 30 timer og høre på folk som vaser om sine egne hunder.

 

Dette er en av de sykeste generaliseringene jeg har sett. Gå nå til den lokalforeningen hvor din sønn har tatt jegerprøven og reis en klage der. Instruktørene har et oppsett de skal igjennom og hvis dette ikke fungerer bør den enkelte instruktør få korreksjon.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det rett nok en fem-seks år siden jeg tok kurset, men jeg husker ikke et kvidder om noe hund fra prøven. Instruktøren pratet da litt om sin egen fuglehund av merke og modell som jeg har glemt, men jeg kan virkelig ikke huske at det var noe avskrekkende mas om hunder.

 

Det jeg derimot savnet, var mer praktisk om ulike våpentyper og begrensinger, samt behandling av felt vilt. Særlig dette siste vil jeg tro er det viktigste, da det er lettere å trene på skytebanen med børsa enn med kniven (sprette og flå en bulvan?). Teori kan man alltids lese seg opp på senere om man glemmer noe.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at så lange NJFF forvalter dette, og stiller krav om obligatorisk oppmøte, så bør de kunne levere også.

 

Her tar du litt feil. Det er DN som eier kurset, og det er DN som forlanger at der er obligatorisk fremøte på deler av kurset.

Link to comment
Share on other sites

Og før man hogger hue av dagens jegerprøve så glem ikke at det fortsatt er en stor del av dagens jegerstand som aldri har tatt den :winke1:

Før jaktårets start 1986 (tror jeg det var) så holdt det med å betale jegeravgiften før man dro til skogs!

Men har full forståelse for at kravene blir strengere!

 

Men uansett hvor streng man gjør jegerprøven så er man ikke en utlært jeger ved å ha tatt den!

Der den gir er en mulighet til å bli en jeger!

(for du verden hvor mange DUMME folk som har klart den)

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev:

Det er i tillegg relativt krevende og lite relevant å lære seg å se forskjell på de små pippene med lange nebb.. Jeg synes jegerprøven slik den er nå skyter over mål.

 

Jeg har selv høyskoleutdanning, og en del vektall i biologi og økologi. Men jeg er jaggu meg ikke sikker på om jeg hadde hadde klart prøven i dag uten å "panikklese" noen dager før eksamen, som man fikk god trening i under studietiden, mellom alle besøkene på kroa 8)

Jeg er mildt sagt uinteressert i forskjellen på enkelt og dobbeltløpet bekkasin, eller i forskjellen på sivender, lakseender, og andre ender. Jeg vet hvorden ei stokkand ser ut, det holder til den andejakta jeg driver med hvert tiende år.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner faktisk en som strøyk pga ett hundespørsmål!

Det var avbildet en finsk spets og kompisen skrev elgjakt på bruksomerådet!

Nå tok jo han feil av rase,men spetsen kan jo brukes på elg også så han ble drit forbanna seinere når han hørte det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Han kompisen din strøyk vel også pga andre spørsmål han svarte feil på? For det er tross alt mer enn en feil som skal til for å stryke...

Jada,helt klart!

Men han hadde bestått om han hadde fått rett på spørsmålet om hunderase!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...